This research aimed to assess nursing students’ awareness and perceptions of nursing diagnoses. This was a cross-sectional study that conducted in June 2022. The sample for this descriptive study comprised of 112 fourth-grade students enrolled in the nursing faculty of a state university. Data were collected using the Nursing Diagnosis Question Booklet and the Perceptions of Nursing Diagnosis Survey (PNDS). Analysis involved the use of numerical statistics, percentage, means, standard deviations, and Pearson correlation analysis. The study revealed that 76.7% of participating students were able to identify at least one medical diagnosis related to care problems in case samples. Their average score on the Nursing Diagnosis Question Booklet was 7.30±2.46. The mean score on the PNDS was moderate at 2.48 ±0.64. No statistically significant correlation was found between the mean score of the PNDS and the total score obtained from the Nursing Diagnosis Question Booklet (p>0.05). The findings indicate that students tend to articulate nursing care problems using medical diagnoses, reflecting a relatively low level of awareness and moderate perceptions regarding nursing diagnoses. To address this, nursing programs are advised to incorporate mandatory and supplementary courses focusing on the nursing process and nursing diagnosis. Additionally, it is recommended to replicate this study using different samples to validate the results.
Araştırma, hemşirelik öğrencilerinin hemşirelik tanılarına yönelik farkındalık ve algılarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı tipte olan araştırmanın örneklemini bir devlet üniversitesinin hemşirelik fakültesinde öğrenim gören 4. sınıf öğrencileri (n=112) oluşturmuştur. Veriler, Haziran 2022'de Hemşirelik Tanıları Soru Kitapçığı ve Hemşirelik Tanılarını Algılama Ölçeği (HTAÖ) ile toplanmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma ve Pearson korelasyon testi ile analiz edilmiştir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %76.7'sinin vaka örneklerinde bakım sorunlarına ilişkin en az bir tıbbi tanı belirledikleri ve Hemşirelik Tanıları Soru Kitapçığından aldıkları ortalama puanın 7.30±2.46 olduğu belirlendi. Öğrencilerin HTAÖ puan ortalaması orta (2.48 ±0.64) olarak bulundu. HTAÖ puan ortalaması ile Hemşirelik Tanıları Soru Kitapçığından alınan toplam puan arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmadı (p>0.05). Öğrencilerin hemşirelik bakım sorunlarını tıbbi tanılarla ifade ettikleri ve hemşirelik tanıları farkındalığının düşük düzeyde olduğu, hemşirelik tanılarına ilişkin algılarının orta düzeyde olduğu belirlendi. Hemşirelik programlarında hemşirelik süreci ve hemşirelik tanısında zorunlu ve tamamlayıcı derslere yer verilmesi ve farklı örneklemler kullanılarak çalışmanın tekrarlanması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2023 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.