The objective of this research was to identify the categories and reasons behind medical errors experienced by nursing students during their clinical education. A descriptive study was carried out involving 206 students from the nursing faculty at a university. The study included second, third, and fourth-year students who consistently participated in clinical practice. Data were gathered through face-to-face interviews using The Personal Information Form and The Medical Error Scale for Nursing Students. The study revealed that the most prevalent types of medical errors encountered by students included nosocomial infections (83.8%), follow-up and material errors (83.8%), and medication administration errors (70.3%). Key factors contributing to these medical errors were identified as low nurse staffing levels (82%), fatigue (75.7%), a high number of patients (73.8%), and a heavy workload (70.9%). The majority of students expressed their intention to report a medical error, indicating that they would notify both the responsible nurse and the overseeing instructor. Additionally, there was a significant association between being female, being 21 years old or older, and being in the fourth year, and displaying increased caution and control regarding medical errors compared to second-year students. During their clinical training, students confront various medical errors, and it is essential that all treatment errors are approached with care and in a controlled manner. It is recommended that students be educated on the importance of reporting any medical errors they either make or observe, along with an understanding of the underlying causes of these errors.
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin klinik eğitim sürecinde karşılaştıkları tıbbi hata türlerini ve nedenlerini belirlemek amaçlandı. Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, bir üniversitenin hemşirelik fakültesine kayıtlı 206 öğrenci ile gerçekleştirildi. Araştırma kapsamına klinik uygulamaya düzenli devam eden ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıf öğrencileri dahil edildi. Veriler, Kişisel Bilgi Formu ve Hemşirelik Öğrencileri için Tıbbi Hata Ölçeği ile yüz yüze toplandı. Tıbbi hata ile karşılaşan öğrencilerin, en sık karşılaştıkları tıbbi hata türlerinin hastane enfeksiyonları (%83.8), bakım-izlem ve malzeme hataları (%83.8) ve ilaç uygulama hataları (%70.3) olduğu saptandı. Tıbbi hatalara neden olan başlıca faktörleri, hemşire sayısının az olması (%82), yorgunluk (%75.7), hasta sayısının fazla olması (%73.8) ve iş yükünün fazla olması (%70.9) olarak bildirdiler. Öğrencilerin çoğunluğu, tıbbi hata ile karşılaşırsa bu hatayı sorumlu hemşireye ve sorumlu öğretim elemanına söyleyeceklerini belirtti. Kız öğrencilerin, 21 yaş ve üzerindekilerin ve ikinci sınıflara göre dördüncü sınıf öğrencilerinin tıbbi hatalara karşı anlamlı olarak daha dikkatli ve kontrollü davrandığı belirlendi. Öğrenci hemşireler klinik eğitim sırasında farklı tıbbi hata türleri ile karşılaştıklarını ve tamamının tıbbi hatalara karşı dikkatli ve kontrollü davranmaktadır. Öğrencilere yaptıkları veya tanık oldukları tüm tıbbi hataları ve bu hataların nedenlerini bildirmeleri öğretilmelidir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |
Genel Sağlık Bilimleri Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.