Aims: Obesity is a multifactorial chronic disease and is a significant cause of morbidity and mortality when left untreated. Preventive health services play a substantial role in the fight against diseases that can cause a global crisis such as obesity. The primary goal of preventive health services in obesity is to ensure that people acquire healthy eating habits. It has been shown that factors such as maladaptive social attitudes, emotional eating have a significant effect on mindful eating. Health literacy and mindful eating are essential concepts in developing healthy eating habits. In this study, we aim to measure the health literacy levels of obese individuals, evaluate their mindful eating, and reveal whether there is any relationship between them.
Methods: The study consists of obese patients who were eligible and applied to Ankara Etlik City Hospital Obesity Center between August-December 2024. The individuals who gave their consent were given a form that evaluated their socio-demographic information, the Turkish Health Literacy Survey-32 (THLS-32) and the Mindful Eating Questionnaire (MEQ) and mental status examinations were conducted through face-to-face interviews by two psychiatrists in accordance with DSM-5 diagnostic criteria. Individuals under the age of 18 and those with conditions that could impair judgment were excluded from the study. With regard to eating disorders, participants were likewise evaluated by the interviewers based on DSM-5 diagnostic criteria.
Results: A total of 232 obese individuals were included in the study (191 female, 41 male). When the health literacy scores were examined, 3.0% (n=7) were inadequate (0-25), 23.7% (n=55) were problematic-limited (26-33), 47.8% (n=111) were sufficient (34-42), 24.6% (n=57) were excellent (43-50), and the general mindful eating scores were 2.90±0.541. When the relationship between health literacy and mindful eating is examined, it is seen that there is a positive (r=0.157) significant relationship at general score (r=0.146), treatment and service score (r=0.137), disease prevention and health promotion - access to health related-information (r=0.167), disease prevention and health promotion - understanding health related information (r=0.141), access to health-related information (r=0.154) and understanding health related-information (r=0.157).
Conclusion: Obesity treatment requires a multidimensional approach. For this process to be practical, many factors, such as healthy diet, physical activity, psychological support, and increasing health literacy, should be considered together. Healthy diet is an integral part of this multidimensional approach. Determining the psychological and individual factors associated with obesity, determining these factors, and increasing health literacy with dietary education and awareness-based practices can contribute to a more efficient, permanent, and sustainable weight loss process for obese patients.
Obesity health literacy mindfulness disordered eating behavior
Approval was obtained from the Ankara Etlik City Hospital Ethics Committee (dated 14.08.2024 and decision number AEŞH-BADEK-2024-659) before the study.
-
AEŞH-BADEK-2024-659
-
Amaç: Obezite multifaktöriyel kronik bir hastalıktır ve tedavi edilmediğinde önemli bir morbidite ve mortalite nedenidir. Obezite gibi küresel bir krize neden olabilen hastalıkların mücadelesinde koruyucu sağlık hizmetlerinin rolü büyüktür. Obezitede koruyucu sağlık hizmetlerinin öncelikli amacı halkın sağlıklı beslenme alışkanlıklarının kazandırılabilmesidir. Sağlıklı beslenme alışkanlıklarının geliştirilmesinde sağlık okuryazarlığı ve yeme farkındalığı önemli kavramlardır. Bu çalışmada amacımız, obeziteli bireylerin sağlık okuryazarlığı düzeylerini ölçmek, yeme farkındalıklarını değerlendirmek ve bunlar arasında herhangi bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır.
Yöntemler: Araştırma, Ağustos 2024-Eylül 2024 tarihleri arasında Etlik Şehir Hastanesi Obezite Merkezi’ne başvuran ve çalışmaya uygun olan obeziteli hastalardan oluşmaktadır. Onam veren bireylere sosyodemografik bilgilerinin değerlendirildiği bir form, Türkiye Sağlık Okur Yazarlığı Anketi-32 (TSOY-32) ve Yeme Farkındalığı Ölçeği (YFÖ) verilmiş ve ruhsal durum muayeneleri yapılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya toplamda 232 obeziteli birey dahil edilmiştir (191 kadın, 41 erkek). Sağlık okur yazarlığı genel puanlarına bakıldığında %3,0’ı (n=7) yetersiz (0-25), %23,7’si (n=55) sorunlu-sınırlı (26-33), %47,8’i (n=111) yeterli (34-42), %24,6’sı (n=57) mükemmel (43-50) düzeyine sahip olduğu, toplam yeme farkındalığı ortalama puanlarına bakıldığında ise 2,90±0,541 olduğu görülmüştür. Sağlık okuryazarlığı ve yeme farkındalığı arasında ilişkiye bakıldığında yeme farkındalığı ile sağlık okuryazarlığı genel toplam puan (r=0,146), tedavi ve hizmet puanı (r=0,137), hastalıklardan korunma ve sağlığın geliştirilmesi-bilgiye ulaşma (r=0,167), hastalıklardan korunma ve sağlığın geliştirilmesi-bilgiyi anlama (r=0,141), sağlıkla ilgili bilgiye ulaşma (r=0,154) ve sağlıkla ilgili bilgiyi anlama sağlık okuryazarlığı alt boyutları arasında pozitif yönde (r=0,157) anlamlı ilişki olduğu görülmüştür.
Sonuç: Obezite tedavisi, çok yönlü bir yaklaşım gerektirir ve bu sürecin etkin olabilmesi için sağlıklı beslenme, fiziksel aktivite, psikolojik destek ve sağlık okuryazarlığının arttırılması gibi birçok faktörün bir arada ele alınması gerekir. Sağlıklı beslenme, bu çok boyutlu yaklaşımın önemli bir parçasıdır. Obeziteyle ilişkili olan psikolojik ve bireysel faktörlerin belirlenmesi, bu faktörlerin belirlenmesi ile beslenme eğitimi ile farkındalık temelli uygulamalarla sağlık okuryazarlığının artırılması obezite hastalarına daha verimli, kalıcı ve sürdürülebilir bir kilo verme sürecine katkıda bulunabilir.
obezite sağlık okuryazarlığı farkındalık beslenme ve yeme bozuklukları
AEŞH-BADEK-2024-659
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikiyatri, Klinik ve Sağlık Psikolojisi (Diğer) |
Bölüm | Orijinal Makale |
Yazarlar | |
Proje Numarası | AEŞH-BADEK-2024-659 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 18 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 3 |
Üniversitelerarası Kurul (ÜAK) Eşdeğerliği: Ulakbim TR Dizin'de olan dergilerde yayımlanan makale [10 PUAN] ve 1a, b, c hariç uluslararası indekslerde (1d) olan dergilerde yayımlanan makale [5 PUAN]
Dahil olduğumuz İndeksler (Dizinler) ve Platformlar sayfanın en altındadır.
Not: Dergimiz WOS indeksli değildir ve bu nedenle Q olarak sınıflandırılmamıştır.
Yüksek Öğretim Kurumu (YÖK) kriterlerine göre yağmacı/şüpheli dergiler hakkındaki kararları ile yazar aydınlatma metni ve dergi ücretlendirme politikasını tarayıcınızdan indirebilirsiniz. https://dergipark.org.tr/tr/journal/2316/file/4905/show
Dergi Dizin ve Platformları
Dizinler; ULAKBİM TR Dizin, Index Copernicus, ICI World of Journals, DOAJ, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), General Impact Factor, ASOS Index, WorldCat (OCLC), MIAR, EuroPub, OpenAIRE, Türkiye Citation Index, Türk Medline Index, InfoBase Index, Scilit, vs.
Platformlar; Google Scholar, CrossRef (DOI), ResearchBib, Open Access, COPE, ICMJE, NCBI, ORCID, Creative Commons vs.