Bu araştırmada 7. sınıf Fen Bilimleri öğretim programı ünitelerinden biri olan Kuvvet ve Enerji Ünitesi kazanımlarını içeren TIMSS bilişsel alanları temelinde Kuvvet Enerji Ünitesi Testi (KET) geliştirilmiştir. Testte öğrencilerin bireysel başarılarını belirlemek için kriter olarak TIMSS (2019) tarafından belirlenen “bilme”, “uygulama” ve akıl yürütme” bilişsel alanlarında hazırlanan maddeler kullanılmıştır. Test maddelerinin kapsam geçerliği ve yapı geçerliğinin sağlanmasında uzman görüşüne başvurulmuştur. 35 maddeden oluşan testin pilot uygulaması Ankara merkez ilçelerindeki 371 tane 8.sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Test maddelerine DFA uygulanmış, madde ayırt ediciliği ile güçlük indeksleri hesaplanmış ve analizler sonucunda 8 madde testten çıkarılarak 9 bilme, 9 uygulama, 9 akıl yürütme bilişsel alanına ait 27 maddeden oluşan bir test elde edilmiştir. Test maddelerinin madde ayırt edicilik indeksi nokta çift serili korelasyon yöntemi hesaplanmış ve maddelerin ortalama ayırt edicilik değeri 0.38; güçlük düzeyi 0.42 olarak belirlenmiştir. Testin pilot uygulamada KR – 20 güvenirlik katsayısı 0.86 olarak, DFA sonucunda elde edilen Cronbach alfa güvenirlik katsayısı ise 0.85 olarak hesaplanmıştır. Test 7.sınıflardan oluşan 619 kişilik örnekleme grubuna uygulanmıştır ve KR- 20 güvenirlik katsayısı 0.86 olarak hesaplanmıştır. Çalışmada öğrencilerin Kuvvet ve Enerji Ünitesi’nde bilme, uygulama ve akıl yürütme düzeylerini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir kriter referanslı bir test elde edilmiştir.
Kuvvet ve enerji test geliştirme TIMSS bilme uygulama ve akıl yürütme bilişsel alanları
Araştırmada Yükseköğretim Kurumları ve Milli Eğitim Bakanlığı Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesinde yer alan maddeler çerçevesinde gerçekleştirilmiştir. Herhangi bir etik ihlal durumunun olmadığını beyan ederiz.
In this study, the Force and Energy Unit Test (KET) was developed in alignment with the cognitive domains defined by TIMSS (2019), encompassing the learning objectives of the Force and Energy unit in the 7th grade Science curriculum. The test was constructed to assess students’ individual performance across the cognitive domains of knowing, applying, and reasoning. To ensure the content and construct validity of the test items, expert consultation was employed. A pilot implementation of the initial 35-item version of the test was conducted with a sample of 371 eighth-grade students from the central districts of Ankara. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was utilized to evaluate the structure of the test, and item discrimination and difficulty indices were calculated. Based on these analyses, 8 items were excluded, resulting in a final test comprising 27 items equally distributed among the three cognitive domains (9 items per domain). Item discrimination index, calculated using the point-biserial correlation method, yielded an average discrimination value of 0.38, while the average item difficulty was found to be 0.42. In the pilot study of the test, the KR-20 reliability coefficient was computed as 0.86, and the Cronbach alpha reliability coefficient obtained as a result of the CFA was calculated as 0.85. The test was applied to a sample of 619 7th graders and the KR-20 reliability coefficient was computed as 0.86. As a result, a valid and reliable criterion-referenced assessment tool was developed to measure students' knowledge, application, and reasoning skills within the context of the Force and Energy unit.
Force and Energy test development TIMSS knowledge application and reasoning cognitive domains
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ölçek Geliştirme, Fen Bilgisi Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 7 Sayı: 1 |