Okul Öncesi Öğretmenlerinin Türkçe Etkinliklerine Yönelik Görüşleri
Yıl 2025,
Cilt: 11 Sayı: 1, 156 - 170, 30.04.2025
Hamza Öz
,
Ertuğrul Dağ
,
Gülşen Beldek
,
Serap Palaz Dağ
,
Mehmet Cengizer
Öz
Okul öncesi eğitim insan hayatının temelini oluşturduğundan, çocukların gelecekteki bakış açılarının değişmesi ve yaratıcılıklarının gelişmesi için özgür bir ortam sunulmalı ve çocuklara sunulan kaliteli bir eğitim onların her alanda sağlıklı büyümelerini, topluma faydalı bir birey olarak yetişmeleri açısından önemli görülmektedir. Bu nedenle okul öncesi dönemin oldukça iyi bir şekilde değerlendirilmesi gerekir. Bu nedenlerden dolayı okul öncesi öğretmenlerinin Türkçe etkinliklerine yönelik görüşlerini değerlendirmek amacıyla hazırlanmış olup, nitel araştırma yöntemlerinden deneyimi değerlendirmek amacıyla olgubilim deseni kullanılarak tasarlanmıştır. Bu araştırmada, araştırmacılar tarafından hazırlanan açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda okul öncesi eğitim planında yer alan Türkçe etkinliklerin dil gelişimi üzerine etkisi vurgulanmıştır. Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerde bulunulmuştur
Kaynakça
- Akın, N. (1998). Okul öncesi kurum öğretmenlerinin çocuk kitaplarına karşı tutum ve davranışları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Aral, N. Gürsoy, F. (2000). Kitabın çocuğun gelişiminde yeri ve önemi. 1. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu Kitabı içinde (s. 321-332). Ankara Üniversitesi.
- Arnas, Y.A, Erden, Ş. Aslan, D. & Cömertpay, B. (2003). Okul öncesi öğretmenlerinin günlük planlarında yer verdikleri etkinlikler ve bu etkinliklerde kullandıkları yöntemler. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı içinde II. Sf. (s. 435-450), Aydın.
- Arslan, Ü. (2009). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 215-240). Anı Yayıncılık.
- Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 231-274.
- Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. MIT Press.
- Gül, E.D & Erden, Ş. (2003). Anasınıfı öğretmenlerinin anadil etkinliklerinin ve kitap köşesinin niteliğini değerlendirmeleri. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı III. Sf. içinde (s.135-151), Aydın.
- Gülay, H. (2009). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-123.
- Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254.
- Kefi, S. (1999). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 ay arası çocukların dil gelişim düzeylerine bu kurumlarda High/Scope modeli eğitim almalarıyla klasik model ile eğitim almalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Kenanoğlu, D. (2021). Çalışmasında okul öncesi eğitimde geleneksel oyunların okul öncesi dönem çocuklarının dil gelişimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Malatya İnönü Üniversitesi. Malatya.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publication.
- Ogelman, G. & Ersan, C. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerinin çocukların akran ilişkileri üzerindeki etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 63-84.
- Önder, A. (2007). Otantik değerlendirme aracı olarak eğitici drama. (Editör: A. Önder), Okul öncesi dönemde çocukları tanıma ve değerlendirme teknikleri içinde (s. 161-178). Pegem A.
- Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim Dergisi,43(200), 5-27.
- Rousseau,J.J. (2017). Emile ya da eğitim üzerine. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press
- Yalçın, A. (2009). Annelere, 0-6 yaş çocuğunun gelişimsel özellikleri konusunda bir eğitim programı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul.
- Yıldırım, A & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yükselen, A. İ. (2013). Okul öncesi dönem çocuğunun davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler. (Editör: Gülden Uyanık Balat ve Hülya Bilgin). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (2.Baskı) içinde. Eğiten Kitap.
- Zembat, R & Yurtsever, M. (2002). Beş-altı yaş çocuklarının kelime dağarcığı gelişimine ana dil eğitim programının etkisi. Erken Çocukluk Gelişimi Eğitimi Sempozyum Bildiriler içinde. (s. 22-131). KÖK Yayıncılık.
Preschool Teachers' Views on Turkish Activities
Yıl 2025,
Cilt: 11 Sayı: 1, 156 - 170, 30.04.2025
Hamza Öz
,
Ertuğrul Dağ
,
Gülşen Beldek
,
Serap Palaz Dağ
,
Mehmet Cengizer
Öz
Since preschool education is the basis of human life, a free environment should be provided for children to change their future perspectives and develop their creativity, and a quality education provided to children is considered important for their healthy growth in every field and for them to grow up as individuals who are beneficial to society. Therefore, the preschool period should be evaluated very well. For these reasons, it was prepared to evaluate the views of preschool teachers on Turkish activities and was designed using a phenomenological design to evaluate experience from qualitative research methods. In this study, a semi-structured interview form consisting of open-ended questions prepared by the researchers was used. As a result of the study, the effect of Turkish activities in the preschool education plan on language development was emphasized. Suggestions were made in line with the results obtained.
Etik Beyan
Çalışmanın, bilimsel yayın etiğine uygun olarak yapılmıştır. Bu çalışma için Yozgat Bozok Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Etik Kurulundan 22/05/2024 tarih ve 14/32 nolu kararı ile etik onayı alınmıştır.
Kaynakça
- Akın, N. (1998). Okul öncesi kurum öğretmenlerinin çocuk kitaplarına karşı tutum ve davranışları. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
- Aral, N. Gürsoy, F. (2000). Kitabın çocuğun gelişiminde yeri ve önemi. 1. Ulusal Çocuk Kitapları Sempozyumu Kitabı içinde (s. 321-332). Ankara Üniversitesi.
- Arnas, Y.A, Erden, Ş. Aslan, D. & Cömertpay, B. (2003). Okul öncesi öğretmenlerinin günlük planlarında yer verdikleri etkinlikler ve bu etkinliklerde kullandıkları yöntemler. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı içinde II. Sf. (s. 435-450), Aydın.
- Arslan, Ü. (2009). Okul öncesi eğitimde temel becerilerin ve sosyal davranışların kazandırılması. G. Haktanır (Ed.), Okul öncesi eğitime giriş içinde (s. 215-240). Anı Yayıncılık.
- Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 231-274.
- Chomsky, N. (1965). Aspects of the theory of syntax. MIT Press.
- Gül, E.D & Erden, Ş. (2003). Anasınıfı öğretmenlerinin anadil etkinliklerinin ve kitap köşesinin niteliğini değerlendirmeleri. OMEP Dünya Konsey Toplantısı ve Konferansı Bildiri Kitabı III. Sf. içinde (s.135-151), Aydın.
- Gülay, H. (2009). Okul öncesi dönemde akran ilişkileri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(22), 82-123.
- Karoğlu, H. & Ünüvar, P. (2019). Okul öncesi dönem çocuklarının gelişim özellikleri ve sosyal beceri düzeyleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 231-254.
- Kefi, S. (1999). Okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 36-72 ay arası çocukların dil gelişim düzeylerine bu kurumlarda High/Scope modeli eğitim almalarıyla klasik model ile eğitim almalarının etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
- Kenanoğlu, D. (2021). Çalışmasında okul öncesi eğitimde geleneksel oyunların okul öncesi dönem çocuklarının dil gelişimine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Malatya İnönü Üniversitesi. Malatya.
- Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage Publication.
- Ogelman, G. & Ersan, C. (2013). Okul öncesi öğretmenlerinin sınıf yönetimi stratejilerinin çocukların akran ilişkileri üzerindeki etkisi. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(2), 63-84.
- Önder, A. (2007). Otantik değerlendirme aracı olarak eğitici drama. (Editör: A. Önder), Okul öncesi dönemde çocukları tanıma ve değerlendirme teknikleri içinde (s. 161-178). Pegem A.
- Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim Dergisi,43(200), 5-27.
- Rousseau,J.J. (2017). Emile ya da eğitim üzerine. İstanbul: Türkiye İş Bankası.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press
- Yalçın, A. (2009). Annelere, 0-6 yaş çocuğunun gelişimsel özellikleri konusunda bir eğitim programı. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Marmara Üniversitesi. İstanbul.
- Yıldırım, A & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
- Yükselen, A. İ. (2013). Okul öncesi dönem çocuğunun davranışını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler. (Editör: Gülden Uyanık Balat ve Hülya Bilgin). Okul Öncesi Eğitimde Sınıf Yönetimi. (2.Baskı) içinde. Eğiten Kitap.
- Zembat, R & Yurtsever, M. (2002). Beş-altı yaş çocuklarının kelime dağarcığı gelişimine ana dil eğitim programının etkisi. Erken Çocukluk Gelişimi Eğitimi Sempozyum Bildiriler içinde. (s. 22-131). KÖK Yayıncılık.