Türkçe öğretim merkezlerinde yapılan değerlendirmelerde kurumlar arası ve aynı kurumda değerlendiriciler arası tutarsızlıklar ortaya çıkabilmektedir. Değerlendirme tutarsızlıklarının giderilmesinin yollarından biri puanlama anahtarları kullanılmasıdır. Özellikle konuşma ve yazma becerilerinde puanlama anahtarları öznel değerlendirmenin önüne geçebilmektedir. Puanlama anahtarları, değerlendiricileri sınırlamakta ve tutarlı değerlendirilmeye katkı sağlamaktadır. Araştırma kapsamında B1-B2 düzeylerinde yazma becerisinin değerlendirilmesinde geçerli, güvenilir dereceli puanlama anahtarları (dpa) geliştirilmesi amaçlanmıştır. Puanlama anahtarı geliştirme aşamaları göz önüne alınarak keşfedici sıralı desenli karma yöntem uygulanmıştır. Geçerlik indeksleri Davis tekniğiyle 7 uzmandan görüş alınarak tespit edilmiş ve güvenirlik kat sayıları Kendall-W analiziyle 6’şar yazma performansının 20 değerlendirici tarafından puanlanmasıyla elde edilmiştir. Ayrıca deneyimin dpa’larla yapılan puanlamada etkisini ölçmek için Kruskal Wallis-H analizi, yabancı dil ve ikinci dil olarak Türkçe öğretiminde bir etkisi olup olmadığının ölçümü için de Mann Whitney U analizi yapılmıştır. Geliştirilen dpa’ların geçerli ve güvenilir olduğuna, deneyimli-deneyimsiz ve hem yabancı hem de ikinci dil öğreticilerinin dpa’larla yaptıkları puanlamalarda anlamlı bir fark olmadığı bulgularına ulaşılmıştır.
Yabancı dil olarak Türkçe İkinci dil olarak Türkçe Değerlendirme Rubrik yazma becerisi puanlama anahtarı
In assessments conducted at Turkish teaching centers, inconsistencies may arise between evaluators from different institutions as well as among those within the same institution. One way to resolve these inconsistencies is by using rubrics. Particularly in productive skills, rubrics can help prevent subjective evaluation. Rubrics restrict evaluators and contribute to consistent assessment. The research aims to develop valid and reliable analytic rubrics for assessing writing skills at B1-B2 levels. Considering the stages of rubric development, an exploratory sequential mixed methods design was employed. Validity indices were determined by consulting seven experts using the Davis technique, and reliability coefficients were obtained by having 20 evaluators score six writing performances using the Kendall-W analysis. Additionally, the Kruskal Wallis-H analysis was conducted to measure the impact of experience on scoring with rubrics, and the Mann Whitney U analysis was performed to determine whether there was a difference in the assessments of foreign language and second language Turkish instructors. The results indicated that the developed rubrics are valid and reliable, and no significant difference was found in the scores given by experienced and inexperienced instructors, as well as between those of foreign language and second language Turkish instructors when using the rubrics.
Turkish as a foreign language Turkish as a second language writing skills assessment rubric
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dil Edinimi, Ölçek Geliştirme, Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer), Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research