Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TARAFINDAN YENİLENEN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNETMELİĞİNİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDEKİ YANSIMALARI

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 126 - 155, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1550619

Öz

Araştırmanın amacı MEB tarafından ölçme ve değerlendirme yönetmeliğinde yapılan yeniliklerin Türkçe eğitimine nasıl yansıdığını belirlemek ve varsa karşılaşılan sorunlara çözüm önerisi geliştirmektir. Bu doğrultuda nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışmasına göre tasarlanan araştırmada 32 Türkçe öğretmeninin görüşü alınmıştır. Araştırmada elde edilen veriler üzerinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Katılımcıların açık uçlu anket sorularına verdikleri cevaplar analiz edilirken anlamsal açıdan benzerlik gösterenler üzerinde kodlamalar yapılmış ve sonrasında bu kodlardan temalar oluşturulmuştur.
Araştırmada MEB tarafından yapılan yeniliklerden hareketle ortak sınavlar, yazılı sınavlardaki senaryo seçimleri, sınavların açık uçlu sorulardan oluşması, sınavların uygulama ve yazılı olarak ayrı ayrı yapılması ve değerlendirilmesi, sınav analizlerinin işlevselliği, sınıf geçmede Türkçe dersi başarı notunun etkisi ve yapılan bu değişikliklerle ilgili olarak Türkçe öğretmenlerinin genel değerlendirmeleri ve görüşleri alınmıştır. Türkçe derslerinin işlenişinde öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirecek etkinliklere ve değerlendirmelere daha fazla zaman ayrılması gerektiği geliştirilen öneriler arasındadır.
Anahtar sözcükler: Ölçme ve değerlendirme, ölçme ve değerlendirme yönetmeliği, Türkçe eğitimi, öğretmen görüşleri

Etik Beyan

Bu çalışmanın, özgün bir çalışma olduğunu; çalışmanın hazırlık, veri toplama, analiz ve bilgilerin sunumu olmak üzere tüm aşamalarından bilimsel etik ilke ve kurallarına uygun davrandığımı; bu çalışma kapsamında elde edilmeyen tüm veri ve bilgiler için kaynak gösterdiğimi ve bu kaynaklara kaynakçada yer verdiğimi; kullanılan verilerde herhangi bir değişiklik yapmadığımı, etik görev ve sorumluluklara riayet ettiğimi beyan ederim.

Destekleyen Kurum

Çalışma herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.

Kaynakça

  • Aksan, D. (1988). Ortaöğretimde Türk dili öğretimini geliştirme yolları. Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı (1-3 Ekim 1986). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Akyol, H. (2013). Okuma. (A. Kırkkılıç & H. Akyol (Eds.), İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde. (ss. 15-48). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, M., & Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe Dersi Sınav Sorularının Program’daki Kazanımlara Göre İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 343-356. https://doi.org/10.16916/aded.678478
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme. Ankara: Pegem.
  • Benzer, A., &Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkındaki bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664. https://arastirmax.com/en/system/files/1066/21_2_17.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, D. (2000). Okullarda ölçme ve değerlendirme nasıl olmalı? İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çerçi, A. (2015). Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 186-204. https://doi.org/10.20860/ijoses.37293
  • Damar, G. (2016). Ortaokul Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitimindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Deniz, K. ve Keray Dinçel, B. (2019). Türkçe öğretmenlerinin anlama becerilerinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 28-64. https://doi.org/10.16916/aded.448811
  • Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Göçer, A. (2024). Öğrencilerin dinleme ve konuşma becerilerinin uygulamalı sınavlarla ölçülüp değerlendirilmesine yönelik Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. International Journal of Language Academy, 12(3), 120-144. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.77623
  • Göçer, A. (2022). Eğitimde soru kullanımının yeri ve işlevleri: Türkçe eğitim alanı örneği. International Journal of Language Academy, 10(1), 65-87. http://dx.doi.org/10.29228/ijla57379
  • Göçer, A. (2018). Türkçe öğretmeni özel alan yeterliklerinin ölçme değerlendirme bileşenleri ve performans göstergeleri bağlamında incelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 194-210. https://ijla.net/?mod=makale_tr_ozet&makale_id=57379# adresinden erişilmiştir.
  • Gürlek, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin dört temel dil becerisinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Kara Özkan, N. (2024). Türkçe ders kitaplarında millî kimlik inşası. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 9(1), 111-134. https://doi.org/10.32321/cutad.1386404
  • Karadağ, B. F. (2018). Yazma becerisini ölçmek için ayrılan sınav süresinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi,1(1), 20-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ceded/issue/39023/470861 adresinden erişilmiştir.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189-210. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16689/173439 adresinden erişilmiştir.
  • Karagöl, E., & İlgün, K. (2022). Ana dili Türkçe olan lisansüstü öğrencilerin akademik dil sorunları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1288-1320. https://doi.org/10.35675/befdergi.1161907
  • Karatay, H., & Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Millî Eğitim Dergisi, 48(1), 685-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674598 adresinden erişilmiştir.
  • Keray Dinçel, B., & Deniz, K. (2019). Türkçe öğretmenlerinin anlama becerilerinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 28-64. https://doi.org/10.16916/aded.448811
  • Kırımlı, B., & Yiğit, F. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 9(3), 1621-1639. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441903 adresinden erişilmiştir.
  • Kızıltepe, Z. (2002) İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(126), 10-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/viewFile/5137/1219 adresinden erişilmiştir.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406925 adresinden erişilmiştir.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2009). Türkçe dersi yazılı sorularının öğrenme alanlarına, soru tiplerine ve taksonomilerine göre değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 95-115. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/2778/37300 adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Ankara: Pegem. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği. (2023). T.C. Resmî Gazete, 32304, 9 Eylül 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=40317&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2023). T.C. Resmî Gazete, 32339, 14 Ekim 2023. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/10/20231014-1.htm adresinden erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Yönergesi, 12 Ekim 2023. https://www.meb.gov.tr/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/haber/31189/tr adresinden erişilmiştir.
  • Sallabaş, M. E., & Kiler, B. (2024). Dil becerilerini ölçme ve değerlendirme sürecinde Türkçe öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 650-666. https://doi.org/10.16916/aded.1484732 adresinden erişilmiştir.
  • Şengül, M. (2011). İlköğretim II. Kademe Türkçe eğitiminde yazma becerilerine yönelik öğretim ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(25), 45-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/70603/1088012 adresinden erişilmiştir.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10372/126941 adresinden erişilmiştir.
  • Ünlü, S., Öztürk, H., & Tağa, T. (2014). Türkçe dersinde uygulanan sınavlar üzerine bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 28(2), 513-523. http://dx.doi.org/10.9761/JASS2530.
  • Varışoğlu, B. (2017). Konuşma becerisinde ölçme ve değerlendirme. (Akçay, A. & Baskın, S., Ed.), Etkinliklerle hafta hafta konuşma eğitimi içinde (ss. 437-443). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. & Karakoç Öztürk, B. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 92 - 107. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/4678c4c2-fa77-4ef9-bbe6-efddb032837a/turkce-dersi-ogretim-programinin-olcme-degerlendirme-ogesi-hakkinda-ogretmen-gorusleri adresinden erişilmiştir.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Matematik eğitiminde ölçme–değerlendirme üzerine. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 97-104. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/81224?view=ris&download=81224.ris adresinden erşilmiştir.
  • Yılmaz, H. (2002). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitap Evi.
  • Yılmaz, H. (1998). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Baskı). Konya: Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Yiğit, F., & Kırımlı, B. (2015). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin işlevleri ve kullanılma sıklığı hakkındaki görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 45(205), 64-86. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36159/406450 adresinden erişilmiştir.

REFLECTİONS OF THE REGULATİON ON MEASUREMENT AND EVALUATİON, RENEWED BY THE MİNİSTRY OF NATİONAL EDUCATİON, ON TURKİSH EDUCATİON

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 126 - 155, 30.04.2025
https://doi.org/10.31464/jlere.1550619

Öz

The aim of the research is to determine how the innovations made by the Ministry of National Education in the measurement and evaluation regulation are reflected in Turkish education and to develop solutions to the problems encountered, if any. In this direction, the opinions of 32 Turkish teachers were taken in the research designed according to the case study, which is one of the qualitative research methods. The content analysis method was used on the data obtained in the research. While the answers given by the participants to the open-ended survey questions were analyzed, coding was made on those that showed similarities in terms of meaning and then themes were created from these codes.
In the research, based on the innovations made by the Ministry of National Education, common exams, scenario selections in written exams, the fact that the exams consist of open-ended questions, the separate implementation and evaluation of the exams in practice and written form, the functionality of the exam analyses, the effect of the Turkish course success grade in passing the grade and the general evaluations and opinions of Turkish teachers regarding these changes were taken. Among the suggestions developed are that more time should be allocated to activities and evaluations that will develop the written expression skills of students in the processing of Turkish lessons.
Keywords: Measurement and evaluation, measurement and evaluation regulation, Turkish education, teacher opinions

Kaynakça

  • Aksan, D. (1988). Ortaöğretimde Türk dili öğretimini geliştirme yolları. Türk Dilinin Öğretimi Toplantısı (1-3 Ekim 1986). Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Akyol, H. (2013). Okuma. (A. Kırkkılıç & H. Akyol (Eds.), İlköğretimde Türkçe öğretimi içinde. (ss. 15-48). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Aydın, M., & Uçgun, D. (2020). Ortaokul Türkçe Dersi Sınav Sorularının Program’daki Kazanımlara Göre İncelenmesi. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 8(2), 343-356. https://doi.org/10.16916/aded.678478
  • Başol, G. (2015). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme. Ankara: Pegem.
  • Benzer, A., &Eldem, E. (2013). Türkçe ve edebiyat öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme araçları hakkındaki bilgi düzeyleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(2), 649-664. https://arastirmax.com/en/system/files/1066/21_2_17.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-151.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çelik, D. (2000). Okullarda ölçme ve değerlendirme nasıl olmalı? İstanbul: Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Çerçi, A. (2015). Türkçe öğretmenlerinin öğrencilerin konuşma becerisini ölçme ve değerlendirmeye ilişkin görüşleri. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 186-204. https://doi.org/10.20860/ijoses.37293
  • Damar, G. (2016). Ortaokul Türkçe öğretmenlerinin yazma eğitimindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarının değerlendirilmesi. Yüksek lisans tezi. Erciyes Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Deniz, K. ve Keray Dinçel, B. (2019). Türkçe öğretmenlerinin anlama becerilerinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 28-64. https://doi.org/10.16916/aded.448811
  • Doğan, Y. (2012). Dinleme eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Göçer, A. (2024). Öğrencilerin dinleme ve konuşma becerilerinin uygulamalı sınavlarla ölçülüp değerlendirilmesine yönelik Türkçe öğretmenlerinin görüşleri. International Journal of Language Academy, 12(3), 120-144. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.77623
  • Göçer, A. (2022). Eğitimde soru kullanımının yeri ve işlevleri: Türkçe eğitim alanı örneği. International Journal of Language Academy, 10(1), 65-87. http://dx.doi.org/10.29228/ijla57379
  • Göçer, A. (2018). Türkçe öğretmeni özel alan yeterliklerinin ölçme değerlendirme bileşenleri ve performans göstergeleri bağlamında incelenmesi. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 194-210. https://ijla.net/?mod=makale_tr_ozet&makale_id=57379# adresinden erişilmiştir.
  • Gürlek, E. (2021). Türkçe öğretmenlerinin dört temel dil becerisinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri üzerine bir araştırma. Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adıyaman. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Kara Özkan, N. (2024). Türkçe ders kitaplarında millî kimlik inşası. Çukurova Üniversitesi Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 9(1), 111-134. https://doi.org/10.32321/cutad.1386404
  • Karadağ, B. F. (2018). Yazma becerisini ölçmek için ayrılan sınav süresinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Çocuk, Edebiyat ve Dil Eğitimi Dergisi,1(1), 20-38. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ceded/issue/39023/470861 adresinden erişilmiştir.
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme uygulamalarının “yapılandırmacı öğrenme” kavramı bağlamında eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(1), 189-210. https://dergipark.org.tr/tr/pub/uefad/issue/16689/173439 adresinden erişilmiştir.
  • Karagöl, E., & İlgün, K. (2022). Ana dili Türkçe olan lisansüstü öğrencilerin akademik dil sorunları. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(36), 1288-1320. https://doi.org/10.35675/befdergi.1161907
  • Karatay, H., & Dilekçi, A. (2019). Türkçe öğretmenlerinin dil becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Millî Eğitim Dergisi, 48(1), 685-716. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/51765/674598 adresinden erişilmiştir.
  • Keray Dinçel, B., & Deniz, K. (2019). Türkçe öğretmenlerinin anlama becerilerinde ölçme ve değerlendirmeye yönelik görüşleri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 7(1), 28-64. https://doi.org/10.16916/aded.448811
  • Kırımlı, B., & Yiğit, F. (2014). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme-değerlendirme yöntemlerini uygulama biçimleri ve uygulamada karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 9(3), 1621-1639. https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/441903 adresinden erişilmiştir.
  • Kızıltepe, Z. (2002) İyi ve etkili öğretmen. Eğitim ve Bilim, 27(126), 10-14. http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/viewFile/5137/1219 adresinden erişilmiştir.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2011). Türkçe dersi öğretmenlerinin ölçme değerlendirmeye ilişkin algıları. Milli Eğitim Dergisi, 41(190), 212-233. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36192/406925 adresinden erişilmiştir.
  • Maden, S. ve Durukan, E. (2009). Türkçe dersi yazılı sorularının öğrenme alanlarına, soru tiplerine ve taksonomilerine göre değerlendirilmesi (Erzurum ili örneği). Atatürk Üniversitesi Kâzım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 95-115. https://dergipark.org.tr/en/pub/ataunikkefd/issue/2778/37300 adresinden erişilmiştir.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Ankara: Pegem. Millî Eğitim Bakanlığı Ölçme ve Değerlendirme Yönetmeliği. (2023). T.C. Resmî Gazete, 32304, 9 Eylül 2023. https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuat?MevzuatNo=40317&MevzuatTur=7&MevzuatTertip=5 adresinden erişilmiştir. Millî Eğitim Bakanlığı Okul Öncesi ve Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik. (2023). T.C. Resmî Gazete, 32339, 14 Ekim 2023. https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2023/10/20231014-1.htm adresinden erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2023). Millî Eğitim Bakanlığı Yazılı ve Uygulamalı Sınavlar Yönergesi, 12 Ekim 2023. https://www.meb.gov.tr/yazili-ve-uygulamali-sinavlar-yonergesi-yayimlandi/haber/31189/tr adresinden erişilmiştir.
  • Sallabaş, M. E., & Kiler, B. (2024). Dil becerilerini ölçme ve değerlendirme sürecinde Türkçe öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 12(3), 650-666. https://doi.org/10.16916/aded.1484732 adresinden erişilmiştir.
  • Şengül, M. (2011). İlköğretim II. Kademe Türkçe eğitiminde yazma becerilerine yönelik öğretim ve ölçme-değerlendirme yaklaşımlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Doktora tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elazığ. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezSorguSonucYeni.jsp adresinden erişilmiştir.
  • Türkben, T. (2022). Türkçe öğretmenlerinin sınıf içi öğrenme becerilerini ölçme ve değerlendirme yeterlikleri. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 13(25), 45-72. https://dergipark.org.tr/tr/pub/eibd/issue/70603/1088012 adresinden erişilmiştir.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 24, 543-559. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kuey/issue/10372/126941 adresinden erişilmiştir.
  • Ünlü, S., Öztürk, H., & Tağa, T. (2014). Türkçe dersinde uygulanan sınavlar üzerine bir değerlendirme. International Journal of Social Science, 28(2), 513-523. http://dx.doi.org/10.9761/JASS2530.
  • Varışoğlu, B. (2017). Konuşma becerisinde ölçme ve değerlendirme. (Akçay, A. & Baskın, S., Ed.), Etkinliklerle hafta hafta konuşma eğitimi içinde (ss. 437-443). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, F. & Karakoç Öztürk, B. (2009). Türkçe dersi öğretim programının ölçme değerlendirme ögesi hakkında öğretmen görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(37), 92 - 107. https://avesis.cu.edu.tr/yayin/4678c4c2-fa77-4ef9-bbe6-efddb032837a/turkce-dersi-ogretim-programinin-olcme-degerlendirme-ogesi-hakkinda-ogretmen-gorusleri adresinden erişilmiştir.
  • Yıldız, İ. & Uyanık, N. (2004). Matematik eğitiminde ölçme–değerlendirme üzerine. Gazi Üniversitesi Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 97-104. https://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/81224?view=ris&download=81224.ris adresinden erşilmiştir.
  • Yılmaz, H. (2002). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Konya: Çizgi Kitap Evi.
  • Yılmaz, H. (1998). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (3. Baskı). Konya: Mikro Basım Yayım Dağıtım.
  • Yiğit, F., & Kırımlı, B. (2015). Türkçe öğretmenlerinin alternatif ölçme değerlendirme yöntemlerinin işlevleri ve kullanılma sıklığı hakkındaki görüşleri. Millî Eğitim Dergisi, 45(205), 64-86. https://dergipark.org.tr/tr/pub/milliegitim/issue/36159/406450 adresinden erişilmiştir.
Toplam 41 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (Diğer), Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Neşe Kara Özkan 0000-0001-7639-9773

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 15 Eylül 2024
Kabul Tarihi 26 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara Özkan, N. (2025). MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI TARAFINDAN YENİLENEN ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME YÖNETMELİĞİNİN TÜRKÇE EĞİTİMİNDEKİ YANSIMALARI. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 11(1), 126-155. https://doi.org/10.31464/jlere.1550619

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research