ÖZ: Bu araştırma, İstanbul'da bir imam hatip ortaokulunda eğitim gören Suriyeli öğrencilerin miras dilleri olan Arapça'yı korumak ve geliştirmek için aileleri tarafından başvurulan formel ve informel destek eğitimlerini incelemektedir. Bu kapsamda, Millî Eğitim Bakanlığı’nın "Suriyeli Çocukların Türk Eğitim Sistemine Entegrasyonunun Desteklenmesi Projesi" (PIKTES) çerçevesinde sunulan Arapça destekleme eğitimlerinin etkinliği ve ailelerin bu eğitimlere yönelik tutumları detaylıca tartışılmıştır. Ayrıca, ailelerin cami ve vakıf gibi informel mekanizmalardan aldıkları dil desteği incelenmiş, çocukların dilsel kimliklerine yönelik söylemsel analizler yapılmıştır. Araştırma, etnografik bir yöntemle yürütülmüş; veriler, Suriyeli aileler, çocuklar ve öğretmenlerle yapılan görüşmelerle eğitim kurumlarında yapılan gözlemlerden oluşmuştur. Toplanan veriler söylem analizi yoluyla incelenmiştir. Sonuçlar, formel Arapça eğitimlerinin yetersiz kaldığını ve ailelerin informel desteklere yöneldiğini göstermiştir. Ayrıca, mevcut okulda sunulan miras dil olarak Arapça eğitiminin eksiklikleri, Suriyeli öğrencilerin dilsel ihtiyaçları ile öğretmenlerin sunabildikleri eğitim arasında uyumsuzluklar yaratmış, bu da öğrencilerin dilsel ve kimliksel beklentileri açısından formel eğitim uygulamaları sürecinde gerilimlere yol açmıştır.
Anahtar kelimeler: Suriyeli çocuklar, Arapça, miras dil, dil politikaları, söylem analizi
ABSTRACT: This study explores the challenges faced by Syrian students and their families in maintaining Arabic language proficiency while attending an Imam Hatip secondary school in Istanbul. Adopting an ethnographic methodology, the research draws on observations and interviews to examine both formal and informal support systems utilized by families. Through discourse analysis, the findings reveal that the Arabic language support provided by the Ministry of National Education's "PIKTES" program is insufficient to meet the students’ linguistic needs. Consequently, families turn to informal resources such as mosques and community foundations for additional assistance. The study also investigates how families and students construct their stances toward these formal and informal supports, highlighting a disconnect between the school's heritage language education and the students' actual needs. This disconnect generates tensions between the students' linguistic identity and the language education offered by the school, underscoring the gap between policy and practice in heritage language preservation.
Keywords: Syrian children, Arabic, heritage language, language policies, discourse analysis
Syrian children Arabic heritage language language policies discourse analysis
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dil Kullanım Bilimi, Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi , Dilbilim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 11 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research