Bu çalışma, yabancı dil olarak Türkçe konuşma başarımını değerlendirmeye yönelik bir derecelendirme ölçeği geliştirmek amacıyla yapılmıştır. Ölçeğin geliştirilmesinde; amaç belirleme, alanyazın taraması, madde havuzunun oluşturulması, uzman görüşlerine başvurma, ön uygulama, geçerlik ve güvenirlik hesaplama aşamaları izlenmiştir. Ölçekteki maddelerin kapsam geçerlik indekslerinin saptanmasında 10 uzmanın görüşünden yararlanılmıştır. Kendall Uyuşum katsayısı ile ölçeğin güvenirliğini hesaplamak için 20 başlangıç, 20 orta düzey, 20 ileri düzey olmak üzere toplam 60 dil öğrencisinin konuşma başarımları 3 puanlayıcı tarafından değerlendirilmiştir. Yapılan çözümlemeler sonucunda ölçekteki maddelerin KGİ değerlerinin ve puanlayıcılar arası Kendall Uyuşum Katsayısının (W) .80’den büyük olduğu saptanmıştır. Bu saptamalar sonucunda “söyleyiş”, “içerik-dil kullanımı”, “akıcılık”, “etkileşim-sunum stratejileri” olmak üzere toplam 4 alt boyut ve 11 maddeden oluşan “Yabancı Dil Olarak Türkçe Konuşma Başarımı Derecelendirme Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir olduğu; ölçeğin başlangıç, orta düzey ve ileri düzey dil öğrencilerinin konuşma başarımlarını değerlendirmek amacıyla kullanılabileceği anlaşılmıştır.
This study was conducted to develop a rating scale for assessing speaking Turkish as a foreign language. In the development of the scale, the following stages were followed: determining the purpose, literature review, creating the item pool, consulting expert opinions, pre-application, validity and reliability calculation. The opinions of 10 experts were used to determine the content validity indices of the items in the scale. In order to calculate the reliability of the scale with Kendall's Coefficient of Agreement, the speaking achievements of a total of 60 language learners (20 beginners, 20 intermediate, 20 advanced) were evaluated by 3 raters. As a result of the analysis, it was found that the CGI values of the items in the scale and the Kendall's Coefficient of Agreement (W) between the raters were greater than .80. As a result of these findings, it was concluded that the “Turkish as a Foreign Language Speaking Achievement Rating Scale” consisting of a total of 4 sub-dimensions (i.e. “utterance”, “content-language use”, “fluency”, “interaction-presentation strategies”) and 11 items was valid and reliable and could be used to evaluate the speaking achievement of beginning, intermediate and advanced language learners.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research