Bu araştırma etkili bir fen eğitimi için öğrencilerin fen bilimleri ve bilim kavramına ilişkin algılarını oldukça önemli olduğundan dolayı ortaokul öğrencilerini “Fen Bilimleri” ve “Bilim” kavramına yönelik sahip oldukları algıları metaforlar aracılığıyla ortaya çıkarmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Araştırma verileri 2023-2024 eğitim öğretim yılında Düzce’de eğitim gören 53 kız, 39 erkek olmak üzere toplamda 92 ortaokul öğrencisinden toplanmıştır. Verilerin elde edilmesi “Fen Bilimleri ……………gibidir. Çünkü ………………..” ve “Bilim ……………gibidir. Çünkü ………………..”ifadesinin ortaokul öğrencileri tarafından tamamlanmasıyla olmuştur. Elde edilen bulgulara göre ortaokul öğrencileri “Fen Bilimleri” kavramı için 74 adet, “Bilim” kavramı için 69 adet geçerli metafor üretmişlerdir. Ortaokul öğrencileri tarafından oluşturulan metaforlar benzerliklerine göre kategori haline getirildiğinde “Fen Bilimleri” için toplam 5 “Bilim” için toplam 5 kategori elde edilmiştir. “Fen Bilimleri” kavramının kategorileri; “Kapsamlı Olarak Anlamlandırılan Fen Bilimleri”, “Karmaşık Olarak Bulunan Fen Bilimleri”, “Yardımcı Olarak Anlamlandırılan Fen Bilimleri”, “Aşamalı (Seviyeli) Olarak Bulunan Fen Bilimleri” ve “Dıştan Görüldüğü Gibi Olmayan Fen Bilimleri” şeklinde belirlenmiştir. “Bilim” kavramının kategorileri; “Öğretici- Yardımcı- Bilgi Verici Olarak Bilim”, “Keşfedici- Araştırıcı Olarak Bilim”, “Derinlemesine Bilgiler İçerici Olarak Bilim”, “Karmaşık Yapılı Olarak Bilim” ve “Mutlak Bir Gereklilik Olarak Bilim” şeklinde belirlenmiştir. “Fen Bilimleri” kategorisinde en sık tekrar eden metafor “kitap” olurken “Bilim” kategorisinde en sık tekrar eden metafor “öğretmen” olmuştur. “Fen Bilimleri” daha çok kapsamlı olarak anlamlandırılırken “Bilim” ise öğretici – yardımcı – bilgi verici olarak anlamlandırılmıştır. Elde edilen sonuçlar daha önceden yapılan araştırmalarla uyum sağlamaktadır.
This study was conducted to reveal the perceptions of middle school students towards the concepts of “Science Education ” and “Science” through metaphors. The study was conducted according to the phenomenological design, one of the qualitative research designs. The research data were collected from a total of 92 middle school students, consisting of 53 girls and 39 boys, who are studying in Düzce during the 2023-2024 academic year. Obtaining the data “Science Education is like ................ Because ....................” and ”Science is like ................ Because ....................” were completed by middle school students. According to the findings, middle school students produced 74 valid metaphors for the concept of “Science Education ” and 69 valid metaphors for the concept of “science”. When the metaphors created by middle school students were categorized according to their similarities, 5 categories were obtained for “Science Education ” and 5 categories for “science. The categories for “Science Education ” were “Comprehensively Understood Science Education”, “Complexly Understood Science Education”, “Helpfully Understood Science Education”, “Gradually Understood Science Education” and “Not Outwardly Seen Science Education”. The categories for “Science” are “Science as Instructive - Helpful - Informative”, “Science as Exploratory - Investigative”, “Science as Containing In-depth Information”, “Science as Complex Structure” and “Science as an Absolute Necessity. The most frequently recurring metaphor in the “Science education” category was “book”, while the most frequently recurring metaphor in the “Science” category was “teacher”. While “Science education” was mostly interpreted as comprehensive, “Science” was interpreted as instructive - helpful - informative. The results obtained are consistent with previous studies.
science education, science, metaphore, middle school, student,
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Fen Bilgisi Eğitimi, Öğrenme Analitiği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |