Bu çalışma, influencer pazarlamanın literatürdeki kullanım etkisini haritalandırarak entelektüel yapısını anlamayı ve bu alanda çalışan akademisyenler için gelecekteki araştırma gündemini önererek, sosyal medyanın ortaya çıkışı ve influencer'ların yaygınlaşmasıyla birlikte bu alandaki eksiklikleri gidermeyi hedeflemektedir. Çalışmada, VOSviewer paketi ve Web of Science veri tabanı (WOS) verileri kullanılarak analizler gerçekleştirilmiştir. Bu kapsamda; atıf analizi, bibliyografik eşleme, anahtar kelime analizi, yazar atıf analizi gibi farklı analizler ile influencer pazarlama kavramına dair yapılan çalışmaların gelişimi ve haritası oluşturulmuştur. Influencer pazarlama ile ilgili en çok kullanılan anahtar kelimelerin influencer marketing (etkileyici pazarlama), social media (sosyal medya), social media influencers (sosyal medya etkileyicileri), instagram ve social media marketing (sosyal medya pazarlaması) olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma, influencer pazarlama alanında kapsamlı bir bibliyometrik analiz gerçekleştiren ve alanın gelişimini haritalayan ilk girişimlerden biridir. Çalışmanın bulguları, akademisyenler için gelecekteki araştırma alanları ve eğilimleri belirlemede faydalı olabilir.
İnfluencer Pazarlama Sosyal Medya Pazarlaması VOSviewer Web of Science Bibliyometrik Analiz
The study aims to map the impact of influencer marketing, understand its intellectual structure, and address the existing gaps in this field that emerged alongside the rise of social media and the increasing popularity of influencers. Various analyses, including citation analysis, bibliographic mapping, keyword analysis, and author citation analysis, were conducted using the VOSviewer package and Web of Science database (WOS) to map the development of research in the realm of influencer marketing. The most commonly used keywords in the context of influencer marketing were identified as "influencer marketing," "social media," "social media influencers," "Instagram," and "social media marketing." This study represents one of the initial endeavors to conduct a comprehensive bibliometric analysis in the field of influencer marketing, effectively mapping its development. The findings of this research can be valuable for academicians in determining future research areas and trends.
Influencer Marketing Social Media Marketing VOSviewer Web of Science Bibliometric Analysis
ÇALIŞMANIN ETİK KURULU RAPORUNA İHTİYACI YOKTUR
DESTEKLEYEN KURUM BULUNMAMAKTADIR
DERGİ EDİTÖR VE HAKEM KURULUNA TEŞEKKÜRLER.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Dijital Pazarlama |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 1 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 2 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |
The sole purpose of JOEEP is to be a prestigious journal which contributes to scientific knowledge. In order to keep this purpose, JOEEP, adopts and follows the publication policies of world’s prestigious scientific journals. All original and qualified works which may contribute to the scientific knowledge, are evaluated through a rigorous editorial and peer review process. Hereby, JOEEP is a peer reviewed and scientific journal. It strictly depends on the scientific principles, rules and ethical framework that are required to this qualification.
JOEEP is published as two issues per year June and December and all publication policies and processes are conducted according to the international standards. JOEEP accepts and publishes the research articles in the fields of economics, political economy, fiscal economics, applied economics, business economics, labour economics and econometrics. JOEEP, without depending on any institution or organization, is a non-profit journal that has an International Editorial Board specialist on their fields. All “Publication Process” and “Writing Guidelines” are explained in the related title and it is expected from authors to Show a complete match to the rules. JOEEP is an open Access journal.