IS (Islamic State), which rose to the top of the global agenda with the capture of Mosul in 2014, maintained this position for a long time. The organisation's communication strategy and pragmatic policies were effective in its rapid rise in a short period of time. Foreign fighters from all over the world flocked to Iraq and Syria to join IS, which took over the leadership of the "Global Jihad" with its propaganda activities. After the declaration of the "caliphate", the organisation focused on the goal of statehood and had to create a nation out of its members with different languages, cultures and ethnic identities. In this context, the study focuses on the discourse of “ummah” in Konstantiniyye, a Turkish-language publication of IS. In this study, which employs Foucauldian Discourse Analysis, all occurrences of the word "ummah" in the issues of Konstantiniyye magazine were scanned. Direct quotations from religious texts such as the Qur'an and Hadith, as well as usages that do not involve a discursive construction, were excluded from the analysis. According to the findings of the study, IS constructed the "ummah" in two ways: a community limited to its own members and sympathizers, and a military unit fighting together against the enemy. By doing so, the organisation has created, albeit temporarily, a nation out of a mass that cannot be united on the basis of language, ethnic identity or culture; it has positioned itself as the protector of Islam; it has united and motivated its members, who have the potential to conflict with each other, against a common enemy.
Islamic State propaganda ummah imagined communities nation building
2014 yılında Musul’u ele geçirerek dünya gündeminin zirvesine oturan IŞİD (Irak Şam İslam Devleti), uzunca bir süre bu konumunu korumuştur. Örgütün kısa sürede hızla yükselişinde izlediği pragmatist siyaset kadar yürüttüğü iletişim stratejisi de etkili olmuştur. Yürüttüğü propaganda faaliyetleriyle “küresel cihat”ın liderliğini ele geçiren IŞİD’e katılmak için dünyanın dört bir yanından yabancı savaşçı Irak ve Suriye’ye akın etmiştir. Hilafet ilanı sonrası devletleşme hedefine giderek daha fazla odaklanan örgüt için farklı dil, kültür ve etnik kimliklere sahip üyelerinden ortak bir ulus yaratma zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Bu bağlamda, bu çalışma IŞİD’e ait Türkçe bir yayın olan Konstantiniyye dergisindeki “ümmet” söylemine odaklanmaktadır. Foucaultcu söylem analizinin kullanıldığı bu çalışmada Konstantiniyye dergisinin tüm sayılarındaki “ümmet” kelimeleri taranmış, ayet ve hadis gibi doğrudan alıntılar ve söylemsel bir inşa içermeyen kullanımlar analizin dışında bırakılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara göre IŞİD, incelenen metinlerde “ümmet”i kendi üye ve sempatizanlarıyla sınırlı bir topluluk ve düşmana karşı birlikte mücadele eden askeri bir birlik olmak üzere iki biçimde inşa etmiştir. “Ümmet”in bu şekilde inşa edilmesiyle örgüt, bir dil, etnik kimlik yahut kültür üzerinden birleştirilmesi mümkün olmayan bir kitleden geçici de olsa bir ulus meydana getirmiş, kendisini İslam’ın koruyucusu pozisyonuna yerleştirmiş, birbiriyle çatışma potansiyeli barındıran üyelerini ortak bir düşmana karşı birleştirmiş ve onları motive etmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: 1 |