Zamanımızda genel kabul
görmüş tasnife göre Türk mûsikisi; iki ana başlık altında, “dini” ve “lâdini”
mûsiki olarak incelenmiştir. Dini mûsikinin kendi içindeki tasnife göre ise
“Cami Mûsikisi” ve “Tasavvuf (Tekke)” mûsikisi olarak iki grup vardır. Bu
çalışmada cami mûsikisinin en önemli öğelerinden olan ezan’ımûsiki açısından
incelemeye başlamadan önce Peygamber Efendimiz Hz. Muhammed (s.a.v.)’in Medine
döneminde ilk ezanın okunmasıyla başlayan tarihsel süreçteki uygulamaları
incelenmiştir. Ezanın insan sesiyle okunması sebebiyle mûsikiden faydalanma
zorunluluğu vardır. Bu sebeple ezanın bütün insanlar üzerinde etkili
olabilmesi, güzel sesli ve mûsiki bilgisi olan insanlar tarafından okunması ile
mümkündür. Dolayısıyla müezzinlik müessesesi teşkil edilmiş olup çalışmamızda
Peygamberimiz zamanından itibaren müezzinlik ve önemli müezzinler
incelenmiştir.
Akdoğan, B. (1999). “Bazı Ayet ve Hadisler Doğrultusunda İslam Açısından Mûsiki Sanatının Değerlendirilmesi”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, Cilt: 39, s. 379-392
Akdoğan, B. (2010). Türk Din Mûsikisi Dersleri, Ankara: Bilge Ajans
Akdoğan, B. (2013). “Çeşitli Yönleriyle Ezanlarımız”, Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 11, s. 9-62
Ateş, E. (2004). “İbadet Estetiği”, Arayışlar Dergisi, S. 11, s. 185-192
Ateş, E. (2014). “Türk Din Mûsikisinde Ezan”, Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, S. 33, s. 163-179
Ateş, E. (2015). Türk Din Musikisi, İstanbul: 2015
Ayhan, H. ve Uzun, M. (1994). “Ezanın Türkçeleştirilmesi”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. XII
Çetin, A. (1994). “Ezan”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c: XII
Hz. Mevlana. (1990). Mesnevi V., (Veled İzbulak çevirisi), Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları
İmam Nevevi. (2006). Riyaz’üsSalihin Tercüme ve Şerhi, İstanbul: Kahraman Yayınları
İnançer, Ö.T. (1999). “Osmanlı Tarihinde Dini Mûsiki”, Mûsiki Mecmuası, İstanbul, s. 9-16
Koca, F. (2013). “Cami Mûsikisinde Ezan ve Selalar”, VI. Dini Yayınlar Kongresi (İslâm, Sanat, Estetik), s. 511-518
Koca, F. (2015). “Ezanı Güzel Okumayı Öğrenme Hususunda Bir Çalışma (Kalıp Ezan Çalışması)”, Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, s. 133-148
Ocak Gez, B. (1997). “İbadet Dilinin Türkçeleştirilmesi Aşamalarından Biri: Türkçe Ezan ve Uygulamaları”, Çağdaş Türkiye Tarihi Araştırmaları Dergisi, s. 157-167
Özalp, N. (2000). Türk Mûsikisi Tarihi, İstanbul: MEB Yayınları
Özcan, N. (1993). “Cami Mûsikisi”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. VII
Özcan, N. (1994). “Ezan (Mûsiki)”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. XII
Özcan, N. (1998). “Dini Mûsiki”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul
Özcan, N. (2010). Ezanın İstanbul’da Okunuşu, İstanbul Ezanları, İstanbul: 2010 Kültür Başkenti Ajansı Yayınları
Özcan, N. (2011). “Tekke Mûsiki”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, İstanbul
Özpınar, Ö. (2012). Ezanı Anlamak, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları
Sarı, M.A. (2010). Günümüzde Ezanlar, İstanbul Ezanları, İstanbul: 2010 Kültür Başkenti Ajansı Yayınları
Sarıcık, M. (2009). Hz.Muhammed’in Çağrısı-Medine Dönemi, İstanbul: Nesil Yayınları
Sezikli, U. (2013). “Cami Mûsikisi ve Din Görevlilerinin Yeterlilikleri”, VI. Dini Yayınlar Kongresi (İslâm, Sanat, Estetik), s. 537-563
Sırma, İ.S. (2005). Ezan ya da Ebedi Kurtuluşa Çağrı, İstanbul: Beyan Yayınları
Uzun, H. (2014). “Geçmişten Günümüze Türklerde Ezan Mûsikisi”, Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, S. 37, s. 86-110
Uzun, M. (1994). “Edebiyatta Ezan”, Diyanet İslam Ansiklopedisi, c. XII
Zengin, M. (2015). İbadet Dilini Türkçeleştirme Çabası Olarak Türkçe Ezan Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Kocakanat, E. (2019). DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi(1), 43-59. https://doi.org/10.46236/jovosst.605359
AMA
Kocakanat E. DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN. Journal of VOSST. Ağustos 2019;(1):43-59. doi:10.46236/jovosst.605359
Chicago
Kocakanat, Erhan. “DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN”. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 1 (Ağustos 2019): 43-59. https://doi.org/10.46236/jovosst.605359.
EndNote
Kocakanat E (01 Ağustos 2019) DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi 1 43–59.
IEEE
E. Kocakanat, “DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN”, Journal of VOSST, sy. 1, ss. 43–59, Ağustos2019, doi: 10.46236/jovosst.605359.
ISNAD
Kocakanat, Erhan. “DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN”. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi 1 (Ağustos2019), 43-59. https://doi.org/10.46236/jovosst.605359.
JAMA
Kocakanat E. DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN. Journal of VOSST. 2019;:43–59.
MLA
Kocakanat, Erhan. “DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN”. Türkiye Mesleki ve Sosyal Bilimler Dergisi, sy. 1, 2019, ss. 43-59, doi:10.46236/jovosst.605359.
Vancouver
Kocakanat E. DİNİ MÛSİKİ AÇISINDAN GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE EZAN. Journal of VOSST. 2019(1):43-59.