In the study, the effects of data on the nominal values of central government public expenditures, public revenues, budget balance and public net debt stock in Turkey and their shares in GDP in terms of ensuring fiscal discipline was analyzed and evaluated. As a result of the analysis and evaluation process; It is observed that although Turkey is financially stronger compared to 1999, the fiscal discipline provided after 2002 was maintained until 2013 and a gradually deteriorating process was entered after this year. In addition, it is noteworthy that fiscal discipline was provided until 2017 by supporting it with one-time revenues (tax amnesty, zoning amnesty, asset amnesty, paid military service, privatization revenues, early transfer of Central Bank profits, etc.). Later, it is observed that the period of double-digit (11.14) inflation returned in 2017 as a result of entering into an election economy, financing the increasing budget deficit with irrational policies and Central Bank resources triggered inflation even more. It has been determined that public debt stocks have also started to increase due to rising inflation increasing borrowing interest rates, and the ratio to GDP, which was 8.1% in 2017, increased sharply to 13.1% in 2018 and rose to 21.2% in 2023.
The neglect of fiscal discipline in Turkey throughout the 1990s led to the deterioration of public financial balances and deepening of macroeconomic instability. The 2001 crisis that emerged as a result of this process was the result of structural weaknesses and fiscal indiscipline. In an environment where the goal of fiscal discipline is deviated from, when lessons are not learned from past experiences and necessary structural reforms are not implemented, similar crises become inevitable. In this context, establishing fiscal discipline and ensuring its sustainability maintains its importance as a priority policy requirement in terms of preserving economic stability and reducing macroeconomic vulnerabilities.
Fiscal discipline public expenditures public sector borrowing requirement
Çalışmada Türkiye’de merkezi yönetim kamu harcamalarının, kamu gelirlerinin, bütçe dengesinin ve kamu net borç stokunun nominal değerleri ve GSYİH içindeki paylarına ait verilerin mali disiplinin sağlanması açısından etkisinin analizi ve değerlendirmesi yapılmıştır. Analiz ve değerlendirme sürecinin sonucunda; Türkiye’nin 1999 yılına göre mali olarak daha güçlü olsa da 2002 yılı sonrasında sağlanan mali disiplinin 2013 yılına kadar sürdürüldüğü ve bu yıldan sonra git gide bozulan bir sürece girildiği görülmektedir. Ayrıca 2017 yılına kadar bir seferlik gelirler (vergi affı, imar affı, varlık barışı, bedelli askerlik, özelleştirme gelirleri, Merkez Bankası kârının erken aktarımı vb. gibi uygulamalar) ile desteklenerek mali disiplin sağlandığı dikkat çekmektedir. Daha sonra seçim ekonomisine girilmesi, rasyonel olmayan politikalar ile artan bütçe açığının Merkez Bankası kaynakları ile finans edilmesinin enflasyonu daha da tetiklemesi neticesinde 2017 yılında çift haneli (11,14) enflasyon dönemine yeniden dönüldüğü gözlemlenmektedir. Yükselen enflasyonun borçlanma faizlerini de yükseltmesi nedeniyle kamu borç stoklarının da artmaya başladığı ve 2017 yılında GSYİH’a oranı %8,1 olan oranın 2018 yılında sert bir yükselişle %13,1’e çıktığı ve 2023 yılında %21,2 düzeyine kadar yükseldiği tespit edilmiştir.
1990’lı yıllar boyunca Türkiye’de mali disiplinin ihmal edilmesi, kamu mali dengelerinin bozulmasına ve makroekonomik istikrarsızlığın derinleşmesine yol açmıştır. Bu süreç sonunda ortaya çıkan 2001 krizi, yapısal zafiyetlerin ve mali disiplinsizliğin neticesi olmuştur. Mali disiplin hedefinden uzaklaşılan bir ortamda, geçmiş deneyimlerden ders alınmadığı ve gerekli yapısal reformlar hayata geçirilmediğinde benzer krizlerin yaşanması da kaçınılmaz hale gelmektedir. Bu bağlamda, mali disiplinin tesis edilmesi ve sürdürülebilirliğinin sağlanması, ekonomik istikrarın korunması ve makroekonomik kırılganlıkların azaltılması açısından öncelikli bir politika gerekliliği olarak önemini korumaktadır.
Mali disiplin kamu harcamaları kamu kesimi borçlanma gereği Türkiye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Ekonomisi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |