Günümüz yüksek rekabet koşulları işletmeleri farklılaşmaya itmekte, bunun için de işletmeler bireylerin ihtiyaç, beklenti ve deneyimlerine odaklanmak, diğer bir ifadeyle birey odaklı olmak zorunda kalmaktadır. Bunun sonucunda, bireylerin kişisel özellik ve beklentileri çerçevesinde stratejiler oluşturabilmek için yapılan araştırmalara büyük ihtiyaç duyulmaktadır. İşletme ve yönetim bilimleri için önem teşkil eden, kökeni 1970’li yıllara dayanan ve birey davranışlarının temelindeki motivasyona odaklanan örtük zihniyet teorisine yönelik kavramsal çerçeve oluşturmak, alan yazındaki mevcut durumu analiz etmek ve gelecek çalışmalara ışık tutmak üzere yapılan bu çalışma, Web of Science (WoS) veri tabanında taranan ve belirli anahtar kelimeler ve filtreler sonucunda elde edilen 397 makaleye uygulanan bir bibliyometrik analiz içermektedir. Yürütülen analiz sonucunda, işletme ve yönetim alanında birey odaklılığın artmasına paralel olarak 2010 yılı itibariyle örtük zihniyet teorisi ile ilgili yayın sayısında da önemli bir artışın olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu çalışmaların tüketici davranışları, tüketici davranışı perspektifinden pazarlama faaliyetleri, marka yönetimi, sürdürülebilirlik, yönetimde liderlik ve organizasyon alanlarına odaklandığı tespit edilmiştir. Bu çalışmada WoS’la sınırlı kalınmayarak ayrıca, örtük zihniyet teorisi çerçevesinde Türkçe alan yazında da tarama yapılmış ve toplam 63 eserin bulunduğu, bunların içinden de sadece üç eserin işletme ve yönetim alanında üretilmiş olduğu anlaşılmıştır. Bu çalışma ile örtük zihniyet teorisi çerçevesinde yönetim ve işletme alan yazına katkı sağlanması, alana yeni bir bakış açısı sunulması ve gelecek çalışmalara yol gösterilmesi hedeflenmektedir. Genel olarak uluslararası yönetim ve işletme alanında, özellikle de ulusal alan yazında örtük zihniyet teorisine yönelik çok sınırlı çalışmanın bulunması bu çalışmanın yazında önemli bir boşluk doldurabileceğine işaret etmektedir.
Örtük zihniyet teorisi gelişen zihniyet sabit zihniyet bibliyometrik analiz vosviewer
In today’s highly competitive environment, businesses must differentiate themselves from competitors which requires them to focus on individuals' needs, expectations, and experiences, and be individual concentric. Hence, there is a growing need for analytical methods to aid firms in developing strategies based on the personal characteristics and expectations of individuals. This study aims to develop a conceptual framework for implicit theory that emerged in the 1970s, which focuses on the motivation of individuals and is crucial to business and management disciplines. Moreover, this study aims to identify current areas of interest in the literature management and business disciplines on implicit theory and to offer avenues for future studies. For this reason, a bibliometric analysis was conducted on 397 articles retrieved from the Web of Science (WoS) database using specific keywords
and filters. The results indicate a significant increase in the number of studies on implicit theory from 2010 to today. These studies mainly focus on consumer behavior, marketing activities from a consumer behavior perspective, brand management, sustainability, leadership, and organization in the management field. In this study, in addition to WoS, a literature review was conducted in Türkiye which revealed that a total of 63 studies were published on implicit theory, of which only three focused on business and management, indicating a big gap. This study on implicit theory aims to contribute to existing management and business literature by providing a new perspective to the field, identifying the main areas of study, and providing an avenue for future studies.
Implicit theory growth mindset fixed mindset bibliometric analysis vosviewer
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşletme |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 27 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |