İnsan değerle var olan bir varlıktır. Değerler olmadan insan, var olamaz. Değerlerden biri belki de en önemlisi hakikattir. İnsanı anlamlı kılan değerlerden bir başkası ise güzeldir. Bilgi, hakikat değeri ile var olurken; sanat ise güzel değeri ile var olmaktadır. Hakikatin güzelle dirsek teması felsefe tarihinin her döneminde görülmektedir. Güzelin ve hakikatin varlığı geçmişten günümüze filozofların ilgilendiği felsefi meselelerden biridir. Günümüzde enformasyonla birlikte hakikatin yitirilmesi ve anlamsızlaşmasıyla birlikte hakikate verilen anlamla birlikte güzele verilen anlam değer de deformasyona uğramıştır. Dijital çağ güzel ve hakikat kavramlarının anlamını değiştirmekte, dönüştürmekte ve muğlaklaştırmaktadır. Dijital çağla birlikte estetik beğeni yargılarımız değişmiştir. Bu çalışma dijital çağın beğeni yargısının Türk İslam sanatları ile değiştirilebileceğini iddia eder. Çalışmanın konusunu, enformasyonla birlikte yitirilen hakikat ve güzel bilincini yeniden inşa edebilmek oluşturmaktadır. Bu çalışma, güzel ile hakikat arasındaki ilişkinin anlam derinliğini koruyarak bu ilişkiyi kopmadan sürdürebilmenin olanaklarını tartışmayı ve bu bağı felsefi açıdan dinamik bir biçimde yeniden inşa etmeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma, İslam estetiği çerçevesinde oluşturulan Türk İslam sanatlarının hakikat ve güzellik ilişkisini yeniden anlamlandırmadaki rolüne dikkat çekerek, dijital çağın estetik anlayışına alternatif bir yaklaşım sunmayı hedeflemektedir. Bu çalışma, güzeli hakikat olarak sunabilmenin Türk İslam sanatları ile mümkün olabileceğini ileri sürer. Dijitalleşme ile yok olmaya yüz tutan güzel ile hakikat özdeşliği ideali, ancak bu ideal ile yola çıkan Türk İslam sanatları tanıtmak, tanımak, icra etmek ve dijital çağın imkânlarıyla yeniden yorumlamakla gerçekleştirilebilir. Böylece Türk İslam sanatları hem toplum tarafından daha çok tanınır, icra edilir ve yeniden yorumlanır. Çalışmada hermenötik yöntem kullanılmıştır.
Felsefe Tarihi Hakikat Güzel dijital çağ İslam estetiği ve Türk İslam Sanatları
Human being is a being that exists with values. Without values, the human being cannot exist. One of the values, perhaps the most important one, is truth. Another value that makes human beings meaningful is beauty. While knowledge exists with the value of truth, art exists with the value of beauty. The elbow contact of truth with beauty is seen in every period of the history of philosophy. The existence of beauty and truth is one of the philosophical issues that philosophers have been interested in from past to present. Today, with the loss and meaninglessness of truth with information, the meaning and value given to beauty has been deformed along with the meaning given to truth. The digital age changes, transforms and obscures the meaning of the concepts of beauty and truth. Our judgments of aesthetic taste have changed with the digital age. This study claims that the judgment of taste of the digital age can be changed with Turkish Islamic arts. The subject of the study is to rebuild the consciousness of truth and beauty that has been lost with information. This study aims to discuss the possibilities of maintaining the relationship between beauty and truth without breaking this relationship by preserving the depth of meaning and to reconstruct this bond in a philosophically dynamic way. This study aims to offer an alternative approach to the aesthetic understanding of the digital age by drawing attention to the role of Turkish Islamic arts created within the framework of Islamic aesthetics in reinterpreting the relationship between truth and beauty. This study argues that it is possible to present beauty as truth through Turkish Islamic arts. The ideal of the identity of beauty and truth, which is about to disappear with digitalization, can only be realized by introducing, recognizing, performing and reinterpreting the Turkish Islamic arts that set out with this ideal with the possibilities of the digital age. Thus, Turkish Islamic arts will be recognized, performed and reinterpreted more by the society. Hermeneutic method was used in the study.
History of Philosophy Truth Beauty Digital age Islamic aesthetics and Turkish Islamic Art
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat Felsefesi |
Bölüm | Sanat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 3 |