This study aims to determine the linguistic approach of Abū Yaʿqūb as-Sakkākī (d. 626/1229), an influential traditional Arabic linguist, in his work Miftāḥ al-ʿulūm through a comparative and analytical method. The main problem of the study is the extent to which as-Sakkākī’s understanding of language overlaps with the modern linguistic approaches of formalism or functionalism. What motivates us to such a problem is that Ahmad al-Mutawakkil (1944-), one of the important representatives of Functional Grammar theory, claims that as-Sakkākī’s functional approach is weak. This claim naturally raises the problem that as-Sakkākī’s understanding of language may be formalist. It is not easy to claim that as-Sakkākī in particular and a linguist or linguistic theory in general are purely formalist or functionalist. The fact that there are many similarities and differences between both approaches makes this issue a dialectical one. This is due to the fact that language is a system that exists in terms of both form and meaning (function/usage). Being aware of this fact in the language system, as-Sakkākī separated the linguistic sciences related to form and meaning in his Miftāḥ al-ʿulūm. Thus, while as-Sakkākī took a formalist approach to some issues, he took a functionalist approach to others. Therefore, it is difficult to say that he was purely formalist or purely functionalist. However, considering that he became a strong authority in the field thanks to the rhetorical part of his work Miftāḥ al-ʿulūm, it is not wrong to say that his understanding of language was functional in general because of the functional approach he followed here.
Arabic Language and Rhetoric Formalism Functionalism as-Sakkākī Miftāḥ al-ʿulūm
Bu çalışmada geleneksel Arap dilcilerinden etkili bir isim olan Ebû Ya‘kūb es-Sekkâkî’nin (ö. 626/1229) Miftâhu’l-‘ulûm adlı eserindeki dil yaklaşımının, karşılaştırmalı ve analitik bir yöntemle tespiti amaçlanmıştır. Çalışmanın temel problemi, Sekkâkî’nin dil anlayışının, modern dil bilimsel yaklaşımlardan biçimcilik veya işlevselcilikle ne ölçüde örtüştüğüdür. Bizi bu araştırmaya sevk eden şey, İşlevsel Dil bilgisi kuramının önemli temsilcilerinden Ahmed el-Mütevekkil’in (1944-), Sekkâkî’nin işlevsel yaklaşımının zayıf olduğunu iddia etmesidir. Bu iddia, doğal olarak Sekkâkî’nin dil anlayışının biçimci olabileceği sorununu da gündeme getirmektedir. Özelde Sekkâkî’nin genelde ise dil bilimcinin veya dil bilim kuramının salt biçimci/biçimsel ya da işlevselci/işlevsel olduğunu iddia etmek kolay değildir. Zira her iki yaklaşım arasında birçok benzer ve farklı yönlerin bulunması bu meseleyi diyalektik bir mesele hâline getirir. Bu durum, dilin hem biçim hem de anlam (işlev/kullanım) yönüyle var olan bir sistem olmasından kaynaklanır. Dil sistemindeki bu gerçeğin farkında olan Sekkâkî, Miftâhu’l-‘ulûm eserinde biçimle ve anlamla ilgili dil ilimlerini birbirinden ayırmıştır. Onun bu yöntemi, kimi biçimci yaklaşımlarda görülen yapı ve kullanımın özerkliği düşüncesini ima etmez. Aksine o, biçimle anlamın sıkı bir ilişki içinde olduğunu ve bunların her birinin bir sonrası için araç konumunda olduğunu düşünür. Bu ise yapı ve kullanımın ilişkili olduğunu savunan işlevsel yaklaşımın özelliklerinden biridir. Sekkâkî, bazı konularda biçimci bir yaklaşım sergilerken bazı konularda ise işlevsel bir yaklaşım sergilemiştir. Dolayısıyla onun salt biçimci veya salt işlevselci olduğunu söylemek güçtür. Ancak alanda güçlü bir otorite olmasının, Miftâhu’l-‘ulûm eserinin belagatle ilgili kısmı sayesinde olduğu düşünüldüğünde burada takip ettiği işlevsel yaklaşım nedeniyle onun dil anlayışının daha çok işlevsel olduğunu söylemek de yanlış değildir.
Arap Dili ve Belagati Biçimcilik İşlevselcilik Sekkâkî Miftâhu’l-‘ulûm.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Arap Dili ve Belagatı |
Bölüm | İlahiyat |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mart 2025 |
Kabul Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 24 Sayı: 3 |