Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 280 - 296, 30.04.2025
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1493242

Öz

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2021). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre yapay zekâ: Bir metafor çalışması. In 1. Ulusal Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları Kongresi tam metin bildiri kitapçığı.
  • Arslan, K. (2017). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71–88.
  • Aydoğdu, R. Ü., Karamustafaoğlu, O., & Bülbül, Ş. M. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556–565.
  • Baker, C., Wuest, J., & Stern, P. N. (1992). Method slurring: The grounded theory/phenomenology example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355–1360.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368–388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Bayburt, B., & Eğin, F. (2021). Teknoloji ve sanayideki gelişmelerin yansıması olarak Eğitim 4.0. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(2), 137–154. https://doi.org/10.54860/beyder.1010372
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, F., & Gülleroğlu, D. H. (2021). Yapay zekânın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3), 947–966. https://doi.org/10.30964/auebfd.916220
  • Çam, B. M., Çelik, N., Güntepe, T. E., & Durukan, G. Ü. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zekâ teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263–285.
  • Develi, H. (2017, November 2). Endüstri 4.0’dan Toplum 5.0’a. Dünya Gazetesi. https://www.dunya.com/koseyazisi/endustri-40dan-toplum-50a/389146
  • Dülger, M. V. (2018). Günümüz yapay zekâ teknolojisi ve “robot yargıç/avukat” gerçeği: Mesleğimiz elimizden gidiyor mu? Hukuk ve Daha Fazlası Dergisi, 6, 4.
  • Er, H., Turan, S., & Kaymakcı, S. (2021). Toplum 5.0 sürecinin gelişimi ve eğitime etkisinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 38. European Parliament. (2016). Industry 4.0. Directorate General for Internal Policies, Policy Department A: Economic and Scientific Policy. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/570007/IPOL_TU(2016)570007_EN.pdf
  • Flick, U. (2013). Mapping the field. In U. Flick (Ed.), The SAGE handbook of qualitative data analysis (pp. 3–18). Sage.
  • Fırat, O. Z., & Fırat, S. Ü. (2017). Endüstri 4.0 yolculuğunda trendler ve robotlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(2), 213–219.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 27, 47–50.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233–252.
  • Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2015). Design principles for Industrie 4.0 scenarios: A literature review (Working Paper No. 01/2015). Technische Universität Dortmund. Holstein, J. A., & Gubrium, J. F. (1997). Active interviewing. In D. Silverman (Ed.), Qualitative research: Theory, method and practice (pp. 113–129). Sage.
  • İşler, B., & Kılıç, Y. M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. e-Journal of New Media, 5(1), 1–11.
  • Janicke, M., & Jacob, K. (2009). A third industrial revolution? Solutions to the crisis of resource-intensive growth. Freie Universität.
  • Karaca, B., & Telli, G. (2019). Yapay zekânın çeşitli süreçlerdeki rolü ve tahminleme fonksiyonu. In G. Telli (Ed.), Yapay zekâ ve gelecek (pp. 172–185). Doğu Kitapevi.
  • Kaya, M. (2021). Sanayi 4.0’da yapay zekâ ve Türkiye. İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 71–72.
  • Keidanren. (2016). Toward realization of the new economy and society: Reform of the economy and society by the deepening of “Society 5.0”. http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/029_outline.pdf Kocabıyık, O. O. (2015). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55–66.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214–222.
  • Köroğlu, Y. (2017). Yapay zekânın teorik ve pratik sınırları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Halkla ilişkiler ve organizasyon hizmetleri alanı: Biçimine göre sorular. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bi%C3%A7imine%20G%C3%B6re%20Sorular.pdf (Retrieved April 13, 2022)
  • Morse, J. M. (2000). Determining sample size. Qualitative Health Research, 10, 3–5. https://doi.org/10.1177/104973200129118183
  • Murphy, F. R. (2019). Artificial intelligence applications to support K–12 teachers and teaching: A review of promising applications, challenges, and risks. RAND. https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE315.html (Retrieved April 6, 2022)
  • Mutluol, F. (2018). Toplum 5.0: İnsan merkezli değer toplumu. http://www.idemahaber.com/toplum-5-0-insan-merkezli-deger (Retrieved April 5, 2022, at 21:40)
  • Nabiyev, V., & Erümit, A. K. (2020). Yapay zekânın temelleri. In V. Nabiyev & A. K. Erümit (Eds.), Eğitimde yapay zekâ: Kuramdan uygulamaya (pp. 2–37). Pegem Akademi Yayınları.
  • Önday, Ö. (2019). Japan’s society 5.0—Going beyond industry 4.0. Business and Economics Journal, 10(2), 1–6.
  • Öztemel, E. (2018a). Endüstri 4.0 ve yapay zekâ. Bilim ve Teknik, 51(607), 78–85.
  • Öztemel, E. (2018b). Eğitimde yeni yönelimlerin değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25–30.
  • Öztürk, F., & Ateş, E. (2021). İnsanlık yararına teknolojik dönüşüm: Toplum 5.0. Bilim ve Teknik Dergisi, Mart 2021, 35–37.
  • Öztürk, M. (Ed.). (2013). Dijital iletişim ve yeni medyan. Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. World Economic Forum.
  • Sheikh, S. (2020). Understanding the role of artificial intelligence and its future social impact. IGI Global.
  • Skobelev, P. O., & Borovik, S. Y. (2017). On the way from industry 4.0 to industry 5.0: From digital manufacturing to digital society. International Scientific Journal, 2(6), 307–311.
  • Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372–1380.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. Sage.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543–559.
  • Wikipedia. (n.d.). Yapay zekâ. In Wikipedia. Retrieved March 30, 2022, at 12:50, from https://tr.wikipedia.org/wiki/Yapay_zek%C3%A2
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9th ed.). Seçkin Yayıncılık.

Unveiling Educators' Insights on Artificial Intelligence in Education: A Qualitative Study of Potential, Expectations, and Challenges

Yıl 2025, Cilt: 12 Sayı: 1, 280 - 296, 30.04.2025
https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1493242

Öz

This study investigated teachers’ opinions on using artificial intelligence (AI) in education. The aim was to gain insight into teachers’ expectations, desires, and concerns regarding AI applications that will be used more frequently in education shortly. Teachers were consulted about the purposes for which AIs can be used in their lessons and the current level of AI utilization. A qualitative research method was used in the study. Data on the use of AI in education was collected through semi-structured interviews with teachers. The collected data was analyzed using content analysis. According to the findings, teachers believe AIs can be used for language learning, personalized education, and individual student tracking. All teachers participating in the study had a positive view of the use of AI in education.
Moreover, most teachers think that AI applications will increase academic success; however, they expect AIs to be suitable for the student level, provide feedback to the student, and evaluate the teaching process. Participants, who stated that teachers also have responsibilities in using AIs, emphasized that teachers need to improve by receiving training on this subject. The study revealed teachers’ concerns about using AI, bringing these reservations to light. In the study’s conclusion, suggestions were made, such as the necessity of using AI in education and considering teachers’ concerns. It also addressed what needs to be done to promote the widespread use of AIs nationwide.

Kaynakça

  • Aktaş, A. (2021). Yönetici ve öğretmen görüşlerine göre yapay zekâ: Bir metafor çalışması. In 1. Ulusal Eğitimde Yapay Zekâ Uygulamaları Kongresi tam metin bildiri kitapçığı.
  • Arslan, K. (2017). Eğitimde yapay zekâ ve uygulamaları. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 11(1), 71–88.
  • Aydoğdu, R. Ü., Karamustafaoğlu, O., & Bülbül, Ş. M. (2017). Akademik araştırmalarda araştırma yöntemleri ile örneklem ilişkisi: Doğrulayıcı doküman analizi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 556–565.
  • Baker, C., Wuest, J., & Stern, P. N. (1992). Method slurring: The grounded theory/phenomenology example. Journal of Advanced Nursing, 17, 1355–1360.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368–388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23–28.
  • Bayburt, B., & Eğin, F. (2021). Teknoloji ve sanayideki gelişmelerin yansıması olarak Eğitim 4.0. Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, 16(2), 137–154. https://doi.org/10.54860/beyder.1010372
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, E. Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz (A. Aypay, Trans.). Anı Yayıncılık.
  • Coşkun, F., & Gülleroğlu, D. H. (2021). Yapay zekânın tarih içindeki gelişimi ve eğitimde kullanılması. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3), 947–966. https://doi.org/10.30964/auebfd.916220
  • Çam, B. M., Çelik, N., Güntepe, T. E., & Durukan, G. Ü. (2021). Öğretmen adaylarının yapay zekâ teknolojileri ile ilgili farkındalıklarının belirlenmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18(48), 263–285.
  • Develi, H. (2017, November 2). Endüstri 4.0’dan Toplum 5.0’a. Dünya Gazetesi. https://www.dunya.com/koseyazisi/endustri-40dan-toplum-50a/389146
  • Dülger, M. V. (2018). Günümüz yapay zekâ teknolojisi ve “robot yargıç/avukat” gerçeği: Mesleğimiz elimizden gidiyor mu? Hukuk ve Daha Fazlası Dergisi, 6, 4.
  • Er, H., Turan, S., & Kaymakcı, S. (2021). Toplum 5.0 sürecinin gelişimi ve eğitime etkisinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 38. European Parliament. (2016). Industry 4.0. Directorate General for Internal Policies, Policy Department A: Economic and Scientific Policy. https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2016/570007/IPOL_TU(2016)570007_EN.pdf
  • Flick, U. (2013). Mapping the field. In U. Flick (Ed.), The SAGE handbook of qualitative data analysis (pp. 3–18). Sage.
  • Fırat, O. Z., & Fırat, S. Ü. (2017). Endüstri 4.0 yolculuğunda trendler ve robotlar. İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46(2), 213–219.
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan Spotlight, 27, 47–50.
  • Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1982). Epistemological and methodological bases of naturalistic inquiry. Educational Communication and Technology Journal, 30(4), 233–252.
  • Hermann, M., Pentek, T., & Otto, B. (2015). Design principles for Industrie 4.0 scenarios: A literature review (Working Paper No. 01/2015). Technische Universität Dortmund. Holstein, J. A., & Gubrium, J. F. (1997). Active interviewing. In D. Silverman (Ed.), Qualitative research: Theory, method and practice (pp. 113–129). Sage.
  • İşler, B., & Kılıç, Y. M. (2021). Eğitimde yapay zekâ kullanımı ve gelişimi. e-Journal of New Media, 5(1), 1–11.
  • Janicke, M., & Jacob, K. (2009). A third industrial revolution? Solutions to the crisis of resource-intensive growth. Freie Universität.
  • Karaca, B., & Telli, G. (2019). Yapay zekânın çeşitli süreçlerdeki rolü ve tahminleme fonksiyonu. In G. Telli (Ed.), Yapay zekâ ve gelecek (pp. 172–185). Doğu Kitapevi.
  • Kaya, M. (2021). Sanayi 4.0’da yapay zekâ ve Türkiye. İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 5(2), 71–72.
  • Keidanren. (2016). Toward realization of the new economy and society: Reform of the economy and society by the deepening of “Society 5.0”. http://www.keidanren.or.jp/en/policy/2016/029_outline.pdf Kocabıyık, O. O. (2015). Olgubilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(1), 55–66.
  • Krefting, L. (1991). Rigor in qualitative research: The assessment of trustworthiness. The American Journal of Occupational Therapy, 45(3), 214–222.
  • Köroğlu, Y. (2017). Yapay zekânın teorik ve pratik sınırları. Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Marshall, C., & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2012). Halkla ilişkiler ve organizasyon hizmetleri alanı: Biçimine göre sorular. http://www.megep.meb.gov.tr/mte_program_modul/moduller_pdf/Bi%C3%A7imine%20G%C3%B6re%20Sorular.pdf (Retrieved April 13, 2022)
  • Morse, J. M. (2000). Determining sample size. Qualitative Health Research, 10, 3–5. https://doi.org/10.1177/104973200129118183
  • Murphy, F. R. (2019). Artificial intelligence applications to support K–12 teachers and teaching: A review of promising applications, challenges, and risks. RAND. https://www.rand.org/pubs/perspectives/PE315.html (Retrieved April 6, 2022)
  • Mutluol, F. (2018). Toplum 5.0: İnsan merkezli değer toplumu. http://www.idemahaber.com/toplum-5-0-insan-merkezli-deger (Retrieved April 5, 2022, at 21:40)
  • Nabiyev, V., & Erümit, A. K. (2020). Yapay zekânın temelleri. In V. Nabiyev & A. K. Erümit (Eds.), Eğitimde yapay zekâ: Kuramdan uygulamaya (pp. 2–37). Pegem Akademi Yayınları.
  • Önday, Ö. (2019). Japan’s society 5.0—Going beyond industry 4.0. Business and Economics Journal, 10(2), 1–6.
  • Öztemel, E. (2018a). Endüstri 4.0 ve yapay zekâ. Bilim ve Teknik, 51(607), 78–85.
  • Öztemel, E. (2018b). Eğitimde yeni yönelimlerin değerlendirilmesi ve Eğitim 4.0. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 1(1), 25–30.
  • Öztürk, F., & Ateş, E. (2021). İnsanlık yararına teknolojik dönüşüm: Toplum 5.0. Bilim ve Teknik Dergisi, Mart 2021, 35–37.
  • Öztürk, M. (Ed.). (2013). Dijital iletişim ve yeni medyan. Açıköğretim Fakültesi Yayını.
  • Schwab, K. (2016). The fourth industrial revolution. World Economic Forum.
  • Sheikh, S. (2020). Understanding the role of artificial intelligence and its future social impact. IGI Global.
  • Skobelev, P. O., & Borovik, S. Y. (2017). On the way from industry 4.0 to industry 5.0: From digital manufacturing to digital society. International Scientific Journal, 2(6), 307–311.
  • Starks, H., & Trinidad, S. B. (2007). Choose your method: A comparison of phenomenology, discourse analysis, and grounded theory. Qualitative Health Research, 17(10), 1372–1380.
  • Strauss, A., & Corbin, J. (2014). Basics of qualitative research techniques. Sage.
  • Türnüklü, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543–559.
  • Wikipedia. (n.d.). Yapay zekâ. In Wikipedia. Retrieved March 30, 2022, at 12:50, from https://tr.wikipedia.org/wiki/Yapay_zek%C3%A2
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2005). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (5th ed.). Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9th ed.). Seçkin Yayıncılık.
Toplam 47 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Öğretim Teknolojileri, Eğitim Teknolojisi ve Bilgi İşlem
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Yaman 0000-0001-7090-3633

Mehmet Başaran 0000-0003-1871-520X

Erken Görünüm Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 31 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 15 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 12 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yaman, M., & Başaran, M. (2025). Unveiling Educators’ Insights on Artificial Intelligence in Education: A Qualitative Study of Potential, Expectations, and Challenges. E-Kafkas Journal of Educational Research, 12(1), 280-296. https://doi.org/10.30900/kafkasegt.1493242

19190       23681     19386        19387