Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bilgi Tasarımı: Karmaşık Verilerin Görsel Temsili ve Anlaşılabilirlik

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 13 - 29, 26.12.2025

Öz

Bu çalışma, bilgi tasarımının karmaşık verilerin anlaşılır ve etkili bir şekilde görsel temsil edilmesinde oynadığı kritik rolü incelemektedir. Dijital çağda veri miktarının hızlı ve sürekli artışı, bu verilerin anlamlandırılmasını ve kullanıcıya kolayca sunulmasını bir zorunluluk haline getirmiştir. Bilgi tasarımı, bu ihtiyaca cevap veren, grafik tasarım, kullanıcı deneyimi (UX), veri analitiği ve bilişsel psikoloji gibi farklı disiplinlerden beslenen çok yönlü bir alan olarak öne çıkmaktadır. Çalışma, bilgi tasarımının teorik altyapısını ve temel ilkelerini ele almakta, aynı zamanda veri görselleştirme yöntemlerinin kullanıcı algısı üzerindeki etkilerini tartışmaktadır. Çalışmada renk, şekil, tipografi, hiyerarşi gibi görsel unsurların bilginin daha hızlı, doğru ve etkili bir şekilde anlaşılmasına nasıl katkı sağladığı detaylandırılmıştır. Bununla birlikte, bilgi tasarımında kullanılan modern teknolojiler ve araçlar da değerlendirilmiş, özellikle veri yoğun sektörlerde bu teknolojilerin kullanımına ilişkin örnek uygulamalara yer verilmiştir. Çalışma, bilgi tasarımının yalnızca estetik bir süreç olmadığını, aksine kullanıcı odaklı, işlevsel ve stratejik bir yaklaşımı zorunlu kılan bir araç olduğunu vurgulamaktadır. Bilginin erişilebilirliğini artırma, karar verme süreçlerini destekleme ve karmaşık verileri daha anlamlı hale getirme potansiyeline dikkat çekilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, bilgi tasarımının teorik çerçevesini genişleterek bu alanda çalışan profesyonellere temel düzeyde rehberlik etmeyi ve uygulama süreçlerinde daha etkin çözümler geliştirilmesini amaçlamaktadır.

Kaynakça

  • Adnan, M., Just, M., & Baillie, L. (2016). Investigating time series visualisations to improve the user experience. İçinde Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (s. 5444-5455).
  • Buryk, D. (2024). Trends of use of artificial intelligence in graphic design. Věda a Perspektivy, (2(33)).
  • Dahiya, A., Kujur, A., & Kumar, J. (2020, July). A neurophysiological investigation of design thinking process in human-computer interaction design. İçinde Proceedings of the 14th International Conference on Interfaces and Human Computer Interaction 2020 and 13th International Conference on Game and Entertainment Technologies 2020.
  • Evans, J. (2015). Teaching note—analytic visualization of solver output. Informs Transactions on Education, 15(3), 232-239.
  • Fabil, N., Ismail, Z., Shukur, Z., Noah, S., & Salim, J. (2012). Information visualization (iv) application for information acquisition based on visual perception. Creative Education, 03(08), 86-89.
  • Hegarty, M. (2013). Cognition, metacognition, and the design of maps. Current Directions in Psychological Science, 22(1), 3-9.
  • Heimgärtner, R. (2019). Iuid method-mix: towards a systematic approach for intercultural user interface design (iuid). Journal of Computer and Communications, 07(07), 162-194. Héon, M., Nkambou, R., & Langheit, C. (2016). Toward G-OWL. İçinde Proceedings of the 25th International Conference Companion on World Wide Web - WWW ’16 Companion (ss. 39-40). the 25th International Conference Companion. ACM Press.
  • Jesse, J. G. (2011). The elements of user experience: User-centered design for the web and beyond. Choice Reviews Online, 49(01), 49-0321-49-0321. Jobling, P. (2008). Graphic design, a new history. Journal of Design History, 21(3), 296-298.
  • Joseph, M. and Lourdusamy, R. (2020). Feature analysis of ontology visualization methods and tools. Computer Science and Information Technologies, 1(2), 61-77.
  • Kamala S. P. R. & Juctus S. (2019). Concept Relation Knowledge Visualization with CR Logic using Neo4j. İçinde International Journal of Recent Technology and Engineering (IJRTE) (C. 8, Issue 4, ss. 8475-8480). Blue Eyes Intelligence Engineering and Sciences Engineering and Sciences Publication - BEIESP. https://doi.org/10.35940/ijrte.d9792.118419 Kaur, R. & Kaur B. (2020). Data visualization techniques: a review. Global Journal of Engineering Science and Researches, 7(8), 18-26.
  • Kovačević, D., Brozović, M., & Banić, D. (2020). Applying graphic design principles on tea packaging. İçinde Proceedings-The Tenth International Symposium on Graphic Engineering and Design, GRID (ss. 12-14).
  • Li, X. (2023). Analysis of the expression and application of visual communication elements in art design based on big data. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1).
  • Li, Y. (2022). A design method of virtual folk museum roaming system based on visual interaction technology. Mathematical Problems in Engineering, 2022, 1-9.
  • Medyńska-Gulij, B. (2010). Map compiling, map reading, and cartographic design in "pragmatic pyramid of thematic mapping". Quaestiones Geographicae, 29(1), 57-63.
  • Moosavian, S. (2016). The visual “big picture” of intermediate macroeconomics: a pedagogical tool to teach intermediate macroeconomics. International Journal of Economics and Finance, 8(9), 234. Mustafa, B. (2023). The impact of Artificial Intelligence on the graphic design industry. Res Militaris, 13(3), 243-255.
  • Mustaquim, M. M., & Nyström, T. (2015). Information system design space for sustainability. İçinde New Horizons in Design Science: Broadening the Research Agenda: 10th International Conference, DESRIST 2015, Dublin, Ireland, May 20-22, 2015, Proceedings 10 (ss. 39-54). Springer International Publishing.
  • Nakashima, R., Iwai, R., Ueda, S., & Kumada, T. (2015). Egocentric direction and position perceptions are dissociable based on only static lane edge information. Frontiers in Psychology, 6.
  • Nguyen, D. H., Chacko, J., Henderson, L., Paatelma, A., Saarnisaari, H., Kandasamy, N., & Dandekar, K. R. (2016).
  • Osadcha, K. (2023). Generative artificial intelligence vs humans in the process of creating corporate identity elements. Information Technologies and Learning Tools, 98(6), 212-230. Pinontoan, N. (2023). Exploring high school students’ potential for improving design with artificial intelligence. Iccd, 5(1).
  • Rezk, S. (2023). The role of artificial intelligence in graphic design. Journal of Art Design and Music, 2(1).
  • Rudenko, R., Reis, A., Sousa, J., & Barroso, J. (2021). Visualization of Scientific Phenomena for Education. İçinde Communications in Computer and Information Science (ss. 451-459). Springer International Publishing.
  • Schroeder, N. and Cenkci, A. (2020). Do measures of cognitive load explain the spatial split-attention principle in multimedia learning environments? a systematic review. Journal of Educational Psychology, 112(2), 254-270.
  • Shen, J. (2023). The construction of visual aesthetic element system in graphic design based on big data. Applied Mathematics and Nonlinear Sciences, 9(1).
  • Tian, Y. (2023). Development of edge feature terminal of intelligent interactive system based on psychological interactive computer test system. International Journal of Science and Engineering Applications, 32-34. Tufte, E. (1985). The visual display of quantitative information. Journal for Healthcare Quality, 7(3), 15.
  • Walker, S. (2017). Research in graphic design. The Design Journal, 20(5), 549-559.
  • Webb, A. (2015). Pen + Touch Diagramming to Stimulate Design Ideation. İçinde Proceedings of the 2015 ACM SIGCHI Conference on Creativity and Cognition (ss. 331-332). C&C ’15: Creativity and Cognition. ACM.
  • Xie, C. (2019). Procedural knowledge of graphic design for analysing graphic elements in historical urban maps. Proceedings of the Ica, 2, 1-7.
  • Yardımcı, G. (2017). Software tools for visualizing hi-c data. Genome Biology, 18(1). Springer Science and Business Media LLC.
  • Yunyue, F. (2023). Research on Graphic Design Language in Digital Media Art—Taking the Application of Graphic Language in Graphic Design as an Example. The Frontiers of Society, Science and Technology, 5(12).
  • Zhang, H. (2023). Research and design of real time big data visualization analysis platform based on flink. Journal of Physics Conference Series, 2504(1), 012053.
  • Zheng, X., Qiao, X., Cao, Y., & Lau, R. (2019). Content-aware generative modeling of graphic design layouts. Acm Transactions on Graphics, 38(4), 1-15.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel İletişimde Bilgisayar Destekli Tasarım, Görsel Tasarım, Görsel İletişim Tasarımı (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Furkan Terzi 0009-0007-7478-6228

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 17 Aralık 2025
Kabul Tarihi 25 Aralık 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Terzi, M. F. (2025). Bilgi Tasarımı: Karmaşık Verilerin Görsel Temsili ve Anlaşılabilirlik. Karatay Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 13-29.