Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Sanatlar Eğitiminde Teknoloji Destekli Resim Aktarımına Yönelik Öğrenci Görüşleri

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 63 - 85, 26.12.2025

Öz

Sanat pratiklerinin öğretim yöntemleri, tarihsel süreçte tartışılan önemli bir konu olmuştur. Bu bağlamda, teknoloji destekli aktarım yöntemlerinin, çağdaş sanat pratiklerinin anlaşılması ve uygulanmasında çalışmaları kolaylaştırdığı ve öğrencilere motivasyon sağladığı gözlemlenmiştir. Günümüz teknolojisinin sanat pratiklerinin aktarımında kullanılması, öğrenci kazanımları üzerinde hem olumlu hem de olumsuz etkiler yaratmakta olup, bu etkiler tarafımızca incelenmiş ve değerlendirilmiştir.
Bu çalışma, görsel sanatlar eğitiminde teknoloji destekli resim aktarım yöntemleri konusunda öğrencilerin olumlu/olumsuz görüşlerinin nasıl sonuçlar ortaya çıkacağını görmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmaya, Konya Çimento Güzel Sanatlar Lisesi Görsel Sanatlar Bölümü’nde öğrenim gören yirmi sekiz, 11. sınıf öğrencisi katılmıştır. Araştırmada nitel yöntem kullanılmıştır. İki boyutlu sanat atölye dersinde öğrencilere teknoloji destekli dört farklı resim aktarım yöntemiyle uygulamalar yaptırılmış ve her uygulama sonucunda öğrencilere önceden hazırlanmış yarı yapılandırılmış görüşme formları dağıtılarak veriler toplanmıştır. Verilerin analizi için tablolar oluşturulmuş ve öğrenci görüşleri kodlanmıştır. Elde edilen bulgular betimsel ve içerik analiz yöntemi ile ayrıntılı bir şekilde incelenip çözümlenmiş ve çıkan sonuçlar değerlendirilmiştir.
Elde edilen bulgular sonucunda görsel sanatlar eğitiminde teknoloji destekli resim aktarım yöntemlerinin öğrenci görüşleri açısından, tüm olumsuz tartışma ve düşüncelere rağmen daha çok olumlu yönler ortaya koyduğu görülmüştür. Yapılan araştırmalarda teknoloji destekli resim aktarım yöntemlerinin öğrencilerin farklı bakış açısı ile özgün düşünme ve farklı teknolojileri kullanarak çalışma üretebilme becerilerine olumlu katkılar yaptığı öğrenci görüşleriyle ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Aktulum, K. (2016). Resimsel Alıntı. Konya: Çizgi Kitabevi.
  • Artu, K. (2013). Sanat Eğitimi Kuramları ve Yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aslan, G. (2011). Güzel Sanatlar Lisesi Resim Bölümlerinde Kopyalama Yönteminin Kullanımına Yönelik Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=VoEVXHLGPY6NS3kP8gQ0pA&no=wgNsFdFb5wuPKy8nyPFluw
  • Avcı Tuğal, S. (2018). Oluşum Süreci İçinde Dijital Sanat. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Demir, H. İ. (2019). Teknolojinin Resim Sanatına Getirdiği Yenilikler Bağlamında Dijital Resim [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Diyarbakır. https://acikerisim.dicle.edu.tr/xmlui/handle/11468/4522
  • Erdoğan, Y. (2018). Bir Resimsel Anlatım Şekli Olarak Sanat Eğitiminde Kendine Mâl Etme (Appropriation) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. On Dokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Samsun. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=qHYLGSx3zsdmMCo2ydtVIw&no=EJoLaA1o10WrAESfZoDMtA
  • MEB. (2018). Görsel Sanatlar Öğretim Programı. Ankara.
  • Özsoy, V. ve Alakuş, A. O. (2017). Görsel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Şengül, E. (2006). Teknolojinin Görsel Sanatlarda Kullanımı ve Sanat Eğitimine Katkısı [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=Sb_fVB66h2_Hr4d4LHmc2w&no=DOe9HNVakuw1MQ8mQOIYPw Tekin Kırışoğlu, O. (2019). Sanatta Eğitim. Ankara: Ütopya Yayınları. Tekin Kırışoğlu, O. (2015). Sanat, Kültür, Yaratıcılık (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Türkdoğan, G. (1984). Sanat Eğitimi Yöntemleri (Resim İş Öğretimi). Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Türkmenoğlu, H. (2014). Teknoloji ile Sanat İlişkisi ve Bir Dijital Sanat Örneği Olarak İnstagram. İdil. 2(4), 87-100. http://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1414431733.pdf DOI: 10.7816/ulakbilge-02-04-07
  • Uçar, A. (2007). Türkiye ve İtalya'da Yüksek Öğretimde Plastik Sanatlar ve Bilgi Teknolojisinin Sanat Eğitimine Katkısı [Yayımlanmamış doktora tezi]. Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=xq9hoVAz9tItchHUqVMJGQ&no=W7SNR_oId634lZTGh11KZQ
  • Uysal, A. (2011, Nisan, 27-28-29). Gelişen Teknolojiler Odağında Değişen-Dönüşen Sanat-Sanat Eğitimi Üzerine Bir Değerlendirme. 1. Sanat ve Tasarım Eğitimi Sempozyumu içinde [Sempozyum]. Başkent Üniversitesi Güzel Sanatlar Tasarım ve Mimarlık Fakültesi. http://gsf.baskent.edu.tr/kw/upload/324/dosyalar/bildiri_kitap_2011.compressed_v1.pdf
  • Ünalan, T. (2010). Sanat Öğretiminde Teknoloji Kullanımı. K. Artut (Ed.), Güzel Sanatlar Eğitiminde Özel Öğretim Yöntemleri içinde (s. 129-192). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yanık, Y. (2015). Türkiye’de Sanat Eğitimi Lisans Programlarında Sanat Eserlerinden Kopya Uygulamalarına Yönelik Öğretim Elemanları Görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. https://earsiv.anadolu.edu.tr/xmlui/bitstream/handle/11421/3726/383393.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Yıldırım, S. (2000). Sanat ve İş Eğitiminde Kopyacılık Yönteminin Yeri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/tezDetay.jsp?id=dAq44IKHJlkjw82VywcsgQ&no=b3NMoQfEZyY0hsbLttJ8cw
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım, Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Türkan Erdem 0000-0003-3093-0295

İlyas Sevindik 0000-0001-9616-818X

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2025
Gönderilme Tarihi 25 Aralık 2024
Kabul Tarihi 31 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Erdem, T., & Sevindik, İ. (2025). Görsel Sanatlar Eğitiminde Teknoloji Destekli Resim Aktarımına Yönelik Öğrenci Görüşleri. Karatay Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(1), 63-85.