Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ses ve Özellikleri Konusunda Bilimsel Beceri Temelli Başarı Testi Geliştirilmesi

Yıl 2025, Cilt: 33 Sayı: 2, 355 - 371, 25.04.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683483

Öz

Çalışmanın amacı: Güncellenen ortaokul fen bilimleri dersi öğretim programı yönelik olarak ses ve özellikleri konusuna uygun beceri temelli sorulardan oluşan akademik başarı testi geliştirmektedir.
Materyal ve Yöntem: Araştırmada beceri temelli test geliştirme çalışması olarak tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın amacına uygun olarak geliştirilen beceri temelli başarı testi 375 6. sınıf öğrencisine uygulanmış ve sonuçlar TestAn paket programı kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmada yeni fen bilimleri öğretim programına yönelik beceri temelli sorulardan oluşan bir başarı testi geliştirmek amacıyla PISA, TIMSS, başarı testleri, kaynaklar ve önceki çalışmalar incelenerek 27 adet çoktan seçmeli betimsel başarı testi geliştirilmiştir. Toplam 28 maddenin 23'ünün madde ayırt edicilik indeksinin 0,40 ve üzerinde, 4 maddenin 0,30-0,39 arasında, 1 maddenin ise 0,20-0,29 arasında olduğu belirlenmiştir. 0,20-0,29 arasında olan 27. soru testten çıkarılmıştır. Madde analizi, 0,28 ile 0,72 arasında değişen güçlük indeksi değerleri göstermiştir. Beceri temelli başarı testinin güvenirlik katsayısı 0,80'dir.
Önemli Vurgular: Bu başarı testi özellikle LGS’ye öğrenci hazırlayan fen bilimleri öğretmenleri tarafından öğrencilerinin mevcut durumlarını değerlendirmek için kullanılabilir.

Kaynakça

  • Ak, B. S. ve Köse, M. (2024). 2024 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 7(2), 132-169. https://doi.org/10.55150/apjec.1582677
  • Akar, B., Güneş, İ., & Yıldırım, İ. (2023). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre vücudumuzdaki sistemler başarı testi geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 161-183. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1369107
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Aksoy, Ş., & Özcan, H. (2020). Altıncı sınıf öğrencilerinin ses ve özellikleri ünitesi ile ilgili başarılarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 193-214. https://doi.org/10.17244/eku.787792
  • Aktamış, H., & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Altan, T., Yadigaroğlu, M., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2024). Bir başarı testi geliştirme çalışması: 6.sınıf Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 143-192. https://doi.org/10.56423/fbod.1401126
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision ofBloom's taxonomy of educational objectives: complete edition. Addison Wesley Longman.
  • Armağan, F. Ö. & Demir, N. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70. https://doi.org/10.46762/mamulebd.582883
  • Atılgan, H. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. baskı). Anı yayıncılık
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve isı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263-292.
  • Ayvacı, D. H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayis Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-103.
  • Aygün, M., & Hacıoğlu, Y. (2022). Teaching the Sound Concept: A Review of Science and Physics Education Postgraduate Theses in Turkey. Athens Journal of Education, 9(2), 257-275.
  • Azahra, H., Pasaribu, M., Haeruddin, H., Zaky, M., Supriyadi, S., & Worku, H. (2024). Identification of misconceptions on the material of sound waves using the four tier diagnostic test in Tolitoli regency. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 228-236. https://doi.org/10.59052/edufisika.v9i2.36839
  • Batlolona, J. R., & Jamaludin, J. (2024). Students' misconceptions on the concept of sound: a case study about Marinyo, Tanimbar Islands. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(3), 681-689. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i3.21135
  • Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green
  • Boz, C., Bostan Sarıoğlan, A., & Özcan, H. (2022). Kimyasal bağlar konusunda başarı testi geliştirme çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 149-166. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1065432
  • Bozkuş, Ç., & Özgeldi, M. (2024). Analysis of middle school mathematics teachers' evaluations of skill-based questions within the framework of mathematical competencies. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 535-583. https://doi.org/10.46778/goputeb.1425323
  • Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin bilgisayar simülasyonları ve animasyonları ile öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çetin, M. O., & Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 93-99.
  • Ceylan, G., & Orhan, A. T. (2023). Beceri Temelli Fen Sorularına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 84-111. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1193968
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2021). Fen Bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630. https://doi.org/10.17152/gefad.940400
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Thomson Learning.
  • Dağ, M. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin Özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52 (237), 221-254. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1076053
  • Demir, M. K. (2012). The study of primary school teacher candidates' opinions towards midterm and final examinations. Ondokuz Mayıs Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 193-21
  • Ercan, İ., & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Ercan, M., & Çalışkan, İ. (2023). Araştırma-sorgulama ve beceri temelli fen bilimleri testi geliştirme çalışması-elektrik devreleri ünitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 2922-2947. https://doi.org/10.53444/deubefd.1336581
  • Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292.
  • Eren, A. A., Önal, N. T., & Büyük, U. (2020). Elementler ve bileşikler konusu için geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirme çalışması. Pearson Journal, 5(6), 152-167.
  • Erhan, G., Doğan, O., & Haser, Ç. (2024). A scale for seventh and eighth grade students' attitudes towards skill-based mathematics questions. Turkish Journal of Education, 13(3), 199-216. https://doi.org/10.19128/turje.1398979
  • Ermiş, F., & Karaman, İ. (2022). Development of achievement test for "force and energy" chapter in science course. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1278-1314. https://doi.org/10.14812/cuefd.1059186
  • Ersoy, E. & Bayraktar, G. (2018). İlkokul 4. Sınıf Matematik Dersi “Ondalık Gösterim” Alt Öğrenme Alanına İlişkin Başarı Testi Geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 240-266
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Guerra-Reyes, F., Guerra-Dávila, E., Naranjo-Toro, M., Basantes-Andrade, A., & Guevara-Betancourt, S. (2024). Misconceptions in the learning of natural sciences: A systematic review. Education Sciences, 14(5), 497. https://doi.org/10.3390/educsci14050497
  • Iliaki, G., Velentzas, A., Michailidi, E., & Stavrou, D. (2018). Exploring the music: a teaching-learning sequence about sound in authentic settings. Research in Science & Technological Education, 37, 218 – 238.
  • İdin, Ş., & Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • İlhan, N. & Hoşgören, G. (2017). Fen Bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: Asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5 (2), 87-110.
  • Karabulut, H., Tosunbayraktar, G., & Kariper, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beceri temelli (yeni nesil) fen bilimleri sorularına yönelik görüşlerinin incelenmesi. EDUCATIONE, 1(2), 301-320.
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar [Doctoral dissertation]. Anadolu Universitesi.
  • Karslı, G., Karamustafaoğlu, S. & Kurt, M. (2019). Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik 7. Sınıf “Hücre ve Bölünmeler” Ünitesi Başarı Testi: Geçerlik ve Güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi. 7(1), 68-98.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Zengin, F. K. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Khorram, B., Khakbaz, A., & Yousefzadeh, M. (2024). The process, methods and factors affecting the acculturation of new teachers: a systematic review. Research in Teaching, 12(2), 58-89.
  • Kolomuc, A., & Karagölge, Z. (2021). Comparison of the 7th Grade students' accomplishments in skill and acquisition based assessment-evaluation. Journal of Science Learning, 4(2), 134-139.
  • Kurt, A., Aydın M. & Bekereci, Ü. (2023). Achievement Test Development Study for 6th Grade Sound and Characteristics Unit: Validity and Reliability Analysis, E-International Journal of Educational Research, 14 (3), 20-33
  • Linn, R. L., ve Gronlund, N. E. (2000). Measurement and assessment in teaching. 8th ed. Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • MoNE (2024). Fen bilimleri dersi öğretim programı (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) https://mufredat.meb.gov.tr
  • Meço, G., & Görgülü Arı, A. (2024). Fen Eğitimi için “Vücudumuzdaki Sistemler” Konulu Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. International Journal of Social Science Research, 13(1), 91-106.
  • Miller, M. D., Linn, R. L., ve Gronlund, N. E. (2012). Measurement and assessment in teaching (11th ed.). Upper Saddle, NJ: Pearson.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51.
  • Nitto, A. J., & Brookhart, S. M. (2016). Öğrencilerin eğitsel değerlendirmesi. Çeviri Editörleri: Bıçak, B. Bahar, M. ve Özel, S., Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özcan, F., & Orhan, A. T. (2024). İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 5(2), 126-154.
  • Özkan, E. B., & Muştu, Ö. E. (2018). 8. Sınıf Basit Makineler Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754.
  • Özkılıç, G. E., Bektas, O., & Karaca, M. (2023). Sindirim Sistemi Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 115-154.
  • Panjaitan, R. (2016). Implementing a "choose your own adventure" method in teaching basic concepts of sound to primary-school teacher candidate students. Journal of Physics: Conference Series, 739.
  • Pradana, D., Nur, M., & Suprapto, N. (2020). Improving critical thinking skill of junior high school students through science process skills based learning. Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2), 166-172. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i2.428
  • Ramsey, G. (2015). Using sound and music to teach waves. Journal of the Acoustical Society of America, 138, 1771-1771.
  • Rennie, L. J., & Parker, L. H. (1996). Placing physics problems in real-life context: students' reactions and performance. Australian Science Teachers Journal, 42(1), 55-59.
  • Rico, A., González, A., Azula, O., & Aranzábal, J. (2021). Learning difficulties about the sound model: a review of the literature. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas. 39(2), 5-23.
  • Şan, S., & İlhan, N. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36.
  • Sabri, S. (2019). The effects of inquiry-based learning on the development of high school biology students' critical thinking skills in the UAE [Doctoral dissertation]. The British University in Dubai.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Saylan-kırmızıgül, A., & Kaya, H. (2019). “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması” konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493.
  • SEPT (1999). American Educational Research Association, American Psychological Association, and National council on measurement in education. Standards for Educational and Psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association.
  • Scriven, M. (1991). Evaluation thesaurus. Sage Publications.
  • Sevim, S., Uysal, İ., & Demirci, E. (2021). Fen bilimleri dersi 5. sınıf “Işığın Yayılması” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Caucasian Journal of Science, 8(2), 224-246.
  • Sidiq, Y., Ishartono, N., Desstya, A., Prayitno, H. J., Anif, S., & Hidayat, M. L. (2021). Improving elementary school students' critical thinking skill in science through hots-based science questions: A quasi-experimental study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(3), 378-386. https://doi.org/10.15294/jpii.v10i3.30891
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “yer kabuğunun gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. Sınıf “Madde ve Isı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271-293.
  • Sözen, M., & Bolat, M. (2014). 11–18 yaş öğrencilerin ses hızı ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(2), 505-523.
  • Syah, F.A. (2025). Analisis miskonsepsi siswa berbantuan instrumen tes diagnostik five-tier untuk topik gelombang, [Doctoral dissertation]. Universitas Negeri Jakarta
  • Turan, F., & Timur, B. (2023). Güneş sistemi konusuna yönelik beceri temelli başarı testi geliştirilmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 10(2), 88-112. https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550
  • Turgut, M. F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Ünsal, S., & Kaba, S. (2022). The characteristics of the skill based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282. https://doi.org/10.24106/kefdergi.753717
  • Wallen, N. E., & Fraenkel, J. R. (2013). Educational research: A guide to the process. Routledge.
  • Yuzuak, A. V., & Recepkethüda, R. (2022). Evaluation of skill-based questions according to science education teachers in Turkey. Science Education International, 33(1), 122-132. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i1.13

Development of a Science Skill-Based Questions Achievement Test on Sound and Its Properties

Yıl 2025, Cilt: 33 Sayı: 2, 355 - 371, 25.04.2025
https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683483

Öz

Purpose: This study aimed to develop a skills-based achievement test for the learning outcomes of the subject of "Sound and Its Properties" in the newly implemented science curriculum.
Design: This research used a survey design as a skill-based test development study. The skill-based achievement test developed per the purpose of the study was applied to 375 6th-grade students, and the results were analyzed using the TestAn package program.
Findings: An achievement test consisting of 27 multiple-choice descriptive questions was developed within the scope of this study by examining PISA (Program for International Student Assessment), TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study), various achievement tests, resources, and previous studies in order to develop a test consisting of skill-based questions for the new science curriculum. It was determined that 23 of the 28 items in total had an item discrimination index of 0.40 and above; 4 items were between 0.30-0.39. One item, Question 27, was between 0.20-0.29 and removed from the test. The item analysis showed difficulty index values ranging from 0.28 to 0.72. The reliability coefficient of the skill-based achievement test was 0.80.
Highlights: This achievement test is particularly valuable for science teachers preparing students for the LGS (Turkish High School Entrance Exam), as it enables assessing their students' current proficiency levels.

Kaynakça

  • Ak, B. S. ve Köse, M. (2024). 2024 Fen bilimleri dersi öğretim programı hakkında öğretmen görüşlerinin incelenmesi. Akademik Platform Eğitim ve Değişim Dergisi, 7(2), 132-169. https://doi.org/10.55150/apjec.1582677
  • Akar, B., Güneş, İ., & Yıldırım, İ. (2023). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre vücudumuzdaki sistemler başarı testi geliştirme çalışması. Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(12), 161-183. https://doi.org/10.56677/mkuefder.1369107
  • Akbulut, H. İ., & Çepni, S. (2013). Bir üniteye yönelik başarı testi nasıl geliştirilir?: İlköğretim 7. sınıf kuvvet ve hareket ünitesine yönelik bir çalışma. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 18-44.
  • Aksoy, Ş., & Özcan, H. (2020). Altıncı sınıf öğrencilerinin ses ve özellikleri ünitesi ile ilgili başarılarını ölçmeye yönelik bir test geliştirme çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 16(2), 193-214. https://doi.org/10.17244/eku.787792
  • Aktamış, H., & Uçar, R. (2019). Astronomi’ye yönelik tutum ölçeği ve 7. sınıf “Güneş Sistemi ve Ötesi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 10(1), 57-78.
  • Altan, T., Yadigaroğlu, M., & Eryılmaz Muştu, Ö. (2024). Bir başarı testi geliştirme çalışması: 6.sınıf Güneş sistemi ve tutulmalar ünitesi. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 12(1), 143-192. https://doi.org/10.56423/fbod.1401126
  • Anderson, L. W., & Krathwohl, D. R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision ofBloom's taxonomy of educational objectives: complete edition. Addison Wesley Longman.
  • Armağan, F. Ö. & Demir, N. (2019). Astronomi başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 52-70. https://doi.org/10.46762/mamulebd.582883
  • Atılgan, H. (2017). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (10. baskı). Anı yayıncılık
  • Avcı, F. (2020). Yenilenmiş Bloom taksonomisine göre madde ve isı başarı testi: geçerlik güvenirlik çalışması. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21, 263-292.
  • Ayvacı, D. H. Ş., & Durmuş, A. (2016). Bir başarı testi geliştirme çalışması: isı ve sıcaklık başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Ondokuz Mayis Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 87-103.
  • Aygün, M., & Hacıoğlu, Y. (2022). Teaching the Sound Concept: A Review of Science and Physics Education Postgraduate Theses in Turkey. Athens Journal of Education, 9(2), 257-275.
  • Azahra, H., Pasaribu, M., Haeruddin, H., Zaky, M., Supriyadi, S., & Worku, H. (2024). Identification of misconceptions on the material of sound waves using the four tier diagnostic test in Tolitoli regency. EduFisika: Jurnal Pendidikan Fisika, 9(2), 228-236. https://doi.org/10.59052/edufisika.v9i2.36839
  • Batlolona, J. R., & Jamaludin, J. (2024). Students' misconceptions on the concept of sound: a case study about Marinyo, Tanimbar Islands. Journal of Education and Learning (EduLearn), 18(3), 681-689. https://doi.org/10.11591/edulearn.v18i3.21135
  • Bloom, B., Englehart, M. Furst, E., Hill, W., & Krathwohl, D. (1956). Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain. New York, Toronto: Longmans, Green
  • Boz, C., Bostan Sarıoğlan, A., & Özcan, H. (2022). Kimyasal bağlar konusunda başarı testi geliştirme çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 149-166. https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1065432
  • Bozkuş, Ç., & Özgeldi, M. (2024). Analysis of middle school mathematics teachers' evaluations of skill-based questions within the framework of mathematical competencies. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 12(1), 535-583. https://doi.org/10.46778/goputeb.1425323
  • Büyükkara, S. (2011). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi ses ünitesinin bilgisayar simülasyonları ve animasyonları ile öğretiminin öğrenci başarısı ve tutumu üzerine etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Selçuk Üniversitesi.
  • Çetin, M. O., & Çakan, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi başarılarının farklı yaklaşımlarla ölçülmesi ve bu yaklaşımlara ilişkin öğrenci görüşleri. Journal of Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 1(2), 93-99.
  • Ceylan, G., & Orhan, A. T. (2023). Beceri Temelli Fen Sorularına Yönelik Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerinin İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 84-111. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1193968
  • Çiçek Şentürk, Ö., & Selvi, M. (2021). Fen Bilimleri dersi “İnsan ve Çevre” ünitesi akademik başarı testi geliştirme: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(2), 601-630. https://doi.org/10.17152/gefad.940400
  • Crocker, L., & Algina, J. (2006). Introduction to classical and modern test theory. Thomson Learning.
  • Dağ, M. & Karamustafaoğlu, S. (2023). “Maddenin Özellikleri” ünitesi: başarı testi geliştirme ve öğrenci başarısını belirleme. Milli Eğitim Dergisi, 52 (237), 221-254. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1076053
  • Demir, M. K. (2012). The study of primary school teacher candidates' opinions towards midterm and final examinations. Ondokuz Mayıs Universitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 193-21
  • Ercan, İ., & Kan, İ. (2004). Ölçeklerde güvenirlik ve geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 30(3), 211-216.
  • Ercan, M., & Çalışkan, İ. (2023). Araştırma-sorgulama ve beceri temelli fen bilimleri testi geliştirme çalışması-elektrik devreleri ünitesi örneği. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 2922-2947. https://doi.org/10.53444/deubefd.1336581
  • Erden, B. (2020). Türkçe, matematik ve fen bilimleri dersi beceri temelli sorularına ilişkin öğretmen görüşleri. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 270-292.
  • Eren, A. A., Önal, N. T., & Büyük, U. (2020). Elementler ve bileşikler konusu için geçerli ve güvenilir bir başarı testi geliştirme çalışması. Pearson Journal, 5(6), 152-167.
  • Erhan, G., Doğan, O., & Haser, Ç. (2024). A scale for seventh and eighth grade students' attitudes towards skill-based mathematics questions. Turkish Journal of Education, 13(3), 199-216. https://doi.org/10.19128/turje.1398979
  • Ermiş, F., & Karaman, İ. (2022). Development of achievement test for "force and energy" chapter in science course. Cukurova University Faculty of Education Journal, 51(2), 1278-1314. https://doi.org/10.14812/cuefd.1059186
  • Ersoy, E. & Bayraktar, G. (2018). İlkokul 4. Sınıf Matematik Dersi “Ondalık Gösterim” Alt Öğrenme Alanına İlişkin Başarı Testi Geliştirilmesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 46, 240-266
  • Gömleksiz, M., & Erkan, S. (2010). Eğitimde ölçme ve değerlendirme (2. Baskı). Nobel Yayın Dağıtım.
  • Gönen, S., Kocakaya, S., & Kocakaya, F. (2011). Dinamik konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış bir başarı testi geliştirme çalışması. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 40-57.
  • Guerra-Reyes, F., Guerra-Dávila, E., Naranjo-Toro, M., Basantes-Andrade, A., & Guevara-Betancourt, S. (2024). Misconceptions in the learning of natural sciences: A systematic review. Education Sciences, 14(5), 497. https://doi.org/10.3390/educsci14050497
  • Iliaki, G., Velentzas, A., Michailidi, E., & Stavrou, D. (2018). Exploring the music: a teaching-learning sequence about sound in authentic settings. Research in Science & Technological Education, 37, 218 – 238.
  • İdin, Ş., & Aydoğdu, C. (2016). Kuvvet ve hareket ünitesi başarı testi geçerlik ve güvenirlik araştırması. Eğitim Bilim ve Teknoloji Araştırmaları Dergisi, 1(1), 14-33.
  • İlhan, N. & Hoşgören, G. (2017). Fen Bilimleri dersine yönelik yaşam temelli başarı testi geliştirilmesi: Asit baz konusu. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5 (2), 87-110.
  • Karabulut, H., Tosunbayraktar, G., & Kariper, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beceri temelli (yeni nesil) fen bilimleri sorularına yönelik görüşlerinin incelenmesi. EDUCATIONE, 1(2), 301-320.
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar [Doctoral dissertation]. Anadolu Universitesi.
  • Karslı, G., Karamustafaoğlu, S. & Kurt, M. (2019). Yenilenen Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programına Yönelik 7. Sınıf “Hücre ve Bölünmeler” Ünitesi Başarı Testi: Geçerlik ve Güvenirlik. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi. 7(1), 68-98.
  • Keçeci, G., Yıldırım, P., & Zengin, F. K. (2019). Sistemler akademik başarı testi: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 3(1), 96-114.
  • Khorram, B., Khakbaz, A., & Yousefzadeh, M. (2024). The process, methods and factors affecting the acculturation of new teachers: a systematic review. Research in Teaching, 12(2), 58-89.
  • Kolomuc, A., & Karagölge, Z. (2021). Comparison of the 7th Grade students' accomplishments in skill and acquisition based assessment-evaluation. Journal of Science Learning, 4(2), 134-139.
  • Kurt, A., Aydın M. & Bekereci, Ü. (2023). Achievement Test Development Study for 6th Grade Sound and Characteristics Unit: Validity and Reliability Analysis, E-International Journal of Educational Research, 14 (3), 20-33
  • Linn, R. L., ve Gronlund, N. E. (2000). Measurement and assessment in teaching. 8th ed. Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  • MoNE (2024). Fen bilimleri dersi öğretim programı (3,4,5,6,7 ve 8. sınıflar) https://mufredat.meb.gov.tr
  • Meço, G., & Görgülü Arı, A. (2024). Fen Eğitimi için “Vücudumuzdaki Sistemler” Konulu Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. International Journal of Social Science Research, 13(1), 91-106.
  • Miller, M. D., Linn, R. L., ve Gronlund, N. E. (2012). Measurement and assessment in teaching (11th ed.). Upper Saddle, NJ: Pearson.
  • Nacaroğlu, O., Bektaş, O., & Kızkapan, O. (2020). Madde döngüleri ve çevre sorunları konusunda başarı testi geliştirme: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kastamonu Education Journal, 28(1), 36-51.
  • Nitto, A. J., & Brookhart, S. M. (2016). Öğrencilerin eğitsel değerlendirmesi. Çeviri Editörleri: Bıçak, B. Bahar, M. ve Özel, S., Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Özcan, F., & Orhan, A. T. (2024). İlkokul Üçüncü Sınıf Fen Bilimleri Dersi Kuvvet ve Hareket Ünitesi Akademik Başarı Testi Geliştirme Çalışması. Eğitim Bilim ve Araştırma Dergisi, 5(2), 126-154.
  • Özkan, E. B., & Muştu, Ö. E. (2018). 8. Sınıf Basit Makineler Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Hitit Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 737-754.
  • Özkılıç, G. E., Bektas, O., & Karaca, M. (2023). Sindirim Sistemi Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Araştırma ve Deneyim Dergisi, 8(1), 115-154.
  • Panjaitan, R. (2016). Implementing a "choose your own adventure" method in teaching basic concepts of sound to primary-school teacher candidate students. Journal of Physics: Conference Series, 739.
  • Pradana, D., Nur, M., & Suprapto, N. (2020). Improving critical thinking skill of junior high school students through science process skills based learning. Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2), 166-172. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i2.428
  • Ramsey, G. (2015). Using sound and music to teach waves. Journal of the Acoustical Society of America, 138, 1771-1771.
  • Rennie, L. J., & Parker, L. H. (1996). Placing physics problems in real-life context: students' reactions and performance. Australian Science Teachers Journal, 42(1), 55-59.
  • Rico, A., González, A., Azula, O., & Aranzábal, J. (2021). Learning difficulties about the sound model: a review of the literature. Enseñanza de las Ciencias. Revista de investigación y experiencias didácticas. 39(2), 5-23.
  • Şan, S., & İlhan, N. (2022). Fen bilimleri dersi beceri temelli sorulara (yeni nesil) yönelik kuramsal ve kavramsal çerçeve. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(17), 17-36.
  • Sabri, S. (2019). The effects of inquiry-based learning on the development of high school biology students' critical thinking skills in the UAE [Doctoral dissertation]. The British University in Dubai.
  • Saraç, H. (2018). Fen bilimleri dersi maddenin değişimi ünitesi ile ilgili başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(1), 416-445.
  • Saylan-kırmızıgül, A., & Kaya, H. (2019). “Aynalarda Yansıma ve Işığın Soğrulması” konusunda geçerliliği ve güvenilirliği sağlanmış başarı testi geliştirme çalışması. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 474-493.
  • SEPT (1999). American Educational Research Association, American Psychological Association, and National council on measurement in education. Standards for Educational and Psychological testing. Washington, DC: American Educational Research Association.
  • Scriven, M. (1991). Evaluation thesaurus. Sage Publications.
  • Sevim, S., Uysal, İ., & Demirci, E. (2021). Fen bilimleri dersi 5. sınıf “Işığın Yayılması” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme çalışması. Caucasian Journal of Science, 8(2), 224-246.
  • Sidiq, Y., Ishartono, N., Desstya, A., Prayitno, H. J., Anif, S., & Hidayat, M. L. (2021). Improving elementary school students' critical thinking skill in science through hots-based science questions: A quasi-experimental study. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 10(3), 378-386. https://doi.org/10.15294/jpii.v10i3.30891
  • Sontay, G. ve Karamustafaoğlu, O. (2020). Fen bilimleri dersi “Güneş, Dünya ve Ay” ünitesine yönelik başarı testinin geliştirilmesi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 40(2), 511-551.
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. (2017). 5. sınıf fen bilimleri dersi “yer kabuğunun gizemi” ünitesine yönelik başarı testi geliştirme. Fen Bilimleri Öğretimi Dergisi, 5(1), 62-86.
  • Soylu, Ü. İ., Karamustafaoğlu, S., & Karamustafaoğlu, O. (2020). 6. Sınıf “Madde ve Isı” ünitesi başarı testi geliştirme: geçerlik ve güvenirlik. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(2), 271-293.
  • Sözen, M., & Bolat, M. (2014). 11–18 yaş öğrencilerin ses hızı ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarının belirlenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 33(2), 505-523.
  • Syah, F.A. (2025). Analisis miskonsepsi siswa berbantuan instrumen tes diagnostik five-tier untuk topik gelombang, [Doctoral dissertation]. Universitas Negeri Jakarta
  • Turan, F., & Timur, B. (2023). Güneş sistemi konusuna yönelik beceri temelli başarı testi geliştirilmesi. SDU International Journal of Educational Studies, 10(2), 88-112. https://doi.org/10.33710/sduijes.1366550
  • Turgut, M. F. (1995). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Metotları. Ankara: Yargıcı Matbaası.
  • Ünsal, S., & Kaba, S. (2022). The characteristics of the skill based questions and their reflections on teachers and students. Kastamonu Education Journal, 30(2), 273-282. https://doi.org/10.24106/kefdergi.753717
  • Wallen, N. E., & Fraenkel, J. R. (2013). Educational research: A guide to the process. Routledge.
  • Yuzuak, A. V., & Recepkethüda, R. (2022). Evaluation of skill-based questions according to science education teachers in Turkey. Science Education International, 33(1), 122-132. https://doi.org/10.33828/sei.v33.i1.13
Toplam 76 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Research Article
Yazarlar

Hayriye Nisa Şahin 0009-0005-5523-9427

Esen Ersoy 0000-0002-7594-8838

Mustafa Ergun 0000-0003-4471-6601

Yayımlanma Tarihi 25 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 13 Kasım 2024
Kabul Tarihi 14 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 33 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Şahin, H. N., Ersoy, E., & Ergun, M. (2025). Development of a Science Skill-Based Questions Achievement Test on Sound and Its Properties. Kastamonu Education Journal, 33(2), 355-371. https://doi.org/10.24106/kefdergi.1683483

10037