This study examines the article titled “Pluralistic Islamic Religious Education: A Vision for Indonesia” by renowned Indonesian Muslim intellectual Professor Dr. Abdul Mu’ti, published in The Review of Faith & International Affairs a high-impact journal indexed by both Web of Science (AHCI) and Scopus. The article in English focuses on developing a pluralistic model of Islamic Religious Education (Pendidikan Agama Islam, PAI in Indonesian). This proposed model presents a vision in which individuals can remain committed to their own faith while actively engaging with others. Although the legal foundations of religious education in Indonesia seem quite comprehensive according to Mu’ti, the practices in the field do not correspond to this this normative framework. The emphasis on positive pluralism and the mindful, meaningful, and fun learning model have pedagogical value for religious education. However in order for the reform proposals for Indonesia to meet expectations in practice, it has been criticized that the experiences of countries that have made similar attempts, whether successful or not are not included and that the proposals are not expressed clearly enough. Especially for students in the critical stages of identity development during childhood and adolescence, the practice of pluralistic education takes precedence over all theoretical knowledge to prevent disorientation and weakened sense of belonging.
Positive Pluralism Indonesia Islamic Religious Education Differences
Bu çalışma Endonezyalı tanınmış Müslüman entelektüel Profesör Dr. Abdul Mu’ti’nin Web of Science (AHCI) ve Scopus tarafından indekslenen, etkili bir dergi olan Review of Faith & International Affairs dergisinde yayınlanan “Pluralistic Islamic Religious Education: A Vision for Indonesia (Çoğulcu İslami Din Eğitimi: Endonezya için Bir Vizyon)” ismindeki bu makaleyi incelemektedir. Dili İngilizce olan bu makalede çoğulcu bir İslam Din Eğitimi (Endonezyaca’da Pendidikan Agama Islam, PAI) modeli geliştirilmesine odaklanılmıştır. Önerilen bu model bireyin kendi inancına bağlı kalırken ötekiyle etkileşimini destekleyen bir vizyon sunmaktadır. Endonezya’da din eğitiminin hukuki temelleri oldukça kapsamlı görünse de Mu’ti’ye göre sahadaki uygulamalar bu normatif çerçeveyle örtüşmemektedir. Pozitif çoğulculuk vurgusu ve mindful (farkındalıklı), meaningful (analamlı) ve fun (eğlenceli) öğrenme modeli, din eğitimi için pedagojik değer taşımaktadır. Ancak Endonezya için reform niteliğindeki önerilerin pratikte beklentileri karşılayabilmesi için benzer girişimlerde bulunan, başarılı olan veya olamayan ülke tecrübelerine yer verilmemesi ve önerilerin yeterince açık ifade edilmemesi eleştirilmiştir. Özellikle çocukluk ve ergenlik döneminde kimlik gelişiminin kritik aşamalarında olan öğrencilerde yön kaybına ve aidiyet zayıflamasına yol açmaması açısından çoğulcu eğitimin pratiği tüm teorik bilgilerin önüne geçmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Eğitimi |
Bölüm | Makale İncelemesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 14 Haziran 2025 |
Kabul Tarihi | 28 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 1 |