This study aims to examine preschool teachers' perspectives on artificial intelligence (AI) and its use in education. The research explores how teachers define AI, their views on its advantages and disadvantages, and the potential contributions of AI-assisted educational activities to preschool education. The study was conducted with 15 preschool teachers working with 5–6-year-old children in private kindergartens across different cities, all of whom hold at least a bachelor's degree. Data were collected through semi-structured interviews and analyzed using thematic analysis. The validity and reliability of the findings were ensured through inter-coder agreement among experts in the field. The results indicate that teachers generally hold positive views about AI, with some having no negative opinions at all. However, there is uncertainty regarding the potential contributions of AI to education. Furthermore, the findings reveal that teachers' use of AI in educational settings is quite limited, highlighting the need for further development of their knowledge and skills in this area. To address these shortcomings, it is recommended that all components of the education system work in coordination. Additionally, research and implementation processes related to AI in education should be accelerated, ensuring its early integration into both in-class and out-of-class learning experiences.
Preschool education Artificial intelligence Teachers’ opinions
Bu araştırmada, okul öncesi öğretmenlerinin yapay zeka ve eğitimde kullanımı konusunda görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Öğretmenlerin yapay zekayı nasıl tanımladıkları, yapay zekanın olumlu ve olumsuz yanları ile eğitim etkinliklerinde kullanma durumlarının okul öncesi eğitime ne gibi katkılar sağladığı ve sağlayabileceği konularında görüşleri ele alınmıştır. Araştırmaya özel anaokullarında 5-6 yaş grubu ile çalışan, en az lisans derecesine sahip farklı illerde görev yapan 15 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu ile elde edilen veriler, tematik analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Verilerin geçerliği ve güvenirliği, alandaki uzmanların kodlayıcılar arası görüş birliği ile sağlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin yapay zeka hakkında olumlu görüşlerinin daha baskın olduğu hatta bazı öğretmenlerin herhangi bir olumsuz görüşe sahip olmadığı ortaya konmuştur. Buna rağmen, öğretmenlerin yapay zekanın eğitimde kullanımına sağlayacağı katkılar konusunda kararsız kaldıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin yapay zekayı kullandıkları alanlar incelendiğinde ise bu alanların oldukça kısıtlı olduğunun ve bilgi ve becerilerinin artırılması gerekliliğinin farkına varılmıştır. Öğretmenlerin bu konudaki eksikliklerinin giderilmesi için eğitim sistemindeki tüm bileşenlerin eşgüdümlü şekilde rol alması gerektiği, eğitimde yapay zeka kullanımı hakkında araştırma ve uygulama süreçlerinin hızlandırılarak sınıf içi ve sınıf dışı öğrenme süreçlerine olabildiğince erken entegre edilmesi önerilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 17 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 5 |
Kastamonu İnsan ve Toplum Dergisi - KİTOD