Turkey's e-transformation process started with the introduction of the Internet in 1993 and the development of the ‘Turkey Informatization and Economic Modernization’ project in the same year. The biggest development of e-transformation efforts in the public sector was the establishment of the e-government portal. In 2008, the e-government gateway was opened for use, thus providing a single point of service to citizens. In addition, the e-government gateway has played an important role in inter-institutional data sharing through the infrastructure called the Public Applications Center, which mediates the sharing of public data and provides Public-to-Public Data Sharing. Tax inspections have also been affected by Turkey's digital transformation process. The integration of information technologies into tax inspection processes was realized by the Ministry of Treasury and Finance and the digital tax inspection period started. In this study, information technologies that can be used by both the taxpayer and the administration in tax inspection processes are explained. Information technologies used in the tax examination process increase the number of examinations and provide faster and more accurate finalization. This situation increases the voluntary tax compliance of taxpayers. In addition, tax inspection costs decrease and transparency increases. The use of information technologies has increased the effectiveness and efficiency of tax inspections by providing a dynamic structure. Therefore, it is important to update and improve the information technologies used in tax inspection according to the needs.
Digital transformation tax audit information technologies electronic document management tax audit analysis system
Türkiye’nin e-dönüşüm süreci 1993 yılında internet ile tanışması ve aynı yıl ‘Türkiye Bilişim ve Ekonomik Modernizasyon’ projesinin geliştirilmesi ile olmuştur. Kamuda e-dönüşüm çalışmalarının en büyük gelişmesi ise e-devlet kapısının kurulması olmuştur. 2008 yılında e-devlet kapısı kullanıma açılmış, böyle vatandaşa tek bir noktadan hizmet sunulmaya başlanmıştır. Ayrıca e-devlet kapısı, kamu verilerinin paylaşımına aracılık eden, Kamudan Kamuya Veri Paylaşımı sağlayan Kamu Uygulamaları Merkezi olarak adlandırılan altyapı, kurumlar arası veri paylaşımında önemli bir rol üstlenmiştir. Türkiye’nin dijital dönüşüm sürecinden vergi incelemeleri de etkilenmiştir. Bilgi teknolojilerinin vergi inceleme süreçlerine entegrasyonu Hazine ve Maliye Bakanlığınca gerçekleştirilmiş ve dijital vergi inceleme dönemi başlamıştır. Bu çalışmada vergi inceleme süreçlerinde hem mükellef hem de idare tarafından kullanılabilecek bilgi teknolojilerini açıklanmıştır. Vergi inceleme sürecinde kullanılan bilgi teknolojileri incelemelerinin sayısını arttırarak daha hızlı ve doğru şekilde sonuçlandırılmasını sağlamaktadır. Bu durum mükelleflerin vergiye gönüllü uyumunu arttırıcı etki oluşturmaktadır. Ayrıca vergi inceleme maliyetleri azalmakta şeffaflık ise artmaktadır. Bilgi teknolojilerinin kullanımı vergi incelemelerini dinamik bir yapıya kavuşturarak etkinlik ve verimliliği arttırmıştır. Bu nedenle, vergi incelemesinde kullanılan bilgi teknolojilerinin ihtiyaçlara göre güncellenmesi ve geliştirilmesinde fayda vardır.
Djital dönüşüm vergi incelemesi bilgi teknolojileri elektronik belge yönetim sistemi vergi denetim analiz sistemi
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonomi Teorisi (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Mart 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 19 Şubat 2025 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 7 |