Mobil teknolojilerin dili kullanma becerileri üzerinde önemli etkileri bulunmaktadır. Özellikle bu teknolojilerde Türkçenin zaman zaman yanlış ve özensiz kullanımı göze çarpmaktadır. Dolayısıyla çocuklara Türkçenin doğru kullanımını aktaracak, anlatacak ve öğretecek Türkçe öğretmeni adaylarının bu beceriye yönelik düzeylerinin bilinmesi önemlidir. Bu araştırmanın amacı Türkçe öğretmeni adaylarının mobil okuryazarlık becerilerini değerlendirmektir. Araştırmada, nicel araştırma yönteminin betimsel tarama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesi Türkçe öğretmenliği bölümünde okumakta olan 160 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Örneklemin seçiminde basit tesadüfi örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aracı olarak 2 alt boyut ve 20 maddeden oluşan Yetişkinlere Yönelik Mobil Okuryazarlık Ölçeği kullanılmıştır. Veriler, SPSS paket programı ile analize tabi tutulmuştur. Veri analizinde parametrik testler kullanılmıştır. Araştırma bulguları sonucunda Türkçe öğretmeni adaylarının mobil okuryazarlık becerilerinin “yüksek” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının mobil okuryazarlık düzeyleri, cinsiyet açısından erkek öğretmen adayları lehine anlamlı farklılık göstermiştir. Sınıf düzeyi, mobil öğrenmede en fazla kullanılan araç, mobil cihazları en fazla kullanım amaçları ve günlük ortalama mobil cihaz kullanım süresi değişkenleri açısından ise anlamlı fark bulunmamıştır. Mobil okuryazarlık becerisi ile ilgili kuramsal ve uygulamaya dayalı nitelikli çalışma sayısının arttırılması önemlidir. Bunun yanı sıra genelde öğretmenlerin, öğretmen adaylarının özelde ise Türkçe öğretmeni adaylarının mobil okuryazarlık becerileri ile ilgili uygulamaya dayalı çalışmaların yapılması alana katkı sağlayabilir.
E-Okuma Mobil Okuryazarlık Öğretmen Adayları Türkçe Öğretmenleri
The aim of this study is to evaluate the mobile literacy skills of prospective Turkish teachers. In the study, descriptive survey design of quantitative research method was used. The sample of the study consists of 160 pre-service teachers studying in the department of Turkish language teaching at the faculty of education of a state university. Simple random sampling technique was used in the selection of the sample. Mobile Literacy Scale for Adults consisting of 2 sub-dimensions and 20 items was used as the data collection tool of the study. The data were analyzed with SPSS package program. Parametric tests were used in data analysis. As a result of the research findings, it was determined that Turkish teacher candidates' mobile literacy skills were at a “high” level. The mobile literacy levels of pre-service teachers showed a significant difference in favor of male pre-service teachers in terms of gender. No significant difference was found in terms of grade level, the most used tool in mobile learning, the purpose of using mobile devices the most, and the average daily mobile device usage time variables. It is important to increase the number of theoretical and practical studies on mobile literacy skills. In addition, conducting practice-based studies on the mobile literacy skills of teachers in general and Turkish teacher candidates in particular can contribute to the field.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Temel Eğitim (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 32 |