Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Kekemeliği Olan ve Olmayan Çocukların Ebeveyn Tutumlarının Duygu Düzenleme Becerisi Üzerindeki Etkisinin Karşılaştırılmas

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 381 - 384, 28.01.2025
https://doi.org/10.58241/ksbd.31

Öz

Amaç: Bu çalışmanın amacı, 4-6 yaş arası kekemeliği olan ve olmayan çocukların ebeveyn tutumlarının duygu düzenleme becerisi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Materyal ve Yöntem: Araştırmaya İstanbul ili Maltepe, Üsküdar ve Kadıköy ilçelerinde ikamet eden, 4-6 yaş arasında toplam 60 çocuk (30 kekemeliği olan ve 30 kekemeliği olmayan) ve ebeveynleri dahil edilmiştir. Veriler, “Kişisel Bilgi Formu”, çocukların duygu düzenleme becerilerini ölçen “Duygu Düzenleme Ölçeği (DDÖ)” ve ebeveyn tutumlarını belirleyen “Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ)” kullanılarak toplanmıştır. Elde edilen veriler, SPSS 26.0 programı ile analiz edilmiştir. Bulgular: Kekemeliği olan çocukların DDÖ toplam ve alt boyut puanlarının kekemeliği olmayanlara göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Ancak ETÖ puanları açısından gruplar arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Kekemeliği olmayan çocukların ebeveyn tutumlarının, duygu düzenleme becerileri üzerinde anlamlı etkileri olduğu görülmüştür (p<0,01).Sonuçlar: Kekemeliği olan çocukların duygu düzenleme becerilerinde daha fazla zorlandığı; ebeveyn tutumlarının bu grupta belirgin bir etki göstermediği, ancak kekemeliği olmayan çocukların ebeveyn tutumlarının duygu düzenleme becerisini önemli düzeyde etkilediği tespit edilmiştir.

Etik Beyan

Araştırma için Kapadokya Üniversitesi Girişimsel Olmayan Etik Kurulundan onay alınmış (09.12.2022; Karar no: 22.22) ve çalışmaya katılmayı kabul eden tüm bireylere Bilgilendirilmiş Gönüllü Onam Formu imzalatılmıştır. Kullanılan ölçeklerin izinleri, Türk toplumuna uyarlanmış geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarını gerçekleştiren araştırmacılardan alınmıştıR.

Destekleyen Kurum

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • Ambrose, N. G., Yairi, E., Loucks, T. M., Seery, C. H., & Throneburg, R. (2015). Relation of motor, linguistic and temperament factors in epidemiologic subtypes of persistent and recovered stuttering: Initial findings. Journal of Fluency Disorders, 45, 12-26. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2015.05.004Arı,
  • M., Bayhan, P., & Artan, İ. (1997). Farklı ana-baba tutumlarının 4-11 yaş grubu çocuklarında görülen problem durumlarına etkisinin araştırılması. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Arslan, S. (2023). Kekeleyen okul öncesi dönemdeki çocukların duygu düzenleme becerileri ile mizaç özellikleri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi(Yüksek lisans tezi). Kapadokya Üniversitesi, Nevşehir.August,
  • E. G., Stack, D. M., Martin‐Storey, A., Serbin, L. A., Ledingham, J., & Schwartzman, A. E. (2017). Emotion regulation in at‐risk preschoolers: Longitudinal associations and influences of maternal histories of risk. Infant and Child Development, 26(1), e1954. https://doi.org/10.1002/icd.1954

Okul Öncesi Kekemeliği Olan ve Olmayan Çocukların Ebeveyn Tutumlarının Duygu Düzenleme Becerisi Üzerindeki Etkisinin Karşılaştırılması

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 381 - 384, 28.01.2025
https://doi.org/10.58241/ksbd.31

Öz

Kaynakça

  • Ambrose, N. G., Yairi, E., Loucks, T. M., Seery, C. H., & Throneburg, R. (2015). Relation of motor, linguistic and temperament factors in epidemiologic subtypes of persistent and recovered stuttering: Initial findings. Journal of Fluency Disorders, 45, 12-26. https://doi.org/10.1016/j.jfludis.2015.05.004Arı,
  • M., Bayhan, P., & Artan, İ. (1997). Farklı ana-baba tutumlarının 4-11 yaş grubu çocuklarında görülen problem durumlarına etkisinin araştırılması. Okul Öncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri, İstanbul: YaPa Yayınları.
  • Arslan, S. (2023). Kekeleyen okul öncesi dönemdeki çocukların duygu düzenleme becerileri ile mizaç özellikleri ve ebeveyn tutumları arasındaki ilişkilerin incelenmesi(Yüksek lisans tezi). Kapadokya Üniversitesi, Nevşehir.August,
  • E. G., Stack, D. M., Martin‐Storey, A., Serbin, L. A., Ledingham, J., & Schwartzman, A. E. (2017). Emotion regulation in at‐risk preschoolers: Longitudinal associations and influences of maternal histories of risk. Infant and Child Development, 26(1), e1954. https://doi.org/10.1002/icd.1954
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Halk Sağlığı (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Bengisu Yetkin 0000-0002-9649-3086

Vesile Şenol 0000-0002-2001-0527

Rukiye Yalap 0000-0001-6485-8741

Yayımlanma Tarihi 28 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 19 Aralık 2024
Kabul Tarihi 23 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yetkin, B., Şenol, V., & Yalap, R. (2025). Okul Öncesi Kekemeliği Olan ve Olmayan Çocukların Ebeveyn Tutumlarının Duygu Düzenleme Becerisi Üzerindeki Etkisinin Karşılaştırılmas. Kapadokya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(1), 381-384. https://doi.org/10.58241/ksbd.31