Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Simülasyon Uygulamalarının Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendilerine Güvenlerine Etkisi

Yıl 2025, Cilt: 3 Sayı: 2, 433 - 447, 30.04.2025

Öz

Ebelik ve hemşirelik bölümleri uygulamalı ve klinik beceriye dayalı eğitimin amacı öğrencinin derste edindiği teorik bilgiyi uygulamaya aktarabilmesini ve gerçek ortamda kullanabilmesini sağlamaktır. Hastane ortamındaki yetersiz fiziki koşullar ve tüm dersleri içeren uygulama alanı bulunamaması, öğrencilerin uygulamaları pekiştirmesini olumsuz etkilemektedir. Bu sorunun çözümü olarak sağlık alanında simülasyona dayalı uygulama eğitimleri verilmeye başlanmıştır. Bu çalışmada “Ebelik Esasları” ve “Hemşirelik Esasları” dersinde kullanılan simülasyona dayalı öğretimin ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin memnuniyeti ve öğrenmede kendilerine güvenlerine etkisinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma yarı deneysel tasarımda tek grupta gerçekleştirilmiştir. Bir vakıf üniversitesinin hemşirelik ve ebelik bölümlerinde eğitim gören toplam 76 öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Veriler Uluslararası Klinik Simülasyon ve Öğrenme Hemşireler Birliği tarafından belirlenen standartlar çerçevesinde toplanmıştır. Bu standartlar ölçülebilir hedefler doğrultusunda senaryo tasarlanması, katılımı sağlayacak kolaylaştırıcılar olması, ön bilgilendirme ve geri bildirim verilmesi şeklindedir. Veriler katılımcı bilgi formu ve simülasyonla eğitimde öğrenci memnuniyeti ve öğrenmede kendine güven ölçeği ile elde edilmiştir. Öğrencilerin Ebelik ve Hemşirelik Esasları teorik dersinden memnun kalma durumu, simülasyon uygulamasından memnun kalma durumu, simülasyon uygulamasından fayda görme durumu ile öğrenmede memnuniyet alt boyut puan ortalamaları arasında anlamlı farklılık olduğu görülmüştür Demografik verilere ve öğrencilerin öğrenim gördükleri bölüm ve simülasyon uygulamaları ile ilgili düşüncelerine göre, Ebelik ve Hemşirelik Esasları öğrenmede kendine güven alt boyut puan ortalamaları arasında anlamı bir fark bulunamamıştır. Öğrencilerin öğrenmede memnuniyet ve kendine güven ölçeği alt boyut ve toplam puan ortalamalarının yüksek olduğu ve simülasyon uygulamalarının ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin memnuniyeti ve öğrenmede kendilerine güvenlerine olumlu etkisi bulunduğu belirlenmiştir.

Etik Beyan

Çalışmaya başlanmadan önce Kapadokya Üniversitesi Girişimsel Olmayan Klinik Etik Kurulundan (15.02.2024 tarih, 24.03 sayılı) onay alınmıştır. Araştırmaya başlamadan önce, kullanılacak olan Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği geçerlilik ve güvenilirlik çalışmalarını yapan araştırmacılardan e-posta aracılığıyla ölçek kullanım izni alınmıştır. Çalışma Helsinki Bildirgesi esas alınarak yürütülmüş ve tüm katılımcılardan gönüllü ve bilgilendirilmiş onam alınmıştır.

Kaynakça

  • Akalın, A. (2010, Mayıs 24). Sağlık Eğı̇tı̇mı̇nde Sı̇mülasyonun Kullanılması: Eğı̇tı̇me Entegrasyon. Özet. Sağlık Eğitiminde Sİimülasyon Ulusal Kongresi (SES 2021) Bildiri Kitabı, Trabzon.
  • Alsadi, M., Oweidat, I., Khrais, H., Tubaishat, A., & Nashwan, A. J. (2023). Satisfaction and self-confidence among nursing students with simulation learning during COVID-19. BMC Nursing, 22(1), 327. https://doi.org/10.1186/s12912-023-01489-1
  • Amanak, K., Demı̇rkol, İ., & Kuru, Z. (2019). Ebelik Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri ile Öz Etkililik Yeterlik Düzeyleri Arasındaki İlişki. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi. https://doi.org/10.33631/duzcesbed.503205
  • Amod, H. B., & Brysiewicz, P. (2017). Developing, implementing and evaluating a simulation learning package on post-partum haemorrhage for undergraduate midwifery students in KwaZulu-Natal*. Health SA Gesondheid, 22(0), Article 0. https://doi.org/10.4102/hsag.v22i0.993
  • Bambini, D., Washburn, J., & Perkins, R. (2009). Outcomes of clinical simulation for novice nursing students: Communication, confidence, clinical judgment. Nursing Education Perspectives, 30(2), 79-82.
  • Bdiri Gabbouj, S., Zedini, C., & Naija, W. (2024). Nursing Students’ Satisfaction and Self-Confidence with Simulation-Based Learning and Its Associations with Simulation Design Characteristics and Educational Practices. Advances in Medical Education and Practice, Volume 15, 1093-1102. https://doi.org/10.2147/AMEP.S477309
  • Bingöl, F. B., Demirgöz Bal, M., Karakoç, A., & Aslan, B. (2020). Ebelik Öğrencilerinin Doğum Simülasyon Eğitimi Deneyimleri. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 0-0. https://doi.org/10.31067/0.2020.323
  • Çakır Koçak, Y., Öztürk Can, H., Yücel, U., Demı̇relöz Akyüz, M., & Çeber Turfan, E. (2017). Türkiye’de Ebelik Bölümlerinin Akademik ve Fiziki Profili. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi. https://doi.org/10.17681/hsp-dergisi.293047
  • Çalım, S., & Öztürk, E. (2018). Ebelik beceri eğitiminde simülasyon kullanımı: Sistematik derleme. Uluslararası Hakemli Kadın Hatalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi. JACSD, 12, 143-168. https://doi.org/10.17367/JACSD.2018.1.3
  • Çetı̇nkaya, U. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 9(2), 13-18. https://doi.org/10.22312/sdusbed.414083
  • Daştan, B., & Hintistan, S. (2010, Mayıs 24). Sı̇mülasyon Eğı̇tı̇mı̇nı̇n Hemşı̇relı̇k Öğrencı̇lerı̇nı̇n Eleştı̇rel Düşünme Becerı̇lerı̇ne Üzerı̇ne Etkı̇sı̇. Özet. Sağlık Eğitiminde Simülasyon Ulusal Kongresi (SES 2021) Bildiri Kitabı, Trabzon.
  • Dehkordi, A. H., & Heydarnejad, M. S. (2008). The impact of problem-based learning and lecturing on the behavior and attitudes of Iranian nursing students. 55(4), 224-226.
  • Esencan, T. Y., Yıldırım, A. D., Daştan, K., & Güder, A. (2022). Normal ve riskli doğum simülasyon uygulamalarının ebelik öğrencilerinin memnuniyeti ve kendine güvenlerine etkisinin değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 10(3), 903-917. https://dergipark.org.tr/en/pub/inonusaglik/issue/73147/1051050
  • Gu, Y., Zou, Z., & Chen, X. (2017). The Effects of vSIM for NursingTMas a Teaching Strategy on Fundamentals of Nursing Education in Undergraduates. Clinical Simulation in Nursing, 13(4), 194-197. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2017.01.005
  • Gudayu, T. W., Badi, M. B., & Asaye, M. M. (2015). Self-Efficacy, Learner Satisfaction, and Associated Factors of Simulation Based Education among Midwifery Students: A Cross-Sectional Study. Education Research International, 2015(1), 346182. https://doi.org/10.1155/2015/346182
  • INACSL. (2016). Standards of Best Practice: Simulationsm Simulation Design. Clinical Simulation In Nursing, 12, S5-S12. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2016.09.005
  • Iram, M., Rizvi, N., Ilyas, N., Siaty, E., Nazar, A., & Kurji, Z. (2023). Satisfaction and Self-Confidence of Undergraduate Nursing Students with Simulation-Based Learning Experiences. Annals of King Edward Medical University. https://doi.org/10.21649/akemu.v28i4.5261
  • Kaliyaperumal, R., Raman, V., Kannan, L. S., & Ali, M. D. (2021). Satisfaction and Self-Confidence of Nursing Students with Simulation Teaching. https://consensus.app/papers/satisfaction-and-selfconfidence-of-nursing-students-with-kaliyaperumal-raman/a60a064bfc365b9e8908b0418227ee53/
  • Karaçam, Z., & Eroğlu, K. (2019). Hemşirelik ve Ebelik: Görev, Yetki ve Sorumluluklardaki Benzerlik ve Farklılıklar. Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Lokman Hekim Tıp Tarihi ve Folklorik Tıp Dergisi, 9(2), 211-227. https://doi.org/10.31020/mutftd.524807
  • Karaçay, P., & Kaya, H. (2017). Simülasyonla Eğitimde Kullanılan “Öğrenci Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendine Güven Ölçeği”nin Türkçeye Uyarlanması. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 25(2), 95. https://doi.org/10.17672/fnhd.53359
  • Karahan, E., Çelı̇k, S., Yildim Tank, D., & Göğüş, F. (2019). Yüksek Gerçeklikli Hasta Simülatöründe Eğitim: Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyeti Ve Öğrenmede Kendine Güvenlerinin Değerlendirilmesi. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(2), 106-110. https://doi.org/10.34087/cbusbed.528867
  • Karataş, Ç., & Tüzer, H. (2020). The Effect of Simulation-based Training on the Self-confidence and Self-satisfaction of Nursing Students Dealing with Patients under Isolation. 8(3). https://doi.org/10.14235/bas.galenos.2019.3416
  • Kaya, D., & Yurdakul, M. (2007). Türkı̇ye’de ve Dünyada Ebelı̇k Eğı̇tı̇mı̇. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi, 23(2), 233-241. https://dergipark.org.tr/tr/pub/egehemsire/issue/49599/635606
  • Kordi, M., Erfanian, F., Fakari, F., Dastfan, F., & Nejad, K. (2017). The Comparison the Effect of Training by Means of Simulation and Oral Method on Midwives’ Skill in Management of Shoulder Dystocia. Journal of Education and Health Promotion, 6(1), 50. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_115_15s
  • Kök, G., Güvenç, G., Özkeçecı̇, F., Çetı̇Nkaya Şen, Y., Bektaş Pardes, B., Özer, E., Öztürk, T., & Kiliç Uçar, A. (2022). Hemşirelik Öğrencilerinin Kadın Hastalıkları ve Doğum Hemşireliği Simülasyon Eğitimi Uygulamasına Yönelik Deneyimleri: Niteliksel Bir Araştırma. Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(3), 393-402. https://doi.org/10.38108/ouhcd.1010498
  • Kuesakul, K., Nuampa, S., Pungbangkadee, R., Ramjan, L., & Ratinthorn, A. (2024). Evaluation of antenatal simulation-based learning on satisfaction and self-confidence levels among Thai undergraduate nursing students during the COVID-19 pandemic: A mixed-method study. BMC Nursing, 23(1), 161. https://doi.org/10.1186/s12912-024-01824-0
  • Lee, J., & Son, H. K. (2021). Comparison of Learning Transfer Using Simulation Problem-Based Learning and Demonstration: An Application of Papanicolaou Smear Nursing Education. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(4), 1765. https://doi.org/10.3390/ijerph18041765
  • Lendahls, L., & Oscarsson, M. G. (2017). Midwifery students’ experiences of simulation-and skills training. Nurse Education Today, 50, 12-16. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2016.12.005Lowry, M. (2016). Improving student nurse skills with simulation. Nurse Times, 13, 4-6.
  • Mumcu, N., & Özer, B. U. (2020). Geçmişten günümüze ebelik eğitimi. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 7(3), Article 3. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sagakaderg/issue/56952/661931
  • Öztürk, D. M., Sayıner, F. D., & Çelik, N. (2018). Ebelik öğrencilerinin bilgisayarlı simülasyon uygulaması sonrası görüşlerinin değerlendirilmesi. Sağlık Hizmetleri ve Eğitimi Dergisi, 2(2), 66-71. https://doi.org/10.26567/JOHSE.2018250152
  • Scalese, R. J., Obeso, V. T., & Issenberg, S. B. (2008). Simulation Technology for Skills Training and Competency Assessment in Medical Education. Journal of General Internal Medicine, 23(1), 46-49. https://doi.org/10.1007/s11606-007-0283-4
  • Sheikhaboumasoudi, R., Bagheri, M., Hosseini, S. A., Ashouri, E., & Elahi, N. (2018). Improving Nursing Students’ Learning Outcomes in Fundamentals of Nursing Course through Combination of Traditional and e-Learning Methods. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 23(3), 217. https://doi.org/10.4103/ijnmr.IJNMR_79_17
  • Tavşanlı, N. G., Kosova, F., Bolsoy, N., Altıparmak, S., Demirci, H., Şen, S., Ulaş, S. C., Çalım, S. İ., Çiçek, Y., Şimşek, H. N., & Bozhan, E. (2018). Tam Donanımlı Doğum Simulasyon Sisteminin Öğrencilerin Ders Başarısına ve Problem Çözme Yeteneklerine Etkisinin Değerlendirilmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(2), 22-27.
  • Tigka, M., Lykeridou, K., & Metallinou, D. (2023). The Value of Simulation-Based Training in Midwifery. EAS Journal of Nursing and Midwifery, 5(03), 40-43. https://doi.org/10.36349/easjnm.2023.v05i03.001
  • Uslusoy, E. Ç. (2018). Hemşirelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı: Öğrencilerin Görüşleri Use Of Simulation In Nursing Education: Opinions Of Students. Sdü Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 9(2), 13-18.
  • Uyar Hazar, H., & Gültekin, S. (2019). Ebelik Eğitiminde Simülasyon Kullanımı. NWSA Academic Journals, 14(3), 74-83. https://doi.org/10.12739/NWSA.2019.14.3.4B0027
  • Wong, F. M. F., & Wong, D. C. N. (2023). A Modified Guideline for High-Fidelity Patient Simulation to Improve Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning: A Mixed Study. Nursing Reports, 13(3), 1030-1039. https://doi.org/10.3390/nursrep13030090
  • Yılmaz, T., & Karanisoğlu, H. (2016). Türkiye’de Ebelik Eğitiminin Güncel Durumu. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.17681/hsp.32896
Toplam 38 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Klinik Ebelik, Hemşirelik Esasları
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Meral Başaran

Ayşegül Yıldız İçigen

Rukiye Yalap

Bilgesu Çelik 0009-0008-7786-9712

Sinem Sönmez

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2025
Kabul Tarihi 30 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Başaran, M., Yıldız İçigen, A., Yalap, R., Çelik, B., vd. (2025). Simülasyon Uygulamalarının Ebelik ve Hemşirelik Öğrencilerinin Memnuniyeti ve Öğrenmede Kendilerine Güvenlerine Etkisi. Kapadokya Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2), 433-447. https://doi.org/10.58241/ksbd.35