Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinde Nomofobi İle Akademik Başarı İlişkisi
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 45, 21.04.2025
Tuba Geçdi
,
Zeynep Kekeç
Öz
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik bölümünde öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinde nomofobinin akademik başarıları ile ilişkisini incelemek amacıyla planlanmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipte yapılan bu çalışmamıza toplam 289 hemşirelik bölümü öğrencisi dahil edildi. Öğrencilere soru formu ve Nomofobi Ölçeği (NMP-Q) uygulandı. Nomofobi Ölçeği skorları ile akademik başarıları arasındaki ilişki değerlendirildi.
Veriler; hemşirelik öğrencilerinin nomofobi ile akademik başarı ilişkisini tespit etmek amacıyla Google form üzerinden araştırmacılar tarafından hazırlanan soru formu ve nomofobi ölçeği kullanılarak toplanıldı. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 22 paket programıyla değerlendirildi.
Bulgular: Çalışmamıza katılan katılımcıların 240’i (%83) kız, 49’u (%17) erkek öğrenciydi. Katılımcıların NMP-Q skorları değerlendirildiğinde %22,8 (66)’i hafif düzeyde, %58.1(168)’ u orta düzeyde, %18.3 (53)’sı aşırı düzeyde olarak tespit edilmiştir.
Akıllı telefon günlük kullanım süresi, telefon uygulamalarına yapılan aylık ortalama harcama, uyanınca ilk iş olarak telefona bakmak, sosyal medyanın günlük kullanım süresi, telefon kontrol etme sıklığı ve yanında şarj aleti taşıma durumu ile nomofobi ölçeği arasında istatistiksel olarak anlamlı, ilişki bulunmuştur. İki ölçek arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır NMP-Q skorları ile öğrencilerin akademik başarılarının etkilenip etkilenmediği değerlendirildiğinde istatistiksel açıdan anlamlı ilişki bulunmamıştır (p=0.575).
Sonuç: Bulgular sonucunda hemşirelik bölümü öğrencilerinin genel olarak orta düzeyde ve aşırı düzeyde nomofobik eğilim gösterdiği tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, gelecekteki çalışmalara, eğitim stratejilerinin geliştirilmesine, akademik başarının arttırılmasına katkı sağlayabilir.
Etik Beyan
Çalışmanın yürütülmesi için Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Tıbbi Araştırmalar Etik Kurulu'ndan onay alınmıştır. Öncelikle Etik Kurul onayı (Oturum Sayısı: 2024/28 Karar Sayısı: 02 Protokol no:219) ve Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünden izin alınmıştır. Hemşirelik bölümü öğrencilerine çalışmanın amacı, bilgilerinin gizli tutulacağı ve istedikleri zaman çalışmadan çekilebilecekleri konusunda bilgilendirilmiştir. Ayrıca, bu çalışma Helsinki Deklarasyonu İlkeleri dikkate alınarak ve hastalardan 'Bilgilendirilmiş Gönüllü Olur Formu' ile yazılı onay alınarak gerçekleştirilmiştir.
Teşekkür
Yazarlar bu çalışmaya katkıda bulunan herkese içtenlikle teşekkür eder.
Kaynakça
- 1. Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., ve ark. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 21(3), 923-936.
- 2. King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C., et al. (2014). “Nomophobia”: Impact of cell phone use interfering with symptoms and emotions of individuals with panic disorder compared with a control group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28-35.
- 3. King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C.O., et al. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computer in Human Behavior, 29, 140- 144.
- 4. Drouın, M., Kaıser, D. Mıller, D.A. (2015). New Directions: Recognition and treatment of problematic mobile phone use. The Wiley Handbook of Psychology, Technology and Society, Rosen LD, Cheever NA & Carrier LM, ed. United Kingdom, UK: John Wiley & Sons, Ltd.
- 5. Yıldırım, C., Correia, A.P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
- 6. Bragazzı, N.L., Puente, G.D. (2014). A proposal for ıncluding nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
- 7. Takao, M., Takahashi, S., Kitamura, M. (2009). Addictive personality and problematic mobile phone use. CyberPsychology & Behavior, 12(5), 501-507. https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0022
8. Güzeller, C.O. Coşguner, T. (2012). Development of a problematic mobile phone use scale for Turkish adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(4), 205-211. http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2011.0210
- 9. Tan, Ç., Pamuk, M., Dönder, A. (2013). Loneliness and Mobile Phone. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 606-611.
- 10. Şar, A.H. (2013). Examination of loneliness and mobil phone addiction problem observed in teenagers from the some variables. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1207-1220. http://dx.doi.org/10.9761/jasss_709
- 11. Thomée, S., Härenstam, A., Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances and symptoms of depression among young adults: a prospective cohort study, BMC Public Health, 11(66), 66–76.
- 12. Toda, M., Ezoe, S. (2013). Multifactorial study of mobile phone dependence in medical students: relationship to health-related lifestyle, type a behavior, and depressive state. Open Journal of Preventive Medicine, 3(1), 99-103. http://dx.doi.org/10.4236/ojpm.2013.31012
- 13. Wallace, P. (2014). Internet addiction disorder and youth: there are growing concerns about compulsive online activity and that this could impede students' performance and social lives. EMBO reports, 15(1), 12-16. https://doi.org/10.1002/embr.201338222
- 14. Dikmen, Y. (2016). Evaluation of the relationship between social level perceived as the predictor of academic achievement and solitude in nursing students. Journal of Human Sciences, 13(2), 3033-3043.
- 15. Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M. (2016). A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322-1331. http://doi.org/10.1177/0266666915599025
- 16. Yıldırım, Ç. (2014). Exploring the dimensions of nomophobia: developing and validating a questionnaire using mixed methods research. (Lisans Bitirme Tezi) Iowa State University. Erişim Linki: https://www.proquest.com/docview/1620712596?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true&sourcetype=Dissertations%20&%20Theses
- 17. Kahyaoglu Sut, H., Kurt, S., Uzal, Ö. ve ark (2016). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin sosyal ve eğitim hayatına etkisi. Eurasian Journal of Family Medicine, 5(1), 13–19.
- 18. Özgür Güler, E., Veysikarani, D. (2019) Nomofobi üzerine bir araştırma: üniversite öğrencileri örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2019.7/1.75-88
- 19. Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Danışman: Mustafa Sait Seraslan), Antrenman Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
- 20. Yen, C.F., Tang, T.C., Yen, J.Y., et al. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of Adolescence, 32(4), 863-873. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.10.006
- 21. Lepp, A., Barkley, J.E., Karpinski, A.C. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety, and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior, 31(1), 343-350. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.049
- 22. Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
- 23. Türen, U., Erdem, H., Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. http://doi.org/10.17671/btd.30223
- 24. Gezgin, D.M., Şahin, Y.L., Yıldırım, S. (2017). Sosyal ağ kullanıcıları arasında nomofobi yaygınlığının çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.17943/ETKU.66826
The Relationship Between Nomophobia and Academic Achievement in Nursing Students
Yıl 2025,
Cilt: 1 Sayı: 1, 33 - 45, 21.04.2025
Tuba Geçdi
,
Zeynep Kekeç
Öz
Purpose: This study was planned to examine the relationship between nomophobia and academic achievement in nursing students studying in the department of nursing.
Method: A total of 289 nursing students were included in this descriptive and cross-sectional study. Questionnaire and Nomophobia Scale (NMP-Q) were applied to the students. The relationship between Nomophobia Scale scores and academic achievement was evaluated. Data were collected using the questionnaire and nomophobia scale prepared by the researchers through Google form in order to determine the relationship between nomophobia and academic achievement of nursing students. The data obtained from the study were evaluated with SPSS 23 package programme.
Results: Of the participants in our study, 240 (83%) were female and 49 (17%) were male students. When the NMP-Q scores of the participants were evaluated, 22.8% (66) were mild, 58.1% (168) were moderate, and 18.3% (53) were extreme. A statistically significant correlation was found between the nomophobia scale and daily smartphone usage time, average monthly expenditure on phone applications, looking at the phone first thing after waking up, daily usage time of social media, frequency of checking the phone and carrying a charger. Pearson correlation analysis was applied to evaluate the relationship between the two scales. When it was evaluated whether the academic achievement of the students was affected by the NMP-Q scores, no statistically significant relationship was found (p=0.575).
Recommendations: As a result of the findings, it was determined that nursing students generally showed moderate and extreme nomophobic tendency. These results may contribute to future studies, development of educational strategies and increasing academic success.
Kaynakça
- 1. Erdem, H., Kalkın, G., Türen, U., ve ark. (2016). Üniversite öğrencilerinde mobil telefon yoksunluğu korkusunun (nomofobi) akademik başarıya etkisi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 21(3), 923-936.
- 2. King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C., et al. (2014). “Nomophobia”: Impact of cell phone use interfering with symptoms and emotions of individuals with panic disorder compared with a control group. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 10, 28-35.
- 3. King, A.L.S., Valença, A.M., Silva, A.C.O., et al. (2013). Nomophobia: Dependency on virtual environments or social phobia? Computer in Human Behavior, 29, 140- 144.
- 4. Drouın, M., Kaıser, D. Mıller, D.A. (2015). New Directions: Recognition and treatment of problematic mobile phone use. The Wiley Handbook of Psychology, Technology and Society, Rosen LD, Cheever NA & Carrier LM, ed. United Kingdom, UK: John Wiley & Sons, Ltd.
- 5. Yıldırım, C., Correia, A.P. (2015). Exploring the dimensions of nomophobia: Development and validation of a self-reported questionnaire. Computers in Human Behavior, 49, 130-137. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.02.059
- 6. Bragazzı, N.L., Puente, G.D. (2014). A proposal for ıncluding nomophobia in the new DSM-V. Psychology Research and Behavior Management, 7, 155-160. https://doi.org/10.2147/PRBM.S41386
- 7. Takao, M., Takahashi, S., Kitamura, M. (2009). Addictive personality and problematic mobile phone use. CyberPsychology & Behavior, 12(5), 501-507. https://doi.org/10.1089/cpb.2009.0022
8. Güzeller, C.O. Coşguner, T. (2012). Development of a problematic mobile phone use scale for Turkish adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 15(4), 205-211. http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2011.0210
- 9. Tan, Ç., Pamuk, M., Dönder, A. (2013). Loneliness and Mobile Phone. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 103, 606-611.
- 10. Şar, A.H. (2013). Examination of loneliness and mobil phone addiction problem observed in teenagers from the some variables. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(2), 1207-1220. http://dx.doi.org/10.9761/jasss_709
- 11. Thomée, S., Härenstam, A., Hagberg, M. (2011). Mobile phone use and stress, sleep disturbances and symptoms of depression among young adults: a prospective cohort study, BMC Public Health, 11(66), 66–76.
- 12. Toda, M., Ezoe, S. (2013). Multifactorial study of mobile phone dependence in medical students: relationship to health-related lifestyle, type a behavior, and depressive state. Open Journal of Preventive Medicine, 3(1), 99-103. http://dx.doi.org/10.4236/ojpm.2013.31012
- 13. Wallace, P. (2014). Internet addiction disorder and youth: there are growing concerns about compulsive online activity and that this could impede students' performance and social lives. EMBO reports, 15(1), 12-16. https://doi.org/10.1002/embr.201338222
- 14. Dikmen, Y. (2016). Evaluation of the relationship between social level perceived as the predictor of academic achievement and solitude in nursing students. Journal of Human Sciences, 13(2), 3033-3043.
- 15. Yıldırım, C., Sumuer, E., Adnan, M. (2016). A growing fear: Prevalence of nomophobia among Turkish college students. Information Development, 32(5), 1322-1331. http://doi.org/10.1177/0266666915599025
- 16. Yıldırım, Ç. (2014). Exploring the dimensions of nomophobia: developing and validating a questionnaire using mixed methods research. (Lisans Bitirme Tezi) Iowa State University. Erişim Linki: https://www.proquest.com/docview/1620712596?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true&sourcetype=Dissertations%20&%20Theses
- 17. Kahyaoglu Sut, H., Kurt, S., Uzal, Ö. ve ark (2016). Sağlık bilimleri fakültesi öğrencilerinin akıllı telefon bağımlılık düzeylerinin sosyal ve eğitim hayatına etkisi. Eurasian Journal of Family Medicine, 5(1), 13–19.
- 18. Özgür Güler, E., Veysikarani, D. (2019) Nomofobi üzerine bir araştırma: üniversite öğrencileri örneği. Beykoz Akademi Dergisi, 7(1), 75-88. https://doi.org/10.14514/BYK.m.26515393.2019.7/1.75-88
- 19. Dirik, K. (2016). Ergenlerde akıllı telefon bağımlılığı ile öz-güven arasındaki ilişkilerin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Danışman: Mustafa Sait Seraslan), Antrenman Eğitimi Anabilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi. Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul Gelişim Üniversitesi.
- 20. Yen, C.F., Tang, T.C., Yen, J.Y., et al. (2009). Symptoms of problematic cellular phone use, functional impairment and its association with depression among adolescents in Southern Taiwan. Journal of Adolescence, 32(4), 863-873. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2008.10.006
- 21. Lepp, A., Barkley, J.E., Karpinski, A.C. (2014). The relationship between cell phone use, academic performance, anxiety, and satisfaction with life in college students. Computers in Human Behavior, 31(1), 343-350. https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.049
- 22. Burucuoğlu, M. (2017). Meslek yüksekokulu öğrencilerinin nomofobi düzeyleri üzerinde bir araştırma. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 482-489.
- 23. Türen, U., Erdem, H., Kalkın, G. (2017). Mobil telefon yoksunluğu korkusu (nomofobi) yayılımı: Türkiye’den üniversite öğrencileri ve kamu çalışanları örneklemi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 10(1), 1-12. http://doi.org/10.17671/btd.30223
- 24. Gezgin, D.M., Şahin, Y.L., Yıldırım, S. (2017). Sosyal ağ kullanıcıları arasında nomofobi yaygınlığının çeşitli faktörler açısından incelenmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1), 1-15. https://doi.org/10.17943/ETKU.66826