Dil bilgisi konularından biri olan ve merkezî sınavlarda yer alan ‘anlatım bozukluğu’ dikkat çekici bir konudur. Gerek merkezî sınavlardaki gerek öğretim programlarındaki yeri dolayısıyla üzerinde durulan anlatım bozukluğu, çeşitli tartışmaları da beraberinde getirmektedir. Anlatım bozukluğunda; konuşma ve yazma sırasında yapılan hataların bulunarak düzeltilmesi asıl hedeftir. Oysaki dil, içinde yanlış barındıran bir yapı değildir. Yanlışı yapanlar o dili konuşanlardır. Anlatım bozukluğu üzerine yapılan çalışmalarda her ne kadar dili konuşanların üzerinden değerlendirme yapılsa da bu yanlışlar dile ait gibi düşünülebilmektedir. Bunun yanı sıra hata bulmak maksadıyla doğal dilde bulunmayan kullanımlar türetilerek dildeki farklı yanlışlar anlatım bozukluğu başlığı altına alınmaktadır. Halbuki her yanlış, anlatım bozukluğu olarak değerlendirilmeyebilir. Bu çalışmanın amacı; mevcut dil bilgisi kitaplarında yer alan anlatım bozukluğu konusunu inceleyerek anlatım bozukluğunun kapsamını belirlemektir. Anlatım bozukluğu etkinliklerinin 7. ve 8. sınıf ders kitaplarında bulunduğu tespit edilmiştir. Kitaplar incelendiğinde birbirinden farklı kategori ve başlıkların olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Kitaplardan alınan rastgele örnekler incelendiğinde; anlatım bozukluğu olarak görülen bazı ifadelerin kelime bilgisinden kaynaklanan hatalar olduğu, konuşma dili ile yazı dili arasındaki farka dikkat ederek cümlelerin değerlendirilmesi gerektiği, dildeki her ifadenin yanlış olduğu düşünülmeden titizlikle incelenmesi gerektiği, anlatım bozukluğu olarak düşünülen ifadelerin gerçekte kullanılıp kullanılmadığına dikkat etmek gerektiği, kelimelerin eski kullanımlarının da düşünülmesi gerektiği sonuçlarına ulaşılmıştır.
Çalışmada etik kurul izni gerekmemektedir.
'Narrative disorder', which is one of the grammatical subjects and is included in the central exams, is a remarkable issue. Narrative disorder, which is emphasized due to its place in both central exams and curriculum, brings about various discussions. In speech disorder; The main goal is to find and correct mistakes made during speaking and writing. However, language is not a structure that contains errors. Those who make the mistake are those who speak that language. Although the studies on narrative disorders are evaluated through the speakers of the language, these errors can be considered as belonging to the language. In addition, in order to find errors, usages that do not exist in natural language are derived and different mistakes in the language are included under the title of misexpression. However, not every mistake can be considered as a misunderstanding. The purpose of this study; The aim is to determine the scope of expression disorder by examining the issue of narrative disorder in existing grammar books. It was determined that narrative disorder activities were found in 7th and 8th grade textbooks. When the books were examined, it was concluded that there were different categories and titles. When random samples taken from books are examined; Some expressions that are considered as misexpression are errors arising from vocabulary, sentences should be evaluated by paying attention to the difference between spoken and written language, every expression in the language should be examined meticulously without thinking that it is wrong, it is necessary to pay attention to whether the expressions that are considered as misexpression are actually used or not, old uses of words should be examined. It has been concluded that the results should also be considered.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yeni Türk Dili (Eski Anadolu, Osmanlı, Türkiye Türkçesi) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1 |
KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.