Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Kamu Hizmeti Anlayışı ve Demokratik Kamu Yönetimi Söylemi

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 1, 316 - 329, 30.04.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1518626

Öz

Yeni Kamu Hizmeti anlayışı, kamu yönetimi alanında ortaya çıkan ve kamu işletmeciliği anlayışının eleştirisi olarak gelişen alternatif bir kamu yönetimi modelidir. R. Denhardt ve J. Denhardt tarafından geliştirilen Yeni Kamu Hizmeti anlayışı kamu hizmeti, kamu yararı, vatandaşlık ve demokrasi gibi kavramları kamu yönetiminin temeline yerleştirmektedir. Bu çalışmada Yeni Kamu Hizmeti anlayışının demokratik kamu yönetimi söylemi eleştirel bir yaklaşımla ele alınmaktadır. Demokrasiye yüklenen anlam, vatandaşların bu süreçte nerede konumlandıkları, kamu görevlilerinin hangi rolü üstlendikleri tartışılmakta ve demokratik kamu yönetimi söyleminin teori – pratik açıdan değerlendirmesi yapılmaktadır. Çalışmanın amacı, Yeni Kamu Hizmeti anlayışının demokrasi söylemini eleştirel şekilde ele almak ve demokratik kamu yönetimi düşüncesinin dayandığı temelleri tartışmaktır. Çalışmanın hipotezi şudur: Yeni Kamu Hizmeti anlayışı farklı demokrasi kuramlarından beslenmekte, katılımcılık, diyalog ve müzakereyi esas almakta fakat demokratik kamu yönetimi söyleminin teorik ve pratik yönden eksikleri bulunmaktadır. Demokratik kamu yönetimi söylemi hem liberal demokrasi hem de müzakereci demokrasi gibi birbirinden uzak demokrasi modellerini sentezlemeye çalışmakla birlikte vatandaşların yönetime katılımları konusunda yaşanan sorunlara yeterince çözüm getirememektedir.

Kaynakça

  • Akçakaya, M. (2018). Yeni kamu hizmeti. İçinde M. A. Özer ve U. Ayhan (Eds.), Kamu Yönetimi Tartışmaları (ss. 158-202). Gazi Kitabevi.
  • Akdoğan, H. (2014). Yeni kamu hizmeti anlayışının güvenlik yönetiminde uygulama alanları. Türk İdare Dergisi, 86(478), 359-380.
  • Aksakaloğlu, Y. (2018). Yeni kamu yönetimi ve alternatif arayışlar. İçinde M. A. Özer ve U. Ayhan (Eds.), Kamu Yönetimi Tartışmaları (ss. 85-116). Gazi Kitabevi.
  • Ataay, F. (2007). Neoliberalizm, kamu reformu ve demokrasi. İçinde Ş. Aksoy ve Y. Üstüner (Eds.), Kamu Yönetimi (ss.163-172), Nobel Yayınları.
  • Barry, P. N. (2018). Modern Siyaset Teorisi (4. Baskı) (Çev: M. Erdoğan ve Y. Şahin). Liberte Yayınları.
  • Bilgiç, V. (2008). Yeni Kamu Yönetimi Anlayışı. İçinde A. Balcı vd. (Edt.). Kamu Yönetiminde Çağdaş Yaklaşımlar (ss.27-46), Seçkin Yayınları.
  • Çağla, C. (2021). Demokrasi (2. Baskı). Bilge Kültür Sanat.
  • DeLeon L. and DeLeon, P. (2002). The democratic ethos and public management, Administration & Society, 34(2). 229-250.
  • Demirel, D. (2020). Denhardt ve Denhardt: yeni kamu hizmeti yaklaşımı. İçinde H. Babacan (Eds.), Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Akademik Çalışmalar-2 (ss.273-288). Gece Kitaplığı.
  • Denhardt, J. V. and Denhardt, R. B. (2000). New public service: serving rather than steering, Public Administration Review, 60 (6), 549-559.
  • Denhardt, J. V. and Denhardt, R. B. (2007). The New Public Service: Serving, Not Steering. M.E. Sharpe.
  • Denhardt, J. V. and Denhardt, R. B. (2015). New public service revisited, Public Administration Review, 75 (5), 1-9 [664-672}].
  • Denhardt, J., Terry, L., Delacruz, Edgar, R. and Andonoska, L. (2009). Barriers to citizen engagement in developing countries, Intl Journal of Public Administration, 32, 1268-1288.
  • Denhardt, R. B. (1981). Toward a critical theory of public organization. Public Administration Review, 41(6), 628-635.
  • Denhardt, R. B. (1999). The future of public administration, Public Administration&Management: An Interactive Journal, 4(2), 279-292.
  • Denhardt, R. B. and Denhardt, J. V. (2001). The new public service: putting democracy first, National Civil Review, 90(4), 391-400.
  • Denhardt, R. B. and Denhardt, J. V. (2003). The new public service: an approach to reform, International Review of Public Administration, 8(1), 3-11.
  • Denhardt, R. B., Denhardt, J. V. and Blanc, T. A. (2014). Public Administration: An Action Orientation. Boston-USA: Wadsworth Cengage Learning.
  • Dong, L. (2015). Public Administration Theories: Instrumental and Value Rationalities. New York: Palgrave Macmillan.
  • Genç, F. N. (2015). Yeni kamu hizmeti: vatandaş ve kamu yararı temelinde kamu hizmetini yeniden düşünmek. İçinde Ö. Köseoğlu ve M. Z. Sobacı (Eds.), Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi (ss. 129-149). Bursa: Dora Yayınları.
  • Genç, F. N., Yılmaz, M. ve Artuç, M. (2013). Dönüşen kamu yönetimi ve teoriden uygulamaya yönetime katılım araçları. İçinde Y. Bulut, V. Eren, S. Karaya ve A. Aydın (Edt.), Kuramdan Uygulamaya Yerel Yönetimler ve Kentsel Politikalar (ss. 747-759). Ankara: Pagem Yayınları.
  • Heywood, A. (2016). Siyaset (Çev: B. B. Özipek vd.). Adres Yayınları.
  • Kapani, M. (2015). Politika Bilimine Giriş (42. Baskı). BB1001 Yayınları.
  • Mill, J. S. (2017). Demokratik Yönetim Üzerine Düşünceler (Çev: Ö. Orhan). Pinhan Yayıncılık.
  • Özbek, Ç. (2018). Bir yönetim biçimi olarak demokrasi ve yönetişim üzerine bir değerlendirme içinde. İçinde T. U. Uysal ve G. Kurt (Eds.), Disiplinlerarası Bakış Açısı ile Yönetişim (ss. 1-25). Gazi Kitabevi.
  • Özer, M. A. (2018). Yeni kamu yönetimi ‘nereye?’ Türkiye için öngörüler, Türk İdare Dergisi, 486, 259-294.
  • Parlak, B. (2014). Yerel ve ulusal düzeyde siyasete ve yönetime katılım pratiği: türkiye üzerine bir alan araştırması, KAYFOR 12. Bildiriler Kitabı, Aydın, Türkiye, 267-280.
  • Polat, K. (2019). Yeni kamu hizmeti ve bürokrasi. İçinde N. Öztaş (Eds.), Bürokrasi (ss. 331-351). Nobel Yayınları.
  • Pratama, P. Y. and Kalalinggi, R. (2019). Application of new public management (NPM) in ındonesia in the field of transporttation (case in bardar lampung), Journal of Governance adn Public Policy, 6(2), 126-147.
  • Rauh, J. (2017). Ethics problems in the new public service: back to a service ethic?, Public Integrity, 1-23.
  • Rosenbloom, D. H., Kravchuk, R. S. and Clerkin, R. M. (2015). Public Administration: Understanding Management, Politics and Law in the Public Sector. McGraw-Hill Education.
  • Şener, H. E. (2005). Kamu yönetiminde katılım ve çoğulculuk, Amme İdaresi Dergisi, 38(4), 1-22.
  • Thompson, M. J. (2017). Introduction: what is critical theory?. In M. J. Thompson (Eds.) The Palgrave Handbook of Critical Theory (pp. 1-14). New York.
  • Torun, T. (2020). Jürgen Habermas’ın kamusal alan kavrayışı: rasyonel politik irade oluşumu, Kaygı, 19(1), 220-238.
  • Zengin, O. (2008). Kamu yönetimi disiplininde eleştirel kuram: Box ve Denhardt üzerine bir inceleme, Amme İdaresi Dergisi, 41(3), 1-39.
  • Zengin, O. (2015). Eleştirel kamu yönetimi: işletmeciliği dengeleme çabasında bir eleştiri pratiği. İçinde Ö. Köseoğlu ve M. Z. Sobacı (Eds.), Kamu Yönetiminde Paradigma Arayışları: Yeni Kamu İşletmeciliği ve Ötesi (ss. 47-74). Dora Yayınları.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kamu Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurettin Bilmez 0000-0003-2492-5916

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 18 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bilmez, N. (2025). Yeni Kamu Hizmeti Anlayışı ve Demokratik Kamu Yönetimi Söylemi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 316-329. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1518626

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.