Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Polyphonic Amateur Choir Conductors' Views On Leadership Management Strategies: A Phenomenological Study

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 1, 194 - 215, 30.04.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1559806

Öz

Music and strategy refer to the planned and purposeful use of music to achieve specific goals. Applied in fields such as music management, education, psychology, and industry, this concept is considered an effective tool for reaching objectives at both individual and societal levels. Leadership is the process of guiding, motivating, and developing strategies to help a group or organization achieve its goals. In this context, choir conductors are seen as leaders who direct musical groups. This study examines the leadership strategies of amateur polyphonic choir conductors. Using a qualitative research method and a phenomenological approach, the leadership styles and strategic thinking of conductors were analyzed. Data collected through semi-structured interviews reveal that conductors make strategic decisions in choir management, handle crises effectively, and approach repertoire selection with care. Additionally, their efforts to strengthen choir members' sense of belonging through social activities are noteworthy. The findings demonstrate that amateur choir conductors’ leadership skills have significant impacts on the sustainability and performance of the choir. This research offers valuable contributions to choir conducting education and the management of amateur music groups.

Kaynakça

  • Carnicer, J., Garrido, D., & Requena, S. (2015). Music and leadership: The role of the conductor. International Journal of Music and Performing Arts, 3(1), 84-88.
  • Chin, T., & Rickard, N. (2014). Emotion regulation strategy mediates both positive and negative relationships between music uses and well-being. Psychology of Music, 42(5), 692-713.
  • Gastil, J. (1994). A definition and illustration of democratic leadership. Human Relations, 47(8), 953 - 975.
  • Goldman, A. (2013). Towards a cognitive–scientific research program for improvisation: Theory and an experiment. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, 23(4), 210–221.
  • Hallam, S. (2001). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and individual diversity. Music Education Research, 3(1), 7-23.
  • Johnston, P. (2013). Creativity, labour, and the politics of profit in the ımprovised music field. Critical Studies İn Improvisation / Études Critiques En İmprovisation, 9(1), 1-10.
  • Jung, D., & Sosik, J. (2002). Transformational leadership in work groups. Small Group Research, 33 (3), 313 - 336.
  • Koivunen, N., & Parush, T. (2018). Using choir conducting to improve leadership practice. Sensuous Learning For Practical Judgment İn Professional Practice. (pp. 71-96). Springer Link.
  • Leenders, M. (2010). The relative importance of the brand of music festivals: a customer equity perspective. Journal of Strategic Marketing, 18 (4), 291-301.
  • Nielsen, K., Randall, R., Yarker, J., & Brenner, S. (2008). The effects of transformational leadership on followers’ perceived work characteristics and psychological well-being: A longitudinal study. Work & Stress, 22 (1), 16 - 32.
  • Yörük, D., & Dündar, S. (2011). Türkiye’deki yerel yöneticilerin benimsedikleri liderlik tarzlarına göre boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 93-106.
  • Zhang, Y., & Xie, Y. (2017). Authoritarian leadership and extra-role behaviors: A role-perception perspective. Management and Organization Review, 13(1), 147 - 166.

Çok Sesli Amatör Koro Şeflerinin Liderlik Yönetim Stratejileri İle İlgili Görüşleri: Fenomenolojik Çalışma

Yıl 2025, Cilt: 22 Sayı: 1, 194 - 215, 30.04.2025
https://doi.org/10.33437/ksusbd.1559806

Öz

Müzik ve strateji, müziğin belirli hedefler doğrultusunda planlı ve amaçlı kullanımını ifade eder. Müzik yönetimi, eğitim, psikoloji ve endüstri gibi alanlarda uygulanan bu kavram, bireysel ve toplumsal düzeyde hedeflere ulaşmada etkili bir araç olarak değerlendirilir. Liderlik ise, bir grup veya organizasyonun amaçlarına ulaşması için bireyleri yönlendirme, motive etme ve strateji geliştirme sürecidir. Bu bağlamda koro şefleri, müzikal grupları yönlendiren liderler olarak görülür. Bu çalışmada, amatör çok sesli koro şeflerinin liderlik stratejileri incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemi kullanılarak, fenomenolojik yaklaşımla şeflerin liderlik tarzları ve stratejik düşünceleri ele alınmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilen veriler, şeflerin koro yönetiminde stratejik kararlar aldığını, krizleri başarıyla yönettiğini ve repertuvar seçiminde titizlikle hareket ettiklerini ortaya koymaktadır. Ayrıca, sosyal etkinliklerle koristlerin aidiyet duygusunu güçlendirme çabaları dikkat çekmektedir. Bulgular, amatör koro şeflerinin liderlik becerilerinin koronun sürdürülebilirliği ve performansı üzerinde önemli etkiler yarattığını göstermektedir. Bu araştırma, koro şefliği eğitimine ve amatör müzik topluluklarının yönetimine katkı sunmaktadır.

Kaynakça

  • Carnicer, J., Garrido, D., & Requena, S. (2015). Music and leadership: The role of the conductor. International Journal of Music and Performing Arts, 3(1), 84-88.
  • Chin, T., & Rickard, N. (2014). Emotion regulation strategy mediates both positive and negative relationships between music uses and well-being. Psychology of Music, 42(5), 692-713.
  • Gastil, J. (1994). A definition and illustration of democratic leadership. Human Relations, 47(8), 953 - 975.
  • Goldman, A. (2013). Towards a cognitive–scientific research program for improvisation: Theory and an experiment. Psychomusicology: Music, Mind, and Brain, 23(4), 210–221.
  • Hallam, S. (2001). The development of expertise in young musicians: Strategy use, knowledge acquisition and individual diversity. Music Education Research, 3(1), 7-23.
  • Johnston, P. (2013). Creativity, labour, and the politics of profit in the ımprovised music field. Critical Studies İn Improvisation / Études Critiques En İmprovisation, 9(1), 1-10.
  • Jung, D., & Sosik, J. (2002). Transformational leadership in work groups. Small Group Research, 33 (3), 313 - 336.
  • Koivunen, N., & Parush, T. (2018). Using choir conducting to improve leadership practice. Sensuous Learning For Practical Judgment İn Professional Practice. (pp. 71-96). Springer Link.
  • Leenders, M. (2010). The relative importance of the brand of music festivals: a customer equity perspective. Journal of Strategic Marketing, 18 (4), 291-301.
  • Nielsen, K., Randall, R., Yarker, J., & Brenner, S. (2008). The effects of transformational leadership on followers’ perceived work characteristics and psychological well-being: A longitudinal study. Work & Stress, 22 (1), 16 - 32.
  • Yörük, D., & Dündar, S. (2011). Türkiye’deki yerel yöneticilerin benimsedikleri liderlik tarzlarına göre boyun eğici davranışlarının incelenmesi. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 25(1), 93-106.
  • Zhang, Y., & Xie, Y. (2017). Authoritarian leadership and extra-role behaviors: A role-perception perspective. Management and Organization Review, 13(1), 147 - 166.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Müzik Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Günsu Yılma Şakalar 0000-0002-6635-5010

Melek Ayçin Yildirim 0009-0008-0852-9829

Erken Görünüm Tarihi 29 Nisan 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 2 Ekim 2024
Kabul Tarihi 30 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yılma Şakalar, G., & Yildirim, M. A. (2025). Polyphonic Amateur Choir Conductors’ Views On Leadership Management Strategies: A Phenomenological Study. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 194-215. https://doi.org/10.33437/ksusbd.1559806

KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi ULAKBİM-TR Dizin tarafından dizinlenen hakemli ve bilimsel bir dergidir.