Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kendini Tanıma ve İletişim Yöntemleri Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinde Terapötik İletişim Becerileri Gelişimi

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 14, 30.04.2025
https://doi.org/10.59244/ktokusbd.1559418

Öz

Amaç: Çalışmada, hemşirelik ikinci sınıf öğrencilerine verilen kendini tanıma ve iletişim yöntemleri dersinin öğrencilerin terapötik iletişim becerileri gelişimine olan etkisinin belirlenmesi amaçlandı.
Gereç ve Yöntem: Kesitsel ve yarı deneysel olarak planlanan çalışma Şubat- Mayıs 2023 tarihleri arasında bir devlet üniversitesinin hemşirelik ikinci sınıfında okuyan 101 öğrenci ile yürütüldü. Veri toplama aracı olarak “Tanıtıcı Bilgi Formu” ile “Hemşirelik Öğrencileri için Terapötik İletişim Becerileri Ölçeği”(HÖTİBÖ) kullanıldı.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 20.62±1.19, %72.3'ü kadındır. Katılımcıların %48.5'i iletişim becerilerinin iyi olduğunu, %61.4'ü hemşirelerin hasta ile etkili iletişiminin tedavi sürecini çok iyi etkilediğini, %83.2'si kendini tanıma ve iletişim yöntemleri dersini almadığını, %41.6'sı terapötik/nonterapötik iletişim becerilerini ara sıra kullandığını, %54.5'i terapötik iletişim becerilerinde zorlandığını belirtti. Çalışmada kadınların eğitim öncesi puan ortalamasının erkeklerden yüksek olduğu saptandı (p<0.05). Katılımcıların Nonterapötik İletişim Becerileri alt boyut puanı eğitimden sonra azalırken; Terapötik İletişim Becerileri-I, Terapötik İletişim Becerileri-II ile HÖTİBÖ puan ortalamasında artış olduğu bulundu.
Sonuç: Hemşire öğrencilerin lisans eğitimlerinde aldıkları kendini tanıma ve iletişim yöntemleri dersinin meslek hayatlarında hastalarla ve kişilerarası iletişimlerinde önemli bir etken olabileceği sonucuna ulaşıldı.

Etik Beyan

Araştırmanın başlatılabilmesi için Kilis 7 Aralık Üniversitesi Etik Kurulu’ndan araştırma için etik onay (tarih: 06.04.2023; no: 2023/07) ve araştırmada kullanılan ölçeği geliştiren yazarlardan ölçek kullanım izni alındı. Katılımcılar google formlar aracılığıyla gönüllü olur formu ile bilgilendirildi ve onamları alındı. Bu çalışma Helsinki Deklerasyonu Prensipleri doğrultusunda yürütüldü.

Destekleyen Kurum

Çalışmamız herhangi bir kurum tarafından desteklenmemektedir.

Teşekkür

Çalışmaya katılan öğrencilere teşekkür ediyoruz.

Kaynakça

  • Abdolrahimi, M., & Ghiyasvandian, S., & Zakerimoghadam, M., & Ebadi, A. (2018). Iranian nursing student– patient health communication in medical surgical wards. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 23(2),136-142. DOI: 10.4103/ijnmr.IJNMR_9_17
  • Abdolrahimi, M., & Ghiyasvandian, S., & Zakerimoghadam, M., & Ebadi, A. (2017). Therapeutic communication in nursing students: A Walker & Avant concept analysis. Electronic Physician. 9(8), 4968-77. doi: 10.19082/4968
  • Altınova, HH., & Çiftçi, EG. (2013). Yaratıcı dramanın kendini tanıma düzeyine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 8(15).
  • Altundal Duru, H., & Denizhan, NC., & Güneşli, G., & Yağtu, L., & Yılmaz, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1): 67-74. DOI: 10.38108/ouhcd.973733.
  • Anoosheh, M., & Zarkhah, S., & Faghihzadeh, S., & Vaismoradi, M. (2009). Nurse–patient communication barriers in Iranian nursing. International Nursing Review, 56(2), 243-49. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2008.00697.x
  • Arifoğlu, B., & Sala Razı, G. (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 7-11.
  • Can Ş., & Durgun H., & Dalcalı, BK. (2022). Effect of online communication skills training on effective communication and self-efficacy and self-regulated learning skills of nursing students: A randomized controlled study. Nurse Education in Practice, 63 -103371. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103371
  • Çiftçi, H., & Kaya, F., & Bostancı Daştan, N. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7 (1), 42-55.
  • Dığın, F., & İşcan Ataşen, G., & Demirok, N. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 262-272. doi: 10.54803/sauhsd.1127037. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1127037
  • Gökçe, E., & Atıcı, M., & Arslan, S. (2021). Hemşireler ile Hastalar Arasındaki İletişim Sorunları ve Beklentiler: Nitel Bir Araştırma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 8(2), 171-180. doi:10.5222/SHYD.2021.79206. doi:10.5222/SHYD.2021.79206
  • Hemşirelik Eğitimi Derneği. Hemşirelik ulusal çekirdek programı HUÇEP (2014). Erişim adresi: http://www.hemed.org.tr/images/stories/hucep-2014-pdf.pdf. Erişim tarihi: 26.06.2024
  • Karaca, A., & Açıkgöz, F., & Demirezen, D. (2019). Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10:2.
  • Kavgaoğlu, D., & Elkin, N. (2019). Hemşirelik Bölümü Kişilerarası İlişkiler ve Terapötik İletişim Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. IGUSABDER, 7:670-696. https://doi.org/10.38079/igusabder.460647
  • Kumcağız, H., & Yılmaz, M., & Çelik, BS., & Avcı, Aİ. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38 (1), 49-56. https://doi.org/10.5798/diclemedj.0921.2012.04.0184
  • Nayak, R., & Roy, D., & Rout. J,, & Swain, M. (2020). Assessment of the language and therapeutic-communication issues among student nurses. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(11), 1264-1271.
  • Nısa, NU., & Hussaın, M., & Afzal, M., & Gılanı, AS. (2019). Quality of nurse patient therapeutic communication and overall patient satisfaction during their hospitalization stay. European Academic Research, 7(3), 1970-2011.
  • Pontes, CA., & Leitão, ATMI., & Ramos, CI. (2008). Therapeutic communication in nursing: essential instrument of care. Rev Bras Enferm, maio-jun. 61(3), 312-8. https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000300006
  • Söğüt, SC., & Cangöl, E., & Dinç, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 6(2), 272-280.
  • Şahin, AZ., & Özdemir, K.F. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 1(1), 1-7. DOI: 10.5222/ jaren.2015.001.
  • Uludağ, A. (2020). Sağlık hizmetlerinde halkla ilişkiler ve hastayla etkili iletişim, 127-128, Tablet yayınları, Konya.
  • Özcan, A. (2006). Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Basım. Ankara, Sistem Ofset.
  • Özcan, F. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin manevi bakım yeterliliklerine etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, A. (2021). The Effect of Nursing Communication Training on Empathy and Communication Skills of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18),1120-1135. https://doi.org/10.26466/opus.888874
  • Yıldız, D. (2019). Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kuzey Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.

Therapeutic Communication Skills Development in Nursing Students Taking the Self-Awareness and Communication Methods Course

Yıl 2025, Cilt: 6 Sayı: 1, 1 - 14, 30.04.2025
https://doi.org/10.59244/ktokusbd.1559418

Öz

Objective: Study aimed to determine the effect of the self-knowledge and communication methods course given to second-year nursing students on the development of students' therapeutic communication skills.
Materials and Methods: The study, planned as a cross-sectional and quasi-experimental, was conducted between February and May 2023 with 101 students studying in the second year of nursing at a state university. “Introductory Information Form” and “Therapeutic Communication Skills Scale for Nursing Students” (HÖTİBÖ) were used as data collection tools.
Results: The average age of the students is 20.62±1.19, 72.3% are women. 48.5% of the participants stated that their communication skills were good, 61.4% stated that the nurses' effective communication with the patient affected the treatment process very well, 83.2% stated that they did not take the self-knowledge and communication methods course, and 41.6% stated that they did not take the therapeutic course. /nontherapeutic communication skills occasionally, and 54.5% stated that they had difficulty in therapeutic communication skills. In the study, it was found that the average score of women before training was higher than men (p <0.05). While the participants' Nontherapeutic Communication Skills subscale scores decreased after the training; It was found that there was an increase in the mean scores of Therapeutic Communication Skills-I, Therapeutic Communication Skills-II and HÖTİBÖ.
Conclusion: It was concluded that the self-awareness and communication methods course that nurse students take during their undergraduate education can be an important factor in their interpersonal communication with patients and in their professional lives.

Kaynakça

  • Abdolrahimi, M., & Ghiyasvandian, S., & Zakerimoghadam, M., & Ebadi, A. (2018). Iranian nursing student– patient health communication in medical surgical wards. Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, 23(2),136-142. DOI: 10.4103/ijnmr.IJNMR_9_17
  • Abdolrahimi, M., & Ghiyasvandian, S., & Zakerimoghadam, M., & Ebadi, A. (2017). Therapeutic communication in nursing students: A Walker & Avant concept analysis. Electronic Physician. 9(8), 4968-77. doi: 10.19082/4968
  • Altınova, HH., & Çiftçi, EG. (2013). Yaratıcı dramanın kendini tanıma düzeyine etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 8(15).
  • Altundal Duru, H., & Denizhan, NC., & Güneşli, G., & Yağtu, L., & Yılmaz, M. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerileri nasıldır? Ordu Üniversitesi Hemşirelik Çalışmaları Dergisi, 5(1): 67-74. DOI: 10.38108/ouhcd.973733.
  • Anoosheh, M., & Zarkhah, S., & Faghihzadeh, S., & Vaismoradi, M. (2009). Nurse–patient communication barriers in Iranian nursing. International Nursing Review, 56(2), 243-49. https://doi.org/10.1111/j.1466-7657.2008.00697.x
  • Arifoğlu, B., & Sala Razı, G. (2011). Birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin empati ve iletişim becerileriyle iletişim yönetimi dersi akademik başarı puanı arasındaki ilişki. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 4(1), 7-11.
  • Can Ş., & Durgun H., & Dalcalı, BK. (2022). Effect of online communication skills training on effective communication and self-efficacy and self-regulated learning skills of nursing students: A randomized controlled study. Nurse Education in Practice, 63 -103371. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2022.103371
  • Çiftçi, H., & Kaya, F., & Bostancı Daştan, N. (2020). Sağlık alanındaki üniversite öğrencilerinde iletişim becerileri ve mesleki benlik saygısı arasındaki ilişki. Caucasian Journal of Science, 7 (1), 42-55.
  • Dığın, F., & İşcan Ataşen, G., & Demirok, N. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin belirlenmesi. Sakarya Üniversitesi Holistik Sağlık Dergisi, 5(3), 262-272. doi: 10.54803/sauhsd.1127037. https://doi.org/10.54803/sauhsd.1127037
  • Gökçe, E., & Atıcı, M., & Arslan, S. (2021). Hemşireler ile Hastalar Arasındaki İletişim Sorunları ve Beklentiler: Nitel Bir Araştırma. Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 8(2), 171-180. doi:10.5222/SHYD.2021.79206. doi:10.5222/SHYD.2021.79206
  • Hemşirelik Eğitimi Derneği. Hemşirelik ulusal çekirdek programı HUÇEP (2014). Erişim adresi: http://www.hemed.org.tr/images/stories/hucep-2014-pdf.pdf. Erişim tarihi: 26.06.2024
  • Karaca, A., & Açıkgöz, F., & Demirezen, D. (2019). Hemşirelik öğrencileri için terapötik iletişim becerileri ölçeğinin geliştirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 10:2.
  • Kavgaoğlu, D., & Elkin, N. (2019). Hemşirelik Bölümü Kişilerarası İlişkiler ve Terapötik İletişim Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. IGUSABDER, 7:670-696. https://doi.org/10.38079/igusabder.460647
  • Kumcağız, H., & Yılmaz, M., & Çelik, BS., & Avcı, Aİ. (2011). Hemşirelerin iletişim becerileri: Samsun ili örneği. Dicle Tıp Dergisi, 38 (1), 49-56. https://doi.org/10.5798/diclemedj.0921.2012.04.0184
  • Nayak, R., & Roy, D., & Rout. J,, & Swain, M. (2020). Assessment of the language and therapeutic-communication issues among student nurses. European Journal of Molecular & Clinical Medicine, 7(11), 1264-1271.
  • Nısa, NU., & Hussaın, M., & Afzal, M., & Gılanı, AS. (2019). Quality of nurse patient therapeutic communication and overall patient satisfaction during their hospitalization stay. European Academic Research, 7(3), 1970-2011.
  • Pontes, CA., & Leitão, ATMI., & Ramos, CI. (2008). Therapeutic communication in nursing: essential instrument of care. Rev Bras Enferm, maio-jun. 61(3), 312-8. https://doi.org/10.1590/S0034-71672008000300006
  • Söğüt, SC., & Cangöl, E., & Dinç, A. (2018). Hemşirelik öğrencilerinin iletişim beceri düzeylerinin belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 6(2), 272-280.
  • Şahin, AZ., & Özdemir, K.F. (2015). Hemşirelerin iletişim ve empati beceri düzeylerinin belirlenmesi. Journal of Academic Research in Nursing. 1(1), 1-7. DOI: 10.5222/ jaren.2015.001.
  • Uludağ, A. (2020). Sağlık hizmetlerinde halkla ilişkiler ve hastayla etkili iletişim, 127-128, Tablet yayınları, Konya.
  • Özcan, A. (2006). Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim. 2. Basım. Ankara, Sistem Ofset.
  • Özcan, F. (2022). Hemşirelik öğrencilerinin terapötik iletişim becerilerinin manevi bakım yeterliliklerine etkisi. [Yüksek Lisans Tezi]. Muğla: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öztürk, A. (2021). The Effect of Nursing Communication Training on Empathy and Communication Skills of Nursing Students: A Quasi-Experimental Study. Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11 (18),1120-1135. https://doi.org/10.26466/opus.888874
  • Yıldız, D. (2019). Hemşirelerin İletişim Becerileri ve Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. [Yüksek Lisans Tezi]. Kuzey Kıbrıs: Doğu Akdeniz Üniversitesi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nuriye Nesrin İpekçi 0000-0001-9945-8115

Neşe Ataman Bor 0000-0002-4308-9362

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2024
Kabul Tarihi 21 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İpekçi, N. N., & Ataman Bor, N. (2025). Kendini Tanıma ve İletişim Yöntemleri Dersini Alan Hemşirelik Öğrencilerinde Terapötik İletişim Becerileri Gelişimi. KTO Karatay Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(1), 1-14. https://doi.org/10.59244/ktokusbd.1559418