Öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerine yaşam becerileri kazandırma adına yürüttükleri süreçlerin incelenmesi
Yıl 2025,
Cilt: 8 Sayı: 1, 418 - 446, 31.05.2025
Havva Yaman
,
Şeyma Nur Bekar
,
Sibel Er Nas
Öz
Bu çalışmanın amacı, fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerine yaşam becerileri kazandırma adına yürüttükleri süreçlerin ve geliştirdikleri önerilerin belirlenmesidir. Bu çalışmada özel durum yöntemi kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme ile seçilen çalışma grubunu 10 fen bilimleri ve 10 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Fen bilimleri ve sınıf öğretmenleri ile yarı yapılandırılmış mülakatlar yürütülmüştür. Araştırmada mülakatlardan elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Analizler, iki farklı kodlayıcı tarafından bir araya getirilip incelenmiştir. Her iki araştırmacının oluşturduğu kodlar karşılaştırılarak kodlama süreci daha net bir hale getirilmiştir. Sınıf öğretmenleri ve fen bilimleri öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yürüttükleri süreçlerde, metodolojik bilgi birikimlerinin yeterli olmadığı görülmüştür. Bu durum ise öğretmenlerin öğrencilerin yaşadığı sorunları belirleyebildiklerini, ancak uygun bilimsel uyarlamaları seçme ve uygulama noktasında yetersiz kaldıklarını ortaya koymuştur. Sınıf öğretmenleri ve fen bilimleri öğretmenleri iletişim ve takım çalışması becerisinin kazandırılmasının daha önemli olduğunu belirtmiştir. Bu becerilerin vurgulanmasında özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin karşılaştıkları sosyal sorunların etkili olduğu düşünülmektedir. Öğretmenlerin yaşam becerilerini kazandırmak için neler yapılabileceğine yönelik farklı öğretimsel uygulamaları belirtmelerine rağmen sınıflarında bunları tam olarak uygula(ya)madıkları ortaya çıkmıştır. Çalışmadaki sonuçlar dikkate alındığında; özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilere etkili bir eğitim-öğretim süreci sunma adına mümkün olan en kısa zamanda fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerine mesleki eğitimlerin verilmesi önerilmektedir. Yaşam becerilerinin desteklenmesi adına öğrencilerin takımlarla çalışmaları sağlanabilir. Bu sürecin verimli geçirilmesini sağlamak için eğitsel oyun gibi öğrencileri süreçte aktif tutacak yöntem ve teknikler hizmet içi eğitimlerle öğretmenlere tanıtılabilir. Bu eğitimlerde, toplumsal bütünleşmeyi sağlama, öğrenciye özgüven kazandırma, öğrencinin kendini ifade edebilmesine fırsat tanıma ve günlük hayatta karşılaşılan problemlerin çözülebilmesine yönelik olarak öğretmenler örnek olaylarla karşı karşıya getirilip bu olayları çözümlemeleri istenebilir.
Etik Beyan
Bu araştırmanın planlanmasından, uygulanmasına, verilerin toplanmasından verilerin analizine kadar olan tüm süreçte “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir.
Bu çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir.
Katılımcılara çalışma hakkında bilgi verilmiş ve bilgilendirilmiş gönüllü olur/onam formu imzalatılmıştır. Bu çalışma TÜBİTAK tarafından desteklenen 121G187 numaralı proje kapsamında birinci yazarın doktora tez verilerinden üretilmiştir.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Teşekkür
Yazarlar TÜBİTAK’a ve tüm proje ekibine katkılarından dolayı teşekkürlerini sunar. Ayrıca bu çalışmada gönüllü olarak yer alan tüm katılımcı fen bilimleri ve sınıf öğretmenlerine teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16 (3), 215-234. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000230
- Amerikan Psikiyatri Birliği [APA]. (2013). DSM-V Tanı Ölçütleri El Kitabı (7. Baskı). Hekimler Yayın Birliği.
- Aslan, S. T. (2019). Kaynaştırma eğitimine devam eden işitme yetersizliği olan öğrencilere verilen destek eğitim hizmetlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Necmettin Erbakan Üniversitesi].
- Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). Student teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school. Teaching and Teacher Education, 16(3), 277–293. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(99)00062-1
- Akçanca, N., & Sömen, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve uygulama durumları. Electronic Turkish Studies, 13(27) 49-71. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14506
- Anılan, H., & Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (özel sayı), 74-90. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13199
- Ball, A., Joyce, H. D., & Anderson-Butcher, D. (2016). Exploring 21st century skills and learning environments for middle school youth. International Journal of School Social Work, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.4148/2161-4148.1012
- Başar, M., & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017027934
- Başar, M., Göncü, A., & Baran, M. S. (2021). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 327-348. https://doi.org/10.9779/pauefd.687030
- Batu S., & Kırcaali-İftar, G. (2007). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.
- Bayrakçı, M., & Susam, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 45-56.
- Birol, Z. N., & Aksoy-Zor, E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencileriyle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 887-918. https://doi.org/10.17152/gefad.400054
- Çağlar, N. (2016). İlköğretim kurumlarındaki destek eğitim odası (DEO) uygulamasına ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Gazi Üniversitesi].
- Çakıroğlu, O., & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.836573
- Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3. baskı). Celepler Matbaacılık.
- Çoğaltay, N., & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlilikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
- Connolly, T. M., Boyle, E. A., MacArthur, E., Hainey, T., & Boyle, J. M. (2012). A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Computers & Education, 59(2), 661-686. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.004
- Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. National Center for Learning Disabilities.
- Dalga, R. A. (2019). Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Yüksek Lisans Tezi]. [Marmara Üniversitesi].
- Diken, İ. H. (2007). Kaynaştırma uygulamalarında işbirliği. S. Eripek (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma (1. baskı) içinde (s. 65-86). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Diken, İ. H., & Sucuoğlu, B. (1999). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
- Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 20-33.
- Easterly III, R. G., & Myers, B. E. (2011). Inquiry–based instruction for students with special needs in school based agricultural education. Journal of Agricultural Education, 52(2), 36-46. doi: 10.5032/jae.2011.02036
- Er Nas, S., İpek Akbulut, H., Çalık, M., & Emir, M. İ. (2021). Facilitating conceptual growth of the mainstreamed students with learning disabilities via a science experimental guidebook: A case of physical events. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-23.
- Er Nas, S., & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1800-1816.
- Fırat, T., & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461
- Feagin, J. R., Orum, A. M. & Sjoberg, G (Eds.). (1991). A case for case study. University of North Carolina Press.
- Flogie, A., Aberšek, B., Aberšek, M. K., Lanyi, C. S., & Pesek, I. (2020). Development and evaluation of intelligent serious games for children with learning difficulties: Observational study. JMIR Serious Games, 8(2), e13190. https://doi.org/10.2196/13190
- Friend, M., & Bursuck, W. (2006). Including students with special needs a practical guide for classroom teachers (4th ed.). Allyn and Bacon.
- Gall, D. M., Gall P. J. & Borg, W.R. (2007). Educational research: An introduction. Pearson.
- Glomb, N. K., & Morgan, D. P. (1991). Resource room teachers' use of strategies that promote the success of handicapped students in regular classrooms. The Journal of Special Education, 25(2), 221-235. https://doi.org/10.1177/002246699102500206
- Gokool-Baurhoo, N., & Asghar, A. (2018). I can't tell you what the learning difficulty is: Barriers experienced by college science instructors in teaching and supporting students with learning disabilities. Teaching and Teacher Education, 79, 17-27. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.016
- Hogan A., McLellan L., & Bauman, A. (2000). Health promotion needs of young people with disabilities-a population study. Disability and Rehabilitation, 22(8), 352-357. https://doi.org/10.1080/096382800296593
- Kale, M., & Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitiminin Türkçe ve matematik derslerindeki başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(4), 48-58.
- Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Necmettin Erbakan Üniversitesi].
- Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Şahin, F. (2010). Genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrenciler için yapılması gereken uyarlamalara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464.
- Kavale, K. A., & Spaulding, L. S. (2008). Is response to intervention good policy for specific learning disability? Learning Disabilities Research & Practice, 23(4), 169-179. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2008.00274.x
- Kılıçel, D., & Ertaş-Kılıç, H. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve ortaokul öğrencilerinin oyunlaştırma tekniği hakkındaki görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(1), 137-159. https://doi.org/10.35346/aod.767375
- Kış, H. (2013). Destek eğitim odalarındaki uygulamalara ilişkin rehber öğretmenler ve özel eğitim sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Abant İzzet Baysal Üniversitesi].
- Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Pegem Akademi.
- Kirman Bilgin, A., Kala, N., İnaltekin, T., Er Nas, S., İpek-Akbulut, H., Şenel Çoruhlu, T., & Yerdelen, S. (2023). Investigation of science educators’ life skills gaining processes and suggestions. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 56(1), 1-53. https://doi.org/10.30964/auebfd.849092
- Krishnakumar, P., Jisha, A. M., Sukumaran, S, K., & Nair, M. (2011). Developing a model for resource room training for slow learners in normal schools. Indian Journal Psychiatry, 53(4), 336-339. https://doi.org/10.4103/0019-5545.91908
- Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve eğitimsel müdahale sürecinde görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 12(28), 539- 555. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
- MEB (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
- MEB (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları.
- Memduhoğlu, H. B., & Altunova, N. (2020). Views of the classroom teachers working in resource rooms about support education activities. Elementary Education Online, 19(2), 991-1004. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695842
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
- Novita, S. (2016). Secondary symptoms of dyslexia: A comparison of self-esteem and anxiety profiles of children with and without dyslexia. European Journal of Special Needs Education, 31(2), 279-288. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1125694
- Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2017). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
- Semiz, N. (2018). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin öğretmen ve aile görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Abant İzzet Baysal Üniversitesi].
- Stinson, M. S., & Kluwin, T. N. (2003). Educational consequences of alternative school placements. M. Marschark (Ed.), Oxford handbook of deaf studies, language and education (s. 52-64) içinde. NY: Oxford University Press.
- Sivrikaya, T., & Çetin, M. E. (2023). Kaynaştırma öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma durumlarının ve zorbalıkla başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 232-252. https://doi.org/10.33308/26674874.2023371532
- Spektor Levy, O., & Yifrach, M. (2019). If science teachers are positively inclined toward inclusive education, why is it so difficult?. Research in Science Education, 49(3), 737- 766. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9636-0
- Şahin, A., & Güler, B. (2018). Destek eğitim odasında ve kaynaştırma ortamlarında çalışan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecinde yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 594-625. https://doi.org/10.14520/adyusbd.437206
- Taş, H. (2021). Destek eğitim odasında görevlendirilen sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 1-26. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.654000
- Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınevi.
- Tunalı-Erkan, D. (2018). Ortaöğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(2), 17-30.
- Tüzün, H. (2007). Blending video games with learning: Issues and challenges with classroom implementations in the Turkish context. British Journal of Educational Technology, 38(3), 465-477. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00710.x
- UNICEF. (2018). Levels and Trends in Child Malnutrition. eSocial Sciences.
- Urfalı-Dadandı, P., & Şahin, M. (2018). Özgül öğrenme güçlüğü tanısı olan ve normal gelişim gösteren çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Elementary Education Online, 17(2), 532-545. https://doi.org/10.17051/ILKONLINE.2018.418895
- Uzoğlu, M., & Denizli, H. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37. doi: 10.12973/tused.10158a
- Ünay, E. (2015). Destek odasındaki eğitimin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarıları üzerindeki etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 38-49.
- Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary ıssues and practical approaches. Continuum.
- World Health Organization [WHO] (1999). Partners in life skills education. Department of Mental Health World Health Organization, Geneva.
- Yazarkan, K. (2020). İlkokullardaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri hakkında bir araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 776-790.
- Yıkmış, A., & Bahar, M. (2002). Kaynaştırma sınıflarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma becerilerini gerçekleştirme durumlarının saptanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 85-95.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
- Zengin, G., & Öksüz, Ç. (2022). Özgül öğrenme güçlüğü görülen öğrencilerin akran ilişkilerinin incelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 10(3), 81-88. https://doi.org/10.30720/ered.1007475
Examining the processes used by teachers to enhance life skills of students with specific learning disabilities
Yıl 2025,
Cilt: 8 Sayı: 1, 418 - 446, 31.05.2025
Havva Yaman
,
Şeyma Nur Bekar
,
Sibel Er Nas
Öz
The purpose of this study is to examine the processes and recommendations that science and classroom teachers use to enhance the life skills of their students’ with specific learning disabilities. The case study methodology was used. The study group consists of 10 classroom teachers and 10 science teachers from Türkiye. We interviewed science and classroom teachers in a semi-structured method. The data collected from the interviews were examined by using content analysis. The analyses were conducted and reviewed by two independent researchers. The coding process was clarified through a comparison of the codes generated by both researchers. It has been shown that science and classroom teachers' methodological knowledge of the strategies they use with students who have certain learning difficulties is inadequate. Although the teachers were able to recognize the problems that the students were facing, they struggled to choose and apply the proper scientific solutions. Communication and teamwork skills are more crucial according to science and classroom teachers. These skills are considered to be highlighted by the social challenges faced by students with specific learning disabilities. Although teachers provide students with a variety of instructional strategies for acquiring life skills, they are unable to properly implement these strategies in the classroom. Students can be allowed to work in groups to help them develop their life skills. To ensure that this procedure is efficient, teachers can receive in-service training on strategies and approaches that will keep students engaged in the process, such as educational games. During these trainings, teachers may be presented with scenarios and instructed to examine the actions in order to ensure social integration, enhance students' self-confidence, create opportunities for students to express themselves, and solve challenges they face in everyday life.
Kaynakça
- Akalın, S. (2015). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin görüşleri ve gereksinimleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 16 (3), 215-234. https://doi.org/10.1501/Ozlegt_0000000230
- Amerikan Psikiyatri Birliği [APA]. (2013). DSM-V Tanı Ölçütleri El Kitabı (7. Baskı). Hekimler Yayın Birliği.
- Aslan, S. T. (2019). Kaynaştırma eğitimine devam eden işitme yetersizliği olan öğrencilere verilen destek eğitim hizmetlerinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Necmettin Erbakan Üniversitesi].
- Avramidis, E., Bayliss, P., & Burden, R. (2000). Student teachers’ attitudes towards the inclusion of children with special educational needs in the ordinary school. Teaching and Teacher Education, 16(3), 277–293. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(99)00062-1
- Akçanca, N., & Sömen, T. (2018). Öğretmen adaylarının eğitsel oyun tasarlama ve uygulama durumları. Electronic Turkish Studies, 13(27) 49-71. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.14506
- Anılan, H., & Kayacan, G. (2015). Sınıf öğretmenlerinin gözüyle kaynaştırma eğitimi gerçeği. Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (özel sayı), 74-90. https://doi.org/10.14686/BUEFAD.2015USOSOzelsayi13199
- Ball, A., Joyce, H. D., & Anderson-Butcher, D. (2016). Exploring 21st century skills and learning environments for middle school youth. International Journal of School Social Work, 1(1), 1-15. https://doi.org/10.4148/2161-4148.1012
- Başar, M., & Göncü, A. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğüyle ilgili kavram yanılgılarının giderilmesi ve öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 185-206. https://doi.org/10.16986/HUJE.2017027934
- Başar, M., Göncü, A., & Baran, M. S. (2021). Öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin eğitiminde bir eylem araştırması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (51), 327-348. https://doi.org/10.9779/pauefd.687030
- Batu S., & Kırcaali-İftar, G. (2007). Kaynaştırma. Kök Yayıncılık.
- Bayrakçı, M., & Susam, B. (2021). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü yaşayan öğrencilerin özelliklerine ve eğitimlerine yönelik görüşleri. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 45-56.
- Birol, Z. N., & Aksoy-Zor, E. (2018). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü tanılı öğrencileriyle yaşadıkları sorunlara ilişkin görüşleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(3), 887-918. https://doi.org/10.17152/gefad.400054
- Çağlar, N. (2016). İlköğretim kurumlarındaki destek eğitim odası (DEO) uygulamasına ilişkin okul yöneticileri ve öğretmenlerin görüşlerinin incelenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Gazi Üniversitesi].
- Çakıroğlu, O., & Melekoğlu, M. A. (2014). Statistical trends and developments within inclusive education in Turkey. International Journal of Inclusive Education, 18(8), 798-808. https://doi.org/10.1080/13603116.2013.836573
- Çepni, S. (2007). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (3. baskı). Celepler Matbaacılık.
- Çoğaltay, N., & Çetin, İ. (2020). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğüne ilişkin yeterlilikleri: Nitel bir araştırma. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 5(1), 126-140.
- Connolly, T. M., Boyle, E. A., MacArthur, E., Hainey, T., & Boyle, J. M. (2012). A systematic literature review of empirical evidence on computer games and serious games. Computers & Education, 59(2), 661-686. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.004
- Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts, trends and emerging issues. National Center for Learning Disabilities.
- Dalga, R. A. (2019). Destek eğitim odasında görev alan öğretmenlerin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerle yaptıkları eğitim öğretime ilişkin görüş ve önerileri [Yüksek Lisans Tezi]. [Marmara Üniversitesi].
- Diken, İ. H. (2007). Kaynaştırma uygulamalarında işbirliği. S. Eripek (Ed.), İlköğretimde kaynaştırma (1. baskı) içinde (s. 65-86). Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Diken, İ. H., & Sucuoğlu, B. (1999). Sınıfında zihin engelli çocuk bulunan ve bulunmayan sınıf öğretmenlerinin zihin engelli çocukların kaynaştırılmasına yönelik tutumlarının karşılaştırılması. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 25-39.
- Doğan, B. (2013). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma güçlüğüne ilişkin bilgileri ve okuma güçlüğü olan öğrencileri belirleyebilme düzeyleri. Okuma Yazma Eğitimi Araştırmaları, 1(1), 20-33.
- Easterly III, R. G., & Myers, B. E. (2011). Inquiry–based instruction for students with special needs in school based agricultural education. Journal of Agricultural Education, 52(2), 36-46. doi: 10.5032/jae.2011.02036
- Er Nas, S., İpek Akbulut, H., Çalık, M., & Emir, M. İ. (2021). Facilitating conceptual growth of the mainstreamed students with learning disabilities via a science experimental guidebook: A case of physical events. International Journal of Science and Mathematics Education, 1-23.
- Er Nas, S., & Dilber, Y. (2020). Fen bilimleri öğretmenlerinin öğrenme güçlüğü tanılı kaynaştırma öğrencileri ile yürüttükleri öğretim sürecinin incelenmesi. Kastamonu Education Journal, 28(4), 1800-1816.
- Fırat, T., & Koçak, D. (2018). Sınıf öğretmenlerinin öğrenme güçlüğünün tanımına ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 915-931. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2018..-431461
- Feagin, J. R., Orum, A. M. & Sjoberg, G (Eds.). (1991). A case for case study. University of North Carolina Press.
- Flogie, A., Aberšek, B., Aberšek, M. K., Lanyi, C. S., & Pesek, I. (2020). Development and evaluation of intelligent serious games for children with learning difficulties: Observational study. JMIR Serious Games, 8(2), e13190. https://doi.org/10.2196/13190
- Friend, M., & Bursuck, W. (2006). Including students with special needs a practical guide for classroom teachers (4th ed.). Allyn and Bacon.
- Gall, D. M., Gall P. J. & Borg, W.R. (2007). Educational research: An introduction. Pearson.
- Glomb, N. K., & Morgan, D. P. (1991). Resource room teachers' use of strategies that promote the success of handicapped students in regular classrooms. The Journal of Special Education, 25(2), 221-235. https://doi.org/10.1177/002246699102500206
- Gokool-Baurhoo, N., & Asghar, A. (2018). I can't tell you what the learning difficulty is: Barriers experienced by college science instructors in teaching and supporting students with learning disabilities. Teaching and Teacher Education, 79, 17-27. https://doi.org/10.1016/j.tate.2018.11.016
- Hogan A., McLellan L., & Bauman, A. (2000). Health promotion needs of young people with disabilities-a population study. Disability and Rehabilitation, 22(8), 352-357. https://doi.org/10.1080/096382800296593
- Kale, M., & Demir, S. (2017). İlkokullardaki destek oda eğitiminin Türkçe ve matematik derslerindeki başarı üzerindeki etkisinin incelenmesi. TÜBAV Bilim Dergisi, 10(4), 48-58.
- Kaptan, Ö. (2019). Kaynaştırma okullarındaki özel gereksinimli bireylere destek eğitim odasında eğitim veren öğretmenlerin süreç içerisinde karşılaştıkları güçlüklerin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Necmettin Erbakan Üniversitesi].
- Kargın, T., Güldenoğlu, B., & Şahin, F. (2010). Genel eğitim sınıflarındaki özel gereksinimli öğrenciler için yapılması gereken uyarlamalara ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(4), 2431-2464.
- Kavale, K. A., & Spaulding, L. S. (2008). Is response to intervention good policy for specific learning disability? Learning Disabilities Research & Practice, 23(4), 169-179. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2008.00274.x
- Kılıçel, D., & Ertaş-Kılıç, H. (2021). Fen bilimleri öğretmenlerinin ve ortaokul öğrencilerinin oyunlaştırma tekniği hakkındaki görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 5(1), 137-159. https://doi.org/10.35346/aod.767375
- Kış, H. (2013). Destek eğitim odalarındaki uygulamalara ilişkin rehber öğretmenler ve özel eğitim sınıf öğretmenlerinin görüşleri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Abant İzzet Baysal Üniversitesi].
- Kirman Bilgin, A. (Ed.). (2019). Fen bilimlerinde yaşam becerileri eğitimi. Pegem Akademi.
- Kirman Bilgin, A., Kala, N., İnaltekin, T., Er Nas, S., İpek-Akbulut, H., Şenel Çoruhlu, T., & Yerdelen, S. (2023). Investigation of science educators’ life skills gaining processes and suggestions. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences, 56(1), 1-53. https://doi.org/10.30964/auebfd.849092
- Krishnakumar, P., Jisha, A. M., Sukumaran, S, K., & Nair, M. (2011). Developing a model for resource room training for slow learners in normal schools. Indian Journal Psychiatry, 53(4), 336-339. https://doi.org/10.4103/0019-5545.91908
- Kuruyer, H. G., & Çakıroğlu, A. (2017). Sınıf öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü olan öğrencilerin eğitsel değerlendirme ve eğitimsel müdahale sürecinde görüş ve uygulamaları. Turkish Studies, 12(28), 539- 555. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.12494
- MEB (2018). Özel eğitim hizmetleri yönetmeliği. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_07/09101900_ozel_egitim_hizmetleri_yonetmeligi_07072018.pdf
- MEB (2018). Fen bilimleri dersi (4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar) öğretim programı. MEB Yayınları.
- Memduhoğlu, H. B., & Altunova, N. (2020). Views of the classroom teachers working in resource rooms about support education activities. Elementary Education Online, 19(2), 991-1004. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.695842
- Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications.
- Novita, S. (2016). Secondary symptoms of dyslexia: A comparison of self-esteem and anxiety profiles of children with and without dyslexia. European Journal of Special Needs Education, 31(2), 279-288. https://doi.org/10.1080/08856257.2015.1125694
- Prajapati, R., Sharma, B., & Sharma, D. (2017). Significance of life skills education. Contemporary Issues in Education Research, 10(1), 1-6. https://doi.org/10.19030/cier.v10i1.9875
- Semiz, N. (2018). Özel gereksinimli öğrencilere yönelik destek eğitim odası uygulamalarına ilişkin öğretmen ve aile görüşlerinin belirlenmesi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. [Abant İzzet Baysal Üniversitesi].
- Stinson, M. S., & Kluwin, T. N. (2003). Educational consequences of alternative school placements. M. Marschark (Ed.), Oxford handbook of deaf studies, language and education (s. 52-64) içinde. NY: Oxford University Press.
- Sivrikaya, T., & Çetin, M. E. (2023). Kaynaştırma öğrencilerinin zorbalığa maruz kalma durumlarının ve zorbalıkla başa çıkma stratejilerinin belirlenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 37(1), 232-252. https://doi.org/10.33308/26674874.2023371532
- Spektor Levy, O., & Yifrach, M. (2019). If science teachers are positively inclined toward inclusive education, why is it so difficult?. Research in Science Education, 49(3), 737- 766. https://doi.org/10.1007/s11165-017-9636-0
- Şahin, A., & Güler, B. (2018). Destek eğitim odasında ve kaynaştırma ortamlarında çalışan öğretmenlerin bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecinde yaşadıkları güçlüklerin belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (29), 594-625. https://doi.org/10.14520/adyusbd.437206
- Taş, H. (2021). Destek eğitim odasında görevlendirilen sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin bilgi düzeyleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 1-26. https://doi.org/10.21565/ozelegitimdergisi.654000
- Tavşancıl, E., & Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. Epsilon Yayınevi.
- Tunalı-Erkan, D. (2018). Ortaöğretim kurumlarındaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 2(2), 17-30.
- Tüzün, H. (2007). Blending video games with learning: Issues and challenges with classroom implementations in the Turkish context. British Journal of Educational Technology, 38(3), 465-477. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00710.x
- UNICEF. (2018). Levels and Trends in Child Malnutrition. eSocial Sciences.
- Urfalı-Dadandı, P., & Şahin, M. (2018). Özgül öğrenme güçlüğü tanısı olan ve normal gelişim gösteren çocukların benlik kavramları, öz-yeterlik inançları ve sosyal becerilerinin karşılaştırılması. Elementary Education Online, 17(2), 532-545. https://doi.org/10.17051/ILKONLINE.2018.418895
- Uzoğlu, M., & Denizli, H. (2016). Fen bilimleri dersi öğretmenlerinin kaynaştırma uygulamaları sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 13(1), 3-37. doi: 10.12973/tused.10158a
- Ünay, E. (2015). Destek odasındaki eğitimin kaynaştırma öğrencilerinin matematik başarıları üzerindeki etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (40), 38-49.
- Wellington, J. (2000). Educational research, contemporary ıssues and practical approaches. Continuum.
- World Health Organization [WHO] (1999). Partners in life skills education. Department of Mental Health World Health Organization, Geneva.
- Yazarkan, K. (2020). İlkokullardaki destek eğitim odası uygulamasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşleri hakkında bir araştırma. ODÜ Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 10(3), 776-790.
- Yıkmış, A., & Bahar, M. (2002). Kaynaştırma sınıflarında çalışan öğretmenlerin kaynaştırma becerilerini gerçekleştirme durumlarının saptanması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(3), 85-95.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
- Zengin, G., & Öksüz, Ç. (2022). Özgül öğrenme güçlüğü görülen öğrencilerin akran ilişkilerinin incelenmesi. Ergoterapi ve Rehabilitasyon Dergisi, 10(3), 81-88. https://doi.org/10.30720/ered.1007475