Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme

Yıl 2025, Sayı: 25, 342 - 380, 10.06.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1621388

Öz

Armağan, bütünsel bir sosyal olgu olarak, toplumdaki sosyal, kültürel, dini, ekonomik ve politik ilişkiler veya etkileşimler hakkında kapsamlı bilgiler sunar. Bundan dolayı sosyal bilimlerin bütün disiplinlerinde ve uluslararası literatürde yüzyıldır tartışılır. Türkiye’de ise 2000’lerden sonra, konunun tartışılmasında artış yaşanmıştır. Ancak bu artışa rağmen, akademik çalışmaların sistematik bir eleştirel değerlendirmesi yapılmamıştır. Çalışmada; literatüre katkı sunmak amacıyla, sistematik literatür taraması yöntemi kullanılarak, Türkiye’deki armağan konulu akademik makale çalışmaları incelenmiş ve çalışmaların genel eğilimleri eleştirel olarak değerlendirilmiştir. Çalışmanın örneklemi; Hediye Kitabı (2007) ve TrDizin, Google Akademik, Dergipark web veri tabanlarındaki armağan konulu 70 akademik makaledir. Veri toplama sürecinde ve verilerin analizinde doküman analizi ve tematik içerik analizi tekniği birlikte kullanılmış ve Maxqda.24.6. nitel veri analiz programından yararlanılmıştır. Türkiye’deki armağan çalışmaları; tarihi, edebi/folklorik, ekonomik, antropolojik/sosyolojik ve diğer bakış açılarıyla armağan olgusunu ele almaktadır. Bu bakış açıları veya bu temalar; şematik olarak verilmiş, çalışmaların genel eğilimleri betimlenmiş, yorumlanmış ve eleştirel olarak değerlendirilmiştir. Bu değerlendirmede, armağan çalışmalarının belirli bakış açılarına hapsedildikleri ve kendini tekrar eden sınırlı bir alan içinde oldukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aça, Mustafa (2007). “Doğum Sonrasında Hediyeleşme: Balıkesir Örneği”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 391-395.
  • Akay, Ali (2016). Armağan. Doğu Batı Yayınları.
  • Akdemir, Hikmet (2008). “Dinî Kaynaklarda Hediye Rüşvet Ayırımı”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19: 25-31.
  • Akgül, Deniz ve Varinli, İnci (2017). “The Effect of the Hedonic Consumption on Shopping Culture in the Special Occasions and an Intercountry Comparative Research”. International Journal of Social Inquiry, 10(2): 1-35.
  • Akkayan, Taylan (2010). “İnsanın Şık İcadı Armağan”. Antropoloji, 24: 1-17.
  • Akpınar, Ali (2020). “Hediyenin Dini Temelleri”. Sırat, 1: 1-14.
  • Akyurt Kurnaz, Hande ve Tanrısevdi, Abdullah (2020). “Turist Rehberlerinin Turistlerin Hediyelik Eşya Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Marmaris ve Kapadokya Örnekleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 143-153.
  • Altaş, Berre (2018). “Kutlama ve Armağanlarca Kuşatılan Annelik: Diş Buğdayı, Baby Shower ve Annelik Eksenindeki Diğer Ritüeller”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2): 1-31.
  • Argun, Selim ve Eskin, Ümit (2020). “Erken Dönem İslâm Diplomasisinde Hediye (H. 7-132 / M. 628-750)”. İslami İlimler Dergisi, 15(1): 57-94.
  • Arkon Tekinel, Gonca (2020). “Refik Halit Karay’ın Hikâyelerinde Hediye ve Rüşvet”. Kesit Akademi Dergisi, 25: 694-704.
  • Ayaz, Berna (2014). “Kan Bağı ve Evlilik Dışı Akrabalık İlişkilerinde Hediyeleşme: Balıkesir Örneği”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3(7): 100-107.
  • Aydan, Gizem ve Şahin, Ayşe (2021). “Tüketiciler Kendilerine Neden Hediye Satın Alır?”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(3): 339-352.
  • Aydın, İnayet vd. (2021). “Okulda Hediye Sürecine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3): 891-927.
  • Ayönü, Yusuf (2007). “Bizans’tan Selçuklulara Gönderilen Hediyeler”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 35-48.
  • Başaran, Gizemnur (2019). “Masallardaki Hediyeleşmenin Toplumsal Cinsiyet Boyutu”. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3: 91-116.
  • Başlar, Gülşah ve Tüzün Ateşalp, Selin (2019). “Dijital Hediyeleşme Kültürü Bağlamında Hayran Altyazıları: Puzzle Fansub Topluluğu”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1): 147-177.
  • Bataille, Georges (2010). Lanetli Pay. Çev. Işık Ergüden. Dost Yayınları.
  • Benveniste, Emile (2021). “Hint-Avrupa Sözcük Haznesinde Armağan ve Değiş-Tokuş”. Çev. Engin Yurt ve Erdal Yıldız. Armağanın Fenomenolojisi. Ed. Engin Yurt ve Erdal Yıldız. Pinhan Yayınları, 39-55.
  • Birekul, Mehmet (2014). Armağan Kültürü. Açılım Kitap.
  • Bourdieu, Pierre (2018). Bir Pratik Teorisi İçin Taslak: Kabiliye Üzerine Üç Etnoloji Çalışması. Çev. Nazlı Ökten. İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (2022). Pratik Nedenler. Çev. Hülya Uğur Tanrıöver. Hil Yayınları.
  • Bowen, Glenn A. (2009) “Document Analysis as a Qualitative Research Method”. Qualitative Research Journal, 9(2): 27-40.
  • Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.
  • Bukarlı, Edip (2024). “Hediyeleşme Kültürü: XIX. Yüzyıl Osmanlı-Alman Diplomasisinde Hediyeleşme Üzerine Bir İnceleme”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 66: 62-71.
  • Coşar, A. Mevhibe (2012). “Türk Kültüründe Hediyenin Algılanışı”. Journal of Turkish Language and Literature, 38: 33-48.
  • Creswell, John W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Selçuk Beşir Demir. Eğiten Kitap Yayın.
  • Çağımlar, Zekiye (2007). “Adana Düğünlerinde Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 420-437.
  • Çelik, Yüksel (2006). “Tanzimat Devrinde Rüşvet-Hediye İkilemi ve Bu Alandaki Yolsuzlukları Önleme Çabaları”. Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, 15: 25-64.
  • Çetin Zaripova, Çulpan (2009). “Tatar Halk Destanlarında Hediye Çeşitleri”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 25: 183-193.
  • Çetin, Özer (2009). “Kurban Teorileri”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(1): 189-221.
  • Demez, Gönül (2011). “Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 1(2): 87-103.
  • Demirağ, Bülent ve Çavuşoğlu, Sinan (2020). “Hedonik Alışveriş Özellikleri, Özseverlik, Kendi Kendine Hediye Satın Alma Motivasyonları ve Satın Alma Sonrası Pişmanlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2): 473-498.
  • Demirtaş, Bahattin (2023). “1928-1960 Yılları Arasında Türkiye’ye Yapılan Siyasi ve Diplomatik Ziyaretlerde Yabancı Devlet Liderlerine Verilen Hediyeler”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62: 17-29.
  • Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Sage.
  • Dingeç, Emine (2009). “Osmanlı Sarayında Eski Bir Türk Geleneği: Yeni Yılda Hediyeleşme”. Turkish Studies, 4(8): 1055-1073.
  • Doğan, Caner ve Ar Akdeniz, Aybeniz (2022). “Kadınların Hediye Alma ve Verme Ritüelleri Üzerine Bir Literatür Çalışması”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(47): 187-203.
  • Eisenstein, Charles (2022). Kutsal Ekonomi. Çev. Sinem Gül. Okuyan Us Yayınevi.
  • Erdemli, Özge ve Güner Demir, Tuğba (2018). “Öğretmenlik Meslek Etiği Açısından Hediye Alma: Örnek Olay Ekseninde Değerlendirme”. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1): 611-637.
  • Ersan, Mehmet (1999). “Türkiye Selçukluları’nda Hediye ve Hediyeleşme-I”. Tarih İncelemeleri Dergisi, 14(1): 65-77. Ersan, Mehmet (2000). “Türkiye Selçukluları’nda Hediye ve Hediyeleşme-II”. Tarih İncelemeleri Dergisi, 15(1): 95-104.
  • Ertaş, Yaşar (2023). “XIV. Yüzyıl Anadolusu’nda Şehirli Zümrelerin Hediye Mefhumu”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 6(2): 706-722.
  • Eskin, Ümit (2018). “Hz. Peygamber’in Devlet Başkanları ve Yerel Liderlerle Hediyeleşmesi”. Siyer Araştırmaları Dergisi, 4: 85-105.
  • Fulin, Neslihan (2019). “Bribey and The Penalty for it in The Ottoman Empire”, Journal of Academic History and Studies, 1(1): 26-35.
  • Geçgin, Ercan (2017). “Potlaçtan Armağan Kültürüne: Türkiye’de Kültürün Minnet Ekonomisi Bağlamında Metalaşması”. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu (Niğde, 26-28 Nisan). 263-273.
  • Godbout, Jacques T. (2003). Armağan Dünyası. Çev. Dilek Hattatoğlu. İletişim Yayınları.
  • Godelier, Maurice (2022). İnsan Toplumlarının Temelinde, Antropolojinin Bize öğrettikleri. Çev. Levent Ünsaldı. Heretik Yayınları.
  • Günindi Ersöz, Aysel (2024). “Kutlama ve Hediyeleşme Pratiklerinin Tüketim Toplumundaki Yeni Görünümleri: Baby Shower (Hoşgeldin Bebek) Partileri”. Milli Folklor, 142: 15-26.
  • Gürsoy Naskali, Emine (2007). “Hediyelik Kelimeler”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 233-239.
  • Gürsoy Naskali, Emine ve Koç, Aylin (2007). Hediye Kitabı. Kitabevi Yayınları.
  • Hyde, Lewis (2008). Armağan, Çev. Emine Ayhan. Metis Yayınları.
  • İleri, Canan (2007). “Horoz Telleme”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 317-327.
  • İnsel, Ahmet (1995). “Armağanın Günümüz Ekonomisindeki Yeri”, Toplum ve Bilim, 68: 122-157.
  • İnsel, Ahmet (2003). “Armağan Sorunsalının Açtığı Ufuk”. Armağan Dünyası. Çev. Dilek Hattatoğlu. İletişim Yayınları, 9-19.
  • Kanbir, Figen (2022). “Hediye Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Antropoloji, 43: 63-69.
  • Kaya, Tebrike (2021). “Luhmann’ın Sistem Kuramı Bağlamında Bir İletişim Sistemi Olarak Armağan Değiş Tokuşunun İncelenmesi”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26: 570-584.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2021). “Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşme Süreci: Afyonkarahisar Örneği”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 14: 224-250.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2022). Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşmeler: Serhat Şehri Ardahan Örneği. Ekin Kitabevi.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2023). Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşme Kültürü: Edirne Örneği. Detay Yayıncılık.
  • Kılıçer, Tuba; Boyraz, Elif ve Tüzemen, Adem (2016). “Kadın, Erkek, ya da? Hediye Satın Alma Davranışında Cinsiyet Kimliği Rolünün Etkisi”. Ege Akademik Bakış, 16(1): 121-133.
  • Kıral, Bilgen (2020). “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15): 170-189.
  • Koç, Aylin (2007). “Diş Kirası”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 328-338.
  • Korkmaz, Abdurrahim (2024). “Marcel Mauss’un Bütünsel Sosyal Olgu Kavramı ile Armağan Yaklaşımı Arasındaki İlişkiselliği Tartışmak”. Sosyal Aktörler ve Deneyimler Dergisi, 2: 47-59.
  • Lévi-Strauss, Claude (2021). Yapısal Antropoloji Sıfır. Çev. A. Nüvit Bingöl. Ketebe Yayınları.
  • Mauss, Marcel (1934). Hibe: Arkaik Cemiyetlerde Mübadelenin Şekilleri ve Sebepleri. Çev. Sadri Etem. Ahmet Sait Matbaası.
  • Mauss, Marcel (2018). Armağan Üzerine Deneme: Arkaik Toplumlarda Değiş Tokuşun Biçimi ve Nedeni. Çev. Nihan Özyıldırım. Alfa Yayınları.
  • Morva, Oya (2012). “Armağan Ekonomisi ve Medya Kurbanları”. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(1): 13-32.
  • Oğraş, Rıza (2006). “Divan Edebiyatında Hediye”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12: 1-16.
  • Oğurlu, Yücel (2007). “657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 157-166.
  • Ortakcı, Altuğ ve Yiğit, Sena (2024). “Kültür Endüstrisi Bağlamında Evlilik Ritüelleri: Çorum Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, 23: 241-263.
  • Ölçer Özünel, Evrim (2013). “Halk Anlatılarında Armağan-Erginleme İlişkisi”. Gazi Türkiyat, 1(12): 59-65.
  • Önal, Sevda (2010). “Edebi Metinlere Yansıyan Yönüyle Osmanlı Toplumunda Hediyeleşme”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 103-113.
  • Özdemir, Nebi (2008). “Türk Hediyeleşme Geleneği ve Medya”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 465-480.
  • Özeltürkay, Eda Yaşa ve Bozyiğit, Sezen (2015). “Y Kuşağı Tüketicilerinin Hediye Verme Güdüleri ile Geleneksel ve Dijital Medyadaki Reklamlardan Etkilenmeleri Arasındaki İlişki”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21): 275-290.
  • Öztürk, Abdülkadir ve Temizkan, Volkan (2018). “Tüketicilerin Anneler Gününde Hediye Satın Alma Davranışlarının Sebepli Davranış Teorisi Bağlamında İncelenmesi”. Ekev Akademi Dergisi, 76: 37-56.
  • Özüşen, Banu ve Kösekahyaoğlu, Levent (2023). “Davranışsal İktisat Perspektifinden Armağan Teorisi Çerçevesinde Ticaret ve Barış”. İstanbul University Journal of Sociology, 43(2): 395-420.
  • Pala, Ayhan (2021). “Bir Osmanlı Saray Düğününe Türkistan ve İran’dan Gönderilen Hediyeler”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 21(2): 291-310.
  • Sağol Yüksekkaya, Gülden (2007). “Kalın ve Çeyiz”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 396-406.
  • Sahlins, Marshall (2016). Taş Devri Ekonomisi. Çev. Taylan Doğan ve Şirin Özgün. Bgst Yayınları.
  • Saltik, Rabiya (2018). “Sosyal Sermaye ve Armağan Ekonomisi Üzerinden Sosyal Medya ve Stalk Olgusu: Instagram Üzerinden Bir İnceleme”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 30: 345-363.
  • Schmid, Wilhelm (2021). Hediye Vermek ve Hediye Almak Üzerine, Çev. Tanıl Bora. İletişim Yayınları.
  • Sökmen, Uğur (2011). “Devlet Memuruna Hediye Rüşvet (mi)dir?”. Maliye Dergisi, 161: 231-258.
  • Şahbaz, Mehibe (2018). “In the Old Turkey Presents”. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3(2): 141-155.
  • Şahbaz, Mehibe ve Taşkıran, Hasan (2020). “Timur Dönemi Hediye ve Hediyeleşme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20(1): 287-303.
  • Şeker, Arzu (2019). “Hediye ve Hediye Satın Alma Davranışları”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3): 869-887.
  • Şeker, Arzu ve Cömert, Yavuz (2020). “Tüketicileri Hediye Satın Almaya Yönelten Motivasyonlar”. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4): 22-42.
  • Şen, Mustafa Lütfi (2019). “Kamu Görevlilerini Yoldan Çıkaran Bubi Tuzakları: Hediye ve Bağışlar”. Enderun, 3(2): 86-97.
  • Şener, Abdülkadir. (1984). İslam Hukukunda Hibe. Ankara İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Taşkın, Ahmet (2007). “Hukukta Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 143-156.
  • Tekin, Feridun (2018). “Hz. Peygamber’in Hediyeleşmeye Verdiği Değer”. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1): 61-86.
  • Toker, Arzu (2022). “Bir Araştırma Metodolojisi Olarak Sistematik Literatür İncelemesi: Meta-Sentez Yöntemi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(ÖS 2): 313-340.
  • Tunçbilek, Şeyda Sevde (2023). Marcel Mauss’un Armağan Üzerine Deneme’si, Bir Tahlil. Ketebe Yayınları.
  • Uluskan, Murat (2007). “Avusturya İmparatoruna Gönderilen Hediyeler (1665-1699)”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 72-82.
  • Uzun, Efkan (2013). “Sultan II. Bayezid’in Şehzadelerine Gönderdiği Armağanlar”. History Studies, 5(4): 233-247.
  • Ünyay Açıkgöz, Fatma (2018). “Osmanlı Devleti’nde Pîşkeş (XVII. Yüzyıl)”. Turkish Studies (Elektronik), 13(24): 287-300.
  • Yıldırım, Emre ve Pirende, Gamze (2019). “Hediye Satın Alma Davranışının A ve B Tipi Kişilik Özelliği Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 15(1): 309-327.
  • Yılmaz Önder, Sevim (2009). “Tevarih-i Al-i Selçuk’ta Hediyeleşme ve Hediye Sözleri”. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2(3-4): 309-321.
  • Yurdakul, İlhami (2007). “II. Abdülhamid ile Habeşistan İmparatorunun Hediyeleri”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 83-94.
  • Yurt, Engin ve Yıldız, Erdal (2021). Armağanın Fenomenolojisi. Pinhan Yayınları.

A Systematic Critical Evaluation on Gift Studies in Turkey

Yıl 2025, Sayı: 25, 342 - 380, 10.06.2025
https://doi.org/10.46250/kulturder.1621388

Öz

Gift, as a total social fact, provides comprehensive information about social, cultural, religious, economic and political relations or interactions in a society. For this reason, it has been discussed in all disciplines of social sciences and in the international literature for a century. In Turkey, there has been an increase in the discussion of the subject after the 2000s. However, despite this increase, a systematic critical evaluation of academic studies has not been conducted. In this study, in order to contribute to the literature, academic article studies on gift in Turkey were examined using the systematic literature review method and the general trends of the studies were critically evaluated. The sample of the study is Hediye Kitabı (2007) and 70 academic articles on gift in the TrDizin, Google Scholar, Dergipark web databases. In the data collection process and analysis of the data, document analysis and thematic content analysis techniques were used together and Maxqda.24.6. qualitative data analysis program was utilized. Gift studies in Turkey; It examines the gift phenomenon from historic/historical, literary/folkloric, economic, anthropological/sociological and other perspectives. These perspectives or these themes are given schematically, the general tendencies of the studies are described, interpreted and critically evaluated. In this evaluation, it has been concluded that gift/present studies are confined to certain perspectives and are within a limited area that repeats itself.

Kaynakça

  • Aça, Mustafa (2007). “Doğum Sonrasında Hediyeleşme: Balıkesir Örneği”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 391-395.
  • Akay, Ali (2016). Armağan. Doğu Batı Yayınları.
  • Akdemir, Hikmet (2008). “Dinî Kaynaklarda Hediye Rüşvet Ayırımı”. Harran Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19: 25-31.
  • Akgül, Deniz ve Varinli, İnci (2017). “The Effect of the Hedonic Consumption on Shopping Culture in the Special Occasions and an Intercountry Comparative Research”. International Journal of Social Inquiry, 10(2): 1-35.
  • Akkayan, Taylan (2010). “İnsanın Şık İcadı Armağan”. Antropoloji, 24: 1-17.
  • Akpınar, Ali (2020). “Hediyenin Dini Temelleri”. Sırat, 1: 1-14.
  • Akyurt Kurnaz, Hande ve Tanrısevdi, Abdullah (2020). “Turist Rehberlerinin Turistlerin Hediyelik Eşya Satın Alma Davranışlarına Etkisi: Marmaris ve Kapadokya Örnekleri”. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1): 143-153.
  • Altaş, Berre (2018). “Kutlama ve Armağanlarca Kuşatılan Annelik: Diş Buğdayı, Baby Shower ve Annelik Eksenindeki Diğer Ritüeller”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2): 1-31.
  • Argun, Selim ve Eskin, Ümit (2020). “Erken Dönem İslâm Diplomasisinde Hediye (H. 7-132 / M. 628-750)”. İslami İlimler Dergisi, 15(1): 57-94.
  • Arkon Tekinel, Gonca (2020). “Refik Halit Karay’ın Hikâyelerinde Hediye ve Rüşvet”. Kesit Akademi Dergisi, 25: 694-704.
  • Ayaz, Berna (2014). “Kan Bağı ve Evlilik Dışı Akrabalık İlişkilerinde Hediyeleşme: Balıkesir Örneği”. 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum, 3(7): 100-107.
  • Aydan, Gizem ve Şahin, Ayşe (2021). “Tüketiciler Kendilerine Neden Hediye Satın Alır?”. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 26(3): 339-352.
  • Aydın, İnayet vd. (2021). “Okulda Hediye Sürecine İlişkin Yönetici ve Öğretmen Görüşleri”. AÜ Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 54(3): 891-927.
  • Ayönü, Yusuf (2007). “Bizans’tan Selçuklulara Gönderilen Hediyeler”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 35-48.
  • Başaran, Gizemnur (2019). “Masallardaki Hediyeleşmenin Toplumsal Cinsiyet Boyutu”. Toplum ve Kültür Araştırmaları Dergisi, 3: 91-116.
  • Başlar, Gülşah ve Tüzün Ateşalp, Selin (2019). “Dijital Hediyeleşme Kültürü Bağlamında Hayran Altyazıları: Puzzle Fansub Topluluğu”. Ankara Üniversitesi İlef Dergisi, 6(1): 147-177.
  • Bataille, Georges (2010). Lanetli Pay. Çev. Işık Ergüden. Dost Yayınları.
  • Benveniste, Emile (2021). “Hint-Avrupa Sözcük Haznesinde Armağan ve Değiş-Tokuş”. Çev. Engin Yurt ve Erdal Yıldız. Armağanın Fenomenolojisi. Ed. Engin Yurt ve Erdal Yıldız. Pinhan Yayınları, 39-55.
  • Birekul, Mehmet (2014). Armağan Kültürü. Açılım Kitap.
  • Bourdieu, Pierre (2018). Bir Pratik Teorisi İçin Taslak: Kabiliye Üzerine Üç Etnoloji Çalışması. Çev. Nazlı Ökten. İletişim Yayınları.
  • Bourdieu, Pierre (2022). Pratik Nedenler. Çev. Hülya Uğur Tanrıöver. Hil Yayınları.
  • Bowen, Glenn A. (2009) “Document Analysis as a Qualitative Research Method”. Qualitative Research Journal, 9(2): 27-40.
  • Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006). “Using Thematic Analysis in Psychology”. Qualitative Research in Psychology, 3(2): 77-101.
  • Bukarlı, Edip (2024). “Hediyeleşme Kültürü: XIX. Yüzyıl Osmanlı-Alman Diplomasisinde Hediyeleşme Üzerine Bir İnceleme”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 66: 62-71.
  • Coşar, A. Mevhibe (2012). “Türk Kültüründe Hediyenin Algılanışı”. Journal of Turkish Language and Literature, 38: 33-48.
  • Creswell, John W. (2017). Araştırma Deseni: Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları. Çev. Selçuk Beşir Demir. Eğiten Kitap Yayın.
  • Çağımlar, Zekiye (2007). “Adana Düğünlerinde Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 420-437.
  • Çelik, Yüksel (2006). “Tanzimat Devrinde Rüşvet-Hediye İkilemi ve Bu Alandaki Yolsuzlukları Önleme Çabaları”. Türk Kültürü İncelemeleri Dergisi, 15: 25-64.
  • Çetin Zaripova, Çulpan (2009). “Tatar Halk Destanlarında Hediye Çeşitleri”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 25: 183-193.
  • Çetin, Özer (2009). “Kurban Teorileri”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 9(1): 189-221.
  • Demez, Gönül (2011). “Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 1(2): 87-103.
  • Demirağ, Bülent ve Çavuşoğlu, Sinan (2020). “Hedonik Alışveriş Özellikleri, Özseverlik, Kendi Kendine Hediye Satın Alma Motivasyonları ve Satın Alma Sonrası Pişmanlık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi”. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(2): 473-498.
  • Demirtaş, Bahattin (2023). “1928-1960 Yılları Arasında Türkiye’ye Yapılan Siyasi ve Diplomatik Ziyaretlerde Yabancı Devlet Liderlerine Verilen Hediyeler”. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 62: 17-29.
  • Denzin, Norman K. & Lincoln, Yvonna S. (1998). The Landscape of Qualitative Research: Theories and Issues. Sage.
  • Dingeç, Emine (2009). “Osmanlı Sarayında Eski Bir Türk Geleneği: Yeni Yılda Hediyeleşme”. Turkish Studies, 4(8): 1055-1073.
  • Doğan, Caner ve Ar Akdeniz, Aybeniz (2022). “Kadınların Hediye Alma ve Verme Ritüelleri Üzerine Bir Literatür Çalışması”. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 25(47): 187-203.
  • Eisenstein, Charles (2022). Kutsal Ekonomi. Çev. Sinem Gül. Okuyan Us Yayınevi.
  • Erdemli, Özge ve Güner Demir, Tuğba (2018). “Öğretmenlik Meslek Etiği Açısından Hediye Alma: Örnek Olay Ekseninde Değerlendirme”. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1): 611-637.
  • Ersan, Mehmet (1999). “Türkiye Selçukluları’nda Hediye ve Hediyeleşme-I”. Tarih İncelemeleri Dergisi, 14(1): 65-77. Ersan, Mehmet (2000). “Türkiye Selçukluları’nda Hediye ve Hediyeleşme-II”. Tarih İncelemeleri Dergisi, 15(1): 95-104.
  • Ertaş, Yaşar (2023). “XIV. Yüzyıl Anadolusu’nda Şehirli Zümrelerin Hediye Mefhumu”. Ortaçağ Araştırmaları Dergisi, 6(2): 706-722.
  • Eskin, Ümit (2018). “Hz. Peygamber’in Devlet Başkanları ve Yerel Liderlerle Hediyeleşmesi”. Siyer Araştırmaları Dergisi, 4: 85-105.
  • Fulin, Neslihan (2019). “Bribey and The Penalty for it in The Ottoman Empire”, Journal of Academic History and Studies, 1(1): 26-35.
  • Geçgin, Ercan (2017). “Potlaçtan Armağan Kültürüne: Türkiye’de Kültürün Minnet Ekonomisi Bağlamında Metalaşması”. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu (Niğde, 26-28 Nisan). 263-273.
  • Godbout, Jacques T. (2003). Armağan Dünyası. Çev. Dilek Hattatoğlu. İletişim Yayınları.
  • Godelier, Maurice (2022). İnsan Toplumlarının Temelinde, Antropolojinin Bize öğrettikleri. Çev. Levent Ünsaldı. Heretik Yayınları.
  • Günindi Ersöz, Aysel (2024). “Kutlama ve Hediyeleşme Pratiklerinin Tüketim Toplumundaki Yeni Görünümleri: Baby Shower (Hoşgeldin Bebek) Partileri”. Milli Folklor, 142: 15-26.
  • Gürsoy Naskali, Emine (2007). “Hediyelik Kelimeler”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 233-239.
  • Gürsoy Naskali, Emine ve Koç, Aylin (2007). Hediye Kitabı. Kitabevi Yayınları.
  • Hyde, Lewis (2008). Armağan, Çev. Emine Ayhan. Metis Yayınları.
  • İleri, Canan (2007). “Horoz Telleme”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 317-327.
  • İnsel, Ahmet (1995). “Armağanın Günümüz Ekonomisindeki Yeri”, Toplum ve Bilim, 68: 122-157.
  • İnsel, Ahmet (2003). “Armağan Sorunsalının Açtığı Ufuk”. Armağan Dünyası. Çev. Dilek Hattatoğlu. İletişim Yayınları, 9-19.
  • Kanbir, Figen (2022). “Hediye Üzerine Sosyolojik Bir Değerlendirme”. Antropoloji, 43: 63-69.
  • Kaya, Tebrike (2021). “Luhmann’ın Sistem Kuramı Bağlamında Bir İletişim Sistemi Olarak Armağan Değiş Tokuşunun İncelenmesi”. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 26: 570-584.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2021). “Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşme Süreci: Afyonkarahisar Örneği”. Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 14: 224-250.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2022). Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşmeler: Serhat Şehri Ardahan Örneği. Ekin Kitabevi.
  • Kılıç, Binali ve Gönenç Güler, Emel (2023). Türkiye’de Gastronomik Hediyeleşme Kültürü: Edirne Örneği. Detay Yayıncılık.
  • Kılıçer, Tuba; Boyraz, Elif ve Tüzemen, Adem (2016). “Kadın, Erkek, ya da? Hediye Satın Alma Davranışında Cinsiyet Kimliği Rolünün Etkisi”. Ege Akademik Bakış, 16(1): 121-133.
  • Kıral, Bilgen (2020). “Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi”. Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(15): 170-189.
  • Koç, Aylin (2007). “Diş Kirası”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 328-338.
  • Korkmaz, Abdurrahim (2024). “Marcel Mauss’un Bütünsel Sosyal Olgu Kavramı ile Armağan Yaklaşımı Arasındaki İlişkiselliği Tartışmak”. Sosyal Aktörler ve Deneyimler Dergisi, 2: 47-59.
  • Lévi-Strauss, Claude (2021). Yapısal Antropoloji Sıfır. Çev. A. Nüvit Bingöl. Ketebe Yayınları.
  • Mauss, Marcel (1934). Hibe: Arkaik Cemiyetlerde Mübadelenin Şekilleri ve Sebepleri. Çev. Sadri Etem. Ahmet Sait Matbaası.
  • Mauss, Marcel (2018). Armağan Üzerine Deneme: Arkaik Toplumlarda Değiş Tokuşun Biçimi ve Nedeni. Çev. Nihan Özyıldırım. Alfa Yayınları.
  • Morva, Oya (2012). “Armağan Ekonomisi ve Medya Kurbanları”. İstanbul Arel Üniversitesi İletişim Çalışmaları Dergisi, 1(1): 13-32.
  • Oğraş, Rıza (2006). “Divan Edebiyatında Hediye”. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12: 1-16.
  • Oğurlu, Yücel (2007). “657 Sayılı Devlet Memurları Kanununda Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 157-166.
  • Ortakcı, Altuğ ve Yiğit, Sena (2024). “Kültür Endüstrisi Bağlamında Evlilik Ritüelleri: Çorum Örneği”. Kültür Araştırmaları Dergisi, 23: 241-263.
  • Ölçer Özünel, Evrim (2013). “Halk Anlatılarında Armağan-Erginleme İlişkisi”. Gazi Türkiyat, 1(12): 59-65.
  • Önal, Sevda (2010). “Edebi Metinlere Yansıyan Yönüyle Osmanlı Toplumunda Hediyeleşme”. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1): 103-113.
  • Özdemir, Nebi (2008). “Türk Hediyeleşme Geleneği ve Medya”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(4): 465-480.
  • Özeltürkay, Eda Yaşa ve Bozyiğit, Sezen (2015). “Y Kuşağı Tüketicilerinin Hediye Verme Güdüleri ile Geleneksel ve Dijital Medyadaki Reklamlardan Etkilenmeleri Arasındaki İlişki”. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(21): 275-290.
  • Öztürk, Abdülkadir ve Temizkan, Volkan (2018). “Tüketicilerin Anneler Gününde Hediye Satın Alma Davranışlarının Sebepli Davranış Teorisi Bağlamında İncelenmesi”. Ekev Akademi Dergisi, 76: 37-56.
  • Özüşen, Banu ve Kösekahyaoğlu, Levent (2023). “Davranışsal İktisat Perspektifinden Armağan Teorisi Çerçevesinde Ticaret ve Barış”. İstanbul University Journal of Sociology, 43(2): 395-420.
  • Pala, Ayhan (2021). “Bir Osmanlı Saray Düğününe Türkistan ve İran’dan Gönderilen Hediyeler”. Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi, 21(2): 291-310.
  • Sağol Yüksekkaya, Gülden (2007). “Kalın ve Çeyiz”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 396-406.
  • Sahlins, Marshall (2016). Taş Devri Ekonomisi. Çev. Taylan Doğan ve Şirin Özgün. Bgst Yayınları.
  • Saltik, Rabiya (2018). “Sosyal Sermaye ve Armağan Ekonomisi Üzerinden Sosyal Medya ve Stalk Olgusu: Instagram Üzerinden Bir İnceleme”. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 30: 345-363.
  • Schmid, Wilhelm (2021). Hediye Vermek ve Hediye Almak Üzerine, Çev. Tanıl Bora. İletişim Yayınları.
  • Sökmen, Uğur (2011). “Devlet Memuruna Hediye Rüşvet (mi)dir?”. Maliye Dergisi, 161: 231-258.
  • Şahbaz, Mehibe (2018). “In the Old Turkey Presents”. Uluslararası Medeniyet Çalışmaları Dergisi, 3(2): 141-155.
  • Şahbaz, Mehibe ve Taşkıran, Hasan (2020). “Timur Dönemi Hediye ve Hediyeleşme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 20(1): 287-303.
  • Şeker, Arzu (2019). “Hediye ve Hediye Satın Alma Davranışları”. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 21(3): 869-887.
  • Şeker, Arzu ve Cömert, Yavuz (2020). “Tüketicileri Hediye Satın Almaya Yönelten Motivasyonlar”. Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi, 4(4): 22-42.
  • Şen, Mustafa Lütfi (2019). “Kamu Görevlilerini Yoldan Çıkaran Bubi Tuzakları: Hediye ve Bağışlar”. Enderun, 3(2): 86-97.
  • Şener, Abdülkadir. (1984). İslam Hukukunda Hibe. Ankara İlahiyat Fakültesi Yayınları.
  • Taşkın, Ahmet (2007). “Hukukta Hediye”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 143-156.
  • Tekin, Feridun (2018). “Hz. Peygamber’in Hediyeleşmeye Verdiği Değer”. Sinop Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1): 61-86.
  • Toker, Arzu (2022). “Bir Araştırma Metodolojisi Olarak Sistematik Literatür İncelemesi: Meta-Sentez Yöntemi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(ÖS 2): 313-340.
  • Tunçbilek, Şeyda Sevde (2023). Marcel Mauss’un Armağan Üzerine Deneme’si, Bir Tahlil. Ketebe Yayınları.
  • Uluskan, Murat (2007). “Avusturya İmparatoruna Gönderilen Hediyeler (1665-1699)”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 72-82.
  • Uzun, Efkan (2013). “Sultan II. Bayezid’in Şehzadelerine Gönderdiği Armağanlar”. History Studies, 5(4): 233-247.
  • Ünyay Açıkgöz, Fatma (2018). “Osmanlı Devleti’nde Pîşkeş (XVII. Yüzyıl)”. Turkish Studies (Elektronik), 13(24): 287-300.
  • Yıldırım, Emre ve Pirende, Gamze (2019). “Hediye Satın Alma Davranışının A ve B Tipi Kişilik Özelliği Açısından İncelenmesi”. Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, 15(1): 309-327.
  • Yılmaz Önder, Sevim (2009). “Tevarih-i Al-i Selçuk’ta Hediyeleşme ve Hediye Sözleri”. Motif Akademi Halkbilimi Dergisi, 2(3-4): 309-321.
  • Yurdakul, İlhami (2007). “II. Abdülhamid ile Habeşistan İmparatorunun Hediyeleri”. Hediye Kitabı. Ed. Emine Gürsoy Naskali ve Aylin Koç. Kitabevi Yayınları, 83-94.
  • Yurt, Engin ve Yıldız, Erdal (2021). Armağanın Fenomenolojisi. Pinhan Yayınları.
Toplam 97 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal ve Kültürel Antropoloji (Diğer), Kültür Sosyolojisi
Bölüm Derleme Makaleleri
Yazarlar

Abdurrahim Korkmaz 0000-0003-4966-6148

Gökhan Gökulu 0000-0003-0374-7487

Yayımlanma Tarihi 10 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 16 Ocak 2025
Kabul Tarihi 18 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Korkmaz, A., & Gökulu, G. (2025). Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi(25), 342-380. https://doi.org/10.46250/kulturder.1621388
AMA Korkmaz A, Gökulu G. Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme. KAD. Haziran 2025;(25):342-380. doi:10.46250/kulturder.1621388
Chicago Korkmaz, Abdurrahim, ve Gökhan Gökulu. “Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 25 (Haziran 2025): 342-80. https://doi.org/10.46250/kulturder.1621388.
EndNote Korkmaz A, Gökulu G (01 Haziran 2025) Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme. Kültür Araştırmaları Dergisi 25 342–380.
IEEE A. Korkmaz ve G. Gökulu, “Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme”, KAD, sy. 25, ss. 342–380, Haziran 2025, doi: 10.46250/kulturder.1621388.
ISNAD Korkmaz, Abdurrahim - Gökulu, Gökhan. “Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi 25 (Haziran 2025), 342-380. https://doi.org/10.46250/kulturder.1621388.
JAMA Korkmaz A, Gökulu G. Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme. KAD. 2025;:342–380.
MLA Korkmaz, Abdurrahim ve Gökhan Gökulu. “Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme”. Kültür Araştırmaları Dergisi, sy. 25, 2025, ss. 342-80, doi:10.46250/kulturder.1621388.
Vancouver Korkmaz A, Gökulu G. Türkiye’deki Armağan Çalışmaları Üzerine Sistematik Bir Eleştirel Değerlendirme. KAD. 2025(25):342-80.
Bu eser CC BY-NC 4.0 lisansı altındadır.
This work is licensed under CC BY-NC 4.0