1980’lerden sonra bütün dünyada egemenliğini kurumsallaştırmaya başlayan yeni liberal anlayış, özellikle kamusal alanın işletme mantığıyla yönetilmesi gerektiğini savunmaktadır. Verimlilik ve kâra odaklanan bu yaklaşım, bürokrasiye değil, liderlere gereksinim duymaktadır. Yeni yönetim yazınında liderlik becerisine özel bir önem verilmekte ve gücünü hukuktan alan “yönetici”, yerini gücünü kişisel karizmasından alan “lider”e bırakmaktadır. Ayrıca liderlerin kitleleri yönlendirebilmesi için stratejik iletişim becerilerine gereksinim duyduğu belirtilmektedir. Söz konusu liderlik söylemi, kişisel gelişim kitaplarının yanı sıra özellikle son yıllarda akademik çalışmalarda da karşımıza çıkmaktadır. YÖK Ulusal Tez Merkezi’nde yapılan taramada liderlik konulu 2934 yüksek lisans ve doktora tezi tespit edilmiştir. Bu çalışmada 38 tez incelenmiş ve eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Ayrıca liderlik konusunda yazılan çok satan kitaplardan örnekler seçilerek bu kitaplar ile liderlik tezleri arasındaki benzerlikler, bağlantılar ve farklılıklar irdelenmiştir. Bu çalışmada otorite ve yetkiden daha çok etki ve iletişim kavramlarını kullanmayı öne çıkaran liderlik çalışmalarının demokratik, özgürlükçü ve katılımcı bir yönelim olduğu savları eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutulmuştur. Bu çerçevede kuralsızlaşmayı öne çıkaran yeni liderlik anlayışı ile kurallara bağlılığı esas alan bürokratik yönetici modeli demokratik, özgürlükçü ve katılımcı olma kriterleri açısından karşılaştırılmıştır. Bu çalışmanın sonul amacı kuralsızlaşma ile birlikte gücün kurallar yoluyla sınırlandırılmasından kurtulmanın demokratikleştirici, özgürlükçü ve katılımcı bir yönelim olup olmadığını tartışmaya açmaktır. Bu çalışmada yeni liderlik öğretisi ve söylemlerinin, yetkisi sınırlandırılmamış ve denetlenemeyen iktidar biçimlerini meşrulaştırıp meşrulaştırmadığı da tartışılmaktadır.
Çalışma, 23 Kasım 2023'te Ankara Üniversitesi İletişim Araştırmaları ve Uygulama Merkezi tarafından düzenlenen "Siyaset, Seçimler, Medya ve İletişim Yönetimi Sempozyumu"nda sunulan "Liderlik Söylemleri ve İletişim" başlıklı bildirinin genişletilmiş hâlidir.
The neo-liberal understanding, which began to institutionalize its dominance throughout the world after the 1980s, argues that the public sphere in particular should be managed with a business logic. This approach, which focuses on efficiency and profit, requires leaders, not bureaucracy. In the new management literature, special importance is given to leadership skills. And the "manager" who derives his power from law is replaced by the "leader" who derives his power from his personal charisma. It is also stated that leaders need strategic communication skills to be able to direct the masses. This leadership discourse has been encountered in academic studies, especially in recent years, as well as in personal development books. In the search we conducted at the YÖK National Thesis Center on leadership, 2934 master's and doctoral theses on leadership were found. Among these theses, 38 theses were examined and critically evaluated. In addition, examples from the best-selling books on leadership were selected and the similarities, connections and differences between these books and leadership theses were examined. In this study, the arguments that leadership studies, which emphasize the use of the concepts of influence and communication rather than authority and authority, are a democratic, libertarian and participatory orientation, have been critically evaluated. In this framework, the new leadership approach that emphasizes deregulation and the bureaucratic manager model based on adherence to rules are compared in terms of the criteria of being democratic, libertarian and participatory. The final aim of this study is to discuss whether getting rid of deregulation and the limitation of power through rules is a democratizing, libertarian and participatory orientation. This study also discusses whether new leadership doctrines and discourses legitimize forms of power whose authority is unrestricted and uncontrollable.
Leadership management communication participation educational communication
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 29 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 55 |