Bilim ve onun şekillendirdiği yaşam biçimi kendine sunulanı olduğu gibi kabul eden değil; sorgulayan, araştıran, eleştiren, yenilikçi bakış açısına sahip, pratik çözümler ve alternatifler geliştiren insan modelini gerekli ve değerli kılmaktadır. Türk eğitim sisteminin en önemli hedeflerinden birisi öğrencilerin üst düzey düşünme becerilerinin geliştirilmesidir ve Türkçe dersinin bu açıdan oldukça önemli bir yeri vardır. Bu araştırmanın amacı Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024 Ortaokul Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın üst düzey düşünme becerileri açısından incelenmesi ve bu bağlamda değerlendirilmesidir. Doküman analizi yöntemi uygulanan araştırma verileri betimsel analiz tekniğiyle incelenmiştir. Program üst düzey düşünme becerilerini oluşturan karar verme, problem çözme ve eleştirel düşünme becerileri açısından incelenmiştir. Buna göre araştırma sonunda Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli 2024 TDÖP’de her sınıf düzeyinde alan becerilerinde soran, sorgulayan, düşünen, eleştiren, tartışan, tarafsız bir yaklaşım sergileyerek bildiklerini ve düşüncelerini ifade eden bireylerin yetiştirilmesi için üst düzey düşünme becerilerinin gelişimine yer verildiği, bunların içerisinde en fazla öğrenme çıktısının karar verme becerisinde olduğu, dil becerilerindeki dağılımı açısından da en fazla yazma becerisinde bulunduğu belirlenmiştir. Araştırmada ulaşılan sonuçlardan hareketle çeşitli öneriler geliştirilmiştir.
Maarif modeli Türkçe dersi öğretim programı üst düzey düşünme becerileri karar verme eleştirel düşünme problem çözme
Science and the lifestyle shaped by it make the human model essential and valuable that questioning, investigating, criticizing, having an innovative perspective, developing practical solutions and alternatives, rather than what is presented to it as is. One of the most important goals of the Turkish education system is to develop students' higher order thinking skills, and Turkish courses have an important role in this respect. The purpose of this research is to examine the Türkiye Century Education Model 2024 Secondary School Turkish Course Curriculum in terms of higher order thinking skills and to evaluate it in this context. The research data applied the document analysis method was examined with the descriptive analysis technique. The program was examined in terms of decision-making, problem-solving and critical thinking skills that constitute higher order thinking skills. Accordingly, at the end of the research, it was determined that in the Turkey Century Education Model 2024 STCC, development of higher order thinking skills was included in order to raise individuals who ask, question, think, criticize, discuss, and express their knowledge and thoughts with an impartial approach in field skills at every grade level, and that the highest learning outcome among these was in decision-making skills, and in terms of distribution in language skills, it was found to be in writing skills the highest. Various suggestions have been developed based on the results obtained in the research.
Education model Turkish course curriculum higher order thinking skills decision making critical thinking problem solving
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 24 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 |
Social Sciences: Theory & Practice is an international scientific journal for the publication of research and studies covering all aspects of social sciences and related discipline.