Objective: This study was conducted with a qualitative method to examine in depth the violence experiences of adolescents at school.
Material and Methods: Twenty adolescents between the ages of 10 and 18 participated in the study. Data were collected using a semi-structured interview form. The interviews were conducted online and face-to-face and were audio recorded. Inductive content analysis was conducted through the MAXQDA 2022 package program. Ethics committee permission and adolescent and parental consent were obtained to conduct the study.
Results: The average age of the adolescents participating in the study is 14.2±2.76. Ten of the adolescents are educated at secondary school level and 10 of them are educated at high school level. In line with the research findings, four themes "experience of violence”, "effects of violence", "coping methods" and "suggestions for preventing violence" were determined.
Conclusion: It was determined that all adolescents experienced or witnessed violence at school. Violence appears to be a significant problem at school. It is recommended to plan training to prevent violence in schools, to inform children and families, to increase security measures in schools, and for teachers and administrators to take an active role in preventing violence.
Amaç: Bu çalışma adölesanların okulda yaşadığı şiddet deneyimlerinin derinlemesine incelenmesi amacıyla nitel yöntemle yapılmıştır.
Gereç ve Yöntemler: Çalışmaya 10-18 yaş aralığındaki 20 adölesan katılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Görüşmeler online ve yüzyüze olarak yapılmış ve ses kaydı alınmıştır. MAXQDA 2022 paket programı aracılığı ile tümevarımcı içerik analizi yapılmıştır. Çalışmanın yapılabilmesi için etik kurul izni, adölesan ve ebeveyn onamları alınmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan adölesanların yaş ortalaması 14,2±2,76’dır. Adölesanların 10’u ortaokul, 10’u lise düzeyinde eğitim almaktadır. Araştırma bulguları doğrultusunda dört tema "şiddet deneyimi", "şiddetin etkileri", " baş etme yöntemleri" ve "şiddeti önleme önerileri" belirlenmiştir.
Sonuç: Adölesanların hepsinin okulda şiddet yaşadığı ya da şiddete tanık olduğu belirlenmiştir. Şiddetin okulda önemli bir sorun olduğu görülmektedir. Okullarda şiddetin önlenmesine yönelik eğitimlerin planlanması, çocuk ve ailelerin bilgilendirilmesi, okullarda güvenlik önlemlerinin artırılması, öğretmen ve idarecilerin şiddeti önlemede etkin rol alması önerilmektedir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sağlık Hizmetleri ve Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Özgün Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 6 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 27 Sayı: 1 |
Bu Dergi, Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınıdır.