In this research, it is aimed to develop a questionnaire to determine the learning tendencies of individuals in the workplace. As a result of expert opinions and pre-application, a 5-pointed questionnaire consisting of 30 items emerged. “Cronbach Alpha” test statistics were used for the reliability analysis of the questionnaire and the reliability coefficient was found to be 0.691. For the validity test, KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) and Bartlett tests were applied. It was determined that the KMO coefficient was 0.733 and the factor analysis was suitable for the structure of the data and the sample size was sufficient for analyzing the results of the questionnaire. In addition, according to the results of the Bartlett Test of Sphericity, it was concluded that the correlation was sufficient for factor analysis (Chi-Square=2072,673; p=0.000). In the research, librarians who are graduates of Information and Records Management working in state university libraries were selected as the professional group. The questionnaire form was applied online via Google Forms to 245 participants who were reached by simple random sampling method from a population of 525 people. The questionnaire consists of three sub-dimensions: “interests and needs for learning in the workplace” with 14 statements, “forms of learning in the workplace” with 8 statements, and “learning barriers in the workplace” with 8 statements. At the end of the paper, it was suggested that the questionnaire, which was developed by conducting a validity and reliability analysis, could be applied to other occupational groups in future studies and that scale conversion studies could be carried out with test-retest applications with large participation.
Workplace learning developing questionnaire validity reliability
Bu araştırmada bireylerin işyerinde öğrenme eğilimlerini belirlemek için bir anket geliştirme çalışması yapmak amaçlanmıştır. Uzman görüşleri ve ön uygulama sonucunda 30 maddeden oluşan 5’li derecelendirmeli bir anket formu ortaya çıkmıştır. Anketin güvenirlik analizi için “Cronbach Alfa” test istatistiği kullanılmış olup güvenirlik Katsayısının 0.691 olduğu tespit edilmiştir. Geçerlik testi için ise KMO (Kaiser-Meyer-Olkin) ve Bartlett testleri uygulanmıştır. KMO katsayısının 0.733 olup faktör analizinin verilerin yapısına uygun olduğu ve örneklem büyüklüğünün anketin sonuçlarını değerlendirmek için yeterli olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca Bartlett Küresellik Testi sonuçlarına göre korelasyonun faktör analizi için yeterli olduğu (Ki-Kare=2072,673; p=0.000) sonucuna varılmıştır. Araştırmada meslek grubu olarak devlet üniversitesi kütüphanelerinde çalışan Bilgi ve Belge Yönetimi mezunu kütüphaneciler seçilmiştir. Anket formu 525 kişilik evrenin içinden basit rastgele örneklem yöntemiyle ulaşılan 245 katılımcıya Google Formlar aracılığıyla çevrimiçi olarak uygulanmıştır. Anket, 14 ifadeden oluşan işyerinde öğrenmeye yönelik ilgi ve ihtiyaçlar, 8 ifadeden oluşan işyerinde öğrenme biçimleri ve yine 8 ifadeden oluşan işyerinde öğrenme engelleri olmak üzere toplam üç alt boyuttan oluşmaktadır. Araştırmanın sonunda, geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılarak geliştirilen bu anket çalışmasının gelecekteki çalışmalarda başka meslek gruplarına uygulanması ve büyük katılımlı test tekrar-test uygulamaları ile ölçeğe dönüştürme çalışmaları yapılması önerilmiştir.
Bu çalışma Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Alt Etik Kurulu'nun 18 Ekim 2021 tarih ve 16/317 sayılı kararı ile izin alınarak yapılmıştır.
Makalenin istatistiksel hesaplamalarını kontrol eden TÜİK uzman yardımcısı Burak Kuzucu'ya teşekkür ederiz.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hizmetiçi Eğitim, Informal Öğrenme, Okul Dışı Öğrenme, Hayat Boyu Öğrenme, Yetişkin Eğitimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2023 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 74 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi