Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlik mesleki gelişimini destekleme yolunda “Ted Gibi Konuş” kitabı

Yıl 2025, Sayı: 74, 332 - 356, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1465672

Öz

Bu araştırmada öğretmen adaylarının mesleki gelişimini desteklemek amacıyla “TED Gibi Konuş” kitabı üzerine deneyimleri incelenmiş ve kavram haritalarıyla kitabın analizi yapılmıştır. Çalışmada paralel karma yöntem araştırması kullanılmıştır. Çalışma grubu, kolay ulaşılabilir durum örneklemesiyle eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 84 tane 2. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından hazırlanan hem nicel hem nitel verilerin bir arada olduğu bir değerlendirme formu ile toplanmıştır. Ayrıca kitabının içeriği ve temel ilkelerine dair çözümlemeler için katılımcıların zihin haritaları oluşturmaları sağlanmıştır. Çalışmada, nitel ve nicel veriler aynı anda toplanmış, ancak ayrı ayrı analiz edilmiş ve her iki veri setinin analiz sonuçları birleştirilerek yorumlanmıştır. Nicel verilerin çözümlenmesi amacıyla SPSS 18,0 paket programı aracılığıyla aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde, frekans gibi betimsel istatistikler yapılmıştır. Nitel veriler ise MAXQDA programında içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda; TED Gibi Konuş kitabı çözümlenerek kitabın ana hatlarıyla ilgili temel bir yapıya ulaşıldığı, kitapla ilgili öğretmen adaylarının olumlu görüşler geliştirdiği, kitabın öğretmenlik mesleki becerilerini geliştirmede farkındalık yarattığı özellikle de etkili sunum, iletişim ve anlatım becerilerini geliştirmede olumlu yönde farkındalık geliştirdiği belirlenmiştir. Sonuçlar doğrultusunda öğretmen yetiştirme programlarına kitabın entegrasyonu ile ilgili öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akçakaya, M., Demir, T., Gündoğan, S., Işık, A., Şenol, R., Türksoy, İ., & Akkaş, Ö. A. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(2), 120-128.
  • Altun, B. (2020). Sürdürülebilir öğretmen gelişimi: Mesleki öğrenme toplulukları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Altun, T., Özdemir, C., & İsmail, A. (2019). Öğretmen adaylarının derslerinde yaptıkları grup çalışmaları ve sunumlar hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(58), 31-46. https://doi.org/10.9761/JASSS7058
  • Analı, K. C., & Şahin, A. (2020). Kırsal bölgelerde mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin mesleki sorunları. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(2), 396-414.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407.
  • Bağcı, M. (2008). Öğretmenlerin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Esenler örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Journal of Human Sciences, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.14687/ijhs.v5i2.574
  • Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage.
  • Burbank, M. D., Kauchak, D., & Bates, A. J. (2010). Book clubs as professional development opportunities for preservice teacher candidates and practicing teachers: An exploratory study. The New Educator, 6(1), 56-73. https://doi.org/10.1080/1547688X.2010.10399588
  • Cole, F. L. (1988). Content analysis: Process and application. Clinical Nurse Specialist, 2(1), 53-57.
  • Coleman, T. E., & Money, A. G. (2020). Student-centred digital game–based learning: A conceptual framework and survey of the state of the art. Higher Education, 79, 415-457.
  • Cook, T. D., & Campbell, D. T. (1979). Quasi-experimentation: Design and analysis issues for field settings. Houghton Mifflin.
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
  • Çalışoğlu, M. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının etkili sunum teknikleri üzerine görüşlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 381-391.
  • Çamlıca, G., & Yurtseven, N. (2023). Fen bilimleri öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 11(22), 800-835. https://doi.org/10.18009/jcer.1323072
  • Çoban, Ö. K., Çelik, A. Y., & Kılıç, Z. (2021). Kimya öğretmenlerinin öğretim stratejileri ve bu stratejilere etki eden faktörler. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 345-361.
  • Doyle, T. (2023). Helping students learn in a learner-centered environment: A guide to facilitating learning in higher education. Taylor & Francis.
  • Elkatmış, M., & Ünal, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının iletişim beceri düzeylerine yönelik bir çalışma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 107-122.
  • Emrecik, V., & Ozan, Ö. (2019). E-öğrenme ortamında kullanılan ders anlatım videolarındaki sözsüz iletişim becerilerinin öğrenci bağlılığına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 667-690.
  • Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Anı Yayıncılık.
  • Gölcük, A. (2017). Bilimsel hikâyelerle desteklenen fen eğitiminin öğrencilerin yaratıcılıkları ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512
  • Hales, P. D., Hasselquist, L., & Durr, T. (2021). Using book clubs to support inquiry in teacher education. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 21(2), 140-143. https://doi.org/10.14434/josotl.v21i2.28684
  • İlgar, L., İlgar, Ş., & Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(41), 99-116. https://doi.org/10.15285/ebd.46320
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Kansu, Ü., Eroğlu, A., Şişman, F., & Akgül, D. (2023). Öğretmenlerin kariyer gelişimine yönelik görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(55), 4293-4299. https://doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.73320
  • Karal Eyüboğlu, I. S. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bakış açılarından uygulama öğretmenlerinin öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 131-147. https://doi.org/10.32960/uead.877242
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A. S., & Dedebali, N. C. (2010). Yazılı anlatım dersinin sınıf öğretmeni adaylarının iletişim becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıklarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 389-402.
  • Konan, N., & Oğuz, V. (2013). Öğretmenlerin okuma alışkanlıkları. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 105-119.
  • Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing trustworthiness. Sage.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmen yeterlikleri öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim, 43(200), 5-27.
  • Popova, A., Evans, D. K., Breeding, M. E., & Arancibia, V. (2022). Teacher professional development around the world: The gap between evidence and practice. The World Bank Research Observer, 37(1), 107-136. https://doi.org/10.1093/wbro/lkab006
  • Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2014). Professional development across the teaching career: Teachers' uptake of formal and informal learning opportunities. İçinde S. Krolak-Schwerdt, S. Glock, & M. Böhmer (Ed.), Teacher's professional development: Assessment, training, and learning (ss. 97-121). Sense. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-536-6_7
  • Tekşan, K., & Çinpolat, E. (2018). Öğretmen adayların kitap okuma tutum ve konuşma öz yeterlik algıları. Electronic Turkish Studies, 13(11), 1219-1236. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13400
  • Yalman, M., Özkan, E., & Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 14(2), 291-305.
  • Yıldırım-Yakar, Z., Uzun, E., & Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 220-245. https://doi.org/10.33437/ksusbd.655590

"Talk Like Ted” book in the path of supporting teacher professional development

Yıl 2025, Sayı: 74, 332 - 356, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1465672

Öz

In this study, in order to support the professional development of pre-service teachers, their experiences on the book "Talk Like TED" were examined and the book was analyzed with concept maps. Parallel mixed method research was used in the study. The study group consisted of 84 second-year students from different departments of the faculty of education by convenience sampling. The data were collected with a questionnaire form prepared by the researcher that combines both quantitative and qualitative data. In addition, the participants were asked to create mind maps to analyze the content and basic principles of the book. In the study, qualitative and quantitative data were collected at the same time, but analyzed separately, and the results of the analysis of both data sets were combined and interpreted. In order to analyze the quantitative data, descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation, percentage, and frequency were made through the SPSS 18.0 package program. Qualitative data were analyzed by content analysis in MAXQDA program. As a result of the research, it was determined that Talk Like TED book were analyzed and a basic structure about the main topics of the book was reached, pre-service teachers developed positive opinions about the book, the book created awareness in developing professional teaching skills, especially in developing effective presentation, communication and expression skills. In line with these results, suggestions for the integration of the book into teacher training programs were presented.

Kaynakça

  • Akkaya, A. (2012). Öğretmen adaylarının konuşma sorunlarına ilişkin görüşleri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(20), 405-420.
  • Akçakaya, M., Demir, T., Gündoğan, S., Işık, A., Şenol, R., Türksoy, İ., & Akkaş, Ö. A. (2012). Hemşirelik öğrencilerinin kitap okuma alışkanlığına ilişkin tutumları: Bir sağlık yüksekokulu örneği. Florence Nightingale Journal of Nursing, 20(2), 120-128.
  • Altun, B. (2020). Sürdürülebilir öğretmen gelişimi: Mesleki öğrenme toplulukları [Yayımlanmamış doktora tezi]. Aydın Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Altun, T., Özdemir, C., & İsmail, A. (2019). Öğretmen adaylarının derslerinde yaptıkları grup çalışmaları ve sunumlar hakkındaki görüşlerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 5(58), 31-46. https://doi.org/10.9761/JASSS7058
  • Analı, K. C., & Şahin, A. (2020). Kırsal bölgelerde mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin mesleki sorunları. Türkiye Eğitim Dergisi, 5(2), 396-414.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407.
  • Bağcı, M. (2008). Öğretmenlerin beden dilinin öğrenciler tarafından algılanması (Esenler örneği) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Beykent Üniversitesi.
  • Birkök, M. C. (2008). Bir toplumsallaştırma aracı olarak eğitimde alternatif medya kullanımı: Sinema filmleri. Journal of Human Sciences, 5(2), 1-12. https://doi.org/10.14687/ijhs.v5i2.574
  • Braun, V., & Clarke, V. (2013). Successful qualitative research: A practical guide for beginners. Sage.
  • Burbank, M. D., Kauchak, D., & Bates, A. J. (2010). Book clubs as professional development opportunities for preservice teacher candidates and practicing teachers: An exploratory study. The New Educator, 6(1), 56-73. https://doi.org/10.1080/1547688X.2010.10399588
  • Cole, F. L. (1988). Content analysis: Process and application. Clinical Nurse Specialist, 2(1), 53-57.
  • Coleman, T. E., & Money, A. G. (2020). Student-centred digital game–based learning: A conceptual framework and survey of the state of the art. Higher Education, 79, 415-457.
  • Cook, T. D., & Campbell, D. T. (1979). Quasi-experimentation: Design and analysis issues for field settings. Houghton Mifflin.
  • Creswell, J. W. (2014). A concise introduction to mixed methods research. Sage.
  • Çalışoğlu, M. (2019). Okul öncesi öğretmen adaylarının etkili sunum teknikleri üzerine görüşlerinin incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 23(1), 381-391.
  • Çamlıca, G., & Yurtseven, N. (2023). Fen bilimleri öğretim programının CIPP modeline göre değerlendirilmesi: Öğretmen ve öğrenci görüşleri. Journal of Computer and Education Research, 11(22), 800-835. https://doi.org/10.18009/jcer.1323072
  • Çoban, Ö. K., Çelik, A. Y., & Kılıç, Z. (2021). Kimya öğretmenlerinin öğretim stratejileri ve bu stratejilere etki eden faktörler. Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 345-361.
  • Doyle, T. (2023). Helping students learn in a learner-centered environment: A guide to facilitating learning in higher education. Taylor & Francis.
  • Elkatmış, M., & Ünal, E. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının iletişim beceri düzeylerine yönelik bir çalışma. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 107-122.
  • Emrecik, V., & Ozan, Ö. (2019). E-öğrenme ortamında kullanılan ders anlatım videolarındaki sözsüz iletişim becerilerinin öğrenci bağlılığına etkisi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 667-690.
  • Ergin, A., & Birol, C. (2000). Eğitimde iletişim. Anı Yayıncılık.
  • Gölcük, A. (2017). Bilimsel hikâyelerle desteklenen fen eğitiminin öğrencilerin yaratıcılıkları ve duyuşsal özellikleri üzerindeki etkileri [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and Teaching, 8(3), 381-391. https://doi.org/10.1080/135406002100000512
  • Hales, P. D., Hasselquist, L., & Durr, T. (2021). Using book clubs to support inquiry in teacher education. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 21(2), 140-143. https://doi.org/10.14434/josotl.v21i2.28684
  • İlgar, L., İlgar, Ş., & Topaç, N. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının kitap okuma alışkanlığına ilişkin görüş ve tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 41(41), 99-116. https://doi.org/10.15285/ebd.46320
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Kansu, Ü., Eroğlu, A., Şişman, F., & Akgül, D. (2023). Öğretmenlerin kariyer gelişimine yönelik görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(55), 4293-4299. https://doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.73320
  • Karal Eyüboğlu, I. S. (2021). Fen bilgisi öğretmen adaylarının bakış açılarından uygulama öğretmenlerinin öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri. Ulusal Eğitim Akademisi Dergisi, 5(1), 131-147. https://doi.org/10.32960/uead.877242
  • Karasakaloğlu, N., Saracaloğlu, A. S., & Dedebali, N. C. (2010). Yazılı anlatım dersinin sınıf öğretmeni adaylarının iletişim becerileri ile okuma ilgi ve alışkanlıklarına etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 18(2), 389-402.
  • Konan, N., & Oğuz, V. (2013). Öğretmenlerin okuma alışkanlıkları. KSÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 105-119.
  • Lincoln, Y., & Guba, E. (1985). Naturalistic inquiry: Establishing trustworthiness. Sage.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation: Revised and expanded from qualitative research and case study applications in education. Jossey-Bass.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Sage. Millî Eğitim Bakanlığı. (2017). Öğretmen yeterlikleri öğretmenlik mesleği genel yeterlikleri. https://oygm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_12/11115355_YYRETMENLYK_MESLEYY_GENEL_YETERLYKLERY.pdf
  • Odabaş, H., Odabaş, Z. Y., & Polat, C. (2008). Üniversite öğrencilerinin okuma alışkanlığı: Ankara Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 9(2), 431-465.
  • Özpolat, V. (2013). Öğretmenlerin mesleki önceliklerinde öğrenci merkezli eğitim yaklaşımının yeri. Milli Eğitim, 43(200), 5-27.
  • Popova, A., Evans, D. K., Breeding, M. E., & Arancibia, V. (2022). Teacher professional development around the world: The gap between evidence and practice. The World Bank Research Observer, 37(1), 107-136. https://doi.org/10.1093/wbro/lkab006
  • Richter, D., Kunter, M., Klusmann, U., Lüdtke, O., & Baumert, J. (2014). Professional development across the teaching career: Teachers' uptake of formal and informal learning opportunities. İçinde S. Krolak-Schwerdt, S. Glock, & M. Böhmer (Ed.), Teacher's professional development: Assessment, training, and learning (ss. 97-121). Sense. https://doi.org/10.1007/978-94-6209-536-6_7
  • Tekşan, K., & Çinpolat, E. (2018). Öğretmen adayların kitap okuma tutum ve konuşma öz yeterlik algıları. Electronic Turkish Studies, 13(11), 1219-1236. http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.13400
  • Yalman, M., Özkan, E., & Kutluca, T. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kitap okuma alışkanlıkları üzerine betimsel bir araştırma: Dicle Üniversitesi örneği. Bilgi Dünyası, 14(2), 291-305.
  • Yıldırım-Yakar, Z., Uzun, E., & Tekerek, B. (2021). Öğretmenlik uygulaması dersi kapsamında karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18(1), 220-245. https://doi.org/10.33437/ksusbd.655590
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hayat Boyu Öğrenme, Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şefika Sümeyye Çam 0000-0001-9360-0758

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 5 Nisan 2024
Kabul Tarihi 24 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Çam, Ş. S. (2025). Öğretmenlik mesleki gelişimini destekleme yolunda “Ted Gibi Konuş” kitabı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 332-356. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1465672

   Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

33574