Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çevreye yönelik farkındalık geliştirmede bir okul dışı öğrenme etkinliği: Plogging sporu

Yıl 2025, Sayı: 74, 526 - 544, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1563768

Öz

Bu araştırma; plogging sporunun ilkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin çevreye farkındalıklarına yönelik etkisi ve uygulanabilirliği hakkında öğrenci ve öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, nitel araştırma yaklaşımında kullanılan durum çalışması yönteminden yararlanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2024-2025 eğitim öğretim yılının I. döneminde Rize ili Güneysu ilçesinde bulunan bir ilkokulda 4. sınıfta öğrenim gören toplam 10 öğrenci ve sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından oluşturulan ve öğrenciler için 6, sınıf öğretmeni için 2 sorudan oluşan açık uçlu anket kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin büyük çoğunluğu plogging faaliyetinin kendileri için doğayı temizlemek, spor yapmak, geri dönüştürülebilir atıkları çöpe atmamak ve eğlenmek gibi katkılar sağladığını ifade etmiştir. Öğrenciler, plogging faaliyetinin geri dönüşüm konusundaki gelişimlerine yönelik ise yaprağın organik atık olduğunu öğrenme, atıkların hangi renk poşete koyulacağı konusunda bilinçlenme gibi katkılar sağladığını belirtmiştir. Öğrenciler plogging faaliyeti süresince genellikle herhangi bir sorun yaşamazken bir kısım öğrenci sıcaktan bunalma ve ayakkabı vurması gibi sorunlar yaşadıklarını söylemiştir. Sınıf öğretmeni ise plogging faaliyetinin okullarda uygulanabilir olduğunu ve öğrencilerin gelişimine katkıda bulunduğunu belirtmiştir. Ayrıca bu faaliyetin, çevre temizliği ve geri dönüşüm gibi konuların pekiştirilerek çocuklarda kalıcı öğrenmeye yardımcı olduğunu ifade etmiştir. Araştırma sonucunda, plogging faaliyetinin uygulanması ve gelecekte araştırmacıların plogging faaliyetine ilişkin yapacakları çalışmalara yönelik öneriler sunulmuştur.

Etik Beyan

“Çevreye Farkındalık: Plogging Sporu” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve veriler toplanmandan öncesinde Trabzon Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’ndan 17.09.2024 tarihli ve E-81614018-050.04-2400045705 sayılı etik izin alınmıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yayın Kurulunun” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.

Kaynakça

  • Akgül, B., M., Ayyıldız Durhan, T., Arı, Ç. & Karaküçük S. (2022). Yeşil Öğrenci Projesi’nde yer alan ekorekreasyon faaliyetlerin katılımcılar açısından incelenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism, Recreation and Sports Sciences (ATRSS), 5(2): 325-337. DOI: 10.53353/atrss.1108531
  • Al-Khatib, I. A. (2009). Children’s perceptions and behavior with respect to glass littering in developing countries: A case study in Palestine’s Nablus district. Waste management, 29(4), 1434-1437. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2008.08.026
  • Altay, Z. (2024). Okul dışı öğrenme ortamlarında yürütülen evsel atıklar ve geri dönüşüme yönelik etkinliklerin öğrencilerin çevre tutumuna ve görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altın, B.N. & Oruç, S. (2008). Çocukluk döneminde doğa sporlarının çevre eğitiminde kullanımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 10-18.
  • Ana, G. R. E. E., Oloruntoba, E. O., Shendell, D., Elemile, O. O., Benjamin, O. R., & Sridhar, M. K. C. (2011). International perspectives: solid waste management problems in secondary schools in Ibadan, Nigeria. Journal of Environmental Health, 74(2), 24-29. https://www.jstor.org/stable/26329269
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Baena-Morales, S., & Ferriz Valero, A. (2024). Guía práctica para la integración del Plogging en el sistema educativo. Una propuesta de transferencia desde la Educación Física.
  • Caner, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarında sürdürülebilir çevre eğitimine yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Chae, S. W., & Kim, J. K. (2022). The effects of motivation of Plogging participants on participation efficacy, self-esteem and life satisfaction. Korea J. Sport Sci, 31, 417-431. DOI: 10.35159/kjss.2022.12.31.6.417
  • Colio, B. B., Aranda, L. M. M., Hooli, E. M., González-Fernández, F. T., & Ruiz-Montero, P. J. (2023). Approach to service-learning methodology through the physical practice of plogging and EFL teaching. Journal of Physical Education and Sport, 23(3), 579-588. DOI:10.7752/jpes.2023.03072
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods, qualitative research and research design according to five approaches]. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (9. baskı). Celepler Matbaası.
  • Çoruhlu, T. Ş., Altunsoy, Y., & Sağlam, A. (2023). İnfografiklerin öğrencilerin kavramsal gelişimleri üzerine etkisi: Bilinçli tüketici örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1442-1466. https://doi.org/10.17679/inuefd.1213344
  • ÇŞB (2023). Ulusal Atık Yönetimi ve Eylem Planı. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
  • Debrah, J. K., Vidal, D. G., & Dinis, M. A. P. (2021). Raising awareness on solid waste management through formal education for sustainability: A developing countries evidence review. Recycling, 6(1), 6. https://doi.org/10.3390/recycling6010006
  • Esin İ., & Bayköse, N. (2024). Sporda sürdürülebilirlik: Çevresel sürdürülebilirlik hakkında bir derleme. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4(1), 30-45. https://doi.org/10.55376/ijtsep.1493561
  • Gökdayı, F., & Demirel, M. (2018). Bir boş zaman etkinliği olarak doğa sporları aktivitelerine katılan bireylerin çevresel farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 1(1), 45-53.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., Avan, Ç., Ertuğrul Akyol, B., & Doğanay, K. (2019). TÜBİTAK tarafından desteklenen bilim şenliklerine (4007) yönelik ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin ve atölye liderlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat (J-STEAM) Eğitim Dergisi, 2(1), 52-67.
  • Hashim, N. I. (2023). Plogging: An environmentally friendly fitness trend, a sustainable initiative. Epitome of Nature (EON), (7). https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74278 Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Introduction to SPSS statistics in psychology: For version 19 and earlier. Pearson Education.
  • Iberdrola (2024). “Plogging”. Available online: https://www.iberdrola.com/compromiso-social/que-es-el-Plogging (accessed on 9 August 2024).
  • Jaberi, A. (2023). Participating in Plogging as an eco-friendly physical activity: Motivations and reasons. International Sports Studies, 45(1). 74-91. https://doi.org/10.30819/iss.45-1.07
  • Kale, N. (2000). İlköğretimde Çevre Hakkı Eğitimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. Türkiye’de Eğitim Sorunlarına Yönelik Akademik Değerlendirmeler ve Çözüm Önerileri-1, 47-84.
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (3. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaya, B. & Güdek, O. & Meydan Uygur, S. (2023). Oryantiring ve çöp topla-koş (Plogging) Eko rekreasyon faaliyetleri için dijital oyun modeli geliştirme, Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 119-131.
  • Kim, J., Kim, S., & Chung, J. (2023). Examining the relationship between pro-environmental attitudes, self-determination, and sustained intention in eco-friendly sports participation: A study on plogging participants. Sustainability, 15(15), 11806. https://doi.org/10.3390/su151511806
  • Klein, A. (2018). ‘Plogging’ is the Swedish fitness craze for people who want to save the planet. It’s making its way to the U.S. The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/news/inspired-life/wp/2018/02/23/plogging-is-the-swedish-fitness-craze-for-people-who-want-to-save-the-planet-its-making-its-way-to-the-u-s
  • Kulakoğlu Dilek, N. (2021). Turizm ve çevresel sürdürülebilirlik bağlamında yeni bir uygulama: Plogging. Kement, Ü. vd., (Ed.), III. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi içinde (s. 89-93). Bingöl-Ordu.
  • LeCompte, M.D. & Goetz, J.P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031
  • Lee, W., & Choi, Y. (2023). Examining plogging in South Korea as a new social movement: From the perspective of Claus Offe’s New Social Movement Theory. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 4469. https://doi.org/10.3390/ijerph20054469
  • Li, J. (2022). Prevention of physical injuries in outdoor sports practitioners. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 29. https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0369
  • Makary, M. A. (1998). Reported incidence of injuries caused by street glass among urban children in Philadelphia. Injury Prevention, 4(2), 148-149. https://doi.org/10.1136/IP.4.2.148
  • Mallen, C., Stevens, J., Adams, L., & McRoberts, S. (2010). The assessment of the environmental performance of an international multi-sport event. European Sport Management Quarterly, 10(1), 97-122. https://doi.org/10.1080/16184740903460488
  • Martin, S. C. (1999). The influence of outdoor school yard experiences on elementary students' environmental knowledge, attitudes, behaviors, and comfort levels. (Unpublished doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville.
  • Martínez-Mirambell, C., Boned-Gómez, S., Urrea-Solano, M., & Baena-Morales, S. (2023). Step by step towards a greener future: The role of plogging in educating tomorrow’s citizens. Sustainability, 15(18), 13558. https://doi.org/10.3390/su151813558
  • Memiş, L. (2023). Türkiye’de sıfır atık politikasının aşılması gereken eşikleri. Türkiye’de sıfır atık: Tespitler, beklentiler, 51.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research a guide to design and implementation]. (S. Turan, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Basımevi.
  • Morales, S. B., Martínez-Mirambell, C., & Urrea-Solano, M. (2024). Plogging, running towards sustainability: An alternative practice to improve planetary health. In Educational Innovation to Address Complex Societal Challenges (pp. 15-27). IGI Global. DOI: 10.4018/979-8-3693-3073-9.ch002
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage Publications.
  • Özcan, İ., & Kara, Y. (2024). Atıklar ve geri dönüşüm konusunun öğretimine yönelik okul dışı öğrenme etkinliklerinin başarı, kabul ve görüşler üzerine etkisinin araştırılması. Journal of Computer and Education Research, 12(23), 184-208. https://doi.org/10.18009/jcer.1409921
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods, qualitative research and research design according to five approaches]. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Patton, Q. M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.). Sage Publication. Peacock, J., Bowling, A., Finn, K., & McInnis, K. (2021). Use of outdoor education to increase physical activity and science learning among low-income children from urban schools. American Journal of Health Education, 52(2), 92-100. https://doi.org/10.1080/19325037.2021.1877222
  • Raghavan, R., Panicker, V. V., & Emmatty, F. J. (2020, July). Posture based assessment of Plogging activity. In 2020 International Conference on System, Computation, Automation and Networking (ICSCAN) (pp. 1-5). IEEE. DOI: 10.1109/ICSCAN49426.2020.9262447
  • Roberts, P., & Priest, H. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41- 46. https://link.gale.com/apps/doc/A149022548/HRCA?u=anon~43ac2361&sid=googleScholar&xid=b6973b88
  • Rocher, M., Silva, B., Cruz, G., Bentes, R., Lloret, J., & Inglés, E. (2020). Benefits of outdoor sports in blue spaces. The case of School Nautical Activities in Viana do Castelo. International journal of environmental research and public health, 17(22), 8470. https://doi.org/10.3390/ijerph17228470
  • Rustamova, R. P. (2023). Important features of the formation of ecological culture in students. Journal of Economics and Business Management, 6(4), 67-74. https://doi.org/10.5281/zenodo.1011643
  • Santos-Pastor, M. L., Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Baena-Extremera, A., & Martínez-Muñoz, L. F. (2022). Environmental education in initial training: Effects of a physical activities and sports in the natural environment program for sustainable development. Frontiers in Psychology, 13, 867899. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.867899
  • Sparling, P. B., & Millard-Stafford, M. (1999). Keeping sports participants safe in hot weather. The Physician and Sportsmedicine, 27(7), 27-34. https://doi.org/10.3810/psm.1999.07.914
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(1). https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Şahin, B.Ç. (2008). Pazarlama iletişim medyası olarak web ortamında içerik analizi yapmanın güçlükleri ve olası çözüm önerileri. Yönetim Dergisi, 19(61), 52-71.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023). On ikinci kalkınma planı (2024-2028). https://www.sbb.gov.tr/kalkinma-planlari/
  • Taş, E., & Gülen, S. (2019). Analysis of the influence of outdoor education activities on seventh grade students. Participatory educational research, 6(2), 122-143. https://doi.org/10.17275/per.19.17.6.2
  • Tekin, N. (2020). Yeşil tüketim yolunda doğa sporları ve etkinlikleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
  • UN Environment Programme, (UNEP), (2021). Beat plastic pollution, https://www.unep.org/interactive/beat-plastic-pollution
  • World Cleanup Day, (2024, April 10). World Cleanup Day 2024. https://www.worldcleanupday.org/
  • Yalvaç, M., Kalaycı̇, F. S., & Kalaycı̇, H. (2015). Mersin province elementary and secondary schools in the source separation of solid waste, collection and cost account. Journal of the Institute of Science and Technology, 5(1), 29-35.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, K. R. (2004). “Case study methods” to appear in the 3rd edition of complementary methods for research in education. Washington: American Educational Research Association.

An out-of-school learning activity for raising environmental awareness: Plogging sport

Yıl 2025, Sayı: 74, 526 - 544, 30.04.2025
https://doi.org/10.21764/maeuefd.1563768

Öz

This research aims to reveal the opinions of students and teachers about the effect of plogging on the environmental awareness of fourth-grade primary school students and its applicability. The study utilized the case study method used in the qualitative research approach. The sample of this study consists of 10 students and their classroom teachers studying in the 4th grade in a primary school located in Güneysu district of Rize province in the first semester of the 2024-2025 academic year. An open-ended questionnaire, consisting of 6 questions for students and 2 questions for the classroom teacher, was used as the data collection tool. As a result of the research, most students stated that the plogging activity contributed to them such as cleaning nature, doing sports, not throwing recyclable waste in the trash, and having fun. The students stated that the plogging activity contributed to their development in recycling, such as learning that leaves are organic waste and becoming aware of which color bags to put the waste in. While the students generally did not experience any problems during the plogging activity, some stated that they experienced problems such as heat exhaustion and shoe burns. The classroom teacher stated that plogging activities can be applied in schools and contributes to the development of students. He also stated that this activity helps children learn permanently by reinforcing topics such as environmental cleaning and recycling. As a result of the research, suggestions were presented for the implementation plogging activity and future studies to be conducted by researchers on plogging activity.

Kaynakça

  • Akgül, B., M., Ayyıldız Durhan, T., Arı, Ç. & Karaküçük S. (2022). Yeşil Öğrenci Projesi’nde yer alan ekorekreasyon faaliyetlerin katılımcılar açısından incelenmesi. GSI Journals Serie A: Advancements in Tourism, Recreation and Sports Sciences (ATRSS), 5(2): 325-337. DOI: 10.53353/atrss.1108531
  • Al-Khatib, I. A. (2009). Children’s perceptions and behavior with respect to glass littering in developing countries: A case study in Palestine’s Nablus district. Waste management, 29(4), 1434-1437. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2008.08.026
  • Altay, Z. (2024). Okul dışı öğrenme ortamlarında yürütülen evsel atıklar ve geri dönüşüme yönelik etkinliklerin öğrencilerin çevre tutumuna ve görüşlerine etkisi (Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Altın, B.N. & Oruç, S. (2008). Çocukluk döneminde doğa sporlarının çevre eğitiminde kullanımı. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(35), 10-18.
  • Ana, G. R. E. E., Oloruntoba, E. O., Shendell, D., Elemile, O. O., Benjamin, O. R., & Sridhar, M. K. C. (2011). International perspectives: solid waste management problems in secondary schools in Ibadan, Nigeria. Journal of Environmental Health, 74(2), 24-29. https://www.jstor.org/stable/26329269
  • Arastaman, G., Fidan, İ. Ö. ve Fidan, T. (2018). Nitel araştırmada geçerlik ve güvenirlik: Kuramsal bir inceleme. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 37-75.
  • Baena-Morales, S., & Ferriz Valero, A. (2024). Guía práctica para la integración del Plogging en el sistema educativo. Una propuesta de transferencia desde la Educación Física.
  • Caner, Ö. (2019). Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarında sürdürülebilir çevre eğitimine yönelik tutumları (Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Chae, S. W., & Kim, J. K. (2022). The effects of motivation of Plogging participants on participation efficacy, self-esteem and life satisfaction. Korea J. Sport Sci, 31, 417-431. DOI: 10.35159/kjss.2022.12.31.6.417
  • Colio, B. B., Aranda, L. M. M., Hooli, E. M., González-Fernández, F. T., & Ruiz-Montero, P. J. (2023). Approach to service-learning methodology through the physical practice of plogging and EFL teaching. Journal of Physical Education and Sport, 23(3), 579-588. DOI:10.7752/jpes.2023.03072
  • Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods, qualitative research and research design according to five approaches]. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Ankara: Siyasal.
  • Çepni, S. (2021). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (9. baskı). Celepler Matbaası.
  • Çoruhlu, T. Ş., Altunsoy, Y., & Sağlam, A. (2023). İnfografiklerin öğrencilerin kavramsal gelişimleri üzerine etkisi: Bilinçli tüketici örneği. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 1442-1466. https://doi.org/10.17679/inuefd.1213344
  • ÇŞB (2023). Ulusal Atık Yönetimi ve Eylem Planı. T.C. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, Ankara.
  • Debrah, J. K., Vidal, D. G., & Dinis, M. A. P. (2021). Raising awareness on solid waste management through formal education for sustainability: A developing countries evidence review. Recycling, 6(1), 6. https://doi.org/10.3390/recycling6010006
  • Esin İ., & Bayköse, N. (2024). Sporda sürdürülebilirlik: Çevresel sürdürülebilirlik hakkında bir derleme. Uluslararası Türk Spor ve Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 4(1), 30-45. https://doi.org/10.55376/ijtsep.1493561
  • Gökdayı, F., & Demirel, M. (2018). Bir boş zaman etkinliği olarak doğa sporları aktivitelerine katılan bireylerin çevresel farkındalık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Dağcılık ve Tırmanış Dergisi, 1(1), 45-53.
  • Gülgün, C., Yılmaz, A., Avan, Ç., Ertuğrul Akyol, B., & Doğanay, K. (2019). TÜBİTAK tarafından desteklenen bilim şenliklerine (4007) yönelik ilkokul ve ortaokul öğrencilerinin ve atölye liderlerinin görüşlerinin belirlenmesi. Bilim, Teknoloji, Mühendislik, Matematik ve Sanat (J-STEAM) Eğitim Dergisi, 2(1), 52-67.
  • Hashim, N. I. (2023). Plogging: An environmentally friendly fitness trend, a sustainable initiative. Epitome of Nature (EON), (7). https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/74278 Howitt, D., & Cramer, D. (2011). Introduction to SPSS statistics in psychology: For version 19 and earlier. Pearson Education.
  • Iberdrola (2024). “Plogging”. Available online: https://www.iberdrola.com/compromiso-social/que-es-el-Plogging (accessed on 9 August 2024).
  • Jaberi, A. (2023). Participating in Plogging as an eco-friendly physical activity: Motivations and reasons. International Sports Studies, 45(1). 74-91. https://doi.org/10.30819/iss.45-1.07
  • Kale, N. (2000). İlköğretimde Çevre Hakkı Eğitimi. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi Bildiriler Kitabı, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Karadoğan, S. (2016). Eğitimde sınıf-okul dışı öğrenme uygulamaları ve yaşanan sorunlar. Türkiye’de Eğitim Sorunlarına Yönelik Akademik Değerlendirmeler ve Çözüm Önerileri-1, 47-84.
  • Karagöz, Y. (2021). Bilimsel araştırma yöntemleri ve yayın etiği (3. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Kaya, B. & Güdek, O. & Meydan Uygur, S. (2023). Oryantiring ve çöp topla-koş (Plogging) Eko rekreasyon faaliyetleri için dijital oyun modeli geliştirme, Turizm Akademik Dergisi, 10(1), 119-131.
  • Kim, J., Kim, S., & Chung, J. (2023). Examining the relationship between pro-environmental attitudes, self-determination, and sustained intention in eco-friendly sports participation: A study on plogging participants. Sustainability, 15(15), 11806. https://doi.org/10.3390/su151511806
  • Klein, A. (2018). ‘Plogging’ is the Swedish fitness craze for people who want to save the planet. It’s making its way to the U.S. The Washington Post, https://www.washingtonpost.com/news/inspired-life/wp/2018/02/23/plogging-is-the-swedish-fitness-craze-for-people-who-want-to-save-the-planet-its-making-its-way-to-the-u-s
  • Kulakoğlu Dilek, N. (2021). Turizm ve çevresel sürdürülebilirlik bağlamında yeni bir uygulama: Plogging. Kement, Ü. vd., (Ed.), III. Uluslararası Sürdürülebilir Turizm Kongresi içinde (s. 89-93). Bingöl-Ordu.
  • LeCompte, M.D. & Goetz, J.P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of Educational Research, 52(1), 31-60. https://doi.org/10.3102/00346543052001031
  • Lee, W., & Choi, Y. (2023). Examining plogging in South Korea as a new social movement: From the perspective of Claus Offe’s New Social Movement Theory. International Journal of Environmental Research and Public Health, 20(5), 4469. https://doi.org/10.3390/ijerph20054469
  • Li, J. (2022). Prevention of physical injuries in outdoor sports practitioners. Revista Brasileira de Medicina do Esporte, 29. https://doi.org/10.1590/1517-8692202329012022_0369
  • Makary, M. A. (1998). Reported incidence of injuries caused by street glass among urban children in Philadelphia. Injury Prevention, 4(2), 148-149. https://doi.org/10.1136/IP.4.2.148
  • Mallen, C., Stevens, J., Adams, L., & McRoberts, S. (2010). The assessment of the environmental performance of an international multi-sport event. European Sport Management Quarterly, 10(1), 97-122. https://doi.org/10.1080/16184740903460488
  • Martin, S. C. (1999). The influence of outdoor school yard experiences on elementary students' environmental knowledge, attitudes, behaviors, and comfort levels. (Unpublished doctoral dissertation). University of Florida, Gainesville.
  • Martínez-Mirambell, C., Boned-Gómez, S., Urrea-Solano, M., & Baena-Morales, S. (2023). Step by step towards a greener future: The role of plogging in educating tomorrow’s citizens. Sustainability, 15(18), 13558. https://doi.org/10.3390/su151813558
  • Memiş, L. (2023). Türkiye’de sıfır atık politikasının aşılması gereken eşikleri. Türkiye’de sıfır atık: Tespitler, beklentiler, 51.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber [Qualitative research a guide to design and implementation]. (S. Turan, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook. Sage.
  • Millî Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2018). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. sınıflar). Milli Eğitim Basımevi.
  • Morales, S. B., Martínez-Mirambell, C., & Urrea-Solano, M. (2024). Plogging, running towards sustainability: An alternative practice to improve planetary health. In Educational Innovation to Address Complex Societal Challenges (pp. 15-27). IGI Global. DOI: 10.4018/979-8-3693-3073-9.ch002
  • Neuendorf, K. A. (2002). The content analysis guidebook. Sage Publications.
  • Özcan, İ., & Kara, Y. (2024). Atıklar ve geri dönüşüm konusunun öğretimine yönelik okul dışı öğrenme etkinliklerinin başarı, kabul ve görüşler üzerine etkisinin araştırılması. Journal of Computer and Education Research, 12(23), 184-208. https://doi.org/10.18009/jcer.1409921
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni [Qualitative research methods, qualitative research and research design according to five approaches]. (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi.
  • Patton, Q. M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.). Sage Publication. Peacock, J., Bowling, A., Finn, K., & McInnis, K. (2021). Use of outdoor education to increase physical activity and science learning among low-income children from urban schools. American Journal of Health Education, 52(2), 92-100. https://doi.org/10.1080/19325037.2021.1877222
  • Raghavan, R., Panicker, V. V., & Emmatty, F. J. (2020, July). Posture based assessment of Plogging activity. In 2020 International Conference on System, Computation, Automation and Networking (ICSCAN) (pp. 1-5). IEEE. DOI: 10.1109/ICSCAN49426.2020.9262447
  • Roberts, P., & Priest, H. (2006). Reliability and validity in research. Nursing Standard, 20(44), 41- 46. https://link.gale.com/apps/doc/A149022548/HRCA?u=anon~43ac2361&sid=googleScholar&xid=b6973b88
  • Rocher, M., Silva, B., Cruz, G., Bentes, R., Lloret, J., & Inglés, E. (2020). Benefits of outdoor sports in blue spaces. The case of School Nautical Activities in Viana do Castelo. International journal of environmental research and public health, 17(22), 8470. https://doi.org/10.3390/ijerph17228470
  • Rustamova, R. P. (2023). Important features of the formation of ecological culture in students. Journal of Economics and Business Management, 6(4), 67-74. https://doi.org/10.5281/zenodo.1011643
  • Santos-Pastor, M. L., Ruiz-Montero, P. J., Chiva-Bartoll, O., Baena-Extremera, A., & Martínez-Muñoz, L. F. (2022). Environmental education in initial training: Effects of a physical activities and sports in the natural environment program for sustainable development. Frontiers in Psychology, 13, 867899. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2022.867899
  • Sparling, P. B., & Millard-Stafford, M. (1999). Keeping sports participants safe in hot weather. The Physician and Sportsmedicine, 27(7), 27-34. https://doi.org/10.3810/psm.1999.07.914
  • Stemler, S. (2001). An overview of content analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 7(1). https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Şahin, B.Ç. (2008). Pazarlama iletişim medyası olarak web ortamında içerik analizi yapmanın güçlükleri ve olası çözüm önerileri. Yönetim Dergisi, 19(61), 52-71.
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023). On ikinci kalkınma planı (2024-2028). https://www.sbb.gov.tr/kalkinma-planlari/
  • Taş, E., & Gülen, S. (2019). Analysis of the influence of outdoor education activities on seventh grade students. Participatory educational research, 6(2), 122-143. https://doi.org/10.17275/per.19.17.6.2
  • Tekin, N. (2020). Yeşil tüketim yolunda doğa sporları ve etkinlikleri (Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Bolu.
  • UN Environment Programme, (UNEP), (2021). Beat plastic pollution, https://www.unep.org/interactive/beat-plastic-pollution
  • World Cleanup Day, (2024, April 10). World Cleanup Day 2024. https://www.worldcleanupday.org/
  • Yalvaç, M., Kalaycı̇, F. S., & Kalaycı̇, H. (2015). Mersin province elementary and secondary schools in the source separation of solid waste, collection and cost account. Journal of the Institute of Science and Technology, 5(1), 29-35.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, K. R. (2004). “Case study methods” to appear in the 3rd edition of complementary methods for research in education. Washington: American Educational Research Association.
Toplam 61 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Dışı Öğrenme, Fen Bilgisi Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tülay Şenel Çoruhlu 0000-0002-0263-7844

Emre Arslan 0000-0002-2291-946X

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 8 Ekim 2024
Kabul Tarihi 17 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 74

Kaynak Göster

APA Şenel Çoruhlu, T., & Arslan, E. (2025). Çevreye yönelik farkındalık geliştirmede bir okul dışı öğrenme etkinliği: Plogging sporu. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(74), 526-544. https://doi.org/10.21764/maeuefd.1563768

   Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi

33574