CODA (Children of Deaf Adults) olarak tanımlanan işitme yetersizliğine sahip yetişkinlerin işiten çocukları, işiten ve işitmeyen topluluklar arasındaki kesişme noktasında benzersiz bir konuma sahiptir. Bu çalışmada CODA’ların aile, eğitim ve toplum deneyimlerinin incelenmesi ve analiz edilmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik yaklaşımın kullanıldığı çalışmada, Türkiye’nin farklı şehirlerinde yaşayan 16 CODA ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırma, katılımcıların işaret dilini erken yaşta öğrenmeleri ve iki kültürlü bir kimlik geliştirmeleri üzerine odaklanmıştır. Çocukların, işiten ve işitme yetersizliğine sahip dünyalar arasındaki köprü olma rolü, onların sosyal ve eğitim hayatlarında önemli bir yer tutmuştur. CODA'ların ebeveynleri ile olan iletişimleri ve dilsel yetenekleri, hem işitme yetersizliği olan topluluğun bir parçası olmalarını hem de işiten toplumla etkileşimde bulunmalarını sağlamıştır. Katılımcılar, işaret dili ve Türkçe arasında çift dillilik ve kültürel çeşitlilik sayesinde zenginleşmiş bir hayat deneyimi yaşadıklarını belirtmiştir. Ayrıca, işitme yetersizliğine sahip ebeveynlerin çocukları olmanın, empati yeteneğinin gelişimine ve sosyal iletişim becerilerinde güçlenmeye katkıda bulunduğu görülmüştür. CODA’ların mevcut durumunun yansıtılabilmesi için işitme yetersizliği olan ebeveynleri olan ailelerle çalışan çevrelere işitme yetersizliğinin kültürel farkındalığı ve iletişim sorunları hakkında bilgilendirmeler yapılabilir.
''İki Kültür Arasından Dünyaya Yankılanan Ses CODA’ların Aile, Eğitim ve Toplum Deneyimleri'' başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamıştır ve veriler toplanmadan önce Hakkâri Üniversitesi Rektörlüğü Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu 16/12/2022 tarihli 2022/109-1 sayılı etik izin alınmıştır. Karşılaşılacak tüm etik ihlallerde “Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Yayın Kurulunun” hiçbir sorumluluğunun olmadığı, tüm sorumluluğun Sorumlu Yazara ait olduğu ve bu çalışmanın herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiş olduğunu taahhüt ederim.
Hearing children of adults with hearing impairment, defined as CODA (Children of Deaf Adults), are in a unique position at the intersection between hearing and non-hearing communities. This study aimed to examine and analyze CODAs' family, educational and community experiences. In the study using the phenomenological approach, one of the qualitative research designs, semi-structured interviews were conducted with 16 CODAs living in different cities of Turkey. The research focused on participants learning sign language at an early age and developing a bicultural identity. Children's role as a bridge between the hearing and hearing-impaired worlds has an important place in their social and educational lives. CODAs' communication with their parents and their linguistic abilities have enabled them to both become a part of the deaf community and interact with the hearing community. Participants stated that they had an enriched life experience thanks to bilingualism and cultural diversity between sign language and Turkish. Moreover, it has been observed that having children of hearing-impaired parents contributes to the development of empathy skills and strengthening social communication skills. In order to reflect the situation of CODAs, information about the cultural awareness of hearing impairment and communication problems can be provided to those working with families with parents with hearing impairment.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İşitme Engelli Eğitimi, Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 3 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 75 |
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi