Hep Tam Performans! Müdürlerin Ders Denetimi, Öğretmen Kaygısı ve İş Performansı Arasındaki İlişkiler
Yıl 2025,
Cilt: 21 Sayı: 1, 32 - 48, 22.04.2025
İlker Tunç
,
Sevgi Yıldız
,
İsa Menteşe
,
Uğur Teke
,
Kutlucan Karaduman
Öz
Bu çalışmada öğretmenlerin iş performansları ve denetim ilişkisi ele alınmaktadır. Araştırmada okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeyleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygı düzeyleri ve öğretmenlerin iş performansı arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlamaktadır. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden olan ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 2022-2023 eğitim-öğretim yılında MEB’e bağlı örgün eğitim kurumlarında görev yapmakta olan 352 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Okul Müdürlerinin Denetim Görevlerini Yerine Getirme Düzeylerinin Belirlenmesine İlişkin Ölçek”, “Öğretmenlerin Ders Denetim Kaygı Ölçeği” ve “İş Performansı Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin incelenmesi için Hiyerarşik Çoklu Regresyon modelinden yararlanılmıştır. Okul yöneticilerinin denetimleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygıları arasında anlamlı bir ilişki bulunamamışken; öğretmenlerin performansları ile zayıf ve pozitif bir korelasyon bulunmuştur. Ayrıca öğretmenlerin ders denetimi kaygısı ile iş performansları arasında zayıf ve negatif bir korelasyon mevcuttur. Demografik değişkenler açısından incelendiğinde ise kadın öğretmenlerin erkek öğretmenlere göre ders denetimi kaygı düzeylerinin anlamlı olarak yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin eğitim düzeyi ile görev yaptıkları kademe ise iş performansları ve diğer değişkenler üzerinde anlamlı bir farklılık oluşturmamaktadır. Araştırma bulgularına göre öğretmenlerin iş performansı öğretmenlerin ders denetimi kaygıları ile okul yöneticilerinin öğretmen denetimi tarafından anlamlı olarak yordanmaktadır. Okul yöneticilerinin rehberlik odaklı denetimleri ve öğretmenlerle iş birliğini arttırması önerilmektedir.
Kaynakça
- Acheson, K. A. & Gall, M. D. (1997). Techniques in the clinical supervision of teacher: Preservice and inservice application. White Plains, 4, 76-78.
- Akbulut, Ö, ve Çapık, C. (2022). Multivariate statistical analysis and required sample size. J Nursology. 25(2), 111-116.
- Akınalp, D. (2013). Çalışanların kaygı düzeylerinin performans algılarına etkisi. (Tez no.
345004) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye].
- Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin otokratik,demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 640420), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Alkan, E. (2022). Okul müdürlerinin çatışma yönetimi stilleri ile öğretmen performansı ve okul mutluluğu arasındaki ilişki. (Tez no. 773615), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Altun, B. (2014). Denetime eleştirel yaklaşım: öğretmen denetimi nasıl olmalı? (Tez no. 366606), [Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
- Ampofo, S. Y., Onyango, G. A., & Ogola, M. (2019). Influence of school heads' direct supervision on teacher role performance in public senior high schools, central region, Ghana. IAFOR Journal of Education, 7(2), 9-26.
- Arslan, K. (2019, 3 Aralık). SPSS'de T-testi için etki değerini (effect size) hesaplama [Web Günlük Postası]. https://www.galloglu.com/blog/SPSS-de-T-testi-icin-Etki-Degeri-(Effect-Size)-Hesaplama
- Aydın, İ. (2022). Öğretimde denetim.PegemAkademi.
- Beycioğlu, K. & Dönmez, B. (2009). Eğitim denetimini yeniden düşünmek. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 71-93.
- Bige Fırıncıoğulları, E. (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri. (Tez no. 358509), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
- Bilgin Dikmen, M. & Göksoy, S. (2021). Orta okul müdürlerinin yürüttükleri ders denetimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ekev Akademi Dergisi, 6, 351-384.
- Britzman, D. P. (2009). The poetics of supervision: A psychoanalytical experiment for teacher education. Changing English, 16(4), 385-396.
- Brown, T. A. Dinardo, P. A. Lehman, C. L. & Campbell, L.A. (2001). Reliability of dsm-iv anxiety and mood disorders: implications of the classification of emotional disorders. Journal Of Abnormal Psychology, 110, 49-58.
- Buluç, B. (1997). Türk eğitim sisteminde teftiş ve denetim alt sisteminin gelişim süreci. Bilgi Çağında Eğitim Dergisi, Ekim, Kasım, Aralık, 27-30.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Can, H. Akgün, A. & Kavuncubaşı, Ş. (1998). Kamu ve özel kesimde personel yönetimi. Siyasal Kitabevi.
- Chidi, N. & Victor, A. A. (2017). Principals’ supervisory techniques as correlates of teachers’ job performance in secondary schools in Ebonyi State, Nigeria. International Journal for Social Studies, 3(10).
- Christenson C. Johnson, T. W. & Stinson, J. E. (1982). The supervisor’s job. Supervising Addision, 10, 104-111.
- Cook, R.D. (1977) Detection of ınfluential observations in linear regression. Technometrics, 19, 15-18. http://dx.doi.org/10.2307/1268249
- Çöl, G. (2008). Algilanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
- Deniz, B. & Demirdağ, S. (2020). Öğretmenlerin algılarına göre okul kültürü, sınıf yönetimi ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 65-81.
- Deniz, B. (2021). Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel destek, örgütsel sinizm ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. 675154), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye].
- Dilbaz Sayın, S. S. (2017). Okul iklimi ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye]. (Tez no. 471015),
- Doğan, S. Yıldız, S. & Katıtaş, S. (2023). Madalyonun iki yüzü: yönetici ve öğretmenlerin ders denetimine ilişkin bakış açılarının karşılaştırılması. International Innovative Education Researcher (IEdRes), 3(2), 1-31. https://doi.org/10.29228/iedres.69245
- Ergen, H. & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 2-19.
- Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Seçkin Yayıncılık.
- Eskibağ, Ş. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş doyumları ile mesleki performans arasındaki ilişki.
[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Eşsiz, İ. (2023). Öğretmenlerin örgütsel muhalefetleri ile işperformansı algıları arasındaki ilişkinin iincelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
- Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısından bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.401010
- Gölcük, H. (2022). Okul müdürlerinin ders denetim yeterlikleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. ), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Türkiye].
- Gölcük, H., & Atik, S. (2022). Okul müdürlerinin ders denetim yeterlikleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1841-1869.
- Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis. Multivariate behavioral research, 26(3), 499-510.
- Gujarati, D. N. (2003). Basic econometrics (4th ed.). McGraw-Hill.
- Gündüz, H. B. & Ömür, Y. E. (2016). Supervision anxiety as a predictor for organizational cynicism in teachers. International Journal of Human Sciences,13(1), 1381-1394.
- Gündüz, Y. (2017). İlköğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1681-1694.
- Gündüz, Y. & Coşkun, K. (2011). Teftiş uygulamalarının öğretmenlerde yarattığı stres düzeyinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 367-388.
- Ilgaz, A. Ö. (2011). Öğretmen performansına denetimin ve yöneticilerin etkileri. (Tez no. 296623), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye],
- Karakış, H. G. (2019). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerinin belirlenmesi. (Tez no. 537387), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi, Türkiye].
- Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. 34. Baskı. Nobel Yayınları.
- Karasu, Y. & Cömert, M. (2019). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygı düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 93-120.
- Kartopu, S. (2012). Kaygının kader algıları ile ilişkisi (Kahramanmaraş örneği). (Tez no. 323404), [Yayımlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Türkiye].
- Kelebek, D.(2023). Okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışları ile okul kültürünün öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 821723), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Kısakaya, A. & Özbaş, M. (2021). Sosyalleşme ve kültürleme merkezi olarak okul. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(77), 3237-3243.
- Kirkman, B. L., & Rosen, B. (1999). Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management journal, 42(1), 58-74.
- Kunduz, E. (2007). İlköğretim müfettişlerinin çağdaş eğitim denetim ilkelerine ve kliniksel denetime yönelik davranışlarına ilişkin öğretmen algıları. (Tez no. 219339), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Türkiye].
- Kurban, C. & Tok, T. N. (2018). Okul müdürlerinin performans denetim sistemindeki rolünün, öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 1-17.
- Kurtoğlu, S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin denetim kaygı düzeyleri. (Tez no. 456607), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Türkiye].
- Leithwood, K. A. & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. National College for School Leadership.
- MEB (Ed.). (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 28758 Sayılı Resmi Gazete.
- MEB (2023). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği. 11.04.2023 tarihli ve 32160 sayılı Resmi Gazete.
- Mintz, J. (2007). Psychodynamic perpectives on teacher stress. Psychodynamic Practice, 13(2), 153-166.
- Neter, J., Wasserman, W. and Kutner, M.H. (1983) Applied linear regression models. Richard D. Irwin, Inc., Homewood.
- Özgüven, Ġ. E. (1994). Psikolojik testler. PDREM Yayınları.
- Polat, E. (2022). Denetim modelleri ile öğretmen performansı ve okul etkililiği arasındaki İlişki. (Tez no. 792552), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye]. ,
- Polat, Ş., & Abaslı, K. (2019). Öğretmen algılarına göre örgütsel özdeşleşme, iş performansı ve psikolojik kırılganlık arasındaki İlişki. S. Olkun, M. E. Deniz, M. Toran, M. H. Sarı, & H. Kamışlı içinde, İlköğretim Çalışmaları Bütünsel Açıdan Çocuk (s. 451-475). Pegem Akadem
- Putra, S. P., & Hariri, H. (2023). The effect of principal supervision on teacher performance: literature review. Jurnal Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 63-70.
- Seyidoğlu, Y. (2020). Öğretmen algılarına gore okul müdürlerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. 632186), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi, Türkiye],
- Sigler, T. H., & Pearson, C. M. (2000). Creating an empowering culture: examining the relationship between organizational culture and perceptions of empowerment. Journal of quality management, 5(1), 27-52.
- Sincer, S. (2021). Öğretmen performansı, örgütsel sadakat ve karizmatik liderlik arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir karma yöntem araştırması. (Tez no. 699660), [Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiye].
- Taymaz, H. (1984). Ders denetimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 17(1), 9-19. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001026
- Temiz, S. (2018). Okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen algılarının incelenmesi. (Tez no. 511736), [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Türkiye].
- Topçu, İ. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin öğretim denetimi görevlerini yerine getirme biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
- Tosuntaş, Ş. B. (2017). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına etki eden faktörler ve öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 479541), [Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye].
- Tosuntaş, Ş. B. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
- Withall, J., & Wood, F. H. (1979). Taking the threat out of classroom observation and feedback. Journal of Teacher Education, 30(1), 55-58.
- Yeşil, D. & Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler iEnstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
- Yıldız, S. Katıtaş, S. & Doğan, S. (2023). Always full performance! The relationship between burnout, organizational commitment and job performance in school administrators. ICLEL Conferences, 9(1), 25-40. http://dx.doi.org/10.25233/ijlel.1300816
- Yılmazoğlu Özdoğa, B. (2012). Denetim kaygısına yönelik öğretmen ve denetmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Özel Sayı 2), 98-109.
Always full performance! The relationship between school principals' level of fulfillment of their supervision duties and teachers' lesson supervision anxiety level and job performance.
Yıl 2025,
Cilt: 21 Sayı: 1, 32 - 48, 22.04.2025
İlker Tunç
,
Sevgi Yıldız
,
İsa Menteşe
,
Uğur Teke
,
Kutlucan Karaduman
Öz
In this study, teachers' job performance and supervision relationship are discussed. It aims to examine the relationship between school principals' level of fulfillment of their supervision duties, teachers' course supervision anxiety levels and teachers' job performance. Relational screening and causal comparison model, which are among the quantitative research methods, were used in the research. The sample of the research consists of 352 teachers working in formal education institutions affiliated with the Ministry of National Education in the 2022-2023 academic years. "Scale for Determining the Levels of Fulfillment of Supervision Duties of School Principals", "Teachers' Lesson Supervision Anxiety Scale" and "Job Performance Determination Scale" were used as data collection tools in the research. First, normality analyzes were performed. Then, the Hierarchical Multiple Regression model was used to examine the relationships between the variables. When the findings of the study are examined, according to teachers' perceptions, their job performance is very high; It was determined that course supervision concerns were low. The supervision levels of school administrators are above average according to teachers' perceptions. While no significant relationship was found between school administrators' supervision and teachers' course supervision concerns; a weak and positive correlation was found with teachers' performance. Additionally, there is a weak and negative correlation between teachers' course supervision anxiety and their job performance. When examined in terms of demographic variables, it was determined that female teachers' course supervision anxiety levels were significantly higher than male teachers. Teachers' education level and the level they work in do not create a significant difference on their job performance and other variables. According to the research findings, teachers' job performance is significantly predicted by teachers' course supervision concerns and school administrators' teacher supervision. Suggestions are presented in the light of relevant findings and literature.
Kaynakça
- Acheson, K. A. & Gall, M. D. (1997). Techniques in the clinical supervision of teacher: Preservice and inservice application. White Plains, 4, 76-78.
- Akbulut, Ö, ve Çapık, C. (2022). Multivariate statistical analysis and required sample size. J Nursology. 25(2), 111-116.
- Akınalp, D. (2013). Çalışanların kaygı düzeylerinin performans algılarına etkisi. (Tez no.
345004) [Yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye].
- Aktaş, A. (2020). Okul müdürlerinin otokratik,demokratik, işbirlikçi ve serbest bırakıcı liderlik stillerinin öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 640420), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Alkan, E. (2022). Okul müdürlerinin çatışma yönetimi stilleri ile öğretmen performansı ve okul mutluluğu arasındaki ilişki. (Tez no. 773615), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Altun, B. (2014). Denetime eleştirel yaklaşım: öğretmen denetimi nasıl olmalı? (Tez no. 366606), [Yayımlanmamış yüksek lisanstezi, Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
- Ampofo, S. Y., Onyango, G. A., & Ogola, M. (2019). Influence of school heads' direct supervision on teacher role performance in public senior high schools, central region, Ghana. IAFOR Journal of Education, 7(2), 9-26.
- Arslan, K. (2019, 3 Aralık). SPSS'de T-testi için etki değerini (effect size) hesaplama [Web Günlük Postası]. https://www.galloglu.com/blog/SPSS-de-T-testi-icin-Etki-Degeri-(Effect-Size)-Hesaplama
- Aydın, İ. (2022). Öğretimde denetim.PegemAkademi.
- Beycioğlu, K. & Dönmez, B. (2009). Eğitim denetimini yeniden düşünmek. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2), 71-93.
- Bige Fırıncıoğulları, E. (2014). İlkokul müdürlerinin ders denetimleri ile ilgili öğretmen görüşleri. (Tez no. 358509), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
- Bilgin Dikmen, M. & Göksoy, S. (2021). Orta okul müdürlerinin yürüttükleri ders denetimi uygulamalarında karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ekev Akademi Dergisi, 6, 351-384.
- Britzman, D. P. (2009). The poetics of supervision: A psychoanalytical experiment for teacher education. Changing English, 16(4), 385-396.
- Brown, T. A. Dinardo, P. A. Lehman, C. L. & Campbell, L.A. (2001). Reliability of dsm-iv anxiety and mood disorders: implications of the classification of emotional disorders. Journal Of Abnormal Psychology, 110, 49-58.
- Buluç, B. (1997). Türk eğitim sisteminde teftiş ve denetim alt sisteminin gelişim süreci. Bilgi Çağında Eğitim Dergisi, Ekim, Kasım, Aralık, 27-30.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2009). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Can, H. Akgün, A. & Kavuncubaşı, Ş. (1998). Kamu ve özel kesimde personel yönetimi. Siyasal Kitabevi.
- Chidi, N. & Victor, A. A. (2017). Principals’ supervisory techniques as correlates of teachers’ job performance in secondary schools in Ebonyi State, Nigeria. International Journal for Social Studies, 3(10).
- Christenson C. Johnson, T. W. & Stinson, J. E. (1982). The supervisor’s job. Supervising Addision, 10, 104-111.
- Cook, R.D. (1977) Detection of ınfluential observations in linear regression. Technometrics, 19, 15-18. http://dx.doi.org/10.2307/1268249
- Çöl, G. (2008). Algilanan güçlendirmenin işgören performansı üzerine etkileri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9(1), 35-46.
- Deniz, B. & Demirdağ, S. (2020). Öğretmenlerin algılarına göre okul kültürü, sınıf yönetimi ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(1), 65-81.
- Deniz, B. (2021). Öğretmenlerin algılarına göre örgütsel destek, örgütsel sinizm ve öğretmen performansları arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. 675154), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, Türkiye].
- Dilbaz Sayın, S. S. (2017). Okul iklimi ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Türkiye]. (Tez no. 471015),
- Doğan, S. Yıldız, S. & Katıtaş, S. (2023). Madalyonun iki yüzü: yönetici ve öğretmenlerin ders denetimine ilişkin bakış açılarının karşılaştırılması. International Innovative Education Researcher (IEdRes), 3(2), 1-31. https://doi.org/10.29228/iedres.69245
- Ergen, H. & Eşiyok, İ. (2017). Okul müdürlerinin ders denetimi yapmasına ilişkin öğretmen görüşleri. Çağdaş Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 2-19.
- Erkuş, A. (2011). Davranış bilimleri için bilimsel araştırma süreci. Seçkin Yayıncılık.
- Eskibağ, Ş. (2014). Öğretmenlerin örgütsel bağlılık ve iş doyumları ile mesleki performans arasındaki ilişki.
[Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Eşsiz, İ. (2023). Öğretmenlerin örgütsel muhalefetleri ile işperformansı algıları arasındaki ilişkinin iincelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Siirt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Siirt.
- Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (7th Ed.). New York: McGraw-Hill.
- Gerçek, M. (2018). Mesleki kaygı ve kariyer uyumluluğu arasındaki ilişkiler: Öğretmen adayları açısından bir inceleme. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 297-312. https://doi.org/10.26468/trakyasobed.401010
- Gölcük, H. (2022). Okul müdürlerinin ders denetim yeterlikleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. ), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İnönü Üniversitesi, Türkiye].
- Gölcük, H., & Atik, S. (2022). Okul müdürlerinin ders denetim yeterlikleri ile öğretmenlerin ders denetimi kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(3), 1841-1869.
- Green, S. B. (1991). How many subjects does it take to do a regression analysis. Multivariate behavioral research, 26(3), 499-510.
- Gujarati, D. N. (2003). Basic econometrics (4th ed.). McGraw-Hill.
- Gündüz, H. B. & Ömür, Y. E. (2016). Supervision anxiety as a predictor for organizational cynicism in teachers. International Journal of Human Sciences,13(1), 1381-1394.
- Gündüz, Y. (2017). İlköğretim kurumlarında görev yapan müdürlerin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(5), 1681-1694.
- Gündüz, Y. & Coşkun, K. (2011). Teftiş uygulamalarının öğretmenlerde yarattığı stres düzeyinin incelenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 367-388.
- Ilgaz, A. Ö. (2011). Öğretmen performansına denetimin ve yöneticilerin etkileri. (Tez no. 296623), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye],
- Karakış, H. G. (2019). Okul müdürlerinin denetim görevlerini yerine getirme düzeylerinin belirlenmesi. (Tez no. 537387), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi, Türkiye].
- Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi. 34. Baskı. Nobel Yayınları.
- Karasu, Y. & Cömert, M. (2019). İlköğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin ders denetimine ilişkin kaygı düzeyleri. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31, 93-120.
- Kartopu, S. (2012). Kaygının kader algıları ile ilişkisi (Kahramanmaraş örneği). (Tez no. 323404), [Yayımlanmamış doktora tezi, Erciyes Üniversitesi, Türkiye].
- Kelebek, D.(2023). Okul yöneticilerinin öğretim liderliği davranışları ile okul kültürünün öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 821723), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
- Kısakaya, A. & Özbaş, M. (2021). Sosyalleşme ve kültürleme merkezi olarak okul. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 8(77), 3237-3243.
- Kirkman, B. L., & Rosen, B. (1999). Beyond self-management: Antecedents and consequences of team empowerment. Academy of Management journal, 42(1), 58-74.
- Kunduz, E. (2007). İlköğretim müfettişlerinin çağdaş eğitim denetim ilkelerine ve kliniksel denetime yönelik davranışlarına ilişkin öğretmen algıları. (Tez no. 219339), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Türkiye].
- Kurban, C. & Tok, T. N. (2018). Okul müdürlerinin performans denetim sistemindeki rolünün, öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1), 1-17.
- Kurtoğlu, S. (2017). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin denetim kaygı düzeyleri. (Tez no. 456607), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Türkiye].
- Leithwood, K. A. & Riehl, C. (2003). What we know about successful school leadership. National College for School Leadership.
- MEB (Ed.). (2013). Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. 28758 Sayılı Resmi Gazete.
- MEB (2023). Milli Eğitim Bakanlığı Teftiş Kurulu Yönetmeliği. 11.04.2023 tarihli ve 32160 sayılı Resmi Gazete.
- Mintz, J. (2007). Psychodynamic perpectives on teacher stress. Psychodynamic Practice, 13(2), 153-166.
- Neter, J., Wasserman, W. and Kutner, M.H. (1983) Applied linear regression models. Richard D. Irwin, Inc., Homewood.
- Özgüven, Ġ. E. (1994). Psikolojik testler. PDREM Yayınları.
- Polat, E. (2022). Denetim modelleri ile öğretmen performansı ve okul etkililiği arasındaki İlişki. (Tez no. 792552), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye]. ,
- Polat, Ş., & Abaslı, K. (2019). Öğretmen algılarına göre örgütsel özdeşleşme, iş performansı ve psikolojik kırılganlık arasındaki İlişki. S. Olkun, M. E. Deniz, M. Toran, M. H. Sarı, & H. Kamışlı içinde, İlköğretim Çalışmaları Bütünsel Açıdan Çocuk (s. 451-475). Pegem Akadem
- Putra, S. P., & Hariri, H. (2023). The effect of principal supervision on teacher performance: literature review. Jurnal Humaniora dan Ilmu Pendidikan, 2(2), 63-70.
- Seyidoğlu, Y. (2020). Öğretmen algılarına gore okul müdürlerinin vizyoner liderlik yeterlikleri ile öğretmen performansı arasındaki ilişkinin incelenmesi. (Tez no. 632186), [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Siirt Üniversitesi, Türkiye],
- Sigler, T. H., & Pearson, C. M. (2000). Creating an empowering culture: examining the relationship between organizational culture and perceptions of empowerment. Journal of quality management, 5(1), 27-52.
- Sincer, S. (2021). Öğretmen performansı, örgütsel sadakat ve karizmatik liderlik arasındaki ilişkinin incelenmesi: Bir karma yöntem araştırması. (Tez no. 699660), [Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi, Türkiye].
- Taymaz, H. (1984). Ders denetimi. Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences (JFES), 17(1), 9-19. https://doi.org/10.1501/Egifak_0000001026
- Temiz, S. (2018). Okul müdürlerinin denetim rollerine ilişkin öğretmen algılarının incelenmesi. (Tez no. 511736), [Yüksek Lisans Tezi, Gaziantep Üniversitesi, Türkiye].
- Topçu, İ. (2010). Devlet ve özel ilköğretim okullarında yöneticilerin öğretim denetimi görevlerini yerine getirme biçimleri. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 34 (2), 31-39.
- Tosuntaş, Ş. B. (2017). Öğretmenlerin etkileşimli tahta kullanımına etki eden faktörler ve öğretmen performansına etkisi. (Tez no. 479541), [Yayımlanmamış doktora tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, Türkiye].
- Tosuntaş, Ş. B. (2020). Öğretmenlik mesleği genel yeterliklerinin incelenmesi. Academy Journal of Educational Sciences, 4(1), 53-61.
- Withall, J., & Wood, F. H. (1979). Taking the threat out of classroom observation and feedback. Journal of Teacher Education, 30(1), 55-58.
- Yeşil, D. & Kış, A. (2015). Okul müdürlerinin ders denetimine ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimler iEnstitüsü Dergisi, 2(3), 27-45.
- Yıldız, S. Katıtaş, S. & Doğan, S. (2023). Always full performance! The relationship between burnout, organizational commitment and job performance in school administrators. ICLEL Conferences, 9(1), 25-40. http://dx.doi.org/10.25233/ijlel.1300816
- Yılmazoğlu Özdoğa, B. (2012). Denetim kaygısına yönelik öğretmen ve denetmen algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (Özel Sayı 2), 98-109.