Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel özdeşleşme ve adaletin okul kültürünü yordama düzeyinin incelenmesidir. Yordayıcı ilişkisel tarama modelindeki bu araştırma için veriler 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Giresun il merkezindeki kamuya bağlı temel eğitim düzeyinde çalışan eğitim çalışanlarından toplanmıştır. İlgili evreni temsil için veri toplanan örneklem grubunun tahmin duyarlılığının %90,2 olarak gerçekleştiği araştırmada veriler, geçerlilik güvenilirlik çalışmaları eğitim örgütleri üzerinde sınanmış üç ölçek ile toplanmıştır. Veri analizlerinin istatistik paket programı kullanılarak betimsel istatistikler, gruplar arası fark analizleri, korelasyon analizi, çoklu doğrusal regresyon analizi ile gerçekleştirildiği bu araştırmanın sonuçları araştırmaya katılan eğitim çalışanlarının örgütsel özdeşleşme, adalet ve okul kültürünün alt boyutlarına ilişkin görüşlerinin araştırmada seçilen bazı bağımsız değişkenlere göre farklılaştığını ancak, bu farkların etki değerlerinin çoğunlukla küçük değerler aldığını; alanda yapılan diğer araştırma bulgularına benzer biçimde eğitim örgütleri için özdeşleşme, adalet ve okul kültürü arasında pozitif genelde orta düzeyde ilişkiler bulunduğunu ve örgütsel özdeşleşme ile örgütsel adaletin okul kültürünün alt boyutlarını pozitif yönde düşük düzeyde yordadığını göstermektedir.
Araştırma etik izni Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kuruludan 5 Nisan 2023 tarih ve 05/06 sayılı karar ile; veri toplama izni ise, Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı Giresun İl Millî Eğitim Müdürlüğünden 22 Mayıs 2023 tarih 76571127 sayılı karar ile alınmıştır.
Makale metnimiz birinci yazarın ikinci yazar danışmanlığında hazırladığı yüksek lisans tezine dayanmaktadır. Makalemiz için yapacağınız değerlendirmeleri heyecanla bekliyor, saygılar sunuyoruz.
The aim of this study is to examine the extent to which teachers' perceived organizational identification and justice predict school culture. The data for this predictive correlational study were collected during the 2022-2023 academic year from educational employees working at the primary education level in public institutions in the central district of Giresun. In the study, where the predictive sensitivity of the sample group representing the relevant population was determined to be 90.2%, data were collected using three scales that had been tested for validity and reliability in educational organizations. The results of this study, in which data analyses were conducted using descriptive statistics, group difference analyses, correlation analysis, and multiple linear regression analysis with a statistical software package, indicate that the participating educational employees' views on the subdimensions of organizational identification, justice, and school culture varied according to certain independent variables selected for the study. However, the effect sizes of these differences were generally small. Similar to findings from other studies in the field, the results also reveal generally moderate positive relationships between identification, justice, and school culture in educational organizations, and that organizational identification and organizational justice positively predict the subdimensions of school culture at a low level.
identification justice school culture educational organization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1 |
Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.