Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Kültürünü Yordamada Eğitim Çalışanlarının Örgütsel Özdeşleşme ve Adalet Algısı

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 109 - 131, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1532076

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin algıladıkları örgütsel özdeşleşme ve adaletin okul kültürünü yordama düzeyinin incelenmesidir. Yordayıcı ilişkisel tarama modelindeki bu araştırma için veriler 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Giresun il merkezindeki kamuya bağlı temel eğitim düzeyinde çalışan eğitim çalışanlarından toplanmıştır. İlgili evreni temsil için veri toplanan örneklem grubunun tahmin duyarlılığının %90,2 olarak gerçekleştiği araştırmada veriler, geçerlilik güvenilirlik çalışmaları eğitim örgütleri üzerinde sınanmış üç ölçek ile toplanmıştır. Veri analizlerinin istatistik paket programı kullanılarak betimsel istatistikler, gruplar arası fark analizleri, korelasyon analizi, çoklu doğrusal regresyon analizi ile gerçekleştirildiği bu araştırmanın sonuçları araştırmaya katılan eğitim çalışanlarının örgütsel özdeşleşme, adalet ve okul kültürünün alt boyutlarına ilişkin görüşlerinin araştırmada seçilen bazı bağımsız değişkenlere göre farklılaştığını ancak, bu farkların etki değerlerinin çoğunlukla küçük değerler aldığını; alanda yapılan diğer araştırma bulgularına benzer biçimde eğitim örgütleri için özdeşleşme, adalet ve okul kültürü arasında pozitif genelde orta düzeyde ilişkiler bulunduğunu ve örgütsel özdeşleşme ile örgütsel adaletin okul kültürünün alt boyutlarını pozitif yönde düşük düzeyde yordadığını göstermektedir.

Etik Beyan

Araştırma etik izni Giresun Üniversitesi Sosyal Bilimler Fen ve Mühendislik Bilimleri Araştırmaları Etik Kuruludan 5 Nisan 2023 tarih ve 05/06 sayılı karar ile; veri toplama izni ise, Millî Eğitim Bakanlığına (MEB) bağlı Giresun İl Millî Eğitim Müdürlüğünden 22 Mayıs 2023 tarih 76571127 sayılı karar ile alınmıştır.

Teşekkür

Makale metnimiz birinci yazarın ikinci yazar danışmanlığında hazırladığı yüksek lisans tezine dayanmaktadır. Makalemiz için yapacağınız değerlendirmeleri heyecanla bekliyor, saygılar sunuyoruz.

Kaynakça

  • Akan, D. (2016). Okul kültürü bağlamında ilköğretim kurumlarında etkili okul değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1096-1116.
  • Akın, Ö., & Aksoy, M. (2020). Lider-üye etkileşiminin, işten ayrılma niyetine etkisinde örgütsel adalet ve iş tatmininin aracı rolü: Bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 549-582. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.632900
  • Akgüney, E. (2014). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılamaları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Tez no. 372324) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye].
  • Akman, Y. (2018). Örgütsel adalet, iş motivasyonu ve öğretmen performansı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(1), 164-187. https://doi.org/10.14812/cuefd.371642.
  • Akyol, B., & Öztaban, A. (2022). The analysis of the relationship between organizational identification and organizational forgiveness perceptions of teachers. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 8(2), 206-222. https://doi.org/10.38089/ekuad.2022.112
  • Alcan, E. E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez no. 494170) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Alev, S. (2021). The relationship between organizational justice, professional motivation and organizational identification: A study on teachers. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(4), 128-139. https://doi.org/ 10.29329/epasr.2021.383.7
  • Ali, I. M., Pascoe, C., & Warne, L. (2002). Interactions of organizational culture and collaboration in working and learning. Journal of Educational Technology & Society, 5(2), 60-68.
  • Alkan, F., Kesik, F. (2023). Eğitim örgütlerinde örgütsel özdeşleşme konusunda yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi: Bir sistematik derleme çalışması. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 8(2), 1-22.
  • Alkış, H., & Güngörmez, E. (2015). Örgütsel adalet algısı ile performans arasındaki ilişki: Adıyaman ili örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(21), 937-967.
  • Altaş, S. S., & Çekmecelioğlu, H. G. (2015). Örgütsel adalet algısının iş tatmini, örgütsel bağlılık ve iş performansı üzerindeki etkileri: okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(3), 421-439. https://doi.org/10.16951/iibd.01902
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 463-485.
  • Altınok, S., & Yıldırım, A. (2023). Örgütsel değerler ile örgüt iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 103-123.
  • Argon, T., & Ekinci, S. (2016). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-19.
  • Arı, M., Gündoğdu, S., Çınkılıç, A., & Kaya, A. (2023). Örgütsel adalet hakkında öğretmen görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(55), 4250-4258. https://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.73210
  • Arseven, A. D. (1994). Alan araştırma yöntemi ilkeler teknikler örnekler. Gül.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325-374. https://doi.org/10.1177/0149206308316059
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39. https://doi.org/10.2307/258189
  • Atay, Ö., Karyağdı, N., & Selçuk, M. (2023). Kurum kültürünü geliştirmede değer temelli yönetim anlayışı (4. baskı). Pegem Akademi.
  • Ayık, A., & Ada, Ş. (2009). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkililiği arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 429-446.
  • Balay, R., Kaya, A., & Cülha, A. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel sinizm ilişkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(2), 123-144.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. PegemA.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. PegemA.
  • Başar, U., & Sığrı, Ü. (2015). Effects of teachers’ organizational justice perceptions on intention to quit: Mediation role of organizational identification. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 45-59.
  • Beugré, C. D. (2002). Understanding organizational justice and its impact on managing employees: An African perspective. The International Journal of Human Resource Management, 13(7), 1091–1104. https://doi.org/10.1080/09585190210131311
  • Bhattacharya, C. B., Rao, H., & Glynn, M. A. (1995). Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. Journal of marketing, 59(4), 46-57. https://doi.org/10.2307/1252327
  • Bodur, E., & Argon, T. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 75-88.
  • Boroş, S. (2008). Organizational identification: Theoretical and empirical analyses of competing conceptualizations. Cognition, Brain, Behavior, XII(1), 1-28.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. PegemA.
  • Cai, H. (2024). The predicament of social sciences in the 20th century: A dialogue with Clifford Geertz’s essay “Thick description: toward an interpretive theory of culture” (Part I). International Journal of Anthropology and Ethnology, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41257-023-00102-2
  • Cameron, K. S., & Ettington, D. R. (1988). The conceptual foundation of organizational culture (Working paper no 544). University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/35462/b1410477.0001.001.pdf?se
  • Chan, W. Y., Lau, S., Nie, Y., Lim, S., & Hogan, D. (2008). Organizational and personal predictors of teacher commitment. American Educational Research Journal, 45(3), 597-630. https://www.jstor.org/stable/27667145
  • Cheney, G., & Christensen, L.T. (2001) Organizational identity at issue: Linkages between ‘internal’ and ‘external’ organizational communication. F.M. Jablin & L.L. Putnam (Ed.), New handbook of organizational communication içinde (s.19-40). Sage.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Lawrence Erlbaum.
  • Cohen, R. L. (1987). Distributive justice: Theory and research. Social justice research, 1, 19-40.
  • Cox, T. (1994). Cross cultural analysis of factors impacting starategy implementation: The US vs. Japan (Working paper no 9410-02). University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/35513/b1712007.0001.001.pdf?sequence=2
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (4. Basımdan çeviri). S. B. Demir (Çev. Ed.). Nobel.
  • Cüce, H., Güney, S., & Tayfur, Ö. (2013). Örgütsel adalet algılarının örgütsel özdeşleşme üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-30. https://doi.org/10.17065/huniibf.103652
  • Çanak, M., & Avcı, Ö. Y. (2016). Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ve örgütsel iletişim düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 91-110.
  • Çekiç, E. (2018). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin görüşlerine göre örgütsel adalet ve örgütsel iklim arasındaki ilişki (Tez no. 503101) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Türkiye].
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çokluk, Ö., Sekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için çok degişkenli istatistik SPSS ve L1SREL uygulamaları. PegemA.
  • Dalga, N., Rehber, N., & Rehber, E. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel adalet algısının oluşmasında eğitim yöneticilerinin rolünün incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(32), 211-223. https://doi.org/10.52096/usbd.7.32.14
  • Deal, T. E., & Peterson, K.D. (1994). The leadership paradox: Balancing logic and artistry in schools. Jossey-Bass.
  • Deal, T. E., & Peterson, K. D. (1999). Shaping school culture: The heart of leadership. Jossey-Bass.
  • Demir, K. (2016). Relations between teachers’ organizational justice perceptions and organizational commitment and job satisfaction in the school: A meta-analysis. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1408-1417. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3396
  • Demirdağ, S. (2017). Ücretli öğretmen algılarına göre ilkokul yöneticilerinin örgütsel adalet, örgütsel güven ve yıldırma davranışları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 132-153.
  • Demirdal, M. B. (2019). İnsan haklarının temellendirilmesine yardımcı bir kavram: Adalet ilkeleri. İnsan Hakları Yıllığı, 37, 1-35.
  • Demirhan, G. (2023). School culture types as predictors of school leadership capacity. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(3), 715–723. https://doi.org/10.52380/ijcer.2023.10.3.535
  • Demirtaş, Z., & Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(4), 523-544
  • Doğan, A. (2017). Algılanan liderlik tarzının üretkenlik karşıtı iş davranışlarının ortaya çıkmasındaki etkisinde örgüt kültürünün rolü: lojistik endüstrisinde bir araştırma (Tez no. 460681) [Doktora tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Türkiye].
  • Doğan, E., Güllü, R., Akbulut, E., & Eser, H. (2023). Öğretmen görüşlerine göre örgütsel güvenin sağlanması. International Academic Social Resources Journal, 8(54), 3881-3889. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.71949
  • Doğan, H., & Yıldırım, N. (2022). Sosyal adalet liderliği ve okul iklimi arasındaki ilişki. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 5(3), 174-195. https://doi.org/10.52848/ijls.1146935
  • Dutton, J., Dukerich, J., & Harquail, C. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
  • Dündar, T., & Tabancalı, E. (2012). The relationship between organizational justice perceptions and job satisfaction levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5777-5781.
  • Eisenberger, R., Cummings, J., Armeli, S., & Lynch, P. (1997). Perceived organizational support, discretionary treatment, and job satisfaction. Journal of Appliced Psychology, 82, 812-820.
  • Erdoğan, B. (2002). Antecedents and consequences of justice perceptions in perfomance appraisals. Human Resources Management Review, 12, 555-578. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(02)00070-0
  • Ertürk, R., & Aydın, B. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet ve içsel motivasyona yönelik algılarının incelenmesi. INES Journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 233-246.
  • Estaji, M. & Zhaleh, K. (2021). Teachers’ perceptions, experiences, and challenges of incorporating justice in English as a foreign language classrooms. Polish Psychological Bulletin, 52(3), 251–269. https://doi.org/ 10.24425/ppb.2021.137889
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191.
  • Fiorilli, C., Albanese, O., Gabola, P., & Pepe, A. (2017). Teachers’ emotional competence and social support: Assessing the mediating role of teacher burnout. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(2), 127-138.
  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Teachers College.
  • Geertz, C. (2017). The interpretation of culture (3. baskı). Basic Books.
  • Gencer, M. (2022). Okul yöneticilerinin öğretmenlerin motivasyonlarına etki eden davranışları: Bir meta-sentez çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 27-43. https://doi.org/10.33437/ksusbd.855302
  • Gioia, D. A., Patvardhan, S. D., Hamilton, A. L., & Corley, K. G. (2013) Organizational identity formation and change. The Academy of Management Annals, 7(1), 123-193. https://doi.org/10.1080/19416520.2013.762225
  • Göçer, Ö., & Demir, K. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü ve yönetici desteği algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki: Alanya ilçesi örneği. Educatione, 1(2), 235-258.
  • Gök, R., & Tarayan, M. (2023). İlkokul öğretmenlerinin olumlu okul iklimine ilişkin görüşleri. Asya StudiesAcademic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(24), 43-66.
  • Greenberg, J. (1987). A taxonomy of organizational justice theories. Academy of Management Review, 12(1), 9-22.
  • Güçlü, N. (2014). Kültür. N. Güçlü (Ed.), Okul kültürü içinde (s.1-41). Pegem Akademi.
  • Güler, E., & Özgenel, M. (2023). Okul büyüklüğü, okul kültürü ve öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler örüntüsü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1474-1501. https://doi.org/10.15869/itobiad.1270644
  • Gümüşeli, A. İ. (2014). Eğitim ve öğretim yönetimi. Pegem Akademi.
  • Gürpınar, G. (2006). An emprical study of relationships among organizational justice, organizational commitment, Leader-member exchange and turnover intention (Tez no. 188609) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Türkiye]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hatch, M. J., & Schultz, M. (2002). The dynamics of organizational identity. Human Relations, 55(8), 989–1018. Hatipoğlu, G. (2022). Örgütsel saygınlık ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkide sosyal rol kimliğinin ve örgütsel tinselliğin aracı rolü (Tez no. 719405) [Doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Türkiye].
  • Harris, G. E., & Cameron, J. E. (2005). Multiple dimensions of organizational ıdentification and commitment as predictors of turnover intentions and psychological well-being. Canadian Journal of Behavioural Science, 37(3), 159-169.
  • He, H., & Brown, A. D. (2013). Organizational identity and organizational identification: A review of the literature and suggestions for future research. Group and Organization Management, 38(1), 3-35. https://doi.org/10.1177/1059601112473815
  • Higgins-D’Alessandro, A., & Sadh, D. (1998). The dimensions and measurement of school culture: Understanding school culture as the basis for school reform. International Journal of Educational Research, 7(1), 553–569. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(97)00054-2
  • Hite, R. E., & Hawes, J. M. (1991). Understanding the Japanese culture for business success. Journal of Managerial Issues, 3(1), 31–45. http://www.jstor.org/stable/40603897
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences. Sage.
  • Hofstede, G. (1983). National cultures in four dimension: A research-based theory of cultural differences among nations. International Studies of Management and Organization, 13(1-2), 46-74.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede Model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, 18(4), 250-259.
  • İçerli, L. (2010). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 67-92.
  • Isreal, G. D. (2003). Sample size. University of Florida.
  • Işık, H. (2017). Ortaokullarda okul kültürünün incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(3), 61-71.
  • Kafalı, U. (2022). Okul yöneticilerinin okul kültürünün oluşturulmasındaki rolü. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 48-56.
  • Karadağ, N., & Özdemir, S. (2015). Okul kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesine ilişkin okul müdürü görüşleri. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 259-273. https://doi.org/10.14486/IJSCS387
  • Karaolis, A., & Philippou, G. N. (2019). Teachers’ professional identity. M. S. Hannula, G. C. Leder, F. Morselli, M. Vollstedt & Q. Zhang (Ed.), Affect and mathematics education fresh perspectives on motivation, engagement, and identity içinde (s.397-417). Springer Open.
  • Kaynak, İ. (2020). Örgüt kültürünün kurumsal imaja etkisi. Akademik İzdüşüm Dergisi, 5(2), 136-148. Keser-Özmantar, Z. (2019). Eğitim çalışmalarında sık kullanılan araştırma yöntemleri. S. Turan (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s. 49-77). Nobel.
  • Kılıç, S., & Toker, K. (2020). Örgütsel adalet ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Yasar University, 15(58), 288-303.
  • Kocabıyık, M. (2017). Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının yordanmasında, okul yöneticilerinin kullandıkları güç mesafesi ve örgütsel adaletin etkisi (Tez no. 488641) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Korkmaz, B. (2021). Okullarda örgütsel adaletin tükenmişlik, iş doyumu, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık ile ilişkisi: Bir meta-analiz çalışması (Tez no. 684238) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
  • Korkut, A., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2011). Öğretmenlerin okul kültürünü algılama düzeyleri: Büyükçekmece örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 135-152.
  • Kovačević, I., Zunić, P., & Mihailović, D. (2013). Concept of organizational justice in the context of academic achievement. Management Journal for Theory and Practice Management, 69, 37-46. https://doi.org/10.7595/management.fon.2013.0024
  • Kök, S. B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-310.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem.
  • Köse, N., & Aydoğan, E. (2021). Örgütsel adaletin işten ayrılma niyeti üzerine etkisinde örgütsel sinizmin aracılık rolü savunma sanayi çalışanlarına yönelik bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 233-250.
  • Krüger, M. L., Witziers, B., & Sleegers, P. (2007). The impact of school leadership on school level factors: Validation of a causal model. School Effectiveness and School Improvement, 18, 1–20.
  • Kuçuradi, I. (2001). Adalet kavramı. A. Güriz (Ed.), Adalet kavramı içinde (s. 38-48). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kuru Çetin, S. (2013). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini etkileme taktiklerinin örgütsel adalet ile ilişkisi (Tez no. 342464) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Türkiye].
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018). Eğitim yönetiminde adaletin önemi ve gerekliliği üzerine bir inceleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 641-664.
  • Laith, A. Z., Jameel, A.S., Rahman, A.A., (2019). The effect of organizational justice on job statisfaction among secondary school teachers. International Review, 9, 82-90.
  • Lambert, E.G., Hogan, N. L., & Griffin, M. L. (2007). The impact of distributive and procedural justice on correctional staff job stres. Job satisfaction, and organizatioal commitment. Journal of Criminal Justice, 35, 664–656. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2007.09.001
  • Lee, S. M. (1971). An empirical analysis of organizational identification. The Academy of Management Journal, 14(2), 213–226. https://doi.org/10.2307/255308
  • Lee, M. T., Raschke, R. L., & Louis, R. (2016). Exploiting organizational culture: Configurations for value through knowledge worker's motivation. Journal of Business Research, 69(11), 5442-5447. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.152.
  • Li, X., & Putterill, M. (2007). Strategy implications of business culture differences between Japan and China. Business Strategy Series, 8(2), 148-154. https://doi.org/10.1108/17515630710685212
  • Loğa, A. (2003). Çalışanların demografik özelliklerinin örgütsel özdeşim, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışına etkileri: Askeri birimlerde bir araştırma (Tez no. 126348) [Yüksek lisans tezi, Ankara Başkent Üniversitesi, Türkiye].
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi. G. Arastaman (Çev. Ed.) Nobel Akademik.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji (13. Basımdan çeviri). V. Akan (Çev. Ed.). Nobel. Orijinal kitap 2010
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
  • Matsuda, S., Vanderwerf, P., & Scarbrough, P. (1994). A comparison of Japanese and U.S. firms completing initial public offerings. Journal of Business Venturing, 9(3), 205-222. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)90030-2
  • Maxwell, S., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasic, E., & Bromhead, D. (2017). The impact of school climate and school identification on academic achievement: Multilevel modeling with student and teacher data. Frontiers in Psychology, 8, 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.0206
  • Mavuzer, K. (2023). Okul kültürü ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 821525) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Mert Karagöz, A. (2019). Örgütsel adaletin örgütsel değişime yatkınlık üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Seyahat acentalarında bir uygulama (Tez no. 548028) [Doktora tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Türkiye].
  • Mulford, B. (2007). Successful school principalship in Tasmania. Day, C., Leithwood, K. (Ed.) Successful principal leadership in times of change içinde. Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-5516-1_2
  • Niehoff, B. P., & Moorman, R.H. (1993), Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36(3), 527-556.
  • Okçu, V., Doğan, E., & Dayanan, İ. (2018). Öğretmenlerin okul kültürü algılarının okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stilleri üzerindeki etkisi (Şırnak ili örneği). Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6(2), 41-62.
  • Olick, J. K. (1999). Collective memory: The two cultures. Sociological Theory, 17(3), 333-348. https://doi.org/10.1111/0735-2751.00083
  • Ordu, A., & Balçık, E. (2019). Örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 63-91. https://doi.org/10.19171/uefad.459546
  • Ouchi, W. G., & Wilkins, A. L. (1985). Organizational culture. Annual Review of Sociology, 11(1), 457–483. https://doi.org/10.1146/annurev.so.11.08
  • Önder, E. (2017). Ortaöğretim okullarında örgütsel sessizliğin yordayıcısı olarak örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 669-689.
  • Özdemir, A. (2013). Okul yöneticilerindeki adalet ve liyakat ile öğretmenlerdeki sadakat ve gayret arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 99-117.
  • Özdemir, M., & Abaslı, K. (2020). Liderlikte araştırma yaklaşımları. K. Yılmaz (Ed.). Liderlik kuram araştırma uygulama içinde (s. 847-857). PegemAkademi.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(4), 599–620.
  • Özgözgü, S. (2017). Kurumsal imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 581-596.
  • Özgüven, H. (2024). Eğitim kurumlarında öğretmenlerin adil olmayan davranışlar karşısındaki tutumları. Uluslararası Liderlik ve Eğitim Dergisi, 9(1), 1- 23. https://trdoi.org/10.26023458/uled.1425097
  • Özmen, Ö. T., Arbak, Y., & Özer, P. S. (2007). Adalete verilen değerin adalet algıları üzerindeki etkisinin sorgulanmasına ilişkin bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 7(1), 17-33.
  • Özsarı, A. (2021). Entelektüel sermaye ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi (bir kamu spor örgütü araştırması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 349-364. https://dx.doi.org/10.25307/jssr.961153
  • Öztürk, A. G., & Koşar, S. (2021). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları üzerine bir olgubilim çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1951-1991.
  • Pacanowsky, M. E., & O’Donnell‐Trujillo, N. (1982). Communication and organizational cultures. Western Journal of Speech Communication, 46(2), 115–130. https://doi.org/10.1080/10570318209374072
  • Paksoy, D. (2021). Öğretmenlerin eğitime inanmaları ile örgütsel özdeşleşme algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi Kahramanmaraş ili örneği (Tez no. 681089) [Doktora tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Türkiye]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, S. (2022). Eğitim kurumlarında sürdürülebilir liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 735110) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Türkiye].
  • Polat, S., & Kazak, E. (2014). Okul yöneticilerinin kayırmacı tutum ve davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20(1), 71-92.
  • Praveena, A. A., & Fonceca, C. M. (2023). Organizational culture and its influence on employee behavior. International Journal of Recent Scientific Research, 14(4A), 2945-2949. https://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2024.1404.0605
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal.
  • Qureshi, J.A., Shahjehan, A., Zeb, F. & Saifullah, K. (2011). The effect of self-esteem and organizational identification on organizational citizenship behavior: A case of Pakistani public sector university. African Journal of Business Management, 5(9), 3448-3456.
  • Riketta, M., & Van Dick, R. (2005). Foci of attachment in organizations: A meta-analytic comparison of the strength and correlates of workgroup versus organizational identification and commitment. Journal of Vocational Behavior, 67(3), 490-510. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.06.001
  • Robbins, S. P. (2001). Organizational behaviour. Prentice Hall.
  • Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived organizational support: A review of the literature. Journal of Applied Psychology, 87,698-714.
  • Saçlı, B., & Demir, K. (2022). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumları aracılığıyla motivasyonlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 46-71. https://doi.org/10.9779/pauefd.980090
  • Sağbaş, Ö. N., & Özdemir, M. (2020). Okullarda örgütsel adalete ilişkin öğretmen deneyimlerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5911-5940. https://doi.org/10.26466/opus.711001
  • Schein, E. H. (1983). Organizational culture: A dynamic model. Sloan School of Management Massachusetts Institute of Technology. https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/48689/organizationalcu00sche.pdf?seq
  • Sezgin, F. (2009). Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiksel işlemler. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme içinde (s.51-88). Pegem Akademi.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156), 142-159.
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Demirer, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme ve özdeşleşme düzeylerinin birlikte çalışma yeterliklerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 474-503. https://doi.org/10.17860/efd.21683
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376.
  • Sguera, F., Bagozzi, R. P., Huy, Q. N., Boss, W. R., & Boss, D. S. (2019). What we share is who we are and what we do: How emotional intimacy shapes organizational identification and collaborative behaviors. Applied Psychology, 69(3), 854-880. https://doi.org/10.1111/apps.12208
  • Sökmen, A., & Bıyık, Y. (2016). Örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, kişi-örgüt uyumu ve iş tatmini ilişkisi: Bilişim uzmanlarına yönelik bir araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221-227.
  • Steger, M. F., Dik, J. B., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: the work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322-337.
  • Şahin, S. (2010). An investigation of school culture with respect to some variables. İlköğretim Online, 9(2), 561-575.
  • Şamdan, T. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel adalet ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 586217) [Doktora tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, Türkiye].
  • Şişman, M. (2011). Öğretim liderliği. Pegem.
  • Şişman, M., Güleş, H., & Dönmez, A. (2010). Demokratik bir okul kültürü için yeterlilikler çerçevesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 167-182.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (6. basımdan çeviri). M. Baloğlu (Çev. Ed.). Nobel.
  • Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic.
  • Tanrıöğen, A. (2018). Örgütlerde etkili insan ilişkileri (1. baskı). Anı.
  • Tanrıöğen, Z. M., Baştürk, R., & Başer, M. U. (2014). İlköğretim okullarında cinsiyet ve örgütsel rollere göre örgüt kültürü algısı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 170-180.
  • Taşçıoğlu, H. (2010). Örgüt kültürünün örgütsel adalete etkisi: Bir örnek olay (Tez no. 273105) [Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Türkiye].
  • Taşdan, M., & Yılmaz, K. (2008). Organizational citizenship and organizational justice scales’ adaptation to Turkish. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 87-96.
  • Tekin, Y. F. (2023). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, motivasyon düzeyleri ve performansları: Bir yapısal eşitlik modellemesi (Tez no. 773921) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
  • Tekleab, A. G., Takeuchi, R., & Taylor, M. S. (2005). Extending the chain of relationships among organizational justice, social exchange, and employee reactions: The role of contract violations. Academy of Management Journal, 48(1), 146-157. https://doi.org/10.5465/amj.2005.15993162
  • Terzi, A. R., Dülker, A. P., Altın, F., Çelik, F., Dalkıran, M., Yulcu, N. T., Tekin, S., & Deniz, Ü. (2017). An analysis of organizational justice and organizational identification relation based on teachers' perceptions. Universal Journal of Educational Research 5(3), 488-495. https://doi.org/ 10.13189/ujer.2017.050320
  • Tezcan, M. (1993). Eğitim sosyolojisinde çağdaş kuramlar ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Thien, L. M., & Lee, H. C. (2023). The effects of school culture dimensions on teacher well-being across under-enrolled and high-enrolment schools. Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100396
  • Titrek, O. (2009). Okul türüne göre örgütsel adalet düzeyi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 551-573.
  • Topal, M. (2020). Örgüt kültürünün sosyal inovasyona etkisinde örgütsel desteğin aracı rolü. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Toytok, E. H., & Açıkgöz, A. (2013). Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin çatışma yönetim stilleri ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 1(2), 24-36.
  • Töremen, F., & Tan, Ç. (2010). Eğitim örgütlerinde adalet: kavramsal bir çözümleme. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 58-70.
  • Trompenaar, F., & Hampden-Turner, C. (1998). Riding the waves of culture. McGraw-Hill.
  • Turunç, Ö. (2011). Örgütsel adaletin çalışanların örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetine etkisi: Örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 13(1), 143-166.
  • Türkmenoğlu, G. & Bülbül, T. (2015). Okul yöneticilerinin göreve geliş biçimlerinin okul kültürüne yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 526-549. https://doi.org/10.17860/efd.26254
  • Uludağ, O., Aktaş, İ., & Özdoğaç Özgit, H. (2019). Eğitim çalışanlarının örgütsel adalet algılarının ve örgüt kültürünün bilgi paylaşımı üzerindeki etkileri: Örgüt kültürünün aracı rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 160-181. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037423
  • Ushurova, Z., Tösten, R., & Kayra, F. (2023). Öğretmen iş gücü devir hızının (öğretmen sirkülasyonunun) avantaj ve dezavantajları: Siirt örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 159-189. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1172429
  • Uzun, T. (2018a). Okullarda algılanan örgütsel adalet, yönetici desteği ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 776-789. https://doi.org/10.24315/trkefd.366093
  • Uzun, T. (2018b). A study of correlations between perceived supervisor support, organizational identification, organizational citizenship behavior, and burnout at schools. European Journal of Educational Research, 7(3), 501-511
  • Van den Bos, K. (2001). Uncertainty management: The influence of uncertainty salience on reactions to perceived procedural fairness. Journal of Personality and Social Psychology, 80(6), 931-941. PMID 11414375.
  • van der Westhuizen, P. C., Mosoge, M. J., Swanepoel, L. H., & Coetsee, L. D. (2005). Organizational culture and academic achievement in secondary schools. Education and Urban Society, 38(1), 89-109. https://doi.org/10.1177/0013124505279959
  • Van Dick, R., & Wagner, U. (2002). Social identification among school teachers: Dimensions, foci, and correlates. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11(2), 129–149. Yıldırım, F. (2007). İş doyumu ve örgütsel adalet ilişkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62(1), 253-274.
  • Yılmaz, F. (2019). Okul kültürü ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 3(2), 167-179. Yılmaz, K. (2010). Devlet ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 579-6.
  • Yılmaz, S., & Kaya, A. (2022). Analysis of the relationship between teachers’ perceptions of organizational identification and meaningful work. Journal of Theoretical Educational Science, 15(4), 958-974.: http://doi.org/10.30831/akukeg.1144116
  • Yüksel, M., & Kazak, E. (2022). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile motivasyonları arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 1435-1460.

Educational Employees' Perceived Organizational Identification and Justice in Predicting School Culture

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 109 - 131, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1532076

Öz

The aim of this study is to examine the extent to which teachers' perceived organizational identification and justice predict school culture. The data for this predictive correlational study were collected during the 2022-2023 academic year from educational employees working at the primary education level in public institutions in the central district of Giresun. In the study, where the predictive sensitivity of the sample group representing the relevant population was determined to be 90.2%, data were collected using three scales that had been tested for validity and reliability in educational organizations. The results of this study, in which data analyses were conducted using descriptive statistics, group difference analyses, correlation analysis, and multiple linear regression analysis with a statistical software package, indicate that the participating educational employees' views on the subdimensions of organizational identification, justice, and school culture varied according to certain independent variables selected for the study. However, the effect sizes of these differences were generally small. Similar to findings from other studies in the field, the results also reveal generally moderate positive relationships between identification, justice, and school culture in educational organizations, and that organizational identification and organizational justice positively predict the subdimensions of school culture at a low level.

Kaynakça

  • Akan, D. (2016). Okul kültürü bağlamında ilköğretim kurumlarında etkili okul değerlendirilmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 1096-1116.
  • Akın, Ö., & Aksoy, M. (2020). Lider-üye etkileşiminin, işten ayrılma niyetine etkisinde örgütsel adalet ve iş tatmininin aracı rolü: Bir araştırma. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(2), 549-582. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.632900
  • Akgüney, E. (2014). Öğretmenlerin örgütsel adalet algılamaları ile örgütsel vatandaşlık davranışları arasındaki ilişki (Tez no. 372324) [Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Türkiye].
  • Akman, Y. (2018). Örgütsel adalet, iş motivasyonu ve öğretmen performansı arasındaki ilişkilerin incelenmesi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 47(1), 164-187. https://doi.org/10.14812/cuefd.371642.
  • Akyol, B., & Öztaban, A. (2022). The analysis of the relationship between organizational identification and organizational forgiveness perceptions of teachers. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 8(2), 206-222. https://doi.org/10.38089/ekuad.2022.112
  • Alcan, E. E. (2018). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ve örgütsel bağlılık algıları arasındaki ilişki (Tez no. 494170) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Alev, S. (2021). The relationship between organizational justice, professional motivation and organizational identification: A study on teachers. Educational Policy Analysis and Strategic Research, 16(4), 128-139. https://doi.org/ 10.29329/epasr.2021.383.7
  • Ali, I. M., Pascoe, C., & Warne, L. (2002). Interactions of organizational culture and collaboration in working and learning. Journal of Educational Technology & Society, 5(2), 60-68.
  • Alkan, F., Kesik, F. (2023). Eğitim örgütlerinde örgütsel özdeşleşme konusunda yapılan lisansüstü tez çalışmalarının incelenmesi: Bir sistematik derleme çalışması. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 8(2), 1-22.
  • Alkış, H., & Güngörmez, E. (2015). Örgütsel adalet algısı ile performans arasındaki ilişki: Adıyaman ili örneği. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8(21), 937-967.
  • Altaş, S. S., & Çekmecelioğlu, H. G. (2015). Örgütsel adalet algısının iş tatmini, örgütsel bağlılık ve iş performansı üzerindeki etkileri: okul öncesi öğretmenleri üzerinde bir araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 29(3), 421-439. https://doi.org/10.16951/iibd.01902
  • Altınkurt, Y., & Yılmaz, K. (2010). Değerlere göre yönetim ve örgütsel adalet ilişkisinin ortaöğretim okulu öğretmenlerinin algılarına göre incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 4(4), 463-485.
  • Altınok, S., & Yıldırım, A. (2023). Örgütsel değerler ile örgüt iklimi arasındaki ilişkinin incelenmesi. Hakkari Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 103-123.
  • Argon, T., & Ekinci, S. (2016). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel özdeşleşme ve örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1-19.
  • Arı, M., Gündoğdu, S., Çınkılıç, A., & Kaya, A. (2023). Örgütsel adalet hakkında öğretmen görüşleri. International Academic Social Resources Journal, 8(55), 4250-4258. https://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.73210
  • Arseven, A. D. (1994). Alan araştırma yöntemi ilkeler teknikler örnekler. Gül.
  • Ashforth, B. E., Harrison, S. H., & Corley, K. G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325-374. https://doi.org/10.1177/0149206308316059
  • Ashforth, B. E., & Mael, F. (1989). Social identity theory and the organization. Academy of Management Review, 14(1), 20-39. https://doi.org/10.2307/258189
  • Atay, Ö., Karyağdı, N., & Selçuk, M. (2023). Kurum kültürünü geliştirmede değer temelli yönetim anlayışı (4. baskı). Pegem Akademi.
  • Ayık, A., & Ada, Ş. (2009). İlköğretim okullarında oluşturulan okul kültürü ile okulların etkililiği arasındaki ilişki. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 429-446.
  • Balay, R., Kaya, A., & Cülha, A. (2013). Örgüt kültürü ve örgütsel sinizm ilişkisi. Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 14(2), 123-144.
  • Balcı, A. (2002). Etkili okul ve okul geliştirme. PegemA.
  • Balcı, A. (2004). Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler. PegemA.
  • Başar, U., & Sığrı, Ü. (2015). Effects of teachers’ organizational justice perceptions on intention to quit: Mediation role of organizational identification. Educational Sciences: Theory & Practice, 15(1), 45-59.
  • Beugré, C. D. (2002). Understanding organizational justice and its impact on managing employees: An African perspective. The International Journal of Human Resource Management, 13(7), 1091–1104. https://doi.org/10.1080/09585190210131311
  • Bhattacharya, C. B., Rao, H., & Glynn, M. A. (1995). Understanding the bond of identification: An investigation of its correlates among art museum members. Journal of marketing, 59(4), 46-57. https://doi.org/10.2307/1252327
  • Bodur, E., & Argon, T. (2019). Yenilikçi okul ve örgüt iklimine ilişkin öğretmen görüşleri. Uluslararası Liderlik Eğitimi Dergisi, 1(1), 75-88.
  • Boroş, S. (2008). Organizational identification: Theoretical and empirical analyses of competing conceptualizations. Cognition, Brain, Behavior, XII(1), 1-28.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. PegemA.
  • Cai, H. (2024). The predicament of social sciences in the 20th century: A dialogue with Clifford Geertz’s essay “Thick description: toward an interpretive theory of culture” (Part I). International Journal of Anthropology and Ethnology, 8(1), 1-20. https://doi.org/10.1186/s41257-023-00102-2
  • Cameron, K. S., & Ettington, D. R. (1988). The conceptual foundation of organizational culture (Working paper no 544). University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/35462/b1410477.0001.001.pdf?se
  • Chan, W. Y., Lau, S., Nie, Y., Lim, S., & Hogan, D. (2008). Organizational and personal predictors of teacher commitment. American Educational Research Journal, 45(3), 597-630. https://www.jstor.org/stable/27667145
  • Cheney, G., & Christensen, L.T. (2001) Organizational identity at issue: Linkages between ‘internal’ and ‘external’ organizational communication. F.M. Jablin & L.L. Putnam (Ed.), New handbook of organizational communication içinde (s.19-40). Sage.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral science. Lawrence Erlbaum.
  • Cohen, R. L. (1987). Distributive justice: Theory and research. Social justice research, 1, 19-40.
  • Cox, T. (1994). Cross cultural analysis of factors impacting starategy implementation: The US vs. Japan (Working paper no 9410-02). University of Michigan. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/35513/b1712007.0001.001.pdf?sequence=2
  • Creswell, J. W. (2013). Araştırma deseni: Nicel, nitel ve karma yöntem yaklaşımları (4. Basımdan çeviri). S. B. Demir (Çev. Ed.). Nobel.
  • Cüce, H., Güney, S., & Tayfur, Ö. (2013). Örgütsel adalet algılarının örgütsel özdeşleşme üzerindeki etkisini belirlemeye yönelik bir araştırma. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 31(1), 1-30. https://doi.org/10.17065/huniibf.103652
  • Çanak, M., & Avcı, Ö. Y. (2016). Öğretmenlerin örgütsel özdeşleşme ve örgütsel iletişim düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 91-110.
  • Çekiç, E. (2018). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin görüşlerine göre örgütsel adalet ve örgütsel iklim arasındaki ilişki (Tez no. 503101) [Yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Türkiye].
  • Çelikten, M. (2006). Kültür ve öğretmen metaforları. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(21), 269-283.
  • Çokluk, Ö., Sekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2010). Sosyal bilimler için çok degişkenli istatistik SPSS ve L1SREL uygulamaları. PegemA.
  • Dalga, N., Rehber, N., & Rehber, E. (2023). Eğitim kurumlarında örgütsel adalet algısının oluşmasında eğitim yöneticilerinin rolünün incelenmesi. Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 7(32), 211-223. https://doi.org/10.52096/usbd.7.32.14
  • Deal, T. E., & Peterson, K.D. (1994). The leadership paradox: Balancing logic and artistry in schools. Jossey-Bass.
  • Deal, T. E., & Peterson, K. D. (1999). Shaping school culture: The heart of leadership. Jossey-Bass.
  • Demir, K. (2016). Relations between teachers’ organizational justice perceptions and organizational commitment and job satisfaction in the school: A meta-analysis. International Journal of Human Sciences, 13(1), 1408-1417. https://doi.org/10.14687/ijhs.v13i1.3396
  • Demirdağ, S. (2017). Ücretli öğretmen algılarına göre ilkokul yöneticilerinin örgütsel adalet, örgütsel güven ve yıldırma davranışları arasındaki ilişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 132-153.
  • Demirdal, M. B. (2019). İnsan haklarının temellendirilmesine yardımcı bir kavram: Adalet ilkeleri. İnsan Hakları Yıllığı, 37, 1-35.
  • Demirhan, G. (2023). School culture types as predictors of school leadership capacity. International Journal of Contemporary Educational Research, 10(3), 715–723. https://doi.org/10.52380/ijcer.2023.10.3.535
  • Demirtaş, Z., & Ekmekyapar, M. (2012). İlköğretim okulu yöneticilerinin değerlere dayalı yönetim uygulamalarının okul kültürüne etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18(4), 523-544
  • Doğan, A. (2017). Algılanan liderlik tarzının üretkenlik karşıtı iş davranışlarının ortaya çıkmasındaki etkisinde örgüt kültürünün rolü: lojistik endüstrisinde bir araştırma (Tez no. 460681) [Doktora tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Türkiye].
  • Doğan, E., Güllü, R., Akbulut, E., & Eser, H. (2023). Öğretmen görüşlerine göre örgütsel güvenin sağlanması. International Academic Social Resources Journal, 8(54), 3881-3889. http://dx.doi.org/10.29228/ASRJOURNAL.71949
  • Doğan, H., & Yıldırım, N. (2022). Sosyal adalet liderliği ve okul iklimi arasındaki ilişki. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 5(3), 174-195. https://doi.org/10.52848/ijls.1146935
  • Dutton, J., Dukerich, J., & Harquail, C. (1994). Organizational images and member identification. Administrative Science Quarterly, 39, 239-263.
  • Dündar, T., & Tabancalı, E. (2012). The relationship between organizational justice perceptions and job satisfaction levels. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 5777-5781.
  • Eisenberger, R., Cummings, J., Armeli, S., & Lynch, P. (1997). Perceived organizational support, discretionary treatment, and job satisfaction. Journal of Appliced Psychology, 82, 812-820.
  • Erdoğan, B. (2002). Antecedents and consequences of justice perceptions in perfomance appraisals. Human Resources Management Review, 12, 555-578. https://doi.org/10.1016/S1053-4822(02)00070-0
  • Ertürk, R., & Aydın, B. (2015). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin örgütsel adalet ve içsel motivasyona yönelik algılarının incelenmesi. INES Journal Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 233-246.
  • Estaji, M. & Zhaleh, K. (2021). Teachers’ perceptions, experiences, and challenges of incorporating justice in English as a foreign language classrooms. Polish Psychological Bulletin, 52(3), 251–269. https://doi.org/ 10.24425/ppb.2021.137889
  • Faul, F., Erdfelder, E., Lang, A.-G., & Buchner, A. (2007). G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods, 39, 175-191.
  • Fiorilli, C., Albanese, O., Gabola, P., & Pepe, A. (2017). Teachers’ emotional competence and social support: Assessing the mediating role of teacher burnout. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(2), 127-138.
  • Fullan, M. (1991). The new meaning of educational change. Teachers College.
  • Geertz, C. (2017). The interpretation of culture (3. baskı). Basic Books.
  • Gencer, M. (2022). Okul yöneticilerinin öğretmenlerin motivasyonlarına etki eden davranışları: Bir meta-sentez çalışması. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19(1), 27-43. https://doi.org/10.33437/ksusbd.855302
  • Gioia, D. A., Patvardhan, S. D., Hamilton, A. L., & Corley, K. G. (2013) Organizational identity formation and change. The Academy of Management Annals, 7(1), 123-193. https://doi.org/10.1080/19416520.2013.762225
  • Göçer, Ö., & Demir, K. (2022). Ortaokul öğretmenlerinin okul kültürü ve yönetici desteği algıları ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki: Alanya ilçesi örneği. Educatione, 1(2), 235-258.
  • Gök, R., & Tarayan, M. (2023). İlkokul öğretmenlerinin olumlu okul iklimine ilişkin görüşleri. Asya StudiesAcademic Social Studies / Akademik Sosyal Araştırmalar, 7(24), 43-66.
  • Greenberg, J. (1987). A taxonomy of organizational justice theories. Academy of Management Review, 12(1), 9-22.
  • Güçlü, N. (2014). Kültür. N. Güçlü (Ed.), Okul kültürü içinde (s.1-41). Pegem Akademi.
  • Güler, E., & Özgenel, M. (2023). Okul büyüklüğü, okul kültürü ve öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler örüntüsü. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 12(3), 1474-1501. https://doi.org/10.15869/itobiad.1270644
  • Gümüşeli, A. İ. (2014). Eğitim ve öğretim yönetimi. Pegem Akademi.
  • Gürpınar, G. (2006). An emprical study of relationships among organizational justice, organizational commitment, Leader-member exchange and turnover intention (Tez no. 188609) [Yüksek lisans tezi, Yeditepe Üniversitesi, Türkiye]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Hatch, M. J., & Schultz, M. (2002). The dynamics of organizational identity. Human Relations, 55(8), 989–1018. Hatipoğlu, G. (2022). Örgütsel saygınlık ile örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkide sosyal rol kimliğinin ve örgütsel tinselliğin aracı rolü (Tez no. 719405) [Doktora tezi, Pamukkale Üniversitesi, Türkiye].
  • Harris, G. E., & Cameron, J. E. (2005). Multiple dimensions of organizational ıdentification and commitment as predictors of turnover intentions and psychological well-being. Canadian Journal of Behavioural Science, 37(3), 159-169.
  • He, H., & Brown, A. D. (2013). Organizational identity and organizational identification: A review of the literature and suggestions for future research. Group and Organization Management, 38(1), 3-35. https://doi.org/10.1177/1059601112473815
  • Higgins-D’Alessandro, A., & Sadh, D. (1998). The dimensions and measurement of school culture: Understanding school culture as the basis for school reform. International Journal of Educational Research, 7(1), 553–569. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(97)00054-2
  • Hite, R. E., & Hawes, J. M. (1991). Understanding the Japanese culture for business success. Journal of Managerial Issues, 3(1), 31–45. http://www.jstor.org/stable/40603897
  • Hofstede, G. (1980). Culture’s consequences. Sage.
  • Hofstede, G. (1983). National cultures in four dimension: A research-based theory of cultural differences among nations. International Studies of Management and Organization, 13(1-2), 46-74.
  • Hofstede, G. (2011). Dimensionalizing cultures: The Hofstede Model in context. Online Readings in Psychology and Culture, 2(1), 1-26. http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1014
  • Hoy, W. K., & Tarter, C. J. (2004). Organizational justice in schools: No justice without trust. International Journal of Educational Management, 18(4), 250-259.
  • İçerli, L. (2010). Örgütsel adalet: Kuramsal bir yaklaşım. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 5(1), 67-92.
  • Isreal, G. D. (2003). Sample size. University of Florida.
  • Işık, H. (2017). Ortaokullarda okul kültürünün incelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(3), 61-71.
  • Kafalı, U. (2022). Okul yöneticilerinin okul kültürünün oluşturulmasındaki rolü. Balkan ve Yakın Doğu Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 48-56.
  • Karadağ, N., & Özdemir, S. (2015). Okul kültürünün oluşturulması ve geliştirilmesine ilişkin okul müdürü görüşleri. International Journal of Science Culture and Sport, 4, 259-273. https://doi.org/10.14486/IJSCS387
  • Karaolis, A., & Philippou, G. N. (2019). Teachers’ professional identity. M. S. Hannula, G. C. Leder, F. Morselli, M. Vollstedt & Q. Zhang (Ed.), Affect and mathematics education fresh perspectives on motivation, engagement, and identity içinde (s.397-417). Springer Open.
  • Kaynak, İ. (2020). Örgüt kültürünün kurumsal imaja etkisi. Akademik İzdüşüm Dergisi, 5(2), 136-148. Keser-Özmantar, Z. (2019). Eğitim çalışmalarında sık kullanılan araştırma yöntemleri. S. Turan (Ed.). Eğitimde araştırma yöntemleri içinde (s. 49-77). Nobel.
  • Kılıç, S., & Toker, K. (2020). Örgütsel adalet ile örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi. Journal of Yasar University, 15(58), 288-303.
  • Kocabıyık, M. (2017). Öğretmenlerin örgütsel bağlılıklarının yordanmasında, okul yöneticilerinin kullandıkları güç mesafesi ve örgütsel adaletin etkisi (Tez no. 488641) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Korkmaz, B. (2021). Okullarda örgütsel adaletin tükenmişlik, iş doyumu, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık ile ilişkisi: Bir meta-analiz çalışması (Tez no. 684238) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
  • Korkut, A., & Hacıfazlıoğlu, Ö. (2011). Öğretmenlerin okul kültürünü algılama düzeyleri: Büyükçekmece örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10(37), 135-152.
  • Kovačević, I., Zunić, P., & Mihailović, D. (2013). Concept of organizational justice in the context of academic achievement. Management Journal for Theory and Practice Management, 69, 37-46. https://doi.org/10.7595/management.fon.2013.0024
  • Kök, S. B. (2006). İş tatmini ve örgütsel bağlılığın incelenmesine yönelik bir araştırma. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 20(1), 291-310.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş., Çokluk Bökeoğlu, Ö. (2006). Sosyal bilimler için istatistik. Pegem.
  • Köse, N., & Aydoğan, E. (2021). Örgütsel adaletin işten ayrılma niyeti üzerine etkisinde örgütsel sinizmin aracılık rolü savunma sanayi çalışanlarına yönelik bir araştırma. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 23(1), 233-250.
  • Krüger, M. L., Witziers, B., & Sleegers, P. (2007). The impact of school leadership on school level factors: Validation of a causal model. School Effectiveness and School Improvement, 18, 1–20.
  • Kuçuradi, I. (2001). Adalet kavramı. A. Güriz (Ed.), Adalet kavramı içinde (s. 38-48). Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • Kuru Çetin, S. (2013). Okul yöneticileri ve öğretmenlerin birbirlerini etkileme taktiklerinin örgütsel adalet ile ilişkisi (Tez no. 342464) [Doktora tezi, Ankara Üniversitesi, Türkiye].
  • Küçükçene, M., & Aydoğan, İ. (2018). Eğitim yönetiminde adaletin önemi ve gerekliliği üzerine bir inceleme. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 641-664.
  • Laith, A. Z., Jameel, A.S., Rahman, A.A., (2019). The effect of organizational justice on job statisfaction among secondary school teachers. International Review, 9, 82-90.
  • Lambert, E.G., Hogan, N. L., & Griffin, M. L. (2007). The impact of distributive and procedural justice on correctional staff job stres. Job satisfaction, and organizatioal commitment. Journal of Criminal Justice, 35, 664–656. https://doi.org/10.1016/j.jcrimjus.2007.09.001
  • Lee, S. M. (1971). An empirical analysis of organizational identification. The Academy of Management Journal, 14(2), 213–226. https://doi.org/10.2307/255308
  • Lee, M. T., Raschke, R. L., & Louis, R. (2016). Exploiting organizational culture: Configurations for value through knowledge worker's motivation. Journal of Business Research, 69(11), 5442-5447. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2016.04.152.
  • Li, X., & Putterill, M. (2007). Strategy implications of business culture differences between Japan and China. Business Strategy Series, 8(2), 148-154. https://doi.org/10.1108/17515630710685212
  • Loğa, A. (2003). Çalışanların demografik özelliklerinin örgütsel özdeşim, örgütsel bağlılık ve örgütsel vatandaşlık davranışına etkileri: Askeri birimlerde bir araştırma (Tez no. 126348) [Yüksek lisans tezi, Ankara Başkent Üniversitesi, Türkiye].
  • Lunenburg, F. C., & Ornstein, A. C. (2013). Eğitim yönetimi. G. Arastaman (Çev. Ed.) Nobel Akademik.
  • Macionis, J. J. (2012). Sosyoloji (13. Basımdan çeviri). V. Akan (Çev. Ed.). Nobel. Orijinal kitap 2010
  • Mael, F., & Ashforth, B. E. (1992). Alumni and their alma mater: A partial test of the reformulated model of organizational identification. Journal of Organizational Behavior, 13, 103-123.
  • Matsuda, S., Vanderwerf, P., & Scarbrough, P. (1994). A comparison of Japanese and U.S. firms completing initial public offerings. Journal of Business Venturing, 9(3), 205-222. https://doi.org/10.1016/0883-9026(94)90030-2
  • Maxwell, S., Reynolds, K. J., Lee, E., Subasic, E., & Bromhead, D. (2017). The impact of school climate and school identification on academic achievement: Multilevel modeling with student and teacher data. Frontiers in Psychology, 8, 1-21. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.0206
  • Mavuzer, K. (2023). Okul kültürü ile öğretmenlerin sınıf yönetimi becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 821525) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, Türkiye].
  • Mert Karagöz, A. (2019). Örgütsel adaletin örgütsel değişime yatkınlık üzerindeki etkisinde örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü: Seyahat acentalarında bir uygulama (Tez no. 548028) [Doktora tezi, İstanbul Arel Üniversitesi, Türkiye].
  • Mulford, B. (2007). Successful school principalship in Tasmania. Day, C., Leithwood, K. (Ed.) Successful principal leadership in times of change içinde. Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-5516-1_2
  • Niehoff, B. P., & Moorman, R.H. (1993), Justice as a mediator of the relationship between methods of monitoring and organizational citizenship behavior. Academy of Management Journal, 36(3), 527-556.
  • Okçu, V., Doğan, E., & Dayanan, İ. (2018). Öğretmenlerin okul kültürü algılarının okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stilleri üzerindeki etkisi (Şırnak ili örneği). Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 6(2), 41-62.
  • Olick, J. K. (1999). Collective memory: The two cultures. Sociological Theory, 17(3), 333-348. https://doi.org/10.1111/0735-2751.00083
  • Ordu, A., & Balçık, E. (2019). Örgüt kültürü, psikolojik güçlendirme ve örgütsel bağlılık arasındaki ilişkiler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(1), 63-91. https://doi.org/10.19171/uefad.459546
  • Ouchi, W. G., & Wilkins, A. L. (1985). Organizational culture. Annual Review of Sociology, 11(1), 457–483. https://doi.org/10.1146/annurev.so.11.08
  • Önder, E. (2017). Ortaöğretim okullarında örgütsel sessizliğin yordayıcısı olarak örgütsel adalet ve örgütsel bağlılık. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(2), 669-689.
  • Özdemir, A. (2013). Okul yöneticilerindeki adalet ve liyakat ile öğretmenlerdeki sadakat ve gayret arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 1(1), 99-117.
  • Özdemir, M., & Abaslı, K. (2020). Liderlikte araştırma yaklaşımları. K. Yılmaz (Ed.). Liderlik kuram araştırma uygulama içinde (s. 847-857). PegemAkademi.
  • Özdemir, S. (2012). İlköğretim okullarında okul kültürü ile örgütsel sağlık arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 18(4), 599–620.
  • Özgözgü, S. (2017). Kurumsal imaj, örgüt kültürü ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 25(2), 581-596.
  • Özgüven, H. (2024). Eğitim kurumlarında öğretmenlerin adil olmayan davranışlar karşısındaki tutumları. Uluslararası Liderlik ve Eğitim Dergisi, 9(1), 1- 23. https://trdoi.org/10.26023458/uled.1425097
  • Özmen, Ö. T., Arbak, Y., & Özer, P. S. (2007). Adalete verilen değerin adalet algıları üzerindeki etkisinin sorgulanmasına ilişkin bir araştırma. Ege Akademik Bakış, 7(1), 17-33.
  • Özsarı, A. (2021). Entelektüel sermaye ve örgütsel özdeşleşme ilişkisi (bir kamu spor örgütü araştırması). Spor Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(2), 349-364. https://dx.doi.org/10.25307/jssr.961153
  • Öztürk, A. G., & Koşar, S. (2021). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları üzerine bir olgubilim çalışması. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1951-1991.
  • Pacanowsky, M. E., & O’Donnell‐Trujillo, N. (1982). Communication and organizational cultures. Western Journal of Speech Communication, 46(2), 115–130. https://doi.org/10.1080/10570318209374072
  • Paksoy, D. (2021). Öğretmenlerin eğitime inanmaları ile örgütsel özdeşleşme algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi Kahramanmaraş ili örneği (Tez no. 681089) [Doktora tezi, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Türkiye]. Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı Tez Merkezi. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Polat, S. (2022). Eğitim kurumlarında sürdürülebilir liderlik, örgütsel adalet ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 735110) [Yüksek lisans tezi, İstanbul Kültür Üniversitesi, Türkiye].
  • Polat, S., & Kazak, E. (2014). Okul yöneticilerinin kayırmacı tutum ve davranışları ile öğretmenlerin örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 20(1), 71-92.
  • Praveena, A. A., & Fonceca, C. M. (2023). Organizational culture and its influence on employee behavior. International Journal of Recent Scientific Research, 14(4A), 2945-2949. https://dx.doi.org/10.24327/ijrsr.2024.1404.0605
  • Punch, K. F. (2005). Sosyal araştırmalara giriş. Siyasal.
  • Qureshi, J.A., Shahjehan, A., Zeb, F. & Saifullah, K. (2011). The effect of self-esteem and organizational identification on organizational citizenship behavior: A case of Pakistani public sector university. African Journal of Business Management, 5(9), 3448-3456.
  • Riketta, M., & Van Dick, R. (2005). Foci of attachment in organizations: A meta-analytic comparison of the strength and correlates of workgroup versus organizational identification and commitment. Journal of Vocational Behavior, 67(3), 490-510. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.06.001
  • Robbins, S. P. (2001). Organizational behaviour. Prentice Hall.
  • Rhoades, L., & Eisenberger, R. (2002). Perceived organizational support: A review of the literature. Journal of Applied Psychology, 87,698-714.
  • Saçlı, B., & Demir, K. (2022). Ortaokullarda görev yapan öğretmenlerin örgütsel güven ve örgütsel adalet algılarının iş doyumları aracılığıyla motivasyonlarına etkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 55, 46-71. https://doi.org/10.9779/pauefd.980090
  • Sağbaş, Ö. N., & Özdemir, M. (2020). Okullarda örgütsel adalete ilişkin öğretmen deneyimlerinin incelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 16(Eğitim ve Toplum Özel sayısı), 5911-5940. https://doi.org/10.26466/opus.711001
  • Schein, E. H. (1983). Organizational culture: A dynamic model. Sloan School of Management Massachusetts Institute of Technology. https://dspace.mit.edu/bitstream/handle/1721.1/48689/organizationalcu00sche.pdf?seq
  • Sezgin, F. (2009). Ölçme ve değerlendirmede temel istatistiksel işlemler. E. Karip (Ed.), Ölçme ve değerlendirme içinde (s.51-88). Pegem Akademi.
  • Sezgin, F. (2010). Öğretmenlerin örgütsel bağlılığının bir yordayıcısı olarak okul kültürü. Eğitim ve Bilim, 35(156), 142-159.
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Demirer, S. (2016). Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme ve özdeşleşme düzeylerinin birlikte çalışma yeterliklerine etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 474-503. https://doi.org/10.17860/efd.21683
  • Sezgin Nartgün, Ş., & Kalay, M. (2014). Öğretmenlerin örgütsel destek, örgütsel özdeşleşme ile örgütsel sinizm düzeylerine ilişkin görüşleri. Turkish Studies-International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 1361-1376.
  • Sguera, F., Bagozzi, R. P., Huy, Q. N., Boss, W. R., & Boss, D. S. (2019). What we share is who we are and what we do: How emotional intimacy shapes organizational identification and collaborative behaviors. Applied Psychology, 69(3), 854-880. https://doi.org/10.1111/apps.12208
  • Sökmen, A., & Bıyık, Y. (2016). Örgütsel bağlılık, örgütsel özdeşleşme, kişi-örgüt uyumu ve iş tatmini ilişkisi: Bilişim uzmanlarına yönelik bir araştırma. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(2), 221-227.
  • Steger, M. F., Dik, J. B., & Duffy, R. D. (2012). Measuring meaningful work: the work and meaning inventory (WAMI). Journal of Career Assessment, 20(3), 322-337.
  • Şahin, S. (2010). An investigation of school culture with respect to some variables. İlköğretim Online, 9(2), 561-575.
  • Şamdan, T. (2019). İlkokul ve ortaokul öğretmenlerinin algılarına göre örgütsel adalet ve örgütsel sinizm arasındaki ilişkinin incelenmesi (Tez no. 586217) [Doktora tezi, İstanbul Okan Üniversitesi, Türkiye].
  • Şişman, M. (2011). Öğretim liderliği. Pegem.
  • Şişman, M., Güleş, H., & Dönmez, A. (2010). Demokratik bir okul kültürü için yeterlilikler çerçevesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 167-182.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2020). Çok değişkenli istatistiklerin kullanımı (6. basımdan çeviri). M. Baloğlu (Çev. Ed.). Nobel.
  • Tajfel, H. E. (1978). Differentiation between social groups: Studies in the social psychology of intergroup relations. Academic.
  • Tanrıöğen, A. (2018). Örgütlerde etkili insan ilişkileri (1. baskı). Anı.
  • Tanrıöğen, Z. M., Baştürk, R., & Başer, M. U. (2014). İlköğretim okullarında cinsiyet ve örgütsel rollere göre örgüt kültürü algısı. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 170-180.
  • Taşçıoğlu, H. (2010). Örgüt kültürünün örgütsel adalete etkisi: Bir örnek olay (Tez no. 273105) [Doktora tezi, Sakarya Üniversitesi, Türkiye].
  • Taşdan, M., & Yılmaz, K. (2008). Organizational citizenship and organizational justice scales’ adaptation to Turkish. TED Eğitim ve Bilim Dergisi, 33(150), 87-96.
  • Tekin, Y. F. (2023). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları, motivasyon düzeyleri ve performansları: Bir yapısal eşitlik modellemesi (Tez no. 773921) [Yüksek lisans tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Türkiye].
  • Tekleab, A. G., Takeuchi, R., & Taylor, M. S. (2005). Extending the chain of relationships among organizational justice, social exchange, and employee reactions: The role of contract violations. Academy of Management Journal, 48(1), 146-157. https://doi.org/10.5465/amj.2005.15993162
  • Terzi, A. R., Dülker, A. P., Altın, F., Çelik, F., Dalkıran, M., Yulcu, N. T., Tekin, S., & Deniz, Ü. (2017). An analysis of organizational justice and organizational identification relation based on teachers' perceptions. Universal Journal of Educational Research 5(3), 488-495. https://doi.org/ 10.13189/ujer.2017.050320
  • Tezcan, M. (1993). Eğitim sosyolojisinde çağdaş kuramlar ve Türkiye. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Thien, L. M., & Lee, H. C. (2023). The effects of school culture dimensions on teacher well-being across under-enrolled and high-enrolment schools. Social Sciences & Humanities Open, 7(1), 1-11. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2023.100396
  • Titrek, O. (2009). Okul türüne göre örgütsel adalet düzeyi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(2), 551-573.
  • Topal, M. (2020). Örgüt kültürünün sosyal inovasyona etkisinde örgütsel desteğin aracı rolü. Eğitim Yönetimi ve Politikaları Dergisi, 1(1), 1-17.
  • Toytok, E. H., & Açıkgöz, A. (2013). Öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin çatışma yönetim stilleri ile örgütsel adalet algıları arasındaki ilişki. Anadolu Eğitim Liderliği ve Öğretim Dergisi, 1(2), 24-36.
  • Töremen, F., & Tan, Ç. (2010). Eğitim örgütlerinde adalet: kavramsal bir çözümleme. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 58-70.
  • Trompenaar, F., & Hampden-Turner, C. (1998). Riding the waves of culture. McGraw-Hill.
  • Turunç, Ö. (2011). Örgütsel adaletin çalışanların örgütsel özdeşleşme ve işten ayrılma niyetine etkisi: Örgütsel özdeşleşmenin aracılık rolü. ISGUC The Journal of Industrial Relations and Human Resources, 13(1), 143-166.
  • Türkmenoğlu, G. & Bülbül, T. (2015). Okul yöneticilerinin göreve geliş biçimlerinin okul kültürüne yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 526-549. https://doi.org/10.17860/efd.26254
  • Uludağ, O., Aktaş, İ., & Özdoğaç Özgit, H. (2019). Eğitim çalışanlarının örgütsel adalet algılarının ve örgüt kültürünün bilgi paylaşımı üzerindeki etkileri: Örgüt kültürünün aracı rolü. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(1), 160-181. https://doi.org/10.16986/HUJE.2018037423
  • Ushurova, Z., Tösten, R., & Kayra, F. (2023). Öğretmen iş gücü devir hızının (öğretmen sirkülasyonunun) avantaj ve dezavantajları: Siirt örneği. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 159-189. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2023..-1172429
  • Uzun, T. (2018a). Okullarda algılanan örgütsel adalet, yönetici desteği ve örgütsel özdeşleşme arasındaki ilişkiler. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(4), 776-789. https://doi.org/10.24315/trkefd.366093
  • Uzun, T. (2018b). A study of correlations between perceived supervisor support, organizational identification, organizational citizenship behavior, and burnout at schools. European Journal of Educational Research, 7(3), 501-511
  • Van den Bos, K. (2001). Uncertainty management: The influence of uncertainty salience on reactions to perceived procedural fairness. Journal of Personality and Social Psychology, 80(6), 931-941. PMID 11414375.
  • van der Westhuizen, P. C., Mosoge, M. J., Swanepoel, L. H., & Coetsee, L. D. (2005). Organizational culture and academic achievement in secondary schools. Education and Urban Society, 38(1), 89-109. https://doi.org/10.1177/0013124505279959
  • Van Dick, R., & Wagner, U. (2002). Social identification among school teachers: Dimensions, foci, and correlates. European Journal of Work and Organizational Psychology, 11(2), 129–149. Yıldırım, F. (2007). İş doyumu ve örgütsel adalet ilişkisi. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 62(1), 253-274.
  • Yılmaz, F. (2019). Okul kültürü ölçeğinin Türkçeye uyarlanması. Medeniyet ve Toplum Dergisi, 3(2), 167-179. Yılmaz, K. (2010). Devlet ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerin örgütsel adalet algıları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 579-6.
  • Yılmaz, S., & Kaya, A. (2022). Analysis of the relationship between teachers’ perceptions of organizational identification and meaningful work. Journal of Theoretical Educational Science, 15(4), 958-974.: http://doi.org/10.30831/akukeg.1144116
  • Yüksel, M., & Kazak, E. (2022). Öğretmenlerin örgütsel adalet algıları ile motivasyonları arasındaki ilişki. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 54, 1435-1460.
Toplam 180 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Yönetimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevilay Güneş 0000-0001-7099-3536

Fatmanur Özen 0000-0002-3232-7484

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 12 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 9 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Güneş, S., & Özen, F. (2025). Okul Kültürünü Yordamada Eğitim Çalışanlarının Örgütsel Özdeşleşme ve Adalet Algısı. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 109-131. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1532076

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.