Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 132 - 154, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1561735

Öz

Yaratıcı drama yaşayarak öğrenme fırsatı sunan bir öğrenme yöntemi olarak sosyal bilgiler öğretiminin doğası gereği etkileyici bir öğretim fırsatı sunmaktadır. Bu çalışmada yaratıcı drama dersini seçmeli ders olarak alan sosyal bilgiler öğretmen adaylarının yaratıcı dramaya yönelik metaforlarına ulaşılmaya çalışılmıştır. Bu bağlamda, öğretmen adaylarının yaratıcı drama, yaratıcı dramanın bileşenleri (öğretmen, materyal, oyun, ortam, gruplar) ve yaratıcı drama sürecinde ele alınan çocuk ve planlama kavramlarına yönelik algılarının metaforlar aracılığıyla belirlenmesi amaçlanmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda katılımcıların algılarını ortaya çıkarmak için fenomenoloji deseni kullanılarak amaçlı örneklemden yararlanılmıştır. Sosyal bilgiler öğretmenliğinin farklı sınıf düzeylerinde (2.sınıf 20, 4. Sınıf 20) öğrenim gören 40 öğretmen adayının (23 kadın, 17 erkek) katılım sağladığı bu çalışmada öncelikle Google form aracılığıyla yarı yapılandırılmış açık uçlu sorulardan oluşan görüşme formu uygulanmış, sonrasında ise 8 katılımcı ile tek gruplu odak grup görüşmesi gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler, katılımcıların görüşlerinin tema ve alt temalarına ulaşmak amacıyla içerik analizi ile analiz edilmiştir. Geçerlik ve güvenirlik adımlarının takip edildiği çalışmanın sonuçlarında, öğretmen adaylarının yaratıcı drama, yaratıcı dramanın bileşenleri ile yaratıcı dramada çocuk ve planlama kavramlarına yönelik görüşlerinin genelde olumlu olduğu ve kullanılan metaforların da bu yönde oluşturulduğu belirlenmiştir. Yaratıcı drama, yaratıcı dramanın öğeleri ile yaratıcı drama sürecinde ele alınan çocuk ve planlama kavramlarına yönelik katılımcılar tarafından “gerekli” ve “ihtiyaç” duyulan şeklinde ifade edildiği görülmüştür. Bu çalışmada ulaşılan sonuçlar neticesinde ise yaratıcı drama eğitiminde öğretmen adaylarına yalnızca uygulamalı etkinlikler sunmak yerine, drama kuramları, teknikleri ve öğretim süreçlerindeki kullanımı hakkında daha fazla bilgi sağlanabilir. Planlama sürecine yönelik ise problem çözme ve esneklik gibi unsurları içeren uygulamalı çalışmaların yapılabileceği önerilmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışmanın etik kurul izni, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi’nin Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Etik Kurulunun 05.06.2024 tarihli, 2024/06 toplantı nolu GO 2024/360 karar numarası ile alınmıştır.

Destekleyen Kurum

Destekleyen kurum bulunmamaktadır.

Teşekkür

Çalışmaya katkı sağlayan katılımcılara teşekkür ederim.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2013). Türk eğitim sisteminde yaratıcı dramanın mevcut durumu ve gelişimi. Journal of Education and Future, 1(3), 97-104.
  • Adıgüzel, M. (2006). Yaratıcı drama ve uygulama alanları. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akhan, N.E. & Kaymak, B. (2020). Ben sosyal bilgiler öğretmeni olsaydım… : Ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 264-277
  • Akyol, F. K., & Dalbudak Pekdemir, N. (2016). Yaratıcı drama eğitiminin bileşenleri: Lider, katılımcılar, araç gereç ve ortam. Journal of Human Sciences, 13(2), 3058-3072. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3975
  • Anderson, L. (2015). Materials in creative drama: Enhancing engagement through tactile experiences. Drama Education Press.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Doctoral dissertation, Kansas State University].
  • Aydın, M., & Çalışkan, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının "drama" kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(1), 23-35.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Bolton, G. (2000). Drama as education: An argument for placing drama at the heart of the curriculum. Longman.
  • Brown, T. (2019). Children's participation in creative drama: Social and emotional impacts. London: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yak¬laşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Qual¬itative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches) (4th Ed.). (Trans. Edt.: Mesut Bütün and Selçuk Beşir Demir). Siyasal.
  • Çoban, A. & Çeçen, M. A. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının drama uygulamalarına ilişkin algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 334-353.
  • Davis, R. (2021). The role of the leader in creative drama: Facilitating transformative learning. Journal of Drama Education, 34(2), 145-158.
  • Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: method, ap¬plications, andissues. Health Care for Women Interna¬tional, 13(3), 313-321.
  • Edwards, R., & Skinner, J. (2009). Interviewing in research and practice: A guide for students. SAGE Publications.
  • Finlay Johnson, F. (1913). The creative drama: A study in the educational value of drama in education. Educational Publishing.
  • Fleming, M. (2017). Drama and learning: A practical guide. Sage Publications.
  • Gallo, L. (1999). The social interaction of drama: A study of communication in the creative arts. Theatre Arts Press.
  • Gündoğan, A., & Ergenekon, E. (2019). “Drama Hayattır” bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1777-1786.
  • Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2006). Teaching and learning with analogies: Friend or foe? In P. J. Aubusson, A. G. Harrison, & S. M. Ritchie (Eds.), Metaphor and analogy in science education (pp. 11–24). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3830-5_2
  • Heathcote, D. (1984). Drama and learning: A practical approach to drama in education. Routledge.
  • Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s mantle of the expert approach to teaching drama. Heinemann.
  • Johnson, D. (2020). Creative drama and its role in education. Wiley-Blackwell.
  • Johnson, D., & O'Neill, C. (2006). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s mantle of the expert approach to education. Pearson Education.
  • Johnson, F. (1913). The role of music in creative drama. University Press.
  • Johnson, P. (2020). The importance of space in creative drama activities. Drama Research Journal, 28(3), 210-225.
  • Jones, L. (2006). Creative drama in the classroom. Allyn & Bacon.
  • Kalyon, D. Ş., & Aksoy, P. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının “drama” kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 110-126.
  • Karaçam, S., & Aydın, F. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 545-572.
  • Karadağ, E. & Çalışkan, N. (2014). Eğitimde drama: teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Anı Yayıncılık.
  • Kefeli, H., & Başar, M. (2020). Drama hayattır: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(5), 2381-2392. https://doi.org/10.24106/kefdergi.585655
  • Kellogg, D. (2009). Creative drama in education. Pearson.
  • Köksal Akyol, F., & Dalbudak Pekdemir, N. (2016). Yaratıcı drama çalışmalarının planlanması: Öğrenme deneyimlerini şekillendiren unsurlar. Journal of Human Sciences, 13(2), 3102-3118. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3981
  • Kömür, B., & Öztürk, S. (2013). Slade’in yaratıcı drama süreci. Eğitim ve Bilim, 38(169), 226-239.
  • Küpper, J. (2010). Drama and learning: The pedagogical possibilities of the drama process. Drama Education Journal, 15(4), 36-42.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2008). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A., & Boté, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching And Teacher Education, 23(7), 1217-1233.
  • Levy, F., & Bell, S. (2005). Drama as a pedagogical tool: Exploring its impact on student learning and engagement. International Journal of Education and Drama, 11(3), 204-213.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma/ desen ve uygulama için bir rehber. (3.baskı). (Çev. Edt. Selahattin Turan). Nobel
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Sage.
  • Miller, K. (2017). Planning for success in creative drama: Strategies for educators. Educational Theatre Journal, 45(1), 89-102.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7.sınıflar). Ankara.
  • Morgan G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çeviren, G. Bulut). BZD Yayıncılık.
  • Neelands, J., & Goode, T. (2015). Structuring drama work. Cambridge University Press.
  • O'Neill, C., & Lambert, A. (2014). Drama structures: A practical handbook for teachers. Routledge.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majör sandnon-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Onur Sezer, G. & Bağçeli Kahraman, P. (2021). Temel öğretim öğretmen adaylarının dramaya ilişkin metaforları. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 509-533.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in artseducation (pp. 1109–1118). Springer.
  • Önder, A. (2003). Okul öncesi çocuklar için eğitici drama uygulamaları. Morpa
  • Önder, A. (2006). Eğitici dramada rol oynamanın eğitim açısından önemi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24, 133143
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (9. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • İşyar, Ö. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi (Tez No. 454765) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi].
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Prendiville, P., & Tilden, S. (2017). The role of materials in drama education: From props to props for learning. Drama Pedagogy Journal, 11(3), 44-51.
  • Robinson, K. (2014). Creative schools: The grassroots revolution that's transforming education. Viking.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Slade, P. (1969). Creative drama: A developmental approach. McGraw-Hill.
  • Slade, P. (1976). The nature of creative drama. Macmillan.
  • Smith, J. (2018). Play and imagination in creative drama practices. Boston: Creative Learning Press.
  • Smith, P. (2018). Imagination and creativity in children's drama. Routledge.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge
  • Taylor, E. (2016). Creating supportive environments for creative drama. Educational Studies, 32(4), 302-319.
  • Taylor, R. (2016). Creative drama and its impact on learning and development. Routledge.
  • Thibodeau, P. H., Matlock, T., & Flusberg, S. J. (2019). The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 13(5).
  • Toıvanena, T., Komulainena, K. & Ru-ismäkia, H. (2011). Drama education and ımprovisation as a resource of teacher student’s creativity. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 60- 69.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Adıgüzel, Ö. (2020). Eğitmen, konu, grup, mekân bağlamında yaratıcı drama ve forum tiyatro. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 103-130
  • Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
  • Ward, M. (1957). Creative drama and its role in developing democratic citizens. Journal of Creative Education, 4(2), 59-67.
  • Ward, W. (1957). Playmaking with children from kindergarten through junior high school. New York: Appleton-Century-Crofts Inc
  • Williams, M. C. (2000). Encouraging creativity in university education by using metaphors and rich pictures. In Proceedings of the third biennial communication skills in university education (CSUE) Conference, Edith Cowan University, Western Australia, 1-6.
  • Wilson, H. (2018). Group dynamics in creative drama education. International Drama Education Review, 12(3), 165-180.
  • Wilson, L. (2018). The role of group dynamics in creative drama processes. Sage Publications.
  • Yarar Kaptan, S. & Oğuz Namdar, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama ve değerlere ilişkin metaforik algıları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (REFAD), 1(1), 1-15.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: Genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 263-288.
  • Yıldırım F., & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, G., & Çelik, Ö. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının drama uygulamalarına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 495-515.
  • Yılmaz, M., Korkmaz, Ö. & Kurt, M. (2023). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı dramaya dönük metaforik algıları. Turkish Studies - Education, 18(2), 767-788.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr

METAPHORICAL PERCEPTIONS OF SOCIAL STUDIES TEACHER CANDIDATES TOWARDS DRAMA

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 132 - 154, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1561735

Öz

Drama is a learning technique that offers the opportunity to learn by living, and thus, it offers an impressive teaching opportunity due to the nature of social studies teaching. Therefore, in this study, it was attempted to determine the perceptions of social studies teacher candidates who take drama as an elective course, regarding drama and its elements, and their metaphors. For this purpose, a purposive sampling was used using the phenomenology design to reveal the perceptions of the participants. In this study, in which 40 teacher candidates (23 female, 17 male) studying at different grade levels (20 in 2nd grade, 20 in 4th grade) of social studies teaching participated, firstly an interview form was applied via Google Form, and for the metaphors that were difficult to understand and needed to be detailed, a single-group focus group interview was conducted with 8 participants. The obtained data were analyzed with content analysis in order to reach the themes and sub-themes of the participants' views. In the results of the study in which the validity and reliability steps were followed, it was determined that the views of the teacher candidates regarding drama and its components were generally positive and the metaphors used were created in this direction. As a result of the results obtained in this study, where drama and its elements were expressed with the necessary and needed metaphors by the participants, it is recommended that the metaphors of teacher candidates who do not take drama as an elective course should also be reached. In this direction, it is recommended that the perceptions of social studies teacher candidates who are distant from drama be revealed through metaphors and the necessary precautions be taken.

Kaynakça

  • Adıgüzel, H. Ö. (2006). Yaratıcı drama kavramı, bileşenleri ve aşamaları. Yaratıcı Drama Dergisi, 1(1), 17-31.
  • Adıgüzel, H. Ö. (2013). Türk eğitim sisteminde yaratıcı dramanın mevcut durumu ve gelişimi. Journal of Education and Future, 1(3), 97-104.
  • Adıgüzel, M. (2006). Yaratıcı drama ve uygulama alanları. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Adıgüzel, Ö. (2022). Eğitimde yaratıcı drama (8. baskı). Yapı Kredi Yayınları.
  • Akhan, N.E. & Kaymak, B. (2020). Ben sosyal bilgiler öğretmeni olsaydım… : Ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Anadolu Kültürel Araştırmalar Dergisi, 4(3), 264-277
  • Akyol, F. K., & Dalbudak Pekdemir, N. (2016). Yaratıcı drama eğitiminin bileşenleri: Lider, katılımcılar, araç gereç ve ortam. Journal of Human Sciences, 13(2), 3058-3072. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3975
  • Anderson, L. (2015). Materials in creative drama: Enhancing engagement through tactile experiences. Drama Education Press.
  • Ariel, B. (2007). The integration of creative drama into science teaching [Doctoral dissertation, Kansas State University].
  • Aydın, M., & Çalışkan, H. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının "drama" kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(1), 23-35.
  • Banihashemi, S. A. (2022). The effectiveness of creative drama on mental health and self-esteem in aggressive gifted students. Archives of Hygiene Sciences, 11(1), 45-52.
  • Bolton, G. (2000). Drama as education: An argument for placing drama at the heart of the curriculum. Longman.
  • Brown, T. (2019). Children's participation in creative drama: Social and emotional impacts. London: Routledge.
  • Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yak¬laşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (Qual¬itative Inquiry and Research Design: Choosing Among Five Approaches) (4th Ed.). (Trans. Edt.: Mesut Bütün and Selçuk Beşir Demir). Siyasal.
  • Çoban, A. & Çeçen, M. A. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının drama uygulamalarına ilişkin algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 9(4), 334-353.
  • Davis, R. (2021). The role of the leader in creative drama: Facilitating transformative learning. Journal of Drama Education, 34(2), 145-158.
  • Downe-Wamboldt, B. (1992). Content analysis: method, ap¬plications, andissues. Health Care for Women Interna¬tional, 13(3), 313-321.
  • Edwards, R., & Skinner, J. (2009). Interviewing in research and practice: A guide for students. SAGE Publications.
  • Finlay Johnson, F. (1913). The creative drama: A study in the educational value of drama in education. Educational Publishing.
  • Fleming, M. (2017). Drama and learning: A practical guide. Sage Publications.
  • Gallo, L. (1999). The social interaction of drama: A study of communication in the creative arts. Theatre Arts Press.
  • Gündoğan, A., & Ergenekon, E. (2019). “Drama Hayattır” bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Education Journal, 27(4), 1777-1786.
  • Harrison, A. G., & Treagust, D. F. (2006). Teaching and learning with analogies: Friend or foe? In P. J. Aubusson, A. G. Harrison, & S. M. Ritchie (Eds.), Metaphor and analogy in science education (pp. 11–24). Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3830-5_2
  • Heathcote, D. (1984). Drama and learning: A practical approach to drama in education. Routledge.
  • Heathcote, D., & Bolton, G. (1995). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s mantle of the expert approach to teaching drama. Heinemann.
  • Johnson, D. (2020). Creative drama and its role in education. Wiley-Blackwell.
  • Johnson, D., & O'Neill, C. (2006). Drama for learning: Dorothy Heathcote’s mantle of the expert approach to education. Pearson Education.
  • Johnson, F. (1913). The role of music in creative drama. University Press.
  • Johnson, P. (2020). The importance of space in creative drama activities. Drama Research Journal, 28(3), 210-225.
  • Jones, L. (2006). Creative drama in the classroom. Allyn & Bacon.
  • Kalyon, D. Ş., & Aksoy, P. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının “drama” kavramına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. SDU International Journal of Educational Studies, 4(2), 110-126.
  • Karaçam, S., & Aydın, F. (2014). Ortaokul öğrencilerinin teknoloji kavramına ilişkin algılarının metafor analizi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 13(2), 545-572.
  • Karadağ, E. & Çalışkan, N. (2014). Eğitimde drama: teorik temelleri ve uygulama örnekleri. Anı Yayıncılık.
  • Kefeli, H., & Başar, M. (2020). Drama hayattır: Bir metafor analizi çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(5), 2381-2392. https://doi.org/10.24106/kefdergi.585655
  • Kellogg, D. (2009). Creative drama in education. Pearson.
  • Köksal Akyol, F., & Dalbudak Pekdemir, N. (2016). Yaratıcı drama çalışmalarının planlanması: Öğrenme deneyimlerini şekillendiren unsurlar. Journal of Human Sciences, 13(2), 3102-3118. https://doi.org/10.14687/jhs.v13i2.3981
  • Kömür, B., & Öztürk, S. (2013). Slade’in yaratıcı drama süreci. Eğitim ve Bilim, 38(169), 226-239.
  • Küpper, J. (2010). Drama and learning: The pedagogical possibilities of the drama process. Drama Education Journal, 15(4), 36-42.
  • Lakoff, G., & Johnson, M. (2008). Metaphors we live by. University of Chicago Press.
  • Leavy, A. M., McSorley, F. A., & Boté, L. A. (2007). An examination of what metaphor construction reveals about the evolution of preservice teachers’ beliefs about teaching and learning. Teaching And Teacher Education, 23(7), 1217-1233.
  • Levy, F., & Bell, S. (2005). Drama as a pedagogical tool: Exploring its impact on student learning and engagement. International Journal of Education and Drama, 11(3), 204-213.
  • Marshall, C. & Rossman, G. B. (2014). Designing qualitative research. Sage Publications.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma/ desen ve uygulama için bir rehber. (3.baskı). (Çev. Edt. Selahattin Turan). Nobel
  • Miles, M. B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book (2nd ed.). Sage.
  • Miller, K. (2017). Planning for success in creative drama: Strategies for educators. Educational Theatre Journal, 45(1), 89-102.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). Sosyal bilgiler dersi öğretim programı (İlkokul ve ortaokul 4,5,6 ve 7.sınıflar). Ankara.
  • Morgan G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinde metafor (Çeviren, G. Bulut). BZD Yayıncılık.
  • Neelands, J., & Goode, T. (2015). Structuring drama work. Cambridge University Press.
  • O'Neill, C., & Lambert, A. (2014). Drama structures: A practical handbook for teachers. Routledge.
  • Ong, K. J., Chou, Y. C., Yang, D. Y. & Lin, C. C. (2020). Creative drama in science education: The effects on situational interest, career interest, and science-related attitudes of science majör sandnon-science majors. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 16(4), 1-18.
  • Onur Sezer, G. & Bağçeli Kahraman, P. (2021). Temel öğretim öğretmen adaylarının dramaya ilişkin metaforları. Milli Eğitim Dergisi, 50 (230), 509-533.
  • Osmond, C. R. (2007). Drama education and the body: I am therefore I think. In L. Bresler (Ed.). International handbook of research in artseducation (pp. 1109–1118). Springer.
  • Önder, A. (2003). Okul öncesi çocuklar için eğitici drama uygulamaları. Morpa
  • Önder, A. (2006). Eğitici dramada rol oynamanın eğitim açısından önemi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 24, 133143
  • Önder, A. (2012). Yaşayarak öğrenme için eğitici drama (9. baskı). Nobel Yayıncılık.
  • İşyar, Ö. Ö. (2017). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin yeterlik algıları ve drama kavramına yönelik metaforları ile görüşlerinin incelenmesi (Tez No. 454765) [Yüksek lisans tezi, Mersin Üniversitesi].
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). SAGE Publications.
  • Prendiville, P., & Tilden, S. (2017). The role of materials in drama education: From props to props for learning. Drama Pedagogy Journal, 11(3), 44-51.
  • Robinson, K. (2014). Creative schools: The grassroots revolution that's transforming education. Viking.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Slade, P. (1969). Creative drama: A developmental approach. McGraw-Hill.
  • Slade, P. (1976). The nature of creative drama. Macmillan.
  • Smith, J. (2018). Play and imagination in creative drama practices. Boston: Creative Learning Press.
  • Smith, P. (2018). Imagination and creativity in children's drama. Routledge.
  • Szecsi, T. (2012). Teaching strategies: Creative drama in preschool curriculum: Teaching strategies implemented in Hungary. Childhood Education: Routledge
  • Taylor, E. (2016). Creating supportive environments for creative drama. Educational Studies, 32(4), 302-319.
  • Taylor, R. (2016). Creative drama and its impact on learning and development. Routledge.
  • Thibodeau, P. H., Matlock, T., & Flusberg, S. J. (2019). The role of metaphor in communication and thought. Language and Linguistics Compass, 13(5).
  • Toıvanena, T., Komulainena, K. & Ru-ismäkia, H. (2011). Drama education and ımprovisation as a resource of teacher student’s creativity. Procedia Social and Behavioral Sciences, 12, 60- 69.
  • Tuzcuoğlu, S. ve Adıgüzel, Ö. (2020). Eğitmen, konu, grup, mekân bağlamında yaratıcı drama ve forum tiyatro. Yaratıcı Drama Dergisi, 16(1), 103-130
  • Van Manen, M. (2016). Researching lived experience: Human science for an action sensitive pedagogy. Routledge.
  • Vygotsky, L. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.
  • Ward, M. (1957). Creative drama and its role in developing democratic citizens. Journal of Creative Education, 4(2), 59-67.
  • Ward, W. (1957). Playmaking with children from kindergarten through junior high school. New York: Appleton-Century-Crofts Inc
  • Williams, M. C. (2000). Encouraging creativity in university education by using metaphors and rich pictures. In Proceedings of the third biennial communication skills in university education (CSUE) Conference, Edith Cowan University, Western Australia, 1-6.
  • Wilson, H. (2018). Group dynamics in creative drama education. International Drama Education Review, 12(3), 165-180.
  • Wilson, L. (2018). The role of group dynamics in creative drama processes. Sage Publications.
  • Yarar Kaptan, S. & Oğuz Namdar, A. (2021). Sınıf öğretmenlerinin yaratıcı drama ve değerlere ilişkin metaforik algıları. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (REFAD), 1(1), 1-15.
  • Yeşilyurt, E. (2020). Öğretmenin pusulası: Genel öğretim ilkeleri. EKEV Akademi Dergisi, 24(83), 263-288.
  • Yıldırım F., & Acarlıoğlu, H. (2023). Sınıf öğretmenlerinin eğitimde drama kullanımına ilişkin görüşleri. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(1), 86-103.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (9. baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, G., & Çelik, Ö. (2016). Türkçe öğretmen adaylarının drama uygulamalarına ilişkin algıları: Bir metafor çalışması. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 495-515.
  • Yılmaz, M., Korkmaz, Ö. & Kurt, M. (2023). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinin yaratıcı dramaya dönük metaforik algıları. Turkish Studies - Education, 18(2), 767-788.
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK). (2018). Sosyal bilgiler öğretmenliği lisans programı. Yükseköğretim Kurulu. https://www.yok.gov.tr
Toplam 83 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyal Bilgiler Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Kaymak 0000-0003-0551-584X

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 5 Ekim 2024
Kabul Tarihi 11 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaymak, B. (2025). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yaratıcı Dramaya Yönelik Metaforik Algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 132-154. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1561735

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.