Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ailenin Finansal Desteği ve Belirsizliğe Tahammülsüzlüğün Beliren Yetişkinlerin Kariyer Stresi Üzerindeki Rolü

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 268 - 279, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1581630

Öz

Bu araştırma, iş yaşamına geçiş aşamasında olan üniversite öğrencilerinin yaşadıkları kariyer stresinin yordayıcıları olarak ailenin sağladığı finansal destek ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmanın verileri 439 üniversite öğrencisinden toplanmıştır. Verilerin toplanması amacıyla, Kariyer Stresi Ölçeği, Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği ve ailenin finansal desteğine ilişkin verileri elde etmek amacıyla Kariyer Gelişiminde Aile Etkisi Ölçeğinin ‘Finansal Destek’ boyutu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, pearson korelasyon katsayısı ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, kariyer stresi ile ailenin finansal desteği arasında negatif yönde, belirsizliğe tahammülsüzlük ile pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğunu ortaya koymaktadır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre, ailenin finansal desteği ve belirsizliğe tahammülsüzlük değişkenleri kariyer stresine ilişkin varyansın %22’sini açıklamaktadır. Standartlaştırılmış regresyon katsayıları (β) incelendiğinde; gerek ailenin finansal desteğinin (β =-,35, p<,05), gerekse belirsizliğe tahammülsüzlüğün (β =,29, p<,05) beliren yetişkinlerin kariyer stresleri üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu bulgusuna ulaşılmaktadır. Bu sonuçlar doğrultusunda; ailenin sağladığı finansal destek arttıkça üniversite öğrencilerinin algıladığı kariyer stresinin azaldığı, buna karşın belirsizliğe tahammülsüzlük arttıkça kariyer stresi puanlarında da artış olduğu söylenebilir. Elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.

Kaynakça

  • Amani, J., & Mkumbo, K. A. (2014). The influence of family background on career choice among undergraduate students in Tanzania. Papers in Education and Development (32). https://journals.udsm.ac.tz/index.php/ped/article/view/1472
  • Anderson, E., & Kim, D.(2006). Increasing the success of minority students in science and technology. American Council on Education, Washington, DC. http://hdl.handle.net/10919/86900
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Carleton, R. N., Norton, M. A., & Asmundson, G. J. G. (2007). Fearing the unknown: A short version of the intolerance of uncertainty scale. Journal of Anxiety Disorders, 21(1), 105-117. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.03.014
  • Choi, B. Y., Park, H., Nam, S. K., Lee, J., Cho, D., & Lee, S. M. (2011). The development and initial psychometric evaluation of the Korean Career Stress Inventory for college students. The Career Development Quarterly, 59(6), 559-572. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2011.tb00976.x
  • Christensen, L. B., Johnson, B., & Turner, L. A. (2014). Research methods, design, and analysis. Twelfth Edition, Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Clutter, C. (2010). The effects of parental influence on their children’s career choices. [Master’s thesis, Kansas State University].
  • Coşkun, E. (2019). Duygusal zekâ ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün stresle başa çıkma tarzlarına etkisinin incelenmesi (Tez no. 569362) [ Yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi].
  • Creed, P. A., Hood, M., & Hu, S. (2017). Personal orientation as an antecedent to career stress and employability confidence: The intervening roles of career goal-performance discrepancy and career goal importance. Journal of Vocational Behavior, 99, 79-92. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.12.007
  • Çapan, B. E., & Owen, F.K. (2020). FeTeMM öğrencilerinin kariyer seçme nedenleri, kariyer bilgi kaynakları ve ihtiyaçları. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kpdd/issue/55521/672502
  • Demirtaş, A. S., & Kara, A. (2022). Career adaptability and unemployment anxiety in Turkish senior undergraduate students: The mediating role of career stress. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(64), 19-33. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1095894
  • Edwards, R., & Edwards, J. (2001). Internationalisation of education: A business perspective. Australian Journal of Education, 45(1), 76-89. https://doi.org/10.1177/000494410104500107
  • Emirel, M., & Bozkurt, Ö. (2022). Kariyer stresi ile belirsizlikten kaçınma arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sigortacılık ve sosyal güvenlik bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 13(1), 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cider/issue/68803/1011737
  • Endres, M. L., Chowdhury, S., & Milner, M. (2009). Ambiguity tolerance and accurate assessment of self-efficacy in a complex decision task. Journal of Management & Organization, 15, 31-46. https://doi.org/10.5172/jmo.837.15.1.31
  • Ensari, M. Ş., & Alay, H. K. (2017). Meslek seçimini etkileyen faktörlerin demografik değişkenler ile ilişkisinin araştırılması: İstanbul ilinde bir uygulama. Humanıtas- Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 409-422. https://doi.org/10.20304/humanitas.358378
  • Fouad, N. A., Kim, S. Y., Ghosh, A., Chang, W. H., & Figueiredo, C. (2016). Family influence on career decision making: Validation in India and the United States. Journal of Career Assessment, 24(1), 197-212. https://doi.org/10.1177/1069072714565782
  • Frenkel-Brunswik, E. (1948). Intolerance of ambiguity as emotional perceptual. Personality of Assessment, 40, 67-72.
  • Furnham, A., & Marks, J. (2013). Tolerance of ambiguity: A review of the recent literature. Psychology, 4(09), 717-728. https://doi.org/10.4236/psych.2013.49102
  • Furnham, A., & Ribchester, T. (1995). Tolerance of ambiguity: A review of the concept, its measurement and applications. Current Psychology, 14(3), 179-199. https://doi.org/10.1007/BF02686907
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 284-299.
  • ILO (2024). Global Employment Trends for Youth 2024: “Decent work, brighter futures”. International Labour Office, Geneva. https://www.ilo.org/publications/major-publications/global-employment-trends-youth-2024 (Erişim Tarihi: 25.09.2024).
  • Jung, Y. M. (2020). Nursing students’ career identity, satisfaction with major, and career stress by career decision type. Japan Journal of Nursing Science, 17(1), e12281. https://doi.org/10.1111/jjns.12281
  • Keller, B. K., & Whiston, S. C. (2008). The role of parental influences on young adolescents’ career development. Journal of Career Assessment, 198-217. https://doi.org/10.1177/1069072707313206
  • Kılıç, E. (2019). Meslek seçiminde ailenin etkisine yönelik bir araştırma (Tez no. 569526) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi].
  • Kim, B., Rhee, E., Ha, G., Yang, J., & Lee, S. M. (2016). Tolerance of uncertainty: Links to happenstance, career decision self‐efficacy, and career satisfaction. The Career Development Quarterly, 64(2), 140-152. https://doi.org/10.1002/cdq.12047
  • Kim, M., & Lim, C. (2019). The impact of social support on career stress among health science college students. Journal of Digital Convergence, 17(5).
  • Kirazcı, F., & Öztemel, K. (2021). Üniversite öğrencilerinin kariyer karar verme belirsizliklerine toleranslarının çeşitli değişkenlerle ilişkilerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 442-477. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/61832/822514
  • Koç, B. (2024). Z kuşağı bireylerinin belirsizliğe tahammülsüzlük algılarının kariyer geleceklerine etkisi (Tez no. 874388) [Yüksek lisans tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi].
  • Krumboltz, J. D., Foley, P. F., & Cotter, E. W. (2013). Applying the happenstance learning theory to involuntary career transitions. The Career Development Quarterly, 61(1), 15-26. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2013.00032.x
  • Lee, A., & Jung, E. (2021). The mediating role of entrepreneurial mindset between intolerance of uncertainty and career adaptability. Sustainability, 13(13), 7099. https://doi.org/10.3390/su13137099
  • Lee, J. O., Jones, T. M., Yoon, Y., Hackman, D. A., Yoo, J. P., & Kosterman, R. (2019). Young adult unemployment and later depression and anxiety: Does childhood neighborhood matter? Journal of youth and adolescence, 48, 30-42. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0957-8
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.36
  • Mutlu, T., Owen, F. K., Özdemir, S., & Kılıç, Ö. U. (2019). Beliren yetişkinlerin kariyer planları, yaşadıkları kariyer kararsızlıkları ve bununla baş etme stratejileri. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kpdd/issue/46471/560777
  • Nota, L., Ferrari, L., Solberg, V. S. H., & Soresi, S. (2007). Career search self-efficacy, family support, and career indecision with Italian youth. Journal of Career Assessment, 15(2), 181-193. https://doi.org/10.1177/1069072706298019
  • Özcan, M., & Eranıl, A. K. (2018). Meslek seçimi kapsamında: Anne baba tutumu ve öğretmenlik. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1291- 1304. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/38234/442090
  • Özdemir, İ., Hergül, G., Öztürk, M., & Arslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde bir pandemi hastanesinde görev yapmakta olan hemşirelerde sosyodemografik değişkenler, belirsizliğe tahammülsüzlük ve umutsuzluk düzeylerinin, algılanan stres düzeylerine etkisinin incelenmesi. Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi Dergisi, 54(3), 434-441. https://doi.org/10.20492/aeahtd.938762
  • Özden, K., & Sertel-Berk, Ö. (2017). Kariyer Stresi Ölçeği’nin (KSÖ) Türkçe’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 37(1), 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iupcd/issue/32435/297680
  • Özünlü, M. B., & Bacanlı, F. (2015). Kariyer seçiminde aile etkisi ölçeğinin lise öğrencileri için Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 13-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26087/274922
  • Paloş, R., & Drobot, L. (2010). The impact of family influence on the career choice of adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3407-3411. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.524
  • Paszkowska-Rogacz, A. (2024). Courage versus Tolerance of Ambiguity among Young Adults Making Career Decisions. The Moderating Effect of Life Orientation. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4376505/v1
  • Sarıçam, H., Erguvan, F., Akın, A., & Akça, M. (2014). Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği BTÖ 12 Türkçe Formu Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Route Educational and Social Science Journal, 1(3). https://doi.org/10.17121/ressjournal.109
  • Sonnentag, S. (2017). Career Proactivity. In Proactivity at Work (Eds. S. K. Parker and U. K. Bindl), 49–76. London: Routledge.
  • Taşğın, Ö., Bozgeyikli, H. ve Boğazlıyan, E. E. (2017). Üniversiteli gençlerin işsizlik kaygıları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişki, Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 551-567.
  • (2023). İstatistiklerle Gençlik, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2023-53677 (Erişim Tarihi: 12.02.2025).
  • TÜİK (2024). İşgücü İstatistikleri, II. Çeyrek: Nisan-Haziran, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-II.-Ceyrek:-Nisan-Haziran,-2024-53518 (Erişim Tarihi: 25.09.2024).
  • Urgan, S., & Küsbeci, P. (2022). Çalışanlardaki belirsizliğe tahammülsüzlük ve yaşam tatmini arasında algılanan örgütsel stresin aracı rolüne yönelik bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 23(2), 169-184. https://doi.org/10.31671/doujournal.1122046
  • Wagrowska, J. (2020). Occupational themes, ambiguity tolerance level and coping strategies in career decision-making. Educational Psychology, 60(18), 117-131. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6229
  • Xing, X., & Rojewski, J. W. (2018). Family influences on career decision-making self-efficacy of Chinese secondary vocational students. New Waves-Educational Research and Development Journal, 21(1), 48-67.
  • Xu, H., & Tracey, T. J. (2014). The role of ambiguity tolerance in career decision making. Journal of Vocational Behavior, 85(1), 18-26. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.04.001
  • Yasmin, T., & Husna, C. A. (2020). Familial support as a determinant of women career development: A qualitative study. Asian J. Soc. Sci. Leg. Stud, 2(4), 76-87. https://doi.org/10.34104/ajssls.020.076087
  • Yum, J. H., Ko, H. J., & Kim, H. J. (2014). Correlation of Career Stress, Department Satisfaction, and SCL-90-R of Students Specialized in Dental Hygiene. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(3), 31-40. http://dx.doi.org/10.14257/ijbsbt.2014.6.3.04

The Role Of Financial Support From The Family and Intolerance of Uncertainty In The Career Stress Of Emerging Adults

Yıl 2025, Cilt: 21 Sayı: 1, 268 - 279, 22.04.2025
https://doi.org/10.17860/mersinefd.1581630

Öz

This study examines family financial support and intolerance of uncertainty as predictors of career stress experienced by university students during their transition to work. The data for this study were collected from a sample of 439 university students. The Career Stress Scale, Intolerance of Uncertainty Scale, and Financial Support dimension of the Family Influence in Career Development Scale were used to collect data. Descriptive statistics, Pearson correlation coefficients, and multiple linear regression analyses were used for the data analysis. Research shows that there is a significant negative relationship between work stress and family financial support and a significant positive relationship with intolerance of uncertainty. According to the results of the multiple linear regression analysis, family financial support and intolerance of uncertainty explained 22% of the variance related to job stress. The results of the unstandardized regression coefficients show that financial support from the family (B =- .94, t =-8.23) is a significant negative predictor of work stress, while intolerance of uncertainty (B = .43, t = 6.88) is a significant positive predictor. In line with these results, it can be said that as financial support from the family increases, students' perceived career stress decreases, whereas as intolerance of uncertainty increases, their career stress scores increase. The results obtained are discussed in the relevant literature.

Kaynakça

  • Amani, J., & Mkumbo, K. A. (2014). The influence of family background on career choice among undergraduate students in Tanzania. Papers in Education and Development (32). https://journals.udsm.ac.tz/index.php/ped/article/view/1472
  • Anderson, E., & Kim, D.(2006). Increasing the success of minority students in science and technology. American Council on Education, Washington, DC. http://hdl.handle.net/10919/86900
  • Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
  • Carleton, R. N., Norton, M. A., & Asmundson, G. J. G. (2007). Fearing the unknown: A short version of the intolerance of uncertainty scale. Journal of Anxiety Disorders, 21(1), 105-117. https://doi.org/10.1016/j.janxdis.2006.03.014
  • Choi, B. Y., Park, H., Nam, S. K., Lee, J., Cho, D., & Lee, S. M. (2011). The development and initial psychometric evaluation of the Korean Career Stress Inventory for college students. The Career Development Quarterly, 59(6), 559-572. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2011.tb00976.x
  • Christensen, L. B., Johnson, B., & Turner, L. A. (2014). Research methods, design, and analysis. Twelfth Edition, Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Clutter, C. (2010). The effects of parental influence on their children’s career choices. [Master’s thesis, Kansas State University].
  • Coşkun, E. (2019). Duygusal zekâ ve belirsizliğe tahammülsüzlüğün stresle başa çıkma tarzlarına etkisinin incelenmesi (Tez no. 569362) [ Yüksek lisans tezi, Fatih Sultan Mehmet Vakıf Üniversitesi].
  • Creed, P. A., Hood, M., & Hu, S. (2017). Personal orientation as an antecedent to career stress and employability confidence: The intervening roles of career goal-performance discrepancy and career goal importance. Journal of Vocational Behavior, 99, 79-92. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2016.12.007
  • Çapan, B. E., & Owen, F.K. (2020). FeTeMM öğrencilerinin kariyer seçme nedenleri, kariyer bilgi kaynakları ve ihtiyaçları. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 3(1), 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kpdd/issue/55521/672502
  • Demirtaş, A. S., & Kara, A. (2022). Career adaptability and unemployment anxiety in Turkish senior undergraduate students: The mediating role of career stress. Turkish Psychological Counseling and Guidance Journal, 12(64), 19-33. https://doi.org/10.17066/tpdrd.1095894
  • Edwards, R., & Edwards, J. (2001). Internationalisation of education: A business perspective. Australian Journal of Education, 45(1), 76-89. https://doi.org/10.1177/000494410104500107
  • Emirel, M., & Bozkurt, Ö. (2022). Kariyer stresi ile belirsizlikten kaçınma arasındaki ilişkinin incelenmesi: Sigortacılık ve sosyal güvenlik bölümü öğrencileri üzerine bir araştırma. Çalışma İlişkileri Dergisi, 13(1), 1-16. https://dergipark.org.tr/tr/pub/cider/issue/68803/1011737
  • Endres, M. L., Chowdhury, S., & Milner, M. (2009). Ambiguity tolerance and accurate assessment of self-efficacy in a complex decision task. Journal of Management & Organization, 15, 31-46. https://doi.org/10.5172/jmo.837.15.1.31
  • Ensari, M. Ş., & Alay, H. K. (2017). Meslek seçimini etkileyen faktörlerin demografik değişkenler ile ilişkisinin araştırılması: İstanbul ilinde bir uygulama. Humanıtas- Uluslararası Sosyal Bilimler Dergisi, 5(10), 409-422. https://doi.org/10.20304/humanitas.358378
  • Fouad, N. A., Kim, S. Y., Ghosh, A., Chang, W. H., & Figueiredo, C. (2016). Family influence on career decision making: Validation in India and the United States. Journal of Career Assessment, 24(1), 197-212. https://doi.org/10.1177/1069072714565782
  • Frenkel-Brunswik, E. (1948). Intolerance of ambiguity as emotional perceptual. Personality of Assessment, 40, 67-72.
  • Furnham, A., & Marks, J. (2013). Tolerance of ambiguity: A review of the recent literature. Psychology, 4(09), 717-728. https://doi.org/10.4236/psych.2013.49102
  • Furnham, A., & Ribchester, T. (1995). Tolerance of ambiguity: A review of the concept, its measurement and applications. Current Psychology, 14(3), 179-199. https://doi.org/10.1007/BF02686907
  • Hamamcı, Z., Bacanlı, F., & Doğan, H. (2013). İlköğretim ortaöğretim ve üniversite öğrencilerinin mesleki ve eğitsel kararlarını etkileyen faktörlerin incelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 12(44), 284-299.
  • ILO (2024). Global Employment Trends for Youth 2024: “Decent work, brighter futures”. International Labour Office, Geneva. https://www.ilo.org/publications/major-publications/global-employment-trends-youth-2024 (Erişim Tarihi: 25.09.2024).
  • Jung, Y. M. (2020). Nursing students’ career identity, satisfaction with major, and career stress by career decision type. Japan Journal of Nursing Science, 17(1), e12281. https://doi.org/10.1111/jjns.12281
  • Keller, B. K., & Whiston, S. C. (2008). The role of parental influences on young adolescents’ career development. Journal of Career Assessment, 198-217. https://doi.org/10.1177/1069072707313206
  • Kılıç, E. (2019). Meslek seçiminde ailenin etkisine yönelik bir araştırma (Tez no. 569526) [Yüksek lisans tezi, Maltepe Üniversitesi].
  • Kim, B., Rhee, E., Ha, G., Yang, J., & Lee, S. M. (2016). Tolerance of uncertainty: Links to happenstance, career decision self‐efficacy, and career satisfaction. The Career Development Quarterly, 64(2), 140-152. https://doi.org/10.1002/cdq.12047
  • Kim, M., & Lim, C. (2019). The impact of social support on career stress among health science college students. Journal of Digital Convergence, 17(5).
  • Kirazcı, F., & Öztemel, K. (2021). Üniversite öğrencilerinin kariyer karar verme belirsizliklerine toleranslarının çeşitli değişkenlerle ilişkilerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (58), 442-477. https://dergipark.org.tr/en/pub/maeuefd/issue/61832/822514
  • Koç, B. (2024). Z kuşağı bireylerinin belirsizliğe tahammülsüzlük algılarının kariyer geleceklerine etkisi (Tez no. 874388) [Yüksek lisans tezi, Burdur Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi].
  • Krumboltz, J. D., Foley, P. F., & Cotter, E. W. (2013). Applying the happenstance learning theory to involuntary career transitions. The Career Development Quarterly, 61(1), 15-26. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2013.00032.x
  • Lee, A., & Jung, E. (2021). The mediating role of entrepreneurial mindset between intolerance of uncertainty and career adaptability. Sustainability, 13(13), 7099. https://doi.org/10.3390/su13137099
  • Lee, J. O., Jones, T. M., Yoon, Y., Hackman, D. A., Yoo, J. P., & Kosterman, R. (2019). Young adult unemployment and later depression and anxiety: Does childhood neighborhood matter? Journal of youth and adolescence, 48, 30-42. https://doi.org/10.1007/s10964-018-0957-8
  • Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (2000). Contextual supports and barriers to career choice: A social cognitive analysis. Journal of Counseling Psychology, 47(1), 36. https://doi.org/10.1037/0022-0167.47.1.36
  • Mutlu, T., Owen, F. K., Özdemir, S., & Kılıç, Ö. U. (2019). Beliren yetişkinlerin kariyer planları, yaşadıkları kariyer kararsızlıkları ve bununla baş etme stratejileri. Kariyer Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 2(1), 1-31. https://dergipark.org.tr/tr/pub/kpdd/issue/46471/560777
  • Nota, L., Ferrari, L., Solberg, V. S. H., & Soresi, S. (2007). Career search self-efficacy, family support, and career indecision with Italian youth. Journal of Career Assessment, 15(2), 181-193. https://doi.org/10.1177/1069072706298019
  • Özcan, M., & Eranıl, A. K. (2018). Meslek seçimi kapsamında: Anne baba tutumu ve öğretmenlik. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 7(2), 1291- 1304. https://dergipark.org.tr/tr/pub/teke/issue/38234/442090
  • Özdemir, İ., Hergül, G., Öztürk, M., & Arslan, A. (2021). Covid-19 pandemi sürecinde bir pandemi hastanesinde görev yapmakta olan hemşirelerde sosyodemografik değişkenler, belirsizliğe tahammülsüzlük ve umutsuzluk düzeylerinin, algılanan stres düzeylerine etkisinin incelenmesi. Ankara Eğitim Araştırma Hastanesi Dergisi, 54(3), 434-441. https://doi.org/10.20492/aeahtd.938762
  • Özden, K., & Sertel-Berk, Ö. (2017). Kariyer Stresi Ölçeği’nin (KSÖ) Türkçe’ye uyarlanması ve psikometrik özelliklerinin sınanması. Psikoloji Çalışmaları Dergisi, 37(1), 35-51. https://dergipark.org.tr/tr/pub/iupcd/issue/32435/297680
  • Özünlü, M. B., & Bacanlı, F. (2015). Kariyer seçiminde aile etkisi ölçeğinin lise öğrencileri için Türkçeye uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 13(1), 13-32. https://dergipark.org.tr/tr/pub/tebd/issue/26087/274922
  • Paloş, R., & Drobot, L. (2010). The impact of family influence on the career choice of adolescents. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 3407-3411. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.524
  • Paszkowska-Rogacz, A. (2024). Courage versus Tolerance of Ambiguity among Young Adults Making Career Decisions. The Moderating Effect of Life Orientation. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-4376505/v1
  • Sarıçam, H., Erguvan, F., Akın, A., & Akça, M. (2014). Belirsizliğe Tahammülsüzlük Ölçeği BTÖ 12 Türkçe Formu Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Route Educational and Social Science Journal, 1(3). https://doi.org/10.17121/ressjournal.109
  • Sonnentag, S. (2017). Career Proactivity. In Proactivity at Work (Eds. S. K. Parker and U. K. Bindl), 49–76. London: Routledge.
  • Taşğın, Ö., Bozgeyikli, H. ve Boğazlıyan, E. E. (2017). Üniversiteli gençlerin işsizlik kaygıları ile psikolojik dayanıklılıkları arasındaki ilişki, Emek ve Toplum Dergisi, 6(16), 551-567.
  • (2023). İstatistiklerle Gençlik, 2023. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Genclik-2023-53677 (Erişim Tarihi: 12.02.2025).
  • TÜİK (2024). İşgücü İstatistikleri, II. Çeyrek: Nisan-Haziran, 2024. https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Isgucu-Istatistikleri-II.-Ceyrek:-Nisan-Haziran,-2024-53518 (Erişim Tarihi: 25.09.2024).
  • Urgan, S., & Küsbeci, P. (2022). Çalışanlardaki belirsizliğe tahammülsüzlük ve yaşam tatmini arasında algılanan örgütsel stresin aracı rolüne yönelik bir araştırma. Doğuş Üniversitesi Dergisi. 23(2), 169-184. https://doi.org/10.31671/doujournal.1122046
  • Wagrowska, J. (2020). Occupational themes, ambiguity tolerance level and coping strategies in career decision-making. Educational Psychology, 60(18), 117-131. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.6229
  • Xing, X., & Rojewski, J. W. (2018). Family influences on career decision-making self-efficacy of Chinese secondary vocational students. New Waves-Educational Research and Development Journal, 21(1), 48-67.
  • Xu, H., & Tracey, T. J. (2014). The role of ambiguity tolerance in career decision making. Journal of Vocational Behavior, 85(1), 18-26. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2014.04.001
  • Yasmin, T., & Husna, C. A. (2020). Familial support as a determinant of women career development: A qualitative study. Asian J. Soc. Sci. Leg. Stud, 2(4), 76-87. https://doi.org/10.34104/ajssls.020.076087
  • Yum, J. H., Ko, H. J., & Kim, H. J. (2014). Correlation of Career Stress, Department Satisfaction, and SCL-90-R of Students Specialized in Dental Hygiene. International Journal of Bio-Science and Bio-Technology, 6(3), 31-40. http://dx.doi.org/10.14257/ijbsbt.2014.6.3.04
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kariyer Danışmanlığı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gürcan Şeker 0000-0002-6633-7859

Hatice Dilmen 0000-0002-6180-055X

Yayımlanma Tarihi 22 Nisan 2025
Gönderilme Tarihi 8 Kasım 2024
Kabul Tarihi 15 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şeker, G., & Dilmen, H. (2025). Ailenin Finansal Desteği ve Belirsizliğe Tahammülsüzlüğün Beliren Yetişkinlerin Kariyer Stresi Üzerindeki Rolü. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 268-279. https://doi.org/10.17860/mersinefd.1581630

Makaleler dergide yayınlandıktan sonra yayım hakları dergiye ait olur.
Dergide yayınlanan tüm makaleler, diğerleri tarafından paylaşılmasına olanak veren Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-ND 4.0) lisansı altında lisanslanır.