Bu çalışma İbn Meymûn’un İggeret ha-Şemad’ında ortaya koyduğu şehitlik ve din değiştirmeyle ilgili görüşlerini ele almaktadır. İbn Meymûn, mektubunda Muvahhidlerin yönetimi altındaki Fas Yahudilerinin din değiştirme baskısı karşısında ne yapmaları gerektiğini açıklamıştır. Onun temel vurgusu yaşanılan zulmün geçmişte yaşanan hiçbir zulümle benzerlik taşımadığı üzerinedir. Önceki dönemlerde yapılan baskılarda Yahudi dinî emirlerin açıkça çiğnenmesi ya da hâkim dinî geleneğin uygulamalarının yerine getirilmesi beklenmektedir. Oysa İslâm toplumunda Fas Yahudileri yalnızca kelime-i şehadet getirmeye zorlanmaktadır. Buradan hareketle İbn Meymûn, Yahudi âlimlerin şehitliği gerekli kıldığı şartların yaşanan duruma uygun olmadığını ifade etmektedir. Bu nedenle o, bir Yahudinin, yöneticilerin talepleri doğrultusunda kelime-i şehadeti söylemesi ve hayatını feda etmemesi gerektiği yönünde görüş belirtmiştir. İbn Meymûn’un bu görüşleri akademik çevrelerde çokça tartışılmıştır. Kimi araştırmacılar, İbn Meymûn’un görüşlerinin Talmud’da ortaya konulan kişinin hangi şartlarda hayatını feda etmesi gerektiğiyle ilgili ilkelere aykırı olduğu iddiasındadır. Kimi araştırmacılar ise İbn Meymûn’un bir cemaat önderi olarak alternatif bir çözüm ürettiğini savunmaktadır. İbn Meymûn’un Talmud ilkelerine aykırı ya da alternatif bir çözüm önermediği, bunun yerine zaten Yahudi geleneğinde var olan bir çözümü yeniden gündeme getirdiği bu çalışmanın temel iddiasıdır.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde etik ilkelere uyulmuştur.
This study examines Maimonides’ views on martyrdom and conversion as outlined in his Iggeret ha-Shemad. In his letter, Maimonides explained what the Jews of Morocco under the rule of the Almohads should do in the face of pressure to convert. His main emphasis was that the oppression they were experiencing bore no resemblance to any of the past oppressions. In previous periods, the Jews were expected to violate Jewish religious commandments openly or to fulfill the practices of the dominant religious tradition. However, the Jews of Morocco were only forced to recite the Shahada. Based on this, Maimonides stated that the conditions that Jewish scholars required for martyrdom were not suitable for the current situation. For this reason, he expressed the opinion that a Jew should say the Shahada following the demands of the rulers and should not sacrifice his life. These views of Maimonides have been widely discussed in academic circles. Some researchers claim that Maimonides’ views contradict the principles outlined in the Talmud regarding the conditions under which a person should sacrifice his life. Other researchers argue that Maimonides, as a community leader, produced an alternative solution. The main thesis of this study is that Maimonides revived a solution that already existed in Jewish tradition.
Maimonides Martyrdom Conversion Religious persecution History of Religions
Ethical principles were followed during the preparation of this study.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yahudilik Araştırmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 1 |