The Ministry of National Education aims to enrich the curriculum and increase the knowledge level of students by creating educational programs in certain years from past to present. In line with the aim of teaching national and spiritual values to students in the educational programs created, new subjects reflecting Turkish history and culture were added to ensure that the national self was formed on solid foundations. One of the topics added in this context is the Turkish World and Turkish World novels. The Ministry of National Education focused on the Turkish World and its novels in the high school Turkish Language and Literature textbooks, especially in the period that started after 1992, and added the novels of Cengiz Dağcı, Cengiz Aytmatov, Muhammed Ayaz İshaki, Ziya Samedi, Özker Yaşın and Musa Aybek Taşmuhammedoğlu to the curriculum. The novels added by the Ministry to the curriculum not only provide information about the literature of sister nations, but also reveal the cultural diplomacy between Türkiye and the Turkish World. In this study, the place given by the Ministry of National Education to Turkish World novels in the high school Turkish Language and Literature course was investigated. As a result of the research, the Turkish World novels added to the curriculum were listed and examined with thematic approaches.
Ministry of National Education Turkish World novels curriculum thematic approaches
Millî Eğitim Bakanlığı geçmişten günümüze belli yıllarda eğitim programı oluşturarak müfredatı zenginleştirmeyi ve öğrencilerin bilgi düzeyini artırmayı hedeflemektedir. Oluşturulan eğitim programlarında öğrencilere millî ve manevî değerleri öğretme amacı doğrultusunda Türk tarihini ve kültürünü yansıtan yeni konular eklenerek milli benliğin sağlam temellerle oluşturulması sağlanmıştır. Bu kapsamda eklenen konulardan biri de Türk Dünyası ve Türk Dünyası romanlarıdır. Millî Eğitim Bakanlığı, lise Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında özellikle 1992 yılından sonra başlayan süreçte Türk Dünyası ve romanları üzerine yoğunlaşarak Cengiz Dağcı, Cengiz Aytmatov, Muhammed Ayaz İshaki, Ziya Samedi, Özker Yaşın ve Musa Aybek Taşmuhammedoğlu’nun romanlarını müfredata eklemiştir. Bakanlığın müfredata eklediği romanlar hem kardeş halkların edebiyatları hakkında bilgi vermekte hem de Türkiye ve Türk Dünyası arasındaki kültürel diplomasiyi de ortaya koymaktadır. Bu çalışmada Millî Eğitim Bakanlığı’nın lise Türk Dili ve Edebiyatı dersinde Türk Dünyası romanlarına verdiği yer araştırılmıştır. Yapılan araştırmalar neticesinde müfredata eklenen Türk Dünyası romanları listelenerek tematik yaklaşımlarla incelenmiştir.
Milli Eğitim Bakanlığı Türk Dünyası Romanları müfredat tematik yaklaşımlar
Etik Kurul İznine gerek olmadığını beyan ederim.
Destekleyen kurum yoktur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk Dili ve Edebiyatı Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 13 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Şubat 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 247 |