Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Guided Writing Technique

Yıl 2025, Cilt: 54 Sayı: 247, 1833 - 1858, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1570499

Öz

Teaching methods, techniques and strategies in writing instruction has a critical role in enabling students to communicate effectively and consciously, organize their thoughts and express themselves in writing. This teaching enables students to understand and grasp the writing process. Teaching methods, techniques and strategies guides students to develop their writing skills step by step and effectively guides them through the different stages of the writing process. Therefore, teaching methods, techniques and strategies in writing education has the potential to create a learning environment that can be customized in accordance with the individual needs of students and to make them successful and confident individuals in written communication. Teaching new methods, techniques and strategies contributes to the development of writing education. The overall aim of this article is to explain and introduce the Guided writing technique in detail and to show teachers how it can be used to strengthen students' writing skills. In this context, the article discusses the Guided writing technique and its role in developing and guiding students' writing skills. The authors have opened various aspects of guided writing with different definitions and explanations.

Kaynakça

  • Anggara, Y. D. (2013). The effectiveness of guided writing in improving the students’ writing ability of the eighth grade students. Department of English Language Education Faculty of Language and Art.
  • Arıcı, U. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 317-328.
  • Ashman, A., Wright, S., Conway, R. & Fazey, N. (1994). Developing the metacognitive skills of academically gifted students in mainstream classrooms. Roeper Review, 16(3), 198-204.
  • Bayat, N. (2020). Yazma modelleri. N. Bayar, H. Ülper, D. Yaylı, G. Çetinkaya ve B. Aslandağ (Ed.), Yazma ve eğitimi (s. 16). Anı Yayıncılık.
  • Bayram, Y. ve Erdemir, A. (2006). Amasya’daki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin imla kurallarını kullanma düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, (171), 140-155.
  • Belet, D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 69-86.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 133-139.
  • Coşkun, E. (2009). Yazma eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi (s. 49-91). Pegem Akademi.
  • Dunigan, J. (2008). Classroom authoring guided writing. Teachers Created Resources.
  • Eggen, P. & Kauchak, D. (2012). Strategies and models for lecturers: Teaching content and thinking skills. Pearson Education.
  • Flower, L. ve Hayes, J. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387.
  • Fountas, I. C. & Pinnell, G. S. (2001). Guiding readers and writers Grades 3-6: Teaching comprehension, genre, and content literacy. Heinemann.
  • Gibson, A. S. (2012). Guided writing. Strategy Guided Series Teaching Writing.
  • Göçer, A. (2016). Yazma eğitimi (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hayati, A. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Kök Yayıncılık.
  • Holdich, C. E. & Chung, P. H. (2003). A computer tutor to assist children develop their narrative writing skills: Conferencing with Harry. International Journal of Human-Computer Studies, 59(5), 631-669.
  • Karadağ, Ö. (2013). Yazma eğitimi: Kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. H. Güzel ve H. Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı (s. 221-260). Pegem Akademi.
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: Planlı yazma ve değerlendirme. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 21-43). Pegem Akademi.
  • Karatay, H. (2015). Süreç temelli yazma modelleri: 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modeli. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 37). Pegem Akademi.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımları. Dil Dergisi, (131), 55-56.
  • Martaniri, N. L., Ayu, N. N. & Sastaparamitha, J. (2020). The effect of guided writing strategy in writing skill. Yavana Bhasha Journal of English Language Teaching, 3(2), 44-56.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe öğretim programı. MEB Yayınları.
  • Oczkus, D. L. (2007). Guided writing: Practical lesson powerful. Heinemann.
  • Oğuz, B. ve Aydın, İ. (2016). Ortaokullarda çalışan Türkçe öğretmenlerinin öğrenme alanlarına ilişkin. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(14), 479-508.
  • Oğuz, B. ve Doğan Kahtalı, B. (2020). Yazma stratejilerine yönelik bir derleme çalışması ve stratejilerin yazma becerilerine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(14), 121-137.
  • Parsons, S. (2001). Bookwise 4 teacher’s guide. Nelson Thornes Ltd.
  • Primary National Strategy. (2007). Improving writing with a focus. Department for Schools and Families.
  • Sağırlı, M. (2022). Yazmaya hazırlık, yazma ve yazı biçimine ilişkin birinci sınıf yazma temel dil becerisi kazanımlarının Türkçe Dersi Öğretim Programında (2019) yer alan açıklama ve örnekler ile yeterliliği yönünden değerlendirmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 371-388.
  • Suprihaningrum, J. (2013). Learning strategies: Theory and practice. Ar-Ruzz Media.
  • Tekşan, K. (2001). Yazılı anlatımı geliştirmede ön hazırlığın etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Temizyürek, F. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatımlarının dil gelişimi bakımından incelenmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 219-231.
  • Tyner, B. (2004). Beginning reading instruction and the small-group differentiated reading model. In Small-group reading instruction (ss. 1-16). International Reading Association.
  • Uçgun, D. (2011). İlköğretim programlarında yazma eğitimi. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 11). Pegem Akademi.
  • Yaylı, D. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi: Politika, yöntem ve beceriler. D. Yaylı (Ed.), Yabancı dilde yazma eğitiminde yaklaşımlar (ss. 71-90). Anı Yayıncılık.

Rehberli Yazma Tekniği

Yıl 2025, Cilt: 54 Sayı: 247, 1833 - 1858, 01.08.2025
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1570499

Öz

Yazma eğitiminde yöntem, teknik ve strateji öğretimi, öğrencilerin etkili ve bilinçli bir şekilde iletişim kurmalarını, düşüncelerini organize etmelerini ve kendilerini yazılı olarak ifade etmelerini sağlamada kritik bir role sahiptir. Bu öğretim, öğrencilerin yazma sürecini anlamalarını ve kavramalarını sağlar. Yöntem, teknik ve strateji öğretimi öğrencilere yazma becerilerini adım adım geliştirmeleri için rehberlik eder ve onları yazma sürecinin farklı aşamalarında etkili bir şekilde yönlendirir. Dolayısıyla yazma eğitiminde yöntem, teknik ve strateji öğretimi öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına uygun olarak özelleştirilebilen bir öğrenme ortamı oluşturarak onları yazılı iletişimde başarılı ve güvenli bireyler haline getirme potansiyeli taşır. Yeni yöntem, teknik ve stratejilerin öğretilmesi yazma eğitiminin gelişmesine katkı sağlamaktadır. Bu makalenin genel amacı, rehberli yazma tekniğini detaylı bir şekilde açıklamak, tanıtmak ve öğretmenlere öğrencilerin yazma becerilerini güçlendirmeleri için tekniğin nasıl kullanılabileceğini göstermektir. Bu bağlamda makalede rehberli yazma tekniğini ve bu tekniğin öğrencilerin yazma becerilerini geliştirme ve yönlendirme konusundaki rolü ele alınmaktadır. Yazarlar, farklı tanımlamalar ve açıklamalarla rehberli yazmanın çeşitli yönleri açıklanmıştır.

Kaynakça

  • Anggara, Y. D. (2013). The effectiveness of guided writing in improving the students’ writing ability of the eighth grade students. Department of English Language Education Faculty of Language and Art.
  • Arıcı, U. ve Ungan, S. (2008). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatım çalışmalarının bazı yönlerden değerlendirilmesi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (20), 317-328.
  • Ashman, A., Wright, S., Conway, R. & Fazey, N. (1994). Developing the metacognitive skills of academically gifted students in mainstream classrooms. Roeper Review, 16(3), 198-204.
  • Bayat, N. (2020). Yazma modelleri. N. Bayar, H. Ülper, D. Yaylı, G. Çetinkaya ve B. Aslandağ (Ed.), Yazma ve eğitimi (s. 16). Anı Yayıncılık.
  • Bayram, Y. ve Erdemir, A. (2006). Amasya’daki ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin imla kurallarını kullanma düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Milli Eğitim Dergisi, (171), 140-155.
  • Belet, D. ve Yaşar, Ş. (2007). Öğrenme stratejilerinin okuduğunu anlama ve yazma becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutumlara etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(2), 69-86.
  • Cavkaytar, S. (2010). İlköğretimde yazılı anlatım becerilerinin geliştirilmesinde yazma süreci modelinden yararlanma. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(10), 133-139.
  • Coşkun, E. (2009). Yazma eğitimi. A. Kırkkılıç ve H. Akyol (Ed.), İlköğretimde Türkçe öğretimi (s. 49-91). Pegem Akademi.
  • Dunigan, J. (2008). Classroom authoring guided writing. Teachers Created Resources.
  • Eggen, P. & Kauchak, D. (2012). Strategies and models for lecturers: Teaching content and thinking skills. Pearson Education.
  • Flower, L. ve Hayes, J. (1981). A cognitive process theory of writing. College Composition and Communication, 32(4), 365-387.
  • Fountas, I. C. & Pinnell, G. S. (2001). Guiding readers and writers Grades 3-6: Teaching comprehension, genre, and content literacy. Heinemann.
  • Gibson, A. S. (2012). Guided writing. Strategy Guided Series Teaching Writing.
  • Göçer, A. (2016). Yazma eğitimi (2. baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Hayati, A. (2006). Yeni programa uygun Türkçe öğretim yöntemleri. Kök Yayıncılık.
  • Holdich, C. E. & Chung, P. H. (2003). A computer tutor to assist children develop their narrative writing skills: Conferencing with Harry. International Journal of Human-Computer Studies, 59(5), 631-669.
  • Karadağ, Ö. (2013). Yazma eğitimi: Kuram, uygulama, ölçme ve değerlendirme. H. Güzel ve H. Karatay (Ed.), Türkçe öğretimi el kitabı (s. 221-260). Pegem Akademi.
  • Karatay, H. (2011). Süreç temelli yazma modelleri: Planlı yazma ve değerlendirme. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 21-43). Pegem Akademi.
  • Karatay, H. (2015). Süreç temelli yazma modelleri: 4+1 planlı yazma ve değerlendirme modeli. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 37). Pegem Akademi.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımları. Dil Dergisi, (131), 55-56.
  • Martaniri, N. L., Ayu, N. N. & Sastaparamitha, J. (2020). The effect of guided writing strategy in writing skill. Yavana Bhasha Journal of English Language Teaching, 3(2), 44-56.
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2019). Türkçe öğretim programı. MEB Yayınları.
  • Oczkus, D. L. (2007). Guided writing: Practical lesson powerful. Heinemann.
  • Oğuz, B. ve Aydın, İ. (2016). Ortaokullarda çalışan Türkçe öğretmenlerinin öğrenme alanlarına ilişkin. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 11(14), 479-508.
  • Oğuz, B. ve Doğan Kahtalı, B. (2020). Yazma stratejilerine yönelik bir derleme çalışması ve stratejilerin yazma becerilerine etkisi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(14), 121-137.
  • Parsons, S. (2001). Bookwise 4 teacher’s guide. Nelson Thornes Ltd.
  • Primary National Strategy. (2007). Improving writing with a focus. Department for Schools and Families.
  • Sağırlı, M. (2022). Yazmaya hazırlık, yazma ve yazı biçimine ilişkin birinci sınıf yazma temel dil becerisi kazanımlarının Türkçe Dersi Öğretim Programında (2019) yer alan açıklama ve örnekler ile yeterliliği yönünden değerlendirmesi. Iğdır Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (31), 371-388.
  • Suprihaningrum, J. (2013). Learning strategies: Theory and practice. Ar-Ruzz Media.
  • Tekşan, K. (2001). Yazılı anlatımı geliştirmede ön hazırlığın etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Temizyürek, F. (2003). İlköğretim ikinci kademe öğrencilerinin yazılı anlatımlarının dil gelişimi bakımından incelenmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, (13), 219-231.
  • Tyner, B. (2004). Beginning reading instruction and the small-group differentiated reading model. In Small-group reading instruction (ss. 1-16). International Reading Association.
  • Uçgun, D. (2011). İlköğretim programlarında yazma eğitimi. M. Özbay (Ed.), Yazma eğitimi (s. 11). Pegem Akademi.
  • Yaylı, D. (2011). Yabancılara Türkçe öğretimi: Politika, yöntem ve beceriler. D. Yaylı (Ed.), Yabancı dilde yazma eğitiminde yaklaşımlar (ss. 71-90). Anı Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Kader Yeniçeri Tuna 0009-0000-7604-8578

Banu Özdemir 0000-0002-4298-8569

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2025
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2024
Kabul Tarihi 22 Nisan 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 247

Kaynak Göster

APA Yeniçeri Tuna, K., & Özdemir, B. (2025). Rehberli Yazma Tekniği. Milli Eğitim Dergisi, 54(247), 1833-1858. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1570499