Bu çalışma, Çin’in 2013’te duyurduğu Kuşak-Yol Girişimi (KYG) çerçevesinde Türkiye-Çin ilişkilerinin
gelişimini, iş birliği alanlarını ve uygulamadaki sorunları analiz etmektedir. Türkiye, Çin ile ekonomik ortaklığı
güçlendirmek, bu ülkeden altyapı yatırımları çekmek ve Pekin ile ilişkilerdeki ticaret açığını azaltmak
amacıyla 2015’te KYG’ye katılmıştır. Ancak, süreç içinde altyapı, ulaştırma ve enerji alanlarında Türkiye’nin
beklediği yatırımların büyük ölçüde gerçekleşmediği, ticaret dengesizliğinin Türkiye aleyhine büyüdüğü ve
ekonomik iş birliğinin ağırlıklı olarak finansal iş birliğiyle sınırlı kaldığı görülmüştür. Çalışma, KYG çerçevesinde
Türkiye-Çin ilişkilerinin sınırlı kalmasının nedenlerini analiz etmektedir. İş birliğini sınırlayan unsurlar
olarak Türkiye’nin ve Çin’in ilişkilere yönelik bakış açılarının farklı olması, Çin’in Türkiye’yi Orta Koridor
çerçevesinde bağımsız bir oyuncu olarak görmek yerine KYG içinde ikincil bir aktör olarak değerlendirmesi
ve Orta Koridorun Kuzey Koridoruna kıyasla teknik engeller içermesi belirtilebilir. Ayrıca, Türkiye’nin Çin
sermayesi için yatırım dostu bir ortam sağlayamaması, Çin’in bölgede Yunanistan, Birleşik Arap Emirlikleri
ve Suudi Arabistan gibi ülkelere öncelik vermesi ve Uygur sorunundan kaynaklı karşılıklı güvensizlik süreci
olumsuz etkileyen önemli faktörlerdir. Sonuç olarak, Ankara ve Pekin arasındaki ekonomik bağlar KYG
çerçevesinde güçlenmiş olsa da teknik engeller ve karşılıklı güven eksikliği Çin’in Türkiye’deki altyapı
yatırımlarını kısıtlamış ve böylece ikili ilişkilerde beklenen iyileşmeyi engellemiştir.
Türkiye-Çin İlişkileri Kuşak-Yol Girişimi (KYG) Orta Koridor Ekonomik İş Birliği Uygur Meselesi.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Uluslararası Siyaset |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Haziran 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 2 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 21 Sayı: 68 - Yeni Dünya Yeni Düzen: Küresel Sistemin Geleceğinde Türkiye |
Muhafazakar Düşünce Dergisi