21. yüzyılda bilim ve teknolojinin hızlı gelişimiyle beraber ortaya çıkan "Endüstri 4.0" kavramı, perakende mağazalarında da yenilikçi bir değişim başlatmıştır. Endüstri 4.0, sanayi devrimlerinin dördüncü aşaması olarak kabul edilen ve üretim süreçlerinde otomasyon, dijitalleşme ve veri alışverişini merkeze alan bir değişimdir. Bu yenilikçi değişimle birlikte, perakende mağaza mekanlarında kullanılan dijital teknolojiler de etkin bir şekilde rol oynamaya başlamış ve kullanılan interaktif teknolojik yeniliklerle görsel iletişim yöntemlerini de hızla değiştirmiştir. Özellikle son yıllarda teknolojinin hızla artması, mağazalarda kullanıcı kitlesine göre teknolojilerin yenilenmesini de beraberinde getirmiştir. Makale, Endüstri 4.0 teknolojilerinin moda perakende mağaza tasarımına entegrasyonunu ve dijitalleşmenin mekân deneyimi üzerindeki etkilerini literatüre kazandırarak, perakende sektöründe dijital dönüşümün önemini vurgulamayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, Endüstri 4.0 kavramı, mekân deneyimi tasarımı ve moda perakende mağazalarındaki dijital teknolojilerin neler olduğu ulusal ve uluslararası literatürden taratılıp, Lefties Dijital Mağazasında kullanılan teknolojik yeniliklerin iç mekân deneyimi tasarımına etkileri, örnek olay tarama modeli kapsamında incelenmiş ve sahada gerçekleştirilen 5 günlük gözlem sürecinde günlük ortalama 150 müşteri gözlemlenmiştir. Bu süreçte, dijital teknolojilerin mekânsal deneyim üzerindeki etkileri detaylı olarak analiz edilip tablo şeklinde sunulmuştur. Araştırma bulguları, Endüstri 4.0 kapsamında güncellenen mağaza tasarımlarının mekân deneyimini iyileştirerek müşteri kitlesine daha etkili hitap ettiğini göstermiştir. Kullanılan teknolojilerin mekân içi etkileşimi artırdığı ve marka kimliğine katkı sağladığı belirlenmiştir. Ancak, bu yeniliklerin uygulanabilirliğinin yatırım maliyeti, mağaza büyüklüğü ve müşteri kitlesi gibi faktörlere bağlı olarak değiştiği sonucuna ulaşılmıştır
Endüstri 4.0 Moda Perakende Teknolojik Yenilikler Mekân Deneyimi Tasarımı Mekân Organizasyonu
In the 21st century, the concept of ‘Industry 4.0’, which emerged with the rapid development of science and technology, has initiated an innovative change in retail stores. Industry 4.0 is a change that is accepted as the fourth stage of industrial revolutions and centres on automation, digitalisation and data exchange in production processes. With this innovative change, digital technologies used in retail store spaces have also started to play an active role and have rapidly changed visual communication methods with interactive technological innovations. Especially in recent years, the rapid increase in technology has brought along the renewal of technologies according to the user base in stores. The article aims to emphasise the importance of digital transformation in the retail sector by bringing the integration of Industry 4.0 technologies into fashion retail store design and the effects of digitalisation on the experience of space. In this context, the concept of Industry 4.0, space experience design and digital technologies in fashion retail stores were scanned from national and international literature, and the effects of technological innovations used in Lefties Digital Store on interior experience design were examined within the scope of the case study survey model, and an average of 150 customers were observed daily during the 5-day observation period in the field. In this process, the effects of digital technologies on the spatial experience were analysed in detail and presented in tabular form. The research findings show that the store designs updated within the scope of Industry 4.0 improve the spatial experience and appeal to the customer base more effectively. It has been determined that the technologies used increase the interaction within the space and contribute to brand identity.
Industry 4.0 Fashion Retail Technological Innovations Spatial Experience Design Spatial Organization
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İç Mimarlık |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 10 Sayı: 1 |